VoF-ordnade forumdebatter

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
dunkelbrink

VoF-ordnade forumdebatter

Inlägg av dunkelbrink » sön 17 feb 2008, 20:10

Jag tycker att ibland blir debaterna här mellan wo wo:are och forumet ganska röriga (men roliga)

Wo wo:aren hinner skriva ett inlägg så får han/hon sen 20svar under nån timme där flera är ironiska eller förolämpande vilket inte direkt uppmuntrar dem att skriva kvar. Det blir desutom ganska seg läsning och förvirande och alla blir upprörda över att de inte får svar på sinna specifika frågor.

Det skulle vara kul att ha "officiela" debater.. forum tråd där personer skriftligt kan argumentera med varandra i ett ämne och där bara de debatörerna har postningsrätt. Lite som insändarsidor i en tidning.. fast med mycket fler repliker :)

Tror det skulle kunna bli intresant läsning. Lite som en muntlig paneldebatt fast folk får mycket mer tid på sig att formulera sig.
Det är inte jag som stavar konstigt det är du som läser fel :)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 17 feb 2008, 20:42

Jag skulle vara intresserad av att se och delta i sådana då det gäller ämnet religion/vetenskapsteori/anti-science och liknande.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » sön 17 feb 2008, 21:00

Jag tar gärna en debatt om eller med Adrian Parker...

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » sön 17 feb 2008, 21:14

Instämmer! Det kan ofta bli en drös svar, sedan bryr sig bara woo-wo-aren om att svara på någon struntsak i stället för att svara på andra mer besvärande frågor.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Lars A.
Avstängd

Inlägg av Lars A. » mån 18 feb 2008, 10:56

One-on-one debatter! Det vore kul!
Bokbål i solidaritet för analfabeter.

Användarvisningsbild
Antimateria

Inlägg av Antimateria » mån 18 feb 2008, 11:01

Pax för debatten med Gud.

Användarvisningsbild
Globus

Inlägg av Globus » tis 19 feb 2008, 19:36

Jag tycker förslaget är intressant. Ett aktuellt exempel på hur rörigt det kan bli är tråden om Gärdeborn på Uppsala universitet. Nytillkommna läsare har en ofantlig mängd inlägg med olika spörsmål och svar att ta sig igenom, plus att kreationisternas numerära underläge gör det svårt för dem att hinna besvara den myckna kritiken som postas. Missförstå mig inte nu; det är klart att man skall ställa kreationisterna mot väggen. Problemet är att det s.a.s. blir trafikstockning när det väller in frågor och kritik från många användare samtidigt, vilket skadar debatten genom att göra den svåröverskådlig och tungrodd.

Användarvisningsbild
tiso

Inlägg av tiso » tis 19 feb 2008, 19:47

Globus skrev:Jag tycker förslaget är intressant. Ett aktuellt exempel på hur rörigt det kan bli är tråden om Gärdeborn på Uppsala universitet. Nytillkommna läsare har en ofantlig mängd inlägg med olika spörsmål och svar att ta sig igenom, plus att kreationisternas numerära underläge gör det svårt för dem att hinna besvara den myckna kritiken som postas.
Jag håller med. Jag har följt den debatten från början, men har ändå svårt att hänga med (vilket iofs kanske säger mer om mig än om debatten). On-to-onedebatter tycker jag låter som en spännande idé.
Troende på ett liv före döden

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 19 feb 2008, 20:14

Garvarn skrev:Jag tar gärna en debatt om eller med Adrian Parker...
Jag gillar reservationen som innebär att personen i fråga inte behöver vara närvarande.

Man skulle kunna lämna tysta pauser där åhörarna kan inbilla sig vilken form av svar som skulle ha kunnat inkommit om han deltog.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 19 feb 2008, 22:53

Parkers inhopp på detta forum var rent pinsamt. Han lyckades genomföra en strip-show utan att verka begripa det själv.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 19 feb 2008, 23:21

Globus skrev:kreationisternas numerära underläge gör det svårt för dem att hinna besvara den myckna kritiken som postas.
Det är väl inte främst därför de inte kan svara.

Men jag gillar idén om debatter med begränsat antal deltagare. Men då behövs en extra tråd så vi andra kan mobba deltagarna, öh, jag menar prata med varandra om debatten.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 19 feb 2008, 23:52

Linda Kall skrev:Men då behövs en extra tråd så vi andra kan mobba deltagarna, öh, jag menar prata med varandra om debatten.
:twisted:

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » ons 20 feb 2008, 07:29

Linda Kall skrev:
Globus skrev:kreationisternas numerära underläge gör det svårt för dem att hinna besvara den myckna kritiken som postas.
Det är väl inte främst därför de inte kan svara.
Nej, men de smiter lättare från frågorna om de blir verhopade av dessa.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » ons 20 feb 2008, 07:37

trilobite skrev:Nej, men de smiter lättare från frågorna om de blir verhopade av dessa.
Jovars. Så är det väl. Men även i lugna trådar verkar det väldigt svårt att få svar.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 20 feb 2008, 13:22

Moderatorerna håller på att överväga detta. Det kan mycket väl komma att bli verklighet inom en snar framtid. Speciellt bra vore det att kombinera S. Lampa och A. Gärdeborn i samma tråd som en? två? som argumenterar mot dem. Frågan är hur vi ska avgöra vilka.

Skriv svar