VoF-ordnade forumdebatter

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: VoF-ordnade forumdebatter

Inlägg av devadatta » fre 19 jun 2009, 15:37

piotrr, tack för ditt förslag. Om vi går så långt är det ett bra alternativ att genomföra.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » lör 27 jun 2009, 15:28

devadatta skrev:Finns redan en sådan tråd: Gudsdebatten mellan Moridin och kaxiga Z.

Det låter sig alltså göras, fast det blir merarbete för moderatorerna som får lägga över inlägg från andra till en sidotråd.
Lösning: Skapa ett nytt forum och sätt ett extra antal personer som tillfälliga moderatorer som flyttar ut inlägg.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » ons 29 jul 2009, 17:05

Antar att det finns flera här som är reggade på richarddawkins.net och jag läste inte igenom alla 5 sidor här så det kanske redan har nämnts.

Iaf så där har jag läst de flesta debatterna som finns (Formal Debates kan endast ses av medlemmar i forumet) och dom är upplagda väldigt snyggt med 1 one 1 eller 2 vs 2 samt en kommentarstråd där debattörerna i sin tur inte får posta utan endast resterande forummedlemmar.

Där finns det många tips hur man kan sätta upp det och göra det bra
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

manifesto

Inlägg av manifesto » ons 29 jul 2009, 17:07

wmadoss skrev:Antar att det finns flera här som är reggade på richarddawkins.net och jag läste inte igenom alla 5 sidor här så det kanske redan har nämnts.

Iaf så där har jag läst de flesta debatterna som finns (Formal Debates kan endast ses av medlemmar i forumet) och dom är upplagda väldigt snyggt med 1 one 1 eller 2 vs 2 samt en kommentarstråd där debattörerna i sin tur inte får posta utan endast resterande forummedlemmar.

Där finns det många tips hur man kan sätta upp det och göra det bra
Do it.
War is peace.

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » ons 29 jul 2009, 21:18

Nu är jag inte moderator eller forumadmin el liknande så jag kan inte hjälpa till där.

Men det skulle vara klart intressant att följa en svensk debatt mellan 2 hyfsad insatta personer.

Då menar jag inte ngt nöt från tex vaken som inte ens skulle kunna vinna en debatt mot en "flatearther".
To Dawkins - Does that mean there may be a god?, Dawkins - There may be a leprechaun

“Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it. Do not count on them. Leave them alone.”

Användarvisningsbild
wmadoss

Inlägg av wmadoss » tor 30 jul 2009, 07:37

Här är en länk till "Rules And Guidelines" som man skulle kunna använda sig av ifall detta blir aktuellt.

http://www.richarddawkins.net/forum/vie ... =23&t=4950
Tydligen behövde man inte vara reggad för att se debatterna så ni som vill läsa lite intressanta debatter och se hur debattformen fungerar kan ju kolla på
http://www.richarddawkins.net/forum/vie ... 6e4f56e880

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 04 aug 2009, 09:59

För att sätta igång projektet behövs en opinion och motivation, dvs två som verkligen önskar debattera i separat tråd,

ELLER att det är så pass mycket bråk mellan dessa två att andra forumiter uppmanar dem till duellen (och att de går med på det) för att rensa den tråd som de två....härjat i/kramat musten ur, så att även andra vågar eller orkar fortsätta debattera och bidra i denna sargade ursprungstråd.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 28 aug 2009, 23:15

kaxiga Z skrev:För att sätta igång projektet behövs en opinion och motivation, dvs två som verkligen önskar debattera i separat tråd
Får vår del är det nog inte speciellt svårt att genomföra förslaget som piotrr kom med. Men det kommer vi inte göra förrän det finns behov, dvs några personer vill börja diskutera parvis.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 16 jun 2010, 00:51

Med tanke på tråden Du vs. William Lane Craig, så undrar jag förresten om signaturen Kaxiga Z (eller annat kristen teist på forumet) skulle kunna tänka sig att göra mig ärad genom att delta i en formell debatt med propositionen "Biblisk kristendomen utgör en rationell bas för etik och moral" alternativt "Den kristna guden existerar". Jag skulle kunna tänka mig ett upplägg i stil med hur William Lane Craig brukar göra (exempel); ett öppningsanförande var, sedan kanske 3-4 rebuttals var, och sedan ett avslut var (med en viss ordgräns och en viss tid på sig att skriva varje text, typ en vecka sedan sista inlägget av motståndaren kanske). Min och Kaxiga Zs tidigare debatt var lite ostrukturerad, så detta verkar ett rimligt alternativ. Givetvis skulle moderatorns öppningspost kunna innehålla information, som vem som har vad för position, definitioner av "biblisk kristendom", "rationell bas", "etik", "moral", "den kristna guden" etc. scope, längd, tid, om vi ska ha en poll efteråt etc.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 08 dec 2013, 00:28

Det verkar som en forumdebatt har startats.

Hur ser möjligheterna ut för en kommentartråd likt den som den tidigare forumdebatten hade?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 08 dec 2013, 00:30

Det är helt i sin ordning att skapa en sån tråd.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 08 dec 2013, 05:40

Det till och med uppmuntras. Poängen med en sådan här debatt är att inte få en drös med motargument och div otrevligt OT. Med andra ord kan ni hjälpa nanowire med argument vid sidan om.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 08 dec 2013, 13:18

devadatta skrev:Med andra ord kan ni hjälpa nanowire med argument vid sidan om.
Är det inte M.S. som är i störst behov av hjälp?

Användarvisningsbild
Flabbergasted

Inlägg av Flabbergasted » sön 08 dec 2013, 14:03

pwm skrev:
devadatta skrev:Med andra ord kan ni hjälpa nanowire med argument vid sidan om.
Är det inte M.S. som är i störst behov av hjälp?
Japp. Men det är ju bara M.S. som är modig nog att komma hit och slåss mot oss onda skeptiker, det har hon ju redan sagt... Den ensamme hjälten mot etablissemanget och elaka skeptiker.
VETENSKAP: Ett sätt att komma underfund med saker och ting och sedan få dem att fungera. Vetenskapen förklarar det som händer runt omkring oss. Det gör även RELIGION, men vetenskapen är bättre eftersom den har begripligare ursäkter när den har fel. -Terry Pratchett, Vi flyger

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 08 dec 2013, 14:10

Debatten förs i den här tråden: Debatt om vetenskaplig studie av homeopati

Åskådarläktaren återfinns här: Kommentarer till debatten om homeopati
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar