En sanslös vecka på forumet

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
kipphebel3

Re: En sanslös vecka på forumet

Inlägg av kipphebel3 » tis 07 jan 2014, 20:30

Tror ni jag har tid att läsa igenom allt det eller??
:) Jag har gett upp för länge sedan. Läser något inlägg nu och då och skakar på huvudet :)
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 07 jan 2014, 20:41

Gambit skrev:Här tar man ledigt från forumet i några dagar och när man kommer tillbaka har den stendöda 9/11-tråden utökats med 20 (!!!) sidor. Vad begär ni av mig? Tror ni jag har tid att läsa igenom allt det eller??
Det är ändå bara en repris, så det går att skippa.... :-)

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » tis 07 jan 2014, 20:49

Tryggve skrev:
Gambit skrev:Här tar man ledigt från forumet i några dagar och när man kommer tillbaka har den stendöda 9/11-tråden utökats med 20 (!!!) sidor. Vad begär ni av mig? Tror ni jag har tid att läsa igenom allt det eller??
Ja, trådens motor har ju inte ens hängt med i de nya "uppdateringarna" som gäller för sanna truthers idag.
......men jag är inte smartare än en femteklassare.

millgard

Inlägg av millgard » tis 07 jan 2014, 21:39

Läser hen ens sina egna inlägg?

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » fre 10 jan 2014, 16:20

Känns lite som WW1:

På WTC- fronten: Intet nytt.

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » lör 11 jan 2014, 04:14

Blafsen skrev:
Tryggve skrev:
Ja, trådens motor har ju inte ens hängt med i de nya "uppdateringarna" som gäller för sanna truthers idag.
Fast det när det gått några dygn och massor av sidor började han agitera för att planen var radiostyrda. Självpåkommet förstås. Nåt som han första dagen blev irriterad av att jag påpekade att en sann truther vet, om det inte är en trutherfossil, alternativt troll. Han höll fast vid att piloter styrde planen.

I skolan fick jag hjälpa en rival att komma på ett lämpligt öknamn på mig. Här får en icke-truther hjälpa en truther om senaste heta sanningarna.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 23 feb 2014, 15:50

För några månader vaknade WTC-tråden till liv igen. Nu upprepas alltihopa i Bemer 3000-tråden. Nu gäller det bara att hinna trolla så mycket som möjligt till dess att uppgiften om NASA-samarbetet inte längre håller.

Lite självkritik: Är vi lite för dåliga på att inse att man bara gör trollens dag när man matar dem? Det här är ju precis som alla tidigare filurer bara en skojare som retas och njuter av att bli tagen på allvar. H*n kommer inte att tröttna förrän avstängningen på något annat forum upphör. Sedan kan man ju undra varför denna bara skriver från mobilen?
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 23 feb 2014, 16:57

Svår fråga.

Folk vill inte ge trollet sista ordet. En utomstående läsare kan ju råka tro att 'vi' inte lyckades besvara det där senaste inlägget. Och då kan ju denne läsare börja undra om trollet möjligen har en poäng ...

Besserwisseranledning också. Man får chans att demonstrera sina egna mekanik/hållfasthets-/kemi-kunskaper, gentemot ett 9/11-troll. Veteranerna får chans att glänsa.

Det blir också ett lite skumt utseende i sådana trådar. Många mot en. Och en sammansvetsande stämning. "Vi" behöver inte, som i andra typer av trådar, bekräfta och argumentera inför varandra. Alla 'hjälps åt' att 'kämpa mot trollet'. Ryggdunk.

Att INTE slåss mot konspirationsteorier och liknande ... hur skulle det se ut, rent moraliskt. En massa ankdammstrådar om filosofiska färgproblem?

/speldjävulen

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » sön 23 feb 2014, 17:23

Jag är benägen att svara som Dilbert:
Bild

Edit: Menade naturligtvis Dogbert. Det vore ju inte en hobby om det hade en mening.
Senast redigerad av 1 vils, redigerad totalt 0 gånger.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » sön 23 feb 2014, 17:26

kaxiga Z skrev:Svår fråga.

Folk vill inte ge trollet sista ordet. En utomstående läsare kan ju råka tro att 'vi' inte lyckades besvara det där senaste inlägget. Och då kan ju denne läsare börja undra om trollet möjligen har en poäng ...

Det blir också ett lite skumt utseende i sådana trådar. Många mot en. Och en sammansvetsande stämning. "Vi" behöver inte, som i andra typer av trådar, bekräfta och argumentera inför varandra. Alla 'hjälps åt' att 'kämpa mot trollet'.

Besserwisseranledning också. Man får chans att demonstrera sina egna mekanik/hållfasthets-/kemi-kunskaper, gentemot ett 9/11-troll.
Ja, det är jättesvårt. Det känns lite kognitivt dissonant när man anmäler ett inlägg för trolleri, men kan ändå inte låta bli att svara på det. Trots att man VET: "mata inte trollen"! Ett trollsvar sist i tråden ser väldigt illa ut.

Thomas P

Inlägg av Thomas P » sön 23 feb 2014, 18:11

kaxiga Z skrev:SAtt INTE slåss mot konspirationsteorier och liknande ... hur skulle det se ut, rent moraliskt. En massa ankdammstrådar om filosofiska färgproblem?
Det gäller att försöka bedöma om det är ett troll eller en fanatiker som inte går att påverka eller om det är en person som bara fått höra dåliga argument och fallit för dem. I det senare fallet är diskussion meningsfull, i det förra kan den som bäst vara underhållande.

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » sön 23 feb 2014, 23:47

Jo, jag vet att det är jättesvårt att bedöma vilka som är troll och dumma på riktigt. Och självklart ser det inte heller bra ut när ett troll står oemotsagt. Fast ibland blir det väl alltför uppenbart och om tråden blir en ren parodi ser inte det bra ut heller. Jag ser att tråden är låst tillfälligt nu och det är nog bra så länge allt bara går i rundgång eller sticker iväg på sidospår. Den får väl låsas upp när klarhet i "NASA-avtalet" kommer fram.

Min ovetenskapliga teori om en skillnad mellan troll och helt obildat tvärdumma, är att de dumma ofta är ilskna och aggressiva, eller försöker låta bildade, men bara slingrar sig. Troll är oftast raljerande och försöker bara att provocera fram ilskna skeptikersvar genom att slingra iväg på överdrivet nonsens. De är sällan så aggressiva, utan snarare nedlåtande sarkastiska och överdriver ämnesflykten i extremflummiga analyser. De anstränger sig för att verka dumma och strävar bara efter att motståndarna ska tappa tålamodet och skriva ilskna svar.

Tyvärr är jag inte heller så bra på att hålla mig och kan lätt själv luras att tjafsa med troll. Så min självkritiska fråga gäller i allra högsta grad mig själv också.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
peewee

Inlägg av peewee » mån 24 feb 2014, 08:36

kaxiga Z skrev:Svår fråga.

Folk vill inte ge trollet sista ordet. En utomstående läsare kan ju råka tro att 'vi' inte lyckades besvara det där senaste inlägget.
Ibland kan kanske låsande administratör själv skriva ett sista inlägg, typ "det här argumentet har redan besvarats flera gånger i tråden".
Förnuftet är trons största hinder, eftersom det får allt gudomligt att verka absurt, för att inte säga korkat.
- Martin Luther, Tischreden [Bordssamtal], vol 9, s 107
http://books.google.com/books?id=NhjG6GXGtjcC&pg=PA107

Användarvisningsbild
kipphebel3

Inlägg av kipphebel3 » mån 24 feb 2014, 09:11

Min ovetenskapliga teori om en skillnad mellan troll och helt obildat tvärdumma, är att de dumma ofta är ilskna och aggressiva, eller försöker låta bildade, men bara slingrar sig. Troll är oftast raljerande och försöker bara att provocera fram ilskna skeptikersvar genom att slingra iväg på överdrivet nonsens.
Du menar Dunning-Kruger

I fallet vi nu diskuterar så upplever jag som personen var både agressiv och raljerande från och med första inlägget. Däremot tror jag inte att personen var ett troll, utan likt så många andra altisar helt övertygad om att manicken verkligen var så makalös att de som inte trodde på den var antigen dumma, eller del av en större sammansvärjning.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !

Användarvisningsbild
Blafsen

Inlägg av Blafsen » sön 17 aug 2014, 17:19

Några trådar där vissa inlägg tar lika lång tid att läsa som en tegelsten av Dostojevskij. Inte lätt att fatta inläggen när man glömt hur det började innan man kommit till sista meningen. Eller har man till sist fått insikten om hur dum man egentligen är?

Alltets varande i evighet, eller vad det nu heter?

Skriv svar