Varför inte fixa en VoF-Wiki?

Diskussion, frågor och förslag kring hur diskussionsforumet ser ut, fungerar och sköts.
Användarvisningsbild
Pace

Re: Varför inte fixa en VoF-Wiki?

Inlägg av Pace » fre 05 jun 2009, 02:53

piotrr skrev:Ett litet aber: Det verkar inte bli aktuellt att lägga upp Wiki-sidan under domänen http://www.vof.se någon gång snart. Det har att göra med ansvarig-utgivarskapet för hemsidan som idag är formulerat "ansvariga utgivare för hela siten utom http://www.vof.se/forum" och detta skulle då behöva formuleras om eftersom innehållet på Wiki-sidan inte heller kan garanteras av föreningen VoF. För tillfället måste alltså wikin få växa till sig under en annan domän som Wikia eller Mediawiki eller varför inte, en helt egen domän?
Se till att ändra beskrivningen av er databas till att [enbart] omfatta domänen vof.se. Det innehåll som inte stämmer överens med layouten på förstasidan är heller inte att betrakta som grundlagsskyddat enligt yttrandefrihetsgrundlagen. En sådan skrivning är mer flexibel och webbplatsens utformning kan lättare modifieras varefter som den utvecklas. Det vill säga, vill man ha grundlagsskydd på fubar.wiki.se så räcker det med att layouten är likadan som förstasidan.
piotrr skrev:För tillfället måste alltså wikin få växa till sig under en annan domän som Wikia eller Mediawiki eller varför inte, en helt egen domän?
Jag står fast vid mitt förslag om http://www.vofiki.se.
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
Pace

Inlägg av Pace » fre 05 jun 2009, 18:37

Pace skrev:fubar.wiki.se
Jag menar såklart fubar.vof.se. Har wikiat för mycket...
"It's the glass pipe fallacy. You can only believe that if you're on crack." | White Wine In The Sun | God will fuck you up! | Pope Song | A Glorious Dawn | Ted Haggard

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 18 sep 2012, 13:56

Tyvärr ser det ut som att wikin, om det nu är den, har blivit kapad av oliksinnade.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » tis 18 sep 2012, 14:08

micke.d skrev:Tyvärr ser det ut som att wikin, om det nu är den, har blivit kapad av oliksinnade.
Vad jag kan se var det Ville som skapade wikin, men enligt en google-sökning ser det mest ut att vara i Sassersson-sammanhang som den någonsin hänvisas till.

Min högst personliga åsikt är att vi inte bör sätta vårt namn på något som vi inte kan hålla i ett skick som vi kan stå för. Ifall någon grupp människor tycker det är värt besväret att moderera wikin, bör den modereras, annars bör den plockas ner. Som tur är går de flesta vandalism-artiklarna för tillfället inte att ta på allvar.

tonyf

Inlägg av tonyf » tis 18 sep 2012, 20:09

En wiki (exakt vad-det-nu-är-för-något, men något ställa att skriva och samla och redigera och granska etc. texter på) verkar ju som en god idé, även om just denna wiki inte verkar ha producerat så mycket (om än något, klickade på några få random artiklar och de verkade i stort sett OK om än preliminära, men yraras länk visar ju att det finns också icke-OK.). Konto borde ges endast till betrodda personer, t.ex. att de är allmänt kända eller kända av VoF eller kända som regulars-in-good-standing på VoF-forum. På det sättet torde behovet av moderering av wikin i sig själv minimeras. Vi har väll knappast resurser att göra ordentlig moderering också där? T.ex. kunde VoF-forum-moderatorerna administrera detta. Det borde inte vara någon stor arbetsbelastning. Man ansöker om wiki-konto hos forumadministrationen och om man har en någerlunda lång och stor historia på VoF-forum och där inte visat några tecken på att vara woo eller troll eller liknande, eller om man kan uppvisa rekomendationsbrev från VoF-styrelsen, så beviljas wiki-konto. I annat fall avslås begäran med ett standardmeddelande som forummoderatorerna inte behöver lägga tid på att själva skriva. Alla nuvarande wikikonton raderas och de som vill ha får söka på nytt.

Men om vi skall behålla wikin måste ju också de nuvarande artiklarna gås igenom och woo- och troll-artiklar raderas. Det är dock inte så många artiklar på wikin, så inget enormt arbete. (Om det räcker med en lågkvalitetsgallring så skulle jag kunna åta mig det om ingen annan gör det (vore att föredra naturligtvis om någon (=någonannan) kunde göra en gallring av hög kvalitet. Men jag åtar mig att volontera för vad jag ser som realistiskt vad jag skulle kunna göra.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » tis 14 jan 2014, 22:18

"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Skriv svar