Årets förvillare 2021 - Estoniakonspirationer

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Anders G
Årets förvillare 2021 - Estoniakonspirationer

Post by Anders G » Wed 12 Jan 2022, 14:30

PRESS­MEDDELANDE VoF 2022-01-12
Årets folk­bildar­pris 2021 går till Maria Ahlsén och Jessica Norrbom, samt Jacob Gudiol.
Till Årets förvillare utses Henrik Evertsson samt juryn för Stora Journalistpriset 2020.

Värdiga pristagare i båda kategorierna.

https://www.dn.se/vetenskap/henrik-evertsson-och-juryn-for-stora-journalistpriset-utsedda-till-arets-forvillare-2021/
They don't like it up'em, you know!

dann

Re: Årets förvillare 2021 - Estoniakonspirationer

Post by dann » Thu 13 Jan 2022, 13:30

Jacob Gudiol? Yes, it was bound to happen, wasn't it?
https://forum.vof.se/viewtopic.php?p=743686#p743686

Nemesis

Post by Nemesis » Thu 13 Jan 2022, 14:29

Det är fascinerande att man under de senaste tre prisutdelningarna tassar så på tå kring Covid, trots att det är det ämnet som totalt dominerat nyheterna under samma period, och som ligger inom föreningens intresseområde. Man kan undra vad det beror på.

Visst, Gudiol fick folkbildarpriset, och han har twittrat och bloggat om pandemin, och det är säkert med i beräkningen, men läser man motiveringen till hans pris så nämns inte hans skrivande om Covid, utan det är hans skrivande och poddande om träning som lyfts fram som motivering.
"If someone is able to show me that what I think or do is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed." - Marcus Aurelius

Vitnir

Post by Vitnir » Fri 14 Jan 2022, 10:26

Jag har lyssnat på Gudiol i podden Tyngre Träningssnack och det ganska stor tyngd på vetenskap tycker jag och vad som faktiskt finns stöd i vetenskap när det gäller träning och kost kopplat till prestation och folkhälsa så det känns fullt rimligt. Hur stort genomslag podden har vet jag inte.
Tyvärr lade de podden Tyngre rubriker på is som var mer fokuserad på vetenskapsnyheter.

Jag följer inte sociala medier så det är möjligt att han har sagt något dumt där men podden är generellt bra.

Hans hemsida traningslara.se tycker jag också är generellt bra och det finns en hel del artiklar att botanisera bland.
There is no spoon.

Nemesis

Post by Nemesis » Mon 17 Jan 2022, 13:43

Vitnir wrote:
Fri 14 Jan 2022, 10:26
Jag har lyssnat på Gudiol i podden Tyngre Träningssnack och det ganska stor tyngd på vetenskap tycker jag och vad som faktiskt finns stöd i vetenskap när det gäller träning och kost kopplat till prestation och folkhälsa så det känns fullt rimligt. Hur stort genomslag podden har vet jag inte.
Tyvärr lade de podden Tyngre rubriker på is som var mer fokuserad på vetenskapsnyheter.

Jag följer inte sociala medier så det är möjligt att han har sagt något dumt där men podden är generellt bra.

Hans hemsida traningslara.se tycker jag också är generellt bra och det finns en hel del artiklar att botanisera bland.
Jag är inte bekant med det Gudiol skrivit/poddat om träning, och jag besitter heller inte expertis att bedöma dess giltighet, givet att det inte är uppenbart galet (vilket jag inte har anledning att tro).

När det gäller Covid så vet jag att Gudiol har argumenterat mot forskare och ECDC med minst sagt tveksamt underlag:
You have no data at all on this?

And then you make big claims like that that are resting on entirely made up, implausible assumptions?

https://twitter.com/MaxCRoser/status/1397129874335223809
Dear Jacob, this map shows not only the number of cases. It is a combined indicator:

- 14-day notification rate,
- testing rate
- test positivity

It has been designed this way as requested by the @EUCouncil (meaning with the Member States' approval).

https://twitter.com/ECDC_EU/status/1394222788446236672
Welcome to the Swedish corona internet, where Jacob plays an oversized role 🍿🤦🏽‍♀️.

https://twitter.com/galinash/status/1397154966700183552
Sen verkar GBD-anhängarna glada över Gudiols utnämning, vilket bör ses som ett varningstecken. Jämför med om antivaxxarna eller 9/11-konspirationsteoretikerna hade gillat en utnämning till Årets folkbildare.

Hade jag fått välja så hade nog Björn Olsen blivit Årets folkbildare (även om det ser ut som att Maria Ahlsén och Jessica Norrbom är värdiga pristagare, är dock inte närmare bekant med vad de skrivit), och Agnes Wold blivit Årets förvillare.
"If someone is able to show me that what I think or do is not right, I will happily change, for I seek the truth, by which no one was ever truly harmed." - Marcus Aurelius

Vitnir

Post by Vitnir » Wed 19 Jan 2022, 08:59

Ja det är knappt jag begriper vad de grälar om i twittertråden, de verkar båda ha poänger. Samt att det visar varför jag inte följer twitter, folk som grälar med oneliners, allt är svart eller vitt, hata alla med fel åsikter.
Agnes Wold är ju svaret på Leif GW, alla gillar sura gubbar/gummor med tvärsäkra åsikter och säger vad de tycker. Sen att hon likt Leif GW har åsikter om sånt de inte är experter på är ett större problem.
There is no spoon.

Johannes

Post by Johannes » Wed 19 Jan 2022, 14:02

Vitnir wrote:
Wed 19 Jan 2022, 08:59
Agnes Wold är ju svaret på Leif GW, alla gillar sura gubbar/gummor med tvärsäkra åsikter och säger vad de tycker. Sen att hon likt Leif GW har åsikter om sånt de inte är experter på är ett större problem.
Björn Olsen passar bra in där också. Har mycket svårt för "vetenskapsmän" som uttalar sig tvärsäkert om någonting, oavsett vad det är.

Nemesis

Post by Nemesis » Wed 19 Jan 2022, 19:30

Johannes wrote:
Wed 19 Jan 2022, 14:02
Vitnir wrote:
Björn Olsen passar bra in där också. Har mycket svårt för "vetenskapsmän" som uttalar sig tvärsäkert om någonting, oavsett vad det är.
Du är alltså inget större fan av Johan Giesecke då?

Nemesis

Post by Nemesis » Wed 19 Jan 2022, 23:32

Vitnir wrote:
Ja det är knappt jag begriper vad de grälar om i twittertråden, de verkar båda ha poänger. Samt att det visar varför jag inte följer twitter, folk som grälar med oneliners, allt är svart eller vitt, hata alla med fel åsikter.
Agnes Wold har sagt felaktiga saker när forskningen vet att de är felaktiga, bland annat sagt att rökning skyddar mot svår Covid, förordat visir istället för munskydd ( https://www.gp.se/debatt/farligt-att-ge-plats-%C3%A5t-frans-och-wold-ist%C3%A4llet-f%C3%B6r-riktiga-coronaexperter-1.38261880 ). Hon har även sagt att tidigare smittade inte behöver fylla på med nya doser ( https://pbs.twimg.com/media/FHYqF7YWYAQA_f_?format=jpg&name=small ), och att "unga personer" (personer under 65, under 60, under 40, under 30, definitionen av "unga" tycks variera med dagsformen) inte behöver vaccinera sig mot Covid ( https://twitter.com/AgnesWold/status/1433488461143724037 ). Givet allt detta, samt Wolds stora mediala plattform, så hade hon varit en utmärkt kandidat till att bli Årets förvillare.

Johannes

Post by Johannes » Thu 20 Jan 2022, 15:28

Nemesis wrote:
Wed 19 Jan 2022, 19:30
Du är alltså inget större fan av Johan Giesecke då?
Nej.

Procentaren

Post by Procentaren » Sat 22 Jan 2022, 11:12

DN har en artikel om förvillarpriset 2021. Den är bara för prenumeranter och jag kan själv inte läsa den.
Kan någon ge en sammanfattning ?
https://www.dn.se/vetenskap/darfor-fick-estoniadokumentaren-arets-forvillarpris/

Anders G

Post by Anders G » Sat 22 Jan 2022, 11:41

DN kör reklamkampanj där du kan registrera dig gratis. Ofarligt, bara att avsluta när de vill ha betalt om några månader.
Se PM

Procentaren

Post by Procentaren » Sat 22 Jan 2022, 12:02

Anders G wrote:
Sat 22 Jan 2022, 11:41
DN kör reklamkampanj där du kan registrera dig gratis. Ofarligt, bara att avsluta när de vill ha betalt om några månader.
Se PM
Tack för ditt PM. Men jag har lite aggressioner mot DN.
Jag har en epostadress med en egen domän som är lätt att förväxla med en annan stor aktör på nätet.
Det innebär att mail från folk som stavar fel vid registrering av epostadress ofta hamnar hos mig. Bl.a en som tagit en prenumeration hos DN.
Jag ringde till DN och förklarade att mailen från dem hamnade fel, och de lovade att sluta med det. Men det blev ingen skillnad.

Anders G

Post by Anders G » Sat 22 Jan 2022, 12:45

Skaffa ett par ytterligare e-postadresser. Plättlätt.

Erland

Post by Erland » Sat 22 Jan 2022, 16:00

Anders G wrote:
Sat 22 Jan 2022, 11:41
Se PM
Jag vet att större tidningar kör såna kampanjer ibland. Haken är förstås att om ett par månader har man glömt att man måste avsluta abonnemanget och så dras pengar. Därför vågar jag mig inte på sånt.

Post Reply