Om Houdini

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Om Houdini

Inlägg av Hexmaster » fre 05 mar 2010, 10:24

jayeye skrev:Mmm... men under det står det "operative" men man ser inte vad frågan är. Kan ju vara så enkelt att de frågar hur diagnosen ställdes och svaret blir då "vid operation" och det är nog lika säkert som en obduktion om han dog av brusten blindtarm.
I originalet står just det du misstänkte: "What test confirmed diagnosis?".
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 05 mar 2010, 14:54

Hexmaster skrev:
jayeye skrev:Mmm... men under det står det "operative" men man ser inte vad frågan är. Kan ju vara så enkelt att de frågar hur diagnosen ställdes och svaret blir då "vid operation" och det är nog lika säkert som en obduktion om han dog av brusten blindtarm.
I originalet står just det du misstänkte: "What test confirmed diagnosis?".
Härlig användning av gulpennan för att markera det som var viktigt. :D
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

John Houdi

Inlägg av John Houdi » tis 09 mar 2010, 09:57

Hittade två intressanta artiklar om Houdini.

En som skrevs ett år innan han dog

http://www.popsci.com/archive-viewer?id ... ry=houdini

Och den här där om hans avslöjanden av falska medium som är väldigt intressant:

http://www.popsci.com/archive-viewer?id ... ry=houdini
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/
* Lyssna på podcasten RADIO HOUDI

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » mån 27 dec 2010, 12:43

Det har kommit en ny Houdini biografi, Houdini: Art and Magic.
Den recenseras i City Journal av Stefan Kanfer.
Följande stycken tycker jag är särskilt beaktansvärda:
Still, Houdini’s most valuable legacy is not for artists or magicians like Penn and Teller, James Randi, and David Copperfield, who do their own great escapes, obviously influenced by the Master. It is for the credulous public.

Throughout his professional life, Houdini had no illusions about his talent. He always assured onlookers that no matter how miraculous his tricks appeared to be, they were actually earthbound, consisting of muscular contortions, lock-picking skills, inventive gimmicks, and misdirection. He did his best to expose charlatans who claimed that their magic came from occult sources. One of his colorful posters is succinct: DO SPIRITS RETURN? HOUDINI SAYS NO—AND PROVES IT. In an epoch when programs like Paranormal State and Psychic Kids are watched by millions of naive viewers, healthy skepticism is in short supply.
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

John Houdi

Inlägg av John Houdi » mån 27 dec 2010, 12:52

Vad han glömde där var att Criss Angel är mer influerad av Houdini än de flesta han räknade upp.

Undrar just hur många böcker man kan skriva om Houdini?
Han är minsann en legend och kommer vara ihågkommen långt efter vi slutat existera.
* Läs min blogg John Houdi Skeptikern - http://johnhoudiskeptikern.wordpress.com/

J.Ahlberg

Inlägg av J.Ahlberg » sön 01 jan 2012, 15:33

Beträffande Houdini och om han var troende eller ej. Han var uppfostrad i judisk lära och var helt inställd på återuppståndelsen. Houdini blev ganska snart ovän med Doyle efter "seancen" där lady Doyle påstod sig ha kontaktat Houdinis mor Cecilia. Under denna seance ritar plötsligt lady Doyle ett kors. Houdini reagerade mycket starkt på detta. Det har diskuterats om Houdini verkligen sökte tröst hos spiritister efter moderns hastiga bortgång. Man glömmer att Houdini själv uppträde som medium och gjorde det verkligen bra något han senare djupt ångrade. Houdini kände till alla de metoder spiritsiterna använde sig av även om han till en början var ställd inför fallet med "Margery"
Noteras bör att Houdini instiftade ett pris till den som kunde åstadkomma ett övernaturligt fenomen han inte kunde duplicera. Efter Houdinis död fortsatte Dunninger med utmaningen. Hittintills har ingen lyckats...

Doyle var mycket skarpsinning speciellt när han författade historierna om Scherlock Holmes men Houdini förvånade sig över hur enkelt han kunde förbluffa honom med ett magiskt trick. Doyle påstod också att ha hittat Houdinis hemlighet: han kunde dematerialisera sig och vandra genom väggar!

John Houdi

Inlägg av John Houdi » sön 01 jan 2012, 17:44

J.Ahlberg skrev:Man glömmer att Houdini själv uppträde som medium och gjorde det verkligen bra något han senare djupt ångrade.
Detta har jag aldrig hört eller läst om. Kan du berätta mer om detta?

J.Ahlberg

Inlägg av J.Ahlberg » mån 02 jan 2012, 08:02

De framgångar Houdini tänkt sig med utbrytare akten uteblev. Under ett engagemang på Opera huset, den 9 Januari 1898, i Galena Kansas uppträdde Houdini som medium. Han hade gått grundligt tillväga och besökt kyrkogårdar, lyssnat av stadens skvaller och besökt stadens tidning.
Han lät en komitte binda honom i en stol inne i ett litet kabinett. Knappt hade dörrarna stängts förrän "manifestationerna" visade sig. På känt maner spelade musikinstrument och kabinettet vibrerade fram och tillbaka. När dörrarna öppnas är Houdini fortfarande säkert bunden. Senare får han kontakt med andevärden och börjar beskriva en man som har blod på sig. Panik utbryter i publiken då man förstår det är tal om en massmördare som härjat i staden. Under flera föreställningar i andra städer upprepar Houdini seancerna vilket ger honom mycket publicitet. De metoder Houdini använde var samma som Davenport och i kombination med hans extremt stora skicklighet att frigöra sig. Houdini ångrade detta djupt under sin senare del av livet. Detta har senare gett villfarelser att Houdini hade övermänskliga krafter vilket Doyle verkligen trodde. I boken the edge of the unknown beskriver Doyle hur han och Houdini hade varit inne i en bygnad och när de når en dörr låst med ett stadigt hänglås sträcker Houdini plötsligt ut handen" och som en annan plockar ett plommon" öppnas låset!

John Houdi

Inlägg av John Houdi » mån 02 jan 2012, 09:48

Intressant. Får man fråga efter källa på detta?

J.Ahlberg

Inlägg av J.Ahlberg » mån 02 jan 2012, 11:12

Källan till detta kommer från Radner och Milbourne

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 02 jan 2012, 11:18

J.Ahlberg skrev:Källan till detta kommer från Radner och Milbourne
Ok, försökte googla mig fram till eventuell artikel om detta (av Sid Radner & Milbourne Christopher) men hittade inte. Har du möjligen någon länk eller boktitel (av Radner, Christopher), där Houdinis medium-uppträdanden nämns?

Edit: Hittade ett långt blogginlägg där uppträdande vid Operahuset i Galena nämns:
The Haunted Museum skrev:[...]In the fall of 1897, Houdini toured with a midwestern medicine show. Dr. Hill, the owner, sold bottled cure-alls to crowds that gathered in small towns to watch the free entertainment supplied by members of his troupe. He then offered another show, for a ticket, later on in the evening.

In one town, Dr. Hill heard that a professional spirit medium had been attracting sizable audiences in the area and Houdin offered to stage a séance as part of their performance. Harry made his debut as a “Spiritualist” on January 8, 1898 in the Galena, Kansas opera house. Tied to a chair in his cabinet by a committee from the audience, he pretended to go into a trance. Once the curtains were closed, a mandolin played softly and bells and tambourines jangled before flying off over the heads of the crowd. When the curtains opened, Houdini was still firmly tied. Once more, the curtains closed and he was “freed from his bonds by the spirits”. Houdini then walked to the front of the stage, closed his eyes and passed on messages from the dead.

Houdini had hurriedly prepared for this, the most convincing part of his performance, by listening to local gossip, reading back copies of the Galena newspaper, and copying names and dates from tombstones in local cemeteries. When Houdini pretended to contact the spirit of a lame man whose throat had been cut and spelled out the victim’s name, several people actually fled from the theater!

The medicine show tour ended and Houdini still found it difficult to book his magic and escape act. He and Bess traveled for a time as mediums before they signed on to play another season with the Welsh Brothers Circus. At 24, Houdini was still on the bottom rung of the show business ladder. He promised his wife that he would try for only one more year and then, if he was not a hot, he would give up magic and find another, more profitable, line of work.
[...]

In 1920, during a tour of England, Houdini met Sir Arthur Conan Doyle, the creator of Sherlock Holmes and a spokesperson for Spiritualism.

The two of them became good friends, despite their opposing views on the supernatural. Houdini was delighted to learn that there was at least one intelligent person who believed in Spiritualism and found that man in his friend Conan Doyle. The author was convinced of the value of the movement to the world and had given up most of his lucrative writing career to lecture about Spiritualism around the world. He also found that Houdini’s knowledge of the spirit world was as vast as his own, although their attitudes differed. The two men would become great friends, then bitter rivals, their strange relationship ending only with the magician's death.

John Houdi

Inlägg av John Houdi » mån 02 jan 2012, 11:38

J.Ahlberg skrev:Källan till detta kommer från Radner och Milbourne
Intressant. Ska kolla upp detta. Blev mest förvånad över årtalet då Houdini var mer verksam som magiker vid den tiden. Har aldrig hört att han försökt sig på att vara medium förut.

John Houdi

Inlägg av John Houdi » mån 02 jan 2012, 11:43

kaxiga Z skrev:
Edit: Hittade ett långt blogginlägg där uppträdande vid Operahuset i Galena nämns:
Kul. Just detta hade jag ingen aning om. Måste ha missat det i de böcker jag läst. Att han senare gjorde liknande men gjorde det för att avsloja medium är en sak, men att han använt detta i oärliga syften var nytt för mig. Grejen är ju den att trollkarlar/mentalister hade kunnat bli oerhört framgångsrika "medium" även i dag. Men jag tror att de har något som kallas ärlighet, etik och moral som hindrar dem.

J.Ahlberg

Inlägg av J.Ahlberg » mån 02 jan 2012, 16:47

Mycket är okänt om Houdini och hans liv. Tyvärr är mycket fakta i böcker fel. Houdini ägnade ett helt liv åt att skapa en myt om sig själv och han har lyckats! Så tvistar man om vilket år föddes han, när gifte han sig med Beatrice? Var de gifta? De uppgifter han angivit stämmer nämligen inte. Som magiker debuterade Houdini faktiskt redan 1893 sedan under flera olika namn: Cardo/Murat/proff. Houdini. Där fanns också den andra Houdini som han startade tillsamans med som senare ersattes av hans bror Theo. Denna andra Houdini fortasatte under samma namn med the escape act vilket föragade Houdini. Döds orsaken är en annan punkt som ständigt diskuteras men dödsorsaken var bukhinne inflamation orsakats av perforerad blindtarm. Penicilinet var inte upptäckt och hade sannolikt räddat Houdinis liv. Houdini hade dött även om det utdelade slaget aldrig hade utdelats men kanske hade han kunnat räddas om han bara lyssnat till sin fru Beatrice. Han vägrade låta sig undersökas av läkare. De ideer om att kroppen skulle grävas upp för förnyad obduktion stoppades av släkt på Beatrice sida jag vet detta som ett faktum då jag själv var i kontakt med dem. Visserligen var Houdini tidigare utsatt för beskjutning i sitt hem och det ligger mycket nära till hands att man ville röja honom ur vägen speciellt då han ville få senaten att införa en lag som stoppade de oseriösa spiritisterna.

Skriv svar