Varför lämnar människor VoF

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
tanto

Re: Varför lämnar människor VoF

Inlägg av tanto » mån 31 maj 2010, 17:13

piotrr skrev:Det känns, för mig, som att det saknas en strategisk plan för skeptisk aktion i större skala, man vill inte provocera i onödan, utöver årets folkbildare. Vi har visserligen goda kontakter med journalister, men jag får intrycket av att det oftare är vi blir uppringda än att vi ringer upp... och att dessa frågor går direkt till enskilda styrelsemedlemmar hellre än att vara en del av en gemensam plan.
Lite av poängen att jag själv inte blir medlem i VoF. Även om jag respekterar deras jobb så är det alldeles för lite och för tamt. Väldigt akademiskt, dammigt och tyvär tråkigt. Jag vill wallraffa, göra aktioner, ställa folk mot väggen och gräva. Inget som jag tror fungerar i VoF som föreningen är idag. Skulle nog bli mer interna tjafs och motstånd än aktion tyvärr. :?

Anledningen jag hänger här är för att det är det största aktiva forumet med skeptiker. Nyheter och händelser tas upp och diskuteras. Medlemmar skriver långa välskrivna poster. Viss journalistiskt grävande från hängivna medlemmar resulterar i långa trådar och debattartiklar.

Har VoF överhuvudtaget potentialen att bli en organisation som har det jag efterfrågar ovan?
Honey Badger doesn't give a shit

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 31 maj 2010, 18:39

Först måste vi få fram vad det är vi egentligen vill ha ut av en mer aktiv skeptisk förening. Vad JAG vill ha ut av en aktiv skeptisk förening. Vissa saker, som att ha ett magasin, ett webbforum och bjuda in James Randi, har vi redan. Andra saker, som att engagera sig livligt i den allmänna debatten sisådär en gång i veckan, har vi inte.

Föreningen skall inte heller vara i svaromål hela tiden, inte bara kritiserar sådant som redan hänt utan dessutom proaktivt driva på för en vetenskaplig metod i alla områden där det är relevant. Det är väldigt lätt (märker jag själv) att falla i fällan att trivas med att reagera, aldrig agera utan föregående provokation. Att föra ut budskapet om hur det BORDE vara, hellre än att reagera när det blir fel. Men om vi bara blev snabbare på att reagera, och bättre på att reagera där det syns, vore ett lätt trappsteg vidare. Borde vara ett lätt trappsteg vidare, för att det finns så mycket dumheter att slå ner på.

Så jag tror, absolut, att vägen mot ett mer aktivt skeptiskt samfund går genom FLER provokationer, FLER gräl, FLER hårda ord och FLER "skampålar", inte genom att snällt svara i telefon när journalisterna ringer och kanske skriva under i en insändare lite då och då.

Mailadressen tips@vof.se fungerar fortfarande och vi vill väldigt gärna ha uppslag som vi kan dels stödja själva, men också knyta ihop med andra människor som har kompetens eller vilja att gå med på allsköns uppslag. Det kanske verkar som en väldigt passiv metod, att föreningen helst vill stödja andras intiativ, men det är en början.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 31 maj 2010, 21:07

piotrr skrev:
anundi skrev:Onekligen bra, men varför gör inte föreningen/styrelsen det?
Jag har inte grävt i saken, men jag tror att det finns massor av medlemmar som är helt nöjda med kanske en föreläsning i månaden, en klubbtidning i brevlådan, en prisutdelning om året och möjligen - men det är att kräva mycket - föreningens namn bland undertecknarna på en eller två insändare i en rikstäckande tidning.
Det finns säkerligen sådana medlemmar. Jag undrar bara om de i och med den inställningen också menar att allt utöver sådant är dåligt, fel eller oönskat.
Varför är det förresten att kräva mycket att tänka sig att en förening som vill vara och säger sig vara en skeptisk rörelse också ska engagera sig skeptiskt genom sådana blygsamma grepp? (Missförstod jag här?)
piotrr skrev:På styrelsemötena talar vi främst om dessa saker: Vad skall vi ha med i nästa folkvett, var skall vi annonsera nästa gång, hur går det med google-annonserna, vem skall vi bjuda in som nästa föreläsare, hur skall vi organisera nästa celebra besök, hur har det gått med eventuella samarbeten med andra föreningar och organisationer.
Inte fy skam, men jag tycker faktiskt att det saknas något. Det verkar som att dessa aktiviteter primärt fokuserar på, och riktar sig till, de redan frälsta.
Vilka samarbeten rör det sig om för övrigt? I vilka syften?
piotrr skrev:Det känns, för mig, som att det saknas en strategisk plan för skeptisk aktion i större skala, man vill inte provocera i onödan, utöver årets folkbildare. Vi har visserligen goda kontakter med journalister, men jag får intrycket av att det oftare är vi blir uppringda än att vi ringer upp... och att dessa frågor går direkt till enskilda styrelsemedlemmar hellre än att vara en del av en gemensam plan.
Där är vi nog eniga. Det finns ingen direkt skeptisk rörelse i Sverige. Mer ett skeptiskt stillestånd, som Garvarn uttryckte det.
piotrr skrev:Så varför har inte JAG gjort mer? Jag vill spela gröngölingskortet för förra året, jag satte mig in i verksamheten och vad styrelsen egentligen gör, ställde frågor och engagerade mig egentligen alldeles för lite, med stor respekt för övriga deltagare. Idag förmedlar jag fler kommentarer från forumet, och lägger mig alltid i sådant som jag har en åsikt om, och mycket av min tid i möten går åt för att redogöra för hur webbsiten fungerar och kan fungera i framtiden.
Det låter bra! Ett ansikts- och funktionslyft för hemsidan är på sin plats. Snabbare nyheter, snabbare kontakt, snabbare flöde öht. Det kan behövas. Därmed också säkerligen en känsla av rörelse, i alla dess betydelser.
piotrr skrev:Men jag har inte heller några brinnande bra förslag på vad föreningen bör göra istället. Jag önskar och väntar och hoppas kanske inte ensam om att någon någonstans skall ta täten och visa vad det betyder att ta initiativet mot ovetenskaplighet så att jag kan följa efter och hejja och engagera mig i en rörelse som redan rör på sig. Men så kan man ju inte göra. Om man vill få något gjort får man börja göra det själv.
Jag förstår vad du menar, men man får inte glömma att VoF är föreningen vi diskuterar. Den är inte ny, och dess medlemmar är inte direkt gröngölingar på det stora hela. Det verkar som att du mellan raderna skriver att styrelsen saknar viljan och lusten att "ta initiativet mot ovetenskaplighet". Det kanske är en personligt-intressefråga? Är styrelsen överlag inte intresserade av "allmän skepticism" i betydelsen "folkrörelse"?

Du verkar ha både lusten och viljan att förändra det du tycker är lite fel just nu. Möter du motstånd? Hörsammas eventuella idéer på styrelsemötena? (Eller finns det ens tid för sådant?)

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 09:41

anundi skrev:Varför är det förresten att kräva mycket att tänka sig att en förening som vill vara och säger sig vara en skeptisk rörelse också ska engagera sig skeptiskt genom sådana blygsamma grepp? (Missförstod jag här?)
Det var lätt att missförstå, jag gav uttryck för att jag önskar att det fanns mer sådant och att det är för lite idag.
anundi skrev:Inte fy skam, men jag tycker faktiskt att det saknas något. Det verkar som att dessa aktiviteter primärt fokuserar på, och riktar sig till, de redan frälsta.
Annonseringen är riktad till de inte-redan-frälsta, som i facktidningar för vårdpersonal och lärare, men vi har ungefär en annons i månaden, aldrig två samtidigt.
anundi skrev:Vilka samarbeten rör det sig om för övrigt? I vilka syften?
Vi får ibland förfrågningar från tidningar om vi har redaktionellt material att dela med oss av, eller om vi vill "samarbeta", vilket brukar betyda att de sätter vår logga någonstans i sin tidning och vi länkar till dem, men ibland vill de också ha specialskrivna texter. Vi får också kontakter med andra organisationer vars syften verkar sammanfalla med vårt men som kanske har en annan uppsamlingskrets, till exempel företag eller andra organisationer. Vi har också funderat på om det finns föreningar att dela kansli med, men vi vill samtidigt inte ge någon annan tillgång till vårt medlemsregister.

Det vanligaste samarbetet är givetvis med föreläsare.
anundi skrev:Där är vi nog eniga. Det finns ingen direkt skeptisk rörelse i Sverige. Mer ett skeptiskt stillestånd, som Garvarn uttryckte det.
En skeptisk status quo. Jag tror att tomgången beror på att intiativet saknas, det är för mycket reaktion och för lite aktion. Men jag kan ha fel där - detta är något jag ofta kritiserar mig själv för och det är lätt hänt att jag extrapolerar min upplevelse av mitt eget personliga liv på föreningen som helhet.

anundi skrev:Det låter bra! Ett ansikts- och funktionslyft för hemsidan är på sin plats. Snabbare nyheter, snabbare kontakt, snabbare flöde öht. Det kan behövas. Därmed också säkerligen en känsla av rörelse, i alla dess betydelser.
Vi flyttar först sidan, men jag behöver en vettig kravspec på hur en framtida sida skall se ut innan vi lanserar. Vi har en testsida med hela innehållet från den nuvarande, importerad i Joomla, men huvudfrågan för mig är hur huvudsidan skall se ut:

Jag tror inte på den nuvarande designen, den är väldigt Web 1.0, och styrelsen verkar positiva till en mer bloggliknande layout, men den måste givetvis vara långt mer aktiv än den nuvarande med mycket mer redaktionellt material som uppdateras ofta.

anundi skrev:Jag förstår vad du menar, men man får inte glömma att VoF är föreningen vi diskuterar. Den är inte ny, och dess medlemmar är inte direkt gröngölingar på det stora hela. Det verkar som att du mellan raderna skriver att styrelsen saknar viljan och lusten att "ta initiativet mot ovetenskaplighet". Det kanske är en personligt-intressefråga? Är styrelsen överlag inte intresserade av "allmän skepticism" i betydelsen "folkrörelse"?
Det jag skriver mellan raderna är att det finns många som är nöjda med situationen som det är, som älskar föreläsningar på lokaler där de själva redan vet var varenda sal ligger och hur man kommer till dem - men inte sänker sig till att ge vägbeskrivning dit för nya deltagare och som helst inte vill röra upp getingboet.

anundi skrev:Du verkar ha både lusten och viljan att förändra det du tycker är lite fel just nu. Möter du motstånd? Hörsammas eventuella idéer på styrelsemötena? (Eller finns det ens tid för sådant?)
Själv måste jag erkänna att jag inte har formulerat för mig själv HUR jag vill att initiativ mot vetenskaplighet skall gå till, vad jag vill ha ut ur en skeptisk folkrörelse och innan jag har fått det klart för mig känner jag själv att min kritik står ganska tom. Jag har så att säga lusten och viljan att förändra det jag tycker är fel, det jag saknar är ett tydligt mål och uppslag på hur jag VILL att det skall gå till. Jag har ägnat alltför mycket tid åt att klaga på det som är fel, och alldeles för lite på att fundera hur det bör vara när det är RÄTT.

Styrelsemötena går väldigt mycket åt till att diskutera ämnena ovan och tar redan väldigt mycket tid. Å andra sidan finns det stora möjligheter att ta egna initiativ utan styrelsens godkännande i förväg, det finns gott om förtroende såväl för styrelsedeltagarna och för medlemmar i övrigt. Det går att få flera verksamheter finansierade om man bara sparar kvitton, också det i efterhand. Idéerna hörsammas och får uppmuntran, om man bara kommer på dem, och tar initiativet själv.

Men det finns en uppfattning i styrelsen, och den som hyser den uppfattningen får gärna säga till nu, att föreningen BARA skall vara en stödverksamhet för dess medlemmar, att det bara skall vara en resurs, inte en aktivitet. Ett referensverk, en backup, ett lager, istället för en rörelse med intitivförmåga. Det vill inte jag.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
tanto

Inlägg av tanto » tis 01 jun 2010, 10:45

Behöver någon att hjälpa till med planering och mål i olika aktiva projekt. Saknar likvida medel till en mikrofon och gömd kamera. Saknar någon med vass penna som kan tillsammans med mig kan gå igenom vand som behövs göras för att få det man är ute efter utan att gå på för mycket och aggreverat en annan inte sannolik händelse. Skriva insändare, posta på youtube, ställa politiker och frikyrkliga organisationer och andra mot vägen!

Finns massor att göra, ser tre projekt utanför mitt bara lägenhetfönster. Även om VoF inte direkt sponsrar sådana projekt kanske det kan fungera som en bas på något sätt där det finns personer med vilja och utrustning med viljan att använda.

Hjälp mig hjälpa er!
Honey Badger doesn't give a shit

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 10:56

tanto skrev:Behöver någon att hjälpa till med planering och mål i olika aktiva projekt. Saknar likvida medel till en mikrofon och gömd kamera. Saknar någon med vass penna som kan tillsammans med mig kan gå igenom vand som behövs göras för att få det man är ute efter utan att gå på för mycket och aggreverat en annan inte sannolik händelse. Skriva insändare, posta på youtube, ställa politiker och frikyrkliga organisationer och andra mot vägen!

Finns massor att göra, ser tre projekt utanför mitt bara lägenhetfönster. Även om VoF inte direkt sponsrar sådana projekt kanske det kan fungera som en bas på något sätt där det finns personer med vilja och utrustning med viljan att använda.

Hjälp mig hjälpa er!
Vi kan absolut sponsra sådana projekt, även pengar till mikrofon och kamera, kanske behöver vi en kort diskussion om huruvida "gömd" kamera är något vi vill syssla med men om vi har ett hum om projektet i förväg går det att ta ställning till på någon veckas varsel, om ens det.

Skriva insändare och posta på YouTube kan man göra idag, ställa politiker och frikyrkliga organisationer mot väggen vet jag faktiskt inte hur det går till rent fysiskt, men jag tror att man kan göra det också i form av insändare. Arkebusering är dock inte på agendan.
/ Per Edman

jjerkert
Kontakt:

Inlägg av jjerkert » tis 01 jun 2010, 11:20

piotrr skrev:Men det finns en uppfattning i styrelsen, och den som hyser den uppfattningen får gärna säga till nu, att föreningen BARA skall vara en stödverksamhet för dess medlemmar, att det bara skall vara en resurs, inte en aktivitet. Ett referensverk, en backup, ett lager, istället för en rörelse med intitivförmåga. Det vill inte jag.
Jag tror att en ganska vanlig uppfattning i styrelsen är att styrelsen (vilket inte är detsamma som hela föreningen) i första hand ska vara en stödverksamhet, en resurs som medlemmar i olika konstellationer (enskilda eller i grupp) kan vända sig till för att få hjälp med fakta, informationssökning, ytterligare användbara kontakter, eller mer konkreta saker såsom personella resurser, ekonomiskt stöd, etc. När jag funderar kring föreningens verksamhet som helhet är min utgångspunkt att initiativ till aktiviteter hellre bör komma underifrån (från medlemmarna) än uppifrån (från styrelsen). Det hindrar inte att jag tog initiativ till bildandet av en testkommitté inom styrelsen, vilket måste betraktas som en aktivistisk sak. (Man kan inte påstå att kommittén blivit någon succé hittills; jag har ägnat väldigt många timmar åt att diskutera och lirka med sökande, men hittills har vi inte fått till ett test. Just nu finns tre personer som anmält intresse för vidare diskussioner.)

Jag skulle älska att stödja skeptiska aktiviteter som medlemmar vill genomföra, och ibland ser jag väldigt goda idéer föras fram här på forumet. (Dock tittar jag inte in på forumet regelbundet numera.) Men sanningen är att det är utomordentligt ovanligt att medlemmar hör av sig till styrelsen och frågar om stöd, råd eller hjälp för att genomföra aktiviteter i skepticismens tecken. Om medlemmar hörde av sig mera skulle det bli mer fart på aktiviteterna i VoF:s namn. Om man hellre vill genomföra skeptiska aktiviteter utan VoF:s officiella inblandning så går det naturligtvis också bra.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 11:37

Tack Jesper för det förtydligandet.

tips@vof.se har inte heller fått speciellt många mail, men den kan också utannonseras hårdare.

Jag fortsätter att lyfta upp saker som bara nämns i forumet, till styrelsemöten, och att själv stödja aktiviteter som att besöka alternativmässan.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 01 jun 2010, 12:18

Styrelsen vill vara en bolagsstyrelse, de medlemmar som klagar vill ha en VD och en PR-ansvarig.

Styrelsen vill ligga i klungan och stötta, de klagande vill ha en gul ledartröja att följa.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 12:55

Kanske så.

Men varför gul?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 01 jun 2010, 13:00

piotrr skrev:Kanske så.

Men varför gul?
Du är inte bekant med Le Tour (de France)?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 13:03

Non. Sportmetaforer går mig helt förbi.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » tis 01 jun 2010, 13:59

jjerkert skrev: Om medlemmar hörde av sig mera skulle det bli mer fart på aktiviteterna i VoF:s namn. Om man hellre vill genomföra skeptiska aktiviteter utan VoF:s officiella inblandning så går det naturligtvis också bra.
O_o

Förklarar en del.
Inser att som VoF ser ut idag så är det inte för mig.
De mest drivna bör sitta i styrelsen. Inte folk som sitter och väntar på att andra ska genomföra skeptiska aktiviteter.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 01 jun 2010, 14:04

jayeye skrev:
jjerkert skrev: Om medlemmar hörde av sig mera skulle det bli mer fart på aktiviteterna i VoF:s namn. Om man hellre vill genomföra skeptiska aktiviteter utan VoF:s officiella inblandning så går det naturligtvis också bra.
O_o

Förklarar en del.
De mest drivna bör sitta i styrelsen. Inte folk som sitter och väntar på att andra ska genomföra skeptiska aktiviteter.
Men nu gör ju styrelsen massa saker också. Det är ju inte så att de är helt inaktiva. De anordnar flertalet träffar, författar texter till Folkvett, redigerar och sätter ihop tidningen Folkvett, sköter administration, väljer årligen ut Folkbildare och Förvillare etc.

En travesti på ett klassiskt uttalande fångar in poängen tycker jag: Fråga inte vad föreningen kan göra för dig, utan vad du kan göra för föreningen.
Ordnung muss sein.

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tis 01 jun 2010, 14:18

jayeye skrev:
O_o

Förklarar en del.
Föreslå då någon som är mer driven för att sitta i styrelsen. Du själv, kanske? Eller någon annan som du vet har stort driv och vilja som skulle passa?

Jag tror att det är tämligen orealistiskt att tro att hela styrelsen, förutom att sköta de saker de redan gör, även ska ha tid och ork att dra hela lasset av aktiviteter själva. Det verkar ändå vara ett realistiskt upplägg att styrelsen hjälper till med kontakter, kunskap, o.s.v., samt gör vissa aktiviteter själva, men om det skall bli någon fart på verksamheten så måste nog medlemmarna, som är så många fler, göra huvuddelen av aktiviteterna. Passiva medlemmar, som mig, som bara betalar är förstås bättre än ingenting alls, men en förening kan ju inte enbart lita på styrelsen för att få något gjort.
Är man tillräckligt många betalande medlemmar kan man förstås överlåta en del av aktiviteterna på avlönad personal, men där är ju inte VoF ännu.

Jag tycker ändå det mesta av grundstrukturen verkar finnas på plats och något motstånd mot aktiviteter i föreningens namn har jag inte sett, så det enda som fattas är mer aktiva medlemmar. Det är väl bara att gå ihop i arbetsgrupper, eller enskilt och sätta igång, eller är det något som hindrar det?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Skriv svar