Varför lämnar människor VoF

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
jayeye

Re: Varför lämnar människor VoF

Inlägg av jayeye » tis 01 jun 2010, 14:30

FudoMyoo skrev:Men nu gör ju styrelsen massa saker också. Det är ju inte så att de är helt inaktiva. De anordnar flertalet träffar, författar texter till Folkvett, redigerar och sätter ihop tidningen Folkvett, sköter administration, väljer årligen ut Folkbildare och Förvillare etc.

En travesti på ett klassiskt uttalande fångar in poängen tycker jag: Fråga inte vad föreningen kan göra för dig, utan vad du kan göra för föreningen.
Visst. Men det är ju mest medlemstjänst eller vad man ska kalla det. Det är för folk som redan är skeptiska (undantaget utmärkelserna vilket ju i princip är det enda som genererar fokus på föreningen). Jag är intresserad av en förening som aktivt bekämpar pseudovetenskap på plattformar som inte redan är skeptiker. Inte en klubb för inbördes beundran. Därmed inte sagt att jag inte uppskattar föreläsningarna och folkvett... men för mig är det långt från prio ett.
Jag uppfattar poängen likadant och det är inte den typ av förening jag är intresserad av.
Jag vill ha ledare som är aktiva och som tar debatten och därmed inspirerar andra. Lead by example.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tis 01 jun 2010, 14:42

jayeye skrev:Jag vill ha ledare som är aktiva och som tar debatten och därmed inspirerar andra.
Håller fullständigt med.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson

Inlägg av J.K Nilsson » tis 01 jun 2010, 15:12

Petter skrev:
jayeye skrev:Jag vill ha ledare som är aktiva och som tar debatten och därmed inspirerar andra.
Håller fullständigt med.
Antingen så leder man eller så blir man ledd, vinnare leder.

J.K Nilsson
Jag vet att jag är dålig att uttrycka mig, ibland skriver jag varken logiskt eller stringent. Jag är varken korkad, dum eller elak men var snäll att ha överseende med mina sämre stunder. Fråga gärna men angrip mig inte.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 01 jun 2010, 15:29

FudoMyoo skrev:De anordnar flertalet träffar, författar texter till Folkvett, redigerar och sätter ihop tidningen Folkvett, sköter administration, väljer årligen ut Folkbildare och Förvillare
Det är ju allihop lämpliga saker att ersätta med annat. Eller andra.

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tis 01 jun 2010, 15:47

piotrr skrev:Formuleringen blev lite kul, hoppas skillnaden mellan onödig och behövlig framgick ändå.
Det roliga tyckte jag var att du ansåg att årets folkbildare var en provokation.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 15:51

Linda Kall skrev:
piotrr skrev:Formuleringen blev lite kul, hoppas skillnaden mellan onödig och behövlig framgick ändå.
Det roliga tyckte jag var att du ansåg att årets folkbildare var en provokation.
Jag anser det inte, jag beskrev en uppfattning hos andra, som jag dessutom kan ha misstolkat.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 01 jun 2010, 15:54

jayeye skrev: Jag vill ha ledare som är aktiva och som tar debatten och därmed inspirerar andra. Lead by example.
Och vad väntar du på?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 01 jun 2010, 15:54

Linda Kall skrev:
FudoMyoo skrev:De anordnar flertalet träffar, författar texter till Folkvett, redigerar och sätter ihop tidningen Folkvett, sköter administration, väljer årligen ut Folkbildare och Förvillare
Det är ju allihop lämpliga saker att ersätta med annat. Eller andra.
Som exempelvis?
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 16:43

piotrr skrev:
Linda Kall skrev:
Jag anser det inte, jag beskrev en uppfattning hos andra, som jag dessutom kan ha misstolkat.
Jaha. Nu såg jag. :D
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Petter

Inlägg av Petter » tis 01 jun 2010, 17:02

J.K Nilsson skrev:Antingen så leder man eller så blir man ledd, vinnare leder.
Vad vill du ha sagt, utöver att förmedla unkna macho-ideal? En förening med fler medlemmar än ledare består till största delen av förlorare? En vinnande förening har bara ledning och inget fotfolk?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tis 01 jun 2010, 17:08

Det kom ju fram en hel del förslag på aktiviteter/verksamheter vid Göteborgsavdelningens årsmöte.

http://vof.se/forum/viewtopic.php?p=378872#p378872

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 18:30

Tryggve skrev:Det kom ju fram en hel del förslag på aktiviteter/verksamheter vid Göteborgsavdelningens årsmöte.

http://vof.se/forum/viewtopic.php?p=378872#p378872
Förslagen är jättebra. Jag att några lider av det jag kritiserar mig själv för, att vilja väl i riktning, men sakna detalj. Men det är väl någonstans att börja. Några kommentarer:
Bredda målgruppen till att innefatta mer än medelålders män.
Bra mål, hur kommer vi dit? Det är inte så att annonseringen riktas mot medelålders män, tvärt om annonseras det i tidningar som riktar sig mot kvinnodominerade yrken, placeras affischer på högskolor som har allsköns ämnen. Målgruppen är väldigt mycket fokuserad på yngre och kvinnor, det är snarare förmåga (metod) än vilja (mål) som fattas.
Alternativ till pubföredrag som även kan vända sig mot en yngre publik efterfrågas.
Det vill säga möten utanför pubben, så att även yngre än 18 kan komma in?

Föredrag om lögndetektorer efterfrågas
Har varit på gång. Lacerda är väldigt intresserad, om jag minns rätt.
Ökad aktivism som ger VoF en profil efterfrågas
Också ett sådant där bra förslag som alla kan hålla med om, men... hur? Vad? När? Vem?

En startpunkt vore att använda insändare för att sprida budskapet, inte bara när något dumt har skett utan även när vi kan se framför oss att något dumt skulle kunna ske.
Anti-vidskeplighetsdag
Kul idé!
Försöka nå ut till studenter inom bl.a. vård och journalistik.
Finns det några bra nätverk eller tidningar som vi kan vända oss till för att nå många journaliststuderande? Kanske en studenttidning eller en anslagstavla?
Skapa ett nätverk med medlemmar som har expertkunskaper inom olika områden för att kunna dra nytta av vid t.ex TV-program av typen ”SVT-Debatt” med vilken VoF idag har en upparbetad kontakt som bör utnyttjas.
Vi har en slags sådan, här: http://vof.se/visa-intresseomraden

Men det är också tänkt att Mediagruppen tips@vof.se skall kunna på studs använda sina kontaktnätverk för att kunna skaka fram expertis när den behövs oavsett vad ämnet är.
Försöka nå ut till gymnasielever genom att:
Skapa någon typ av skolmateriel och därmed nå ut till skolan
Erbjuda stöttning till elever som önskar skriva sitt examensarbete inom något skeptiskt område.
Vi skulle kunna skriva en lärobok i vetenskaplig metod.
Skapa studiecirklar tillsammans med något studieförbund.
Så länge det finns tillräckligt många som vill gå cirkeln kan man till och med få betalt för att gå den. Inte för att vi behöver pengarna, men det räcker till material eller kanske föreläsare också.
Översätta intressanta youtube-filmer.
Det är en bra idé. Jag har kompetensen men inte orken. Finns det ett ...nämnvärt behov av textning, tror ni?
Satsa på att skriva insändare och artiklar i pressen

Använd goda skribenter och texter från forumet för att bidra till att sprida VoF till massorna.
Också bra. Använd det vi redan har, åtminstone som uppslag, för att sprida budskapet.

Använd Mediagruppen i VoF för att göra dem uppmärksamma på det som sker i media.
Ja, tack. Maila tips@vof.se med allsköns idéer, så skall vi göra vad vi kan för att de skall bli verklighet.

Utöver den arbetande styrelsen meddelas att det är fullt möjligt att skapa kommittéer inom olika områden.
Absolut! Även Mediagruppen vill väldigt gärna adjungera engagerade medlemmar, till och med icke-medlemmar, för att bedriva en mer aktiv verksamhet.

Debatter med meningsmotståndare inför en publik kan dra många åhörare.
Varför inte! Första gången jag hör det förslaget, måste tas upp på nästa styrelsemöte.
Plantera tidskriften Folkvett på offentliga platser
Jag har planterat dem på toaletten på arbetsplatser. :)
/ Per Edman

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 01 jun 2010, 20:52

piotrr skrev:
Varför inte! Första gången jag hör det förslaget, måste tas upp på nästa styrelsemöte.
Att ha i åtanke vid sådana:
http://www.uiowa.edu/~grpproc/crisp/crisp15_3.pdf
Contrary to predictions, participants appeared to react against the views of science when evaluating claims, particularly when they believed those claims were unpopular. This finding may reflect decreasing trust in the institution of science.
http://www3.interscience.wiley.com/jour ... 2/abstract
Thus, being presented with belief-disconfirming scientific evidence may lead to an erosion of belief in the efficacy of scientific methods.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 01 jun 2010, 21:00

anundi skrev:
piotrr skrev:
Att ha i åtanke vid sådana:
http://www.uiowa.edu/~grpproc/crisp/crisp15_3.pdf
Visst fan.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 01 jun 2010, 21:22

piotrr skrev:Visst fan.
Jo... jag menade att framtoning och upplägg verkar vara av största vikt, och alltså inte bara vad som sägs.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar