Bråket mellan CFI och Paul Kurtz

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Bråket mellan CFI och Paul Kurtz

Inlägg av devadatta » tor 17 jun 2010, 00:17

Det har varit en längre tids bråk inom Center For Inquiry (en paraplyorganisation för humanist- och skeptikerföreningar) mellan den legendariske grundaren Paul Kurtz och... resten av CFI. Jag förstår inte så mycket av vad konflikten går ut på, men det verkar som att den enormt företagsamme Kurtz haft nästan absolut makt, vilket på senare år blivit ett problem när hans omdöme blivit sämre. Det beslutades att han skulle lämna över makten till de andra, vilket han efter ett tag inte gillade och nu motarbetar de andra, bl.a. genom att se till att den absolut största donatören (800 000 dollar per år) inte längre ger pengar, vilket lett till väldigt stora neddragningar av deras aktiviteter.

Här är lite mer info:
http://www.centerforinquiry.net/message-from-the-board/
http://metamagician3000.blogspot.com/20 ... d-cfi.html (via rikard)

Synpunkter mottages tacksamt. Det är bra om man kan undvika dylikt i framtiden. Se även tråden om katastrofen med RDF:s forum.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

tonyf

Re: Bråket mellan CFI och Paul Kurtz

Inlägg av tonyf » tor 17 jun 2010, 06:23

Jag är inte speciellt väl insatt i denna konflikt men har sett några bloggposter här och där de senaste månaderna. Uppenbarligen är det en turbulent tid i humanist-rationalist-skeptiker-rörelsen just nu. Men bilden Russell Blackford ger i länken ovan är konsistent med det jag sett tidigare.

Till stor del verkar det vara att Paul Kurz är bitter över att organisationen han tog initiativ till och tidigare styrde med fast hand nu är utanför hans personliga kontroll. Jag hade sett tidigare om CFI´s ekonomiska problem, men att Kurtz går så långt att han medvetet saboterar CFI´s ekonomi är ju helt otroligt och sorgligt! (Om det nu stämmer att det är han som ligger bakom den tidigare stordonatorns avhopp.) Om än i och för sig inte på något sett förvånande för rationalister som känner till någonting om den mänskliga naturen.

Till stor del verkar det också vara en del av den nuvarande stora striden inom rörelsen mellan accomodationister och ickeaccomodationister. Kurtz ingår ju här i en stor grupp av ateister som vill behandla de religiösa med underdåning respekt. Hittills har ju den gruppen letts av Chris Mooney (som t.ex. diskuterades i denna gamla tråd). Men Jag vet inte hur och när Kurtz hamnade i det lägret. Enligt Blackford var han ju mer ickeaccamodationistisk medan han själv ledde CFI.

Gammal kommentar från CFI´s nuvarande VD Ronald Lindsay. Lindsays kommentar verkar bra, sånärsom på att han inte tagit in att "ateism" (i sig självt) är ett helt negativt begrepp.

Om jag försöker sammanställa det så finns det nu åtminstone fyra stora ideologiska strider
1) accomodationister (t.ex. Chris Mooney) mot ickeaccomodationister (t.ex. Sean Carroll).
2) uttalad ateism (t.ex. Sean Carroll, Richard Dawkins) mot motståndare till uttalad ateism (t.ex. Paul Kurtz) eller icke uttalade ateister (t.ex. Per-Christian Jersild). (Har stark samband med 1, men (kanske) inte riktigt samma sak.)
3) tro på "vetenskaplig moral" (t.ex. Sam Harris) mot tro på "är implicerar inte bör" (t.ex. Sean Carroll)
4) förespråkare av politiserad humaniströrelse (t.ex. Paul Kurtz) mot förespråkare av ickepolitisk humaniströrelse (t.ex. Ronald Lindsay)
Till detta kommer sedan de två som jag uppfattar det mer personliga problemen dels med Kurtz och CFI dels med Dawkins diskusionsforum...

Min egen ståndpunkt är naturligtvis den förstnämnda i 2 och den sistnämnda i 1, 3 och 4. Jag tycker Blackford skriver bra om Dawkinskritikerna. Hur läser de egentligen?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Linda Kall
Kontakt:

Inlägg av Linda Kall » tor 17 jun 2010, 08:43

Stordonatorn kan ju hoppat av på eget initiativ. Det skulle nog jag ha gjort.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 17 jun 2010, 13:47

Man kanske inte bör säga att den stora donatorn tog bort sitt stöd pga Kurtz eftersom donatorn verkar ha blivit helt tyst. Däremot är det uppenbart en dålig idé att vara så ekonomiskt beroende av en enda person, därtill en anonym.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tor 17 jun 2010, 14:04

Bild
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 17 jun 2010, 14:11

Och den bilden betyder vad?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 17 jun 2010, 14:14

general Kurtz

Om man läser på bild-urladressen "Brando" och vet att jam007 är en så'n däringa helt förlorad krigsfilmsälskare, ja, då förstår man

TonyF: intressant analys

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » tor 17 jun 2010, 15:42

kaxiga Z skrev:general Kurtz
Överste.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tor 17 jun 2010, 17:12

kaxiga Z skrev:general Kurtz
Om man läser på bild-urladressen "Brando" och vet att jam007 är en så'n däringa helt förlorad krigsfilmsälskare, ja, då förstår man
Vadå krigsfilmsälskare du blandar ihop mig med genaralmajoren i brittiska fallskärmstrupperna tror jag. "Apocalypse Now" är ju kulturfilm.
Tyckte namnlikheten var kul med tanke på historien:
The film tells about US Army assassin Willard's (Sheen) mission, both a mental and physical journey, to 'terminate' dangerously-lawless warlord and former Colonel Kurtz (Brando) who has gone AWOL, become a self-appointed god, and rules a band of native warriors in the jungle
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 19 jun 2010, 00:23

ERRATA
tonyf skrev:denna gamla tråd
skall vara
denna gamla tråd
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » sön 04 nov 2012, 02:38

Paul Kurtz dog nyligen.
Med alla sina fel och brister och inte minst sin något bristande förmåga i överlämnandet till "de unga" i slutet av tjugohundranollnolltalet, så var Kurz en av nittonhundratelets ledande s.k. skeptiker och en god förebild för oss alla.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 04 nov 2012, 06:35

I'm pretty sure he was fairly senile close to the end.

I asked him not too long before the end, less than a year ago on FB why he was stealing reams of printer paper from CFI and he said "fuck them and fuck u too".

lol

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 06 nov 2012, 20:20

tonyf skrev:Paul Kurtz dog nyligen.
Med alla sina fel och brister och inte minst sin något bristande förmåga i överlämnandet till "de unga" i slutet av tjugohundranollnolltalet, så var Kurz en av nittonhundratelets ledande s.k. skeptiker och en god förebild för oss alla.
Håller med.

Angående bråket så förstår jag det som att Kurtz ville förespråka (och ville att andra också skulle göra det) sekulär humanism som ersättning till religiös tro. Något som Dawkins och Harris inte är speciellt intresserade av. Sen så tror jag att Kurtz också var avundsjuk på "nyateisterna" då dessa lyckades mycket bättre med vad de tog sig för än vad Kurtz gjorde när det gällde att påverka allmänheten. "Nyateisterna" har förmodligen gjort större avtryck sedan 2004 än vad Kurtz gjorde under flera decennier.

Fast sen så hade "nyateisterna" fler kontroversiella ståndpunkter än vad Kurtz hade. Kurtz betonade ofta att det går att leva ett lyckligt liv utan religiös tro, vilket får väl sägas vara ett rätt så trivialt påstående, i synnerhet för sekulariserade nordeuropéer. Då är det klart att Dawkins jämförelse med religiös barnuppfostran med barnmisshandel och uttalade ståndpunkt att religiös tro inte förtjänar respekt mer uppseendeväckande.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Skriv svar