Nidversion av vof.se

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Nidversion av vof.se

Inlägg av Hexmaster » fre 03 dec 2010, 12:40

Till alla som skriver i denna tråd: Vi vet inte vem eller vilka som ligger bakom detta. Anta inte att någon är skyldig bara för att denne tidigare legat bakom liknande saker. /calle555

Någon - vem kan det vara - har gått i flatspinn.
Vetenskap och folkbildning handlar om att främja kunskapen om vetenskapens metoder och resultat. Vi utser därför varje år kandidater till ”Årets Förvillare”, en titel som tilldelas akademiker som under avlönad arbetstid, med skattebetalarnas pengar, med stöd av sin titel och under falsk förespegling att de talar i vetenskapens namn, sysslar med ”uppsökande verksamhet”, anger sina kollegor och gör tvivelaktiga och illa underbyggda uttalanden till skada för enskilda individer.
vetenskap-folkbildning

Kandidater och motiveringar:
Aja Sadurskis: för sitt insiktslösa påstående att det årliga ”förnedringspris” hon delar ut som styrelseledamot i en militant skeptikerförening inte är avsett att skada vinnaren.

Dan Larhammar: För sin uppsökande verksamhet där han kontaktar konferensarrangörer och tidningsredaktioner inför vilka han försöker styra det fria informationsflödet och verkställa privat censur i vetenskapens namn.

Hanno Essén: För sin utpekande verksamhet där han grundlöst sammanblandar enskilda uppfinnares innovativa arbete, ofta inom teknik, med skojarverksamhet.

Jesper Jerkert: För sin naiva tro, baserad på pianokunskap, på folkbildningens ofelbarhet samt på dogmatiskt styrt folkvett såsom upphöjd slutdestination.

Sven-Ove Hansson: För sina försök att få media att tro att hans skeptikerförening på KTH är en seriös förening och för att han lyckades få KTH att anställa honom som filosof trots att han mest är intresserad av att likrikta allmänhetens tänkande.
aretsforvillare

Jag fick inte vara med i mupp-versionen av styrelsen heller. Värdelöst! Med Dan Larzhammar, Hanzo Ezzén, Martin Luther Rundqvizt, Jürgen Bengtsson m.fl.

vetenskap-folkbildning/styrelse/

Först såg det rätt roligt ut men efter en stund - det är en hel del sidor - börjar det luta åt det sjukliga hållet.
Senast redigerad av 7 calle555, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: bytte rubrik
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Nidversion av vof.se

Inlägg av micke.d » fre 03 dec 2010, 12:55

Lite otrevligt att han kör med falsk flagg. Men det skulle ge onödigt mycket uppmärksamhet att påtala detta på ett mer officiellt sätt, skulle jag tro. Taktiskt är det nog bättre att nöja sig med att se på.

Tragiskt.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 03 dec 2010, 12:59

Nästa oro- eller löjeväckande länk är folkvet.nu som fanns länkad på sidan. Det står bara "coming soon", men titeln är "FOLK VET".

Aldrig att man skulle tro att en förening behövde preventiv-regga myriader med adresser. *snip* Väl hårt då vi inte vet vem som ligger bakom. /calle555
Senast redigerad av 3 calle555, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Ännu en bit.ly fick text

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 03 dec 2010, 13:00

Hexmaster skrev:börjar det luta åt det sjukliga hållet.
Börjar? Börjar?!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 03 dec 2010, 13:04

Är det här ens lagligt? Han "stjäl" ju webshopen, namnet, loggan är snarlik osv osv. Det måste ju åtminstone balansera på gränsen till det olagliga.
Senast redigerad av 1 anundi, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
C-J
Forumadministratör

Inlägg av C-J » fre 03 dec 2010, 13:05

Det kan ju vara intressant att kolla om .nu regristrarer, Loopia i det här fallet, har något liknande förförande för ond tro registreringar som ISS.se har.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » fre 03 dec 2010, 13:10

Det har de garanterat. Detta är ju fullständigt uppenbart i ont syfte.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 03 dec 2010, 13:11

Det finns saker som är åtalbara om man är åtalbar, dvs. tillräknelig och myndig. Jag är inte säker på någon av punkterna.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 03 dec 2010, 13:13

Det går säkert att få rättelse, eftersom personen använder ett föreningsnamn denne inte alls har nån rätt att använda. Frågan är om det är klokt att agera eller inte.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » fre 03 dec 2010, 13:18

C-J skrev:Det kan ju vara intressant att kolla om .nu regristrarer, Loopia i det här fallet, har något liknande förförande för ond tro registreringar som ISS.se har.
http://www.nunames.nu/udrp.htm
Se särskilt punkt 4.
Senast redigerad av 1 Pär C, redigerad totalt 0 gånger.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » fre 03 dec 2010, 13:18

Eftersom alla andra projekt denne paranoide, konspirationsteoretiske rättshaverist hittills lanserat har fallit i behaglig glömska, saknade av ingen, tycker jag det är lika bra att låta det självdö i tysthet.

Eller så kan vi kontakta någon konsult som sysslar med online reputation management och be om hjälp med att återupprätta vårt rykte.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 03 dec 2010, 13:33

Den enda rimliga åtgärden borde vara att få ett vårdintyg. Med våra kontakter inom Bigfarma borde det inte vara omöjligt.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
MBY

Inlägg av MBY » fre 03 dec 2010, 13:34

anundi skrev:Är det här ens lagligt? Han "stjäl" ju webshopen, namnet, loggan är snarlik osv osv. Det måste ju åtminstone balansera på gränsen till det olagliga.
Åtminstone djuplänkningen till webbshopen har ju passerat anständighetens gräns och borde väl kunna vara olaglig? Men jag håller med Hexmaster, är TS verkligen tillräknelig? :p

Btw. Att det är TS bakom förefaller glasklart. Men VET vi det, eller är den någon annan vars kola har brunnit?

Bra fråga MBY. Svaret är att vi inte vet. Jag byter därför ut namn mot mindre googlingsbara initialer i inlägg som spekulerar kring vem som ligger bakom. /calle555
Senast redigerad av 1 calle555, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: initialer för att minska googlingsbarheten

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 03 dec 2010, 13:39

MBY skrev:
anundi skrev:Är det här ens lagligt? Han "stjäl" ju webshopen, namnet, loggan är snarlik osv osv. Det måste ju åtminstone balansera på gränsen till det olagliga.
Åtminstone djuplänkningen till webbshopen har ju passerat anständighetens gräns och borde väl kunna vara olaglig? Men jag håller med Hexmaster, är TS verkligen tillräknelig? :p

Btw. Att det är TS bakom förefaller glasklart. Men VET vi det, eller är den någon annan vars kola har brunnit?
WHOIS informationen pekar ju ut vem som äger domänen. Känner du till nån annan som passar in på "torsas" ?

Användarvisningsbild
SolitaryMan

Inlägg av SolitaryMan » fre 03 dec 2010, 13:40

MBY skrev:Btw. Att det är TS bakom förefaller glasklart. Men VET vi det, eller är den någon annan vars kola har brunnit?
Jag kan tänka mig minst en annan person, men han är förmodligen för upptagen med att bygga sin torso för att hinna göra webbsidor.
An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?

Skriv svar