Årets förvillare 2010: Stockholmsinitiativet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
UFA

Årets förvillare 2010: Stockholmsinitiativet

Inlägg av UFA » tis 28 dec 2010, 11:39

Motivering (ur pressmeddelandet):

Lobbyorganisationen Stockholmsinitiativet driver uppfattningen att mänskliga utsläpp av växthusgaser inte nämnvärt påverkar klimatet. De anser därför att alla politiska försök att mildra den pågående globala uppvärmningen är meningslösa eller skadliga.

”Inga observationer tyder på att koldioxidutsläpp har någon avgörande inverkan på klimatet.” - Stockholmsinitiativet

Växthuseffekten innebär att gaser i atmosfären håller kvar värme som annars skulle strålat ut från jorden. Utan den skulle Jorden vara i genomsnitt cirka 33 grader kallare än idag. När halten av växthusgaser ökar i atmosfären, ökar också den värmande effekten. Genom praktiska experiment, satellitdata och bokföring över förbrukningen av fossila bränslen är det visat bortom rimligt tvivel att mänskliga utsläpp av bland annat koldioxid förhöjer växthuseffekten och ger ett varmare klimat.

”Politiska klimatmål är meningslösa” - Stockholmsinitiativet

Stockholmsinitiativet hävdar att klimatpolitiken leder till miljöförstöring, svält och fattigdom. Det som står klart är att stigande globala temperaturer hotar tillgången på färskvatten och medför allvarligare och mer regelbunden torka. Dessutom riskerar stigande havsnivåer att översvämma låglänt bebyggelse och odlingsbar mark som försörjer en väsentlig del av Jordens befolkning. Att inte agera för att begränsa utsläpp av växthusgaser från fossila bränslen vore oansvarigt.

”Föreningen ska (...) verka för att politiska beslut gällande frågor som rör klimatförändring har sin grund i sund och verifierbar vetenskap.” - Stockholmsinitiativet

Stockholmsinitiativets medlemmar har synts i dagspress, medverkat i TV och radio samt varit mycket aktiva på internet. De väljer att istället för vetenskap sprida konspirationsteorier och återberätta lösa anklagelser mot seriösa forskare inom klimatområdet. Om ny forskning visar att dagens klimatförändringar inte beror på mänsklig aktivitet vore det en sensation som förtjänar att granskas från alla vinklar. Stockholmsinitiativets ensidiga och ofta felaktiga rapportering av endast sådant som kritiserar klimatvetenskap, motiverar en förvillarutmärkelse.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Knurd

Re: Årets förvillare 2010: Stockholmsinitiativet

Inlägg av Knurd » tis 28 dec 2010, 11:44

Bra val. Kan tilläggas att flera av dem är högt graderade akademiker som uttalar sig utanför sina kompetensområden.
Adrumdrum.

ohsweetmusic

Inlägg av ohsweetmusic » tis 28 dec 2010, 12:14

Mycket bra val!

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tis 28 dec 2010, 12:17

\o/
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 28 dec 2010, 12:23

Knurd skrev:Kan tilläggas att flera av dem är högt graderade akademiker som uttalar sig utanför sina kompetensområden.
Vem som uttalar sig tycker jag spelar mindre roll. Jag anser att det är argumenten som räknas. Vore jag ni som debatterar detta så skulle jag fokusera på kärnan i deras argumentation:

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » tis 28 dec 2010, 12:30

calle555 skrev:Vem som uttalar sig tycker jag spelar mindre roll. Jag anser att det är argumenten som räknas. Vore jag ni som debatterar detta så skulle jag fokusera på kärnan i deras argumentation:
Helt riktigt, men i samband med förvillarutmärkelsen, fästs särskild vikt vid insatser för att främja auktoritetstro och en okritisk inställning till sådant som sägs i vetenskapens namn. Personer som utnyttjar sin auktoritet i stället för att komma med goda argument förtjänar att omnämnas.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 28 dec 2010, 13:25

Göran Ahlgren och de andra gubbarna har jobbat hårt för detta. Jag imponeras av deras ihärdighet, och utmärkelsen är de väl förtjänta av.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » tis 28 dec 2010, 13:35

Med tanke på könsfördelningen bland tidigare förvillare, kan detta pris ses som ett intyg på att även män kan förvilla.
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 28 dec 2010, 14:06

Jag som inte är alldeles insatt i debatten skulle vilja bli rekommenderad en länk till de bästa argumenten som finns för att att Stockholmsinitiativet har fel i det jag uppfattar som kärnan i deras argumentation:
Kan någon hjälpa mig med det?

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 28 dec 2010, 14:26

Här är lite länkar från Skeptical Science:
How do we know CO2 is causing warming?
How do we know more CO2 is causing warming?

* En kort videosnutt - 1 minut - där professor förklarar:
Hur vet vi att den stigande koldioxidhalten beror på människan?
(Ex: Koldioxidökningen uppför sig som vid förbränning och inte som vid vulkanutsläpp)

Realclimate:
How do we know that recent CO2 increases are due to human activities?
(denna artikel handlar bland annat om kol-isotopernas andel i atmosfären, respektive fördelningen i det vi släpper ut, samt bokföring och jämförelse av detta)

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » tis 28 dec 2010, 14:43

Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 28 dec 2010, 15:16

Tack så mycket kaxiga Z och jam007. Jag ska ta en titt på länkarna senare. Förresten, är Attribution of recent climate change på Wikipedia bra i sammanhanget?

PS
Det händer en del på twitter och #sweskep.
DS

thorild

Inlägg av thorild » tis 28 dec 2010, 15:26

Knurd skrev:Bra val. Kan tilläggas att flera av dem är högt graderade akademiker som uttalar sig utanför sina kompetensområden.
Några exempel på när dom använt sig av sina titlar även när det är irrelevant? Håller på och filar på ett blogginlägg om utmärkelsen och vill gärna ha belägg.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 28 dec 2010, 15:41

thorild skrev:Några exempel på när dom använt sig av sina titlar även när det är irrelevant? Håller på och filar på ett blogginlägg om utmärkelsen och vill gärna ha belägg.
Jag skulle nog inte säga att de gör det, men läser man i deras byline så framhäver de sina titlar, trots att titlarna inte har något med klimat att göra. Värre än så är det inte.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

thorild

Inlägg av thorild » tis 28 dec 2010, 15:55

OK, skippar den biten.

Skriv svar