Årets förvillare 2010: Stockholmsinitiativet

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
UFA

Re: Årets förvillare 2010: Stockholmsinitiativet

Inlägg av UFA » ons 29 dec 2010, 14:26

thorild skrev:Vill du ha ett föredrag med Birger Schmitz så är det väl bara att kolla om han är tillgänglig och styra upp det, är du medlem i VoF så borde det väl inte vara något problem att göra det i föreningens namn eller?
En föreningsteknisk randanmärkning: Om något ska göras i föreningens namn, bör det backas upp av styrelse eller årsmöte.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » ons 29 dec 2010, 14:45

Tycker det är glädjande att VoF utsåg SI till årets förvillare. Delvis av det uppenbara skälet att jag en längre tid varit med och motarbetat deras spridande av osanningar, förvrängningar och desinformation. Men ännu mer då det visar att VoF har visat att de är beredda att ta irritation och tjafs från de egna leden för att uppräthålla vetenskap och folkbildning. Till skillnad från frågor om andar i glas och magiska läkande energier finns det en underström av klimatförnekeri inom den skeptiska rörelsen.

Det är intressant att fundera på orsakerna till detta. Jag gissar att det delvis beror på att det inte triggar den skeptiska ryggmärgsreaktionen som andar och religion gör. Det är inomvärldsliga argument. Delvis beror det nog också på att skepticism i mångt och mycket försvarar modernitet mot antimoderna krafter (läkemedel mot örthopkok eller läkare mot shamaner) och resultaten av klimatforskningen utmanar glorian hos modernitet och, felaktigt, tolkas av vissa som poäng för "andra sidan".
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 29 dec 2010, 14:59

På Humanistbloggen diskuteras detta också.

Några av kommentarerna.
Stig skrev:Den här frågan har varit uppe tidigare och det är väl kanske dags att ifrågasätta sitt medlemskap i humanisterna. Jag vill som medlem inte framstå som lika fårskallig som det här vidskepliga gänget som även tillhör uppsalainitiativet.
Min fråga till humanisternas ordförande blir: Skall humanisternas blogg användas som propagandainstrument för AGW-fundamentalister eller skall denna rapakalja hållas utanför?
Svaret på denna fråga avgör mitt fortsatta medlemskap. Ett uteslutet svar är därvid också ett svar. Ett svar från någon av styrelsens klimatamatörer är också ett svar.
Patrik Lindenfors skrev:Stig,
Så här står det längst upp på Humanisternas hemsida: "Grundläggande för humanismen är kritiskt tänkande och en vetenskaplig kunskapssyn." Kan du inte skriva under på det har du nog rätt i att du inte bör fortsätta vara medlem.
Häpp!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

thorild

Inlägg av thorild » ons 29 dec 2010, 15:01

UFA skrev:
thorild skrev:Vill du ha ett föredrag med Birger Schmitz så är det väl bara att kolla om han är tillgänglig och styra upp det, är du medlem i VoF så borde det väl inte vara något problem att göra det i föreningens namn eller?
En föreningsteknisk randanmärkning: Om något ska göras i föreningens namn, bör det backas upp av styrelse eller årsmöte.
OK, utgick lite naivt från att alla föreningar funkar på samma sätt :oops:

Användarvisningsbild
UFA

Inlägg av UFA » ons 29 dec 2010, 15:15

thorild skrev:OK, utgick lite naivt från att alla föreningar funkar på samma sätt :oops:
Jag trodde (felaktigt?) att det är så det brukar fungera i föreningslivet. VoF:s lokalavdelning i Göteborg bildades i mångt och mycket just för att kunna genomföra officiella aktiviteter.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Olle H

Inlägg av Olle H » ons 29 dec 2010, 16:38

Här är en snubbe som inte är helt nöjd med juryns arbete vare sig i år eller förra året:
Göran Fröjdh skrev:Det vore mig främmande att jämföra nazisternas kampanj mot degenererad konst och lysenkoism med en organisation som Forum för Vetenskap och Folkbildning (VoF), men i grunden är det exakt samma mekanismer som är igång. En liten elit med ett självpåtaget uppdrag att utse ”god forskning” och brännmärka feltänkare och förvillare.

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 29 dec 2010, 16:51

Och en till.
Lars Bern skrev:Här kan ni läsa vad maktens försvarare kan ställa till det för en ensam liten människa: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... defriheten
När maktens lakejer trampar på en hjälper det inte att det visade sig att man hade rätt som i Dahlqvists fall.
Lars Bern är ju en riktig underdog så han borde veta.
Senast redigerad av 1 ErikS, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » ons 29 dec 2010, 16:56

Göran Fröjdh skrev:Det vore mig främmande att jämföra nazisternas kampanj mot degenererad konst och lysenkoism med en organisation som Forum för Vetenskap och Folkbildning (VoF), men ...
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 29 dec 2010, 16:59

Olle H skrev:Här är en snubbe som inte är helt nöjd med juryns arbete vare sig i år eller förra året:
Göran Fröjdh skrev:Det vore mig främmande att jämföra nazisternas kampanj mot degenererad konst och lysenkoism med en organisation som Forum för Vetenskap och Folkbildning (VoF), men i grunden är det exakt samma mekanismer som är igång. En liten elit med ett självpåtaget uppdrag att utse ”god forskning” och brännmärka feltänkare och förvillare.
... och som vanligt har han inte förstått varför Dr Dahlqvist fick sin utmärkelse, utan tror att det är p g a hennes huvudbudskap om kost.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 29 dec 2010, 17:00

ErikS skrev:Och en till.
Lars Bern skrev:Här kan ni läsa vad maktens försvarare kan ställa till det för en ensam liten människa: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... defriheten
När maktens lakejer trampar på en hjälper det inte att det visade sig att man hade rätt som i Dahlqvists fall.
Det där med maktens lakejer: Jag har undrat varför de stora tidningarna inte alls tar upp årets förvillar-pris. Sitter Bern fortfarande i Svenska Dagbladets styrelse (enligt wikipedia gör han det)?

Banarne

Inlägg av Banarne » ons 29 dec 2010, 17:06

Jullediga vetenskapsredaktioner?

Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inlägg av Victor_Von_Doom » ons 29 dec 2010, 17:10

Great job VoFs styrelse! Ni har valt en förvillare och en folkbildare i år som bägge haft stort genomslag och fått mycket uppmärksamhet. Precis så ska det vara i fortsättningen och inga "Kronobergs läns landsting" och diverse blåbär. Dessutom så är bägge utmärkelserna enormt välförtjänta! Bra jobbat!
Insanity is thinking either that "no one is like us" or "everyone's the same"

Användarvisningsbild
xerox

Inlägg av xerox » ons 29 dec 2010, 18:02

Även jag sällar mig till ryggdunkarkören som tycker att årets förvillare är ett alldeles utmärkt val av pristagare. Strongt att man inte viker sig för den "klimatskeptiska" underström som ändå finns i den skeptiska rörelsen, om än inte så mycket av i VoF vad jag har sett, och utnämner ett klockrent exempel på pseudovetenskap. Även om jag naturligtvis ser att VoF främst ser till sakfrågor som förvillande och genomslagskraft och inte till titlar och kön så är det trots allt skönt att man i år väljer en grupp där man knappast kan anklagas för att "sparka nedåt" som en del belackare ville göra gällande kring förra årets utnämning. Tummen upp!

Man skulle ju kunna hoppas på att bristen på mediabevakning iaf till en del tyder på att Stockholmsinitiativets mediala genomslagskraft har varit mindre än vissa befarat. Jag tror iaf att SIs inflytande är betydligt mer marginellt än Annika Dahlqvists och att det spelar in på mediabevakningen.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 29 dec 2010, 18:48

calle555 skrev:
Knurd skrev:Kan tilläggas att flera av dem är högt graderade akademiker som uttalar sig utanför sina kompetensområden.
Vem som uttalar sig tycker jag spelar mindre roll. Jag anser att det är argumenten som räknas. Vore jag ni som debatterar detta så skulle jag fokusera på kärnan i deras argumentation:
Jag håller med om att det inte har någon bäring på vetenskapens pålitlighet, speciellt inte eftersom vi i styrelsen inte heller har någon formell vetenskaplig kompetens inom klimatområdet, men vi signerar å andra sidan utmärkelsen med vår medverkan i styrelsen för föreningen Vetenskap och Folkbildning, medan Stockholmsinitiativet signerar sina insändare och protestlistor med sina professorstitlar som om deskulle vara relevanta. Då är det kanske viktigt att åtminstone ta upp, precis som du gör, att de är akademiker som tar nytta av sin titel för att uttala sig om något som är utanför deras kompetens.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 29 dec 2010, 19:03

Banarne skrev:Nej, det enda negativa med detta är risken att SI nu får mer uppmärksamhet än de förtjänar.
Jag är också lite orolig för det. Mest orolig för att väckas tidigt på morgonen av att Aftonbladet ringer, men det där med uppmärksamheten är definitivt en klar tvåa.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Skriv svar