Inbjudan till Torbjörn Sassersson att återskapa WP-artikel

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inbjudan till Torbjörn Sassersson att återskapa WP-artikel

Inlägg av MichaelKarnerfors » tis 18 jan 2011, 17:30

Denna tråd är en öppen inbjudan till VoF-kritiken Torbjörn Sassersson efter hans Newsmill-artikel...

http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/ ... -wikipedia

...där han påstår att det är VoF's fel att han inte har någon artikel om sig själv på Wikipedia och att han nu skulle vara förbjuden att återskapa den. Torbjörn verkar vara något upprörd över dessa förhållanden så som han uppfattar dem.

I själva verket finns ingen artikel på grund av att det som skapats tidigare om honom inte mött Wikipedias kriterier för att få finnas där. Detta betyder också att det upplevda "problemet" med att ingen artikel finns om Torbjörn går att åtgärda: skriv en artikel som uppfyller kriterierna.

Tyvärr har Torbjörn och hans åsiktsfränder inte lyckats med detta på snart 5 år. Men eftersom flertalet av VoF's forums-medlemmar är aktiva på Wikipedia och har en stor kunskap och erfarenhet om vilka kriterier som gäller för att en biografisk artikel skall få finnas på Wikipedia så ger jag nu Torbjörn Sassersson följande inbjudan:

Torbjörn: posta i denna tråd den information du tycker är relevant för en artikel om dig själv, så skall vi på VoF's forum hjälpa dig att utforma artikeln så att den möter kriterierna för att få finnas där.

Denna inbjudan postas nu omedelbart i kommentarerna på Newsmill-tråden. Bollen är din Torbjörn! :)

/Micke

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Re: Inbjudan till Torbjörn Sassersson att återskapa WP-artik

Inlägg av Torbjörn S » tis 18 jan 2011, 17:54

The King is back.

Jag antar utmaningen att försöka återskapa artikeln om moi på Wikipedia. Enligt VoF regler. Jag menar enligt Wikipedias regler.

Är det ok grabbar om jag låter en annan person återskapa en post som ursprungligen skapades av skeptikerna? Eftersom det var en skeptiker på Wikipedia nämligen Calle555 som startade en post om mig och eftersom den fick existera länge medan ett helt gäng skeptiker administrerade den (visserligen mot min vilja) så måste det ju rent logiskt betyda att den ansågs vara relevant med relevant referenser, eller hur?

Det betyder att ingen skeptiker har ett problem med att enligt reglerna någon annan än jag återskapar en version av den relevanta posten, eller hur?

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » tis 18 jan 2011, 17:59

Hej Torbjörn, välkommen åter! :)

Eftersom den tidigare artikeln inte funkat så vore väl det ett rätt dumt ställe att börja, tycker du inte? Jag föreslår ett omtag, från grunden. :)

Här har du svenska Wikipedias guide över hur biografiska artiklar skall skrivas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... a_artiklar

...och här är relevanskriterierna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... skriterier

Vad sägs om att du börjar med att pricka in vilken kategori människor du tycker att du passar in på under relevanskriterierna, så kan vi utgå från det, hm?

Betänk att särskilda regler finns för biografiska artiklar om nu levande personer. Läses på följande länk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... e_personer

/Micke
Senast redigerad av 2 MichaelKarnerfors, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tis 18 jan 2011, 17:59

MichaelKarnerfors skrev:Bollen är din Torbjörn! :)
Inte bara hans, tycker jag. Torbjörn S är ju välkänd för de flesta här, så vi kan väl hjälpa honom med att hitta sådant som kan föra honom närmare en Wikipedia-artikel om honom?

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » tis 18 jan 2011, 18:06

Torbjörn, poängteras skall också att även om du inte lyckas hitta dig själv under relevanskriterierna så kan det ändå vara så att det finns anledning att ha en artikel om dig. Som det står på WP om Relevanskriterierna:

"Denna sida är varken en riktlinje eller policy. Om en artikel inte uppfyller de kriterier som står här kan det ändå finnas speciella omständigheter som gör att den kan försvara sin plats i Wikipedia och vice versa. Riktlinjen är Wikipedia:Relevans."

Wikipedia:Relevans är däremot en riktlinje... så den måste följas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Relevans

/Micke

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 18 jan 2011, 18:11

Kan någon av dessa relevanskriterier stämma?

1.4 Inom film, TV, teater, radio och press
1.6 Akademiker och forskare
1.9 Brottslingar

Helst kanske "1.6 Akademiker och forskare" eftersom jag är akademiker (fil.kand) och ställt upp i experiment på TV och sedan försökt berätta om denna forskning i USA på SVT, TV4 och P1, men de har oftast klippt bort det av någon anledning.

Tack Calle55 för din goodwill.

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » tis 18 jan 2011, 18:16

Torbjörn S skrev:Kan någon av dessa relevanskriterier stämma?

1.4 Inom film, TV, teater, radio och press
1.6 Akademiker och forskare
1.9 Brottslingar

Helst kanske "1.6 Akademiker och forskare" eftersom jag är akademiker (fil.kand) och ställt upp i experiment på TV och sedan försökt berätta om denna forskning i USA på SVT, TV4 och P1, men de har oftast klippt bort det av någon anledning.
1.4... ok, du är inte skådespelare eller regissör... så vilket av följande tycker du att du uppfyller?
  • Programledare, huvudrollsinnehavare, regissör eller annan framträdande profil i en relevant film, tv- eller radioprogramserie.
  • Mindre framträdande profil, eller konstnärlig medarbetare (manusförfattare etcetera), i två eller flera särskilt relevanta filmer eller tv- eller radioprogramserier (som uppfyller flera relevanskriterier).
  • Skådespelare, programledare, journalist etc som belönats med något etablerat, nationellt pris, till exempel Guldmasken, Kristallen, Stora journalistpriset etc.
  • Chefredaktör, fast kolumnist, fast krönikör eller liknande i särskilt relevant tidning (riktlinje: upplaga på minst 100 000).
  • Statistroller och liknande ger ingen relevans oavsett verkets spridning, men kan omnämnas om personen är känd i övrigt, se cameo.

1.6... akademiker (det är jag också förresten ;) Civ.ing Datateknik, LTH). Vilket av följande tycker du stämmer in på dig?
En akademiker kan ha en egen artikel i Wikipedia om hon/han är ledamot av ett exklusivt akademiskt samfund (Kungliga Vetenskapsakademien, Svenska Akademien etc), har tilldelats ett internationellt erkänt forskningspris (Nobelpriset, Fieldsmedaljen etc), är rektor, prefekt, professor etc, har citerats i många vetenskapliga texter, eller på annat sätt visat sig vara en framstående akademisk forskare.
1.9... brottslingar?! Men seriöst Torbjörn... inte passar väl du in på något av följande:
Brottslingar bör endast få egna artiklar om de är mycket väl kända. Exempel på detta kan vara om de mördat makthavare eller om brotten på annat sätt påverkat ett samhälle (Jacob Johan Anckarström, Mijailo Mijailović, Lee Harvey Oswald), eller om brotten är mycket uppmärksammade (Jack the Ripper, Clark Olofsson). Brottslingar som har bytt namn bör endast ha det nya namnet utsatt och omdirigeringar om det nya namnet är välkänt (Lars-Inge Svartenbrandt/Lars Ferm) annars anges det namn under vilket brottslingen är mest omtalad under.
/Micke

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 18 jan 2011, 19:00

Micke, det finns en kombination av anledningar som möjligen skapar relevans. Ingen enskild punkt håller måttet antar jag men helheten gör kanske individen intressant...

1. Jag är redan representerad på Wikipedia. Ni har ju redan skrivit på Wikipedia om mig att jag deltog i 3 st mycket ovanliga experiment (första: TV4 Plus, 2005-11-23) och ni har själv konstaterat att det första experimentet blev mycket lyckat, även om försöksansvarig Jan Dahlkvist ansåg att experimentet inte uppfyllde perfekta krav. Det var ju tex enkelblint. Han och jag diskuterade detta på TV4. Ref: http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_ok%C3%A4nda_(TV-serie)

2. Jag är den enda svensk i historien som ställt upp i ett vetenskapliga experiment inom parapsykologi på TV och i ett försök lyckats prestera ca 95-100% träff. Rätta mig om jag har fel. I de övriga två testerna blev resultatet 0% (nr 2, TV4 Plus) respektive ca 50-70% (nr 3, TV4) beroende på hur man bedömer resultatet. Alla tre sändes i TV.

3. Calle555 hade vänligheten att skapa en separat sida på Wikipedia år 2006. Jag tror han såg det som relevant att förklara vem den där Sassersson var. Calle55 kanske kan kommentera punkt 2. Någon annan än han tog bort posten. Ref: http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskussion ... Sassersson

4. När jag debatterade mot Christer Sturmark i direktsändning Gomorron Sverige (SVT) den 15 dec 2006 menade han att om jag kan återupprepa det första experiment fast inom tävlingen Kristallkulan skulle Sturmark få Nobelpriset. Programledaren Ingela Agardh protesterade då och sa att Sassersson i så fall borde få det. Med ledning av detta skulle jag alltså vara en kandidat till nobelpriset. (jag skriver det med en stor portion humor) Ref: http://tinyurl.com/4uczppe

5. Jag är ingen känd akademiker, men är ändå naturvetare med en fil.kand så det betyder: akademiker. Ref: Stockholm Universitet, avgångsår 1992, Biologisk Geovetenskaplig linje. Huvudlärare: Bo Eknert.

6. Jag är kanske en av de tre-fem mest insatta personerna i Sverige i ämnet remote vewing (typ av fjärrsyn) som utvecklades vid Stanford Research Institute, numera SRI International en av USAs största thinktanks. Vilka de andra 3-4 insatta personerna är vet jag inte förutom Bo Kindstrand. Jag är sannolikt den enda svenska journalist som träffat toppforskare inom RV från både USA och Sovjet. Jag vill här påpeka att voffare skrivit ned posten om fjärrsyn på ett mycket orättvist sätt. Ref: http://www.sri.com/about/remoteview.html

7. Jag har som filmproducent producerat 1 st dokumentär om remote viewing. Dokumentär nr 2 ska bli klar under 2011. Ref: http://www.soultravel.se/webbshop/DVD-M ... agle.shtml

8. Jag var redaktör för Soul Travel Magazine åren 2002-2009. Vi hade långt ifrån 100,000 läsare per dag, men runt 20,000 per månad periodvis. Jag var chefsredaktör för Danske Bank 14 mån heltid 2008-2009. Jag var grundare och chefswebbredaktör för tidningarna Smartahem.com och Smart News Online 2000-2002 i ett bolag helsponsrat av Skanska, Vattenfall (Sensel), Ericsson (Bluelabs) och IT Provider (Lime, Rivermen).

9. Jag medverkade i TV serien Det stora grå (TV4, Aug 26, 2009). I det programmet medverkade även voffare Jesper Jerkert (han har en post på Wikipedia) och humanisten Christer Sturmark. Dokumentären finns respresenterad på Wikipedia, men det lyckade remote viewing experimentet (nr 3) som jag genomförde finns dock inte nämnt i posten. Ref: http://sv.wikipedia.org/wiki/Det_stora_gr%C3%A5

10. Övriga framträdanden: Jag medverkade i SVT Hjärnstorm (Feb 26, 2009). P1 Tendens och Red Ice Creations som den 3:e intervjuade personen sedan start. Ref: http://torbjornsassersson.com/torbjorn-sassersson/ och http://www.redicecreations.com/radio/20 ... 60427.html

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 18 jan 2011, 19:29

Jag menade:

Calle555 kanske kan kommentera punkt 3 inte 2.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 18 jan 2011, 19:44

Rent spontant är väl "akademiker" en ren dussintitel som inte gärna kan kvala in för wikipedia. Om det inte handlar om typ nobelpris etc.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » tis 18 jan 2011, 20:02

Torbjörn S skrev:Micke, det finns en kombination av anledningar som möjligen skapar relevans. Ingen enskild punkt håller måttet antar jag men helheten gör kanske individen intressant...
Håller nog med. Det måste väl finnas en hel del "kända" personer där det är svårt att sätta fingret på vad de är kända för.

Användarvisningsbild
trilobite

Inlägg av trilobite » tis 18 jan 2011, 20:03

swooch skrev:
Torbjörn S skrev:Micke, det finns en kombination av anledningar som möjligen skapar relevans. Ingen enskild punkt håller måttet antar jag men helheten gör kanske individen intressant...
Håller nog med. Det måste väl finnas en hel del "kända" personer där det är svårt att sätta fingret på vad de är kända för.
Absolut.
"So Great is his certainity that mere facts cannot shake it"
Magic: The Gathering; True Believer

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » tis 18 jan 2011, 20:17

Ok Torbjörn... dina 10 punkter:

1) Det talar tyvärr emot en hel artikel eftersom informationen redan finns representerad.
2) Ok, du är lite unik, men fortfarande är jag lite frågande till relevansen eftersom parapsykologi inte har någon större relevans heller. Jag vet att du inte håller med om detta men... sorry, konsensusen är rätt kvävande på punkten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Parapsykologi Kanske skulle du istället nämna dina experiment här för att fylla ut denna artikel? Den ser ut att behöva bli lite matigare.
3) Detta talar inte för relevans. "Någon startade en artikel om mig på wikipedia" är inte en anledning att starta en (ny) artikel om någon på Wikipedia. :)
4) Mången person har passerat TV som debattör... men jag ser tyvärr inte att detta ger någon relevans enligt kriterierna.
5) Ok, grattis till examen men den alena lägger inte något till relevansen enligt kriterierna. Sorry. Många människor har examen som fil. kand eller högre.
6) Se punkt 2... remote viewing är inte heller ett särskilt intressant ämne. Kanske skall du fylla ut artikeln om fjärrsyn istället? http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rrsyn
7) Se punkt 6
8) Webtidning tror jag inte räknas som "särskilt relevant tidning".
9) Jag blev uppmärksammad på Jerkerts artikel och i mitt tycke saknar den också relevans. Diskussionen borde tas upp på WP om den skall få vara kvar. I övrigt se punkter 2 och 6.
10) Igen... småframträdanden som inte uppfyller relevanskriterierna.

Men... f*ck it... vi går på det du säger: småbitarna får utgöra helheten. Vi säger tills vidare rakt upp och ned att du är relevant nog. Var dock beredd på att WP-communityt kan ha invändningar emot detta, men kanske hittar vi mer relevans under arbetets gång. Vi går vidare. :)

Parapsykologi är din paradgren verkar det onekligen som. Så vi säger att du är aktiv inom denna - förvisso utskällda och ej vetenskapligt erkända, men ändå uppmärksammade - intressesfär.

Då är frågan: kan vi hitta några bra referenser till detta? Kan du peka på någon referens - som inte är du själv - som omnämner dig som aktiv, omnämndsvärd eller på annat sätt en relevant figur inom svensk parapsykologi?

/Micke

Användarvisningsbild
Torbjörn S
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn S » tis 18 jan 2011, 20:17

Det kanske kan fungera med den där posten... Ingen big deal egentligen.

Tillägg: vi postade samtidigt.

Ok, jag ska se om någon kan vara referensperson för posten. Men vad är kriterierna för en godkänd referensperson?
Senast redigerad av 1 Torbjörn S, redigerad totalt 0 gånger.

Garvarn
Kontakt:

Inlägg av Garvarn » tis 18 jan 2011, 20:18

Kruxet är väl att Sassersson inte är känd, förutom bland en förhållandevis snäv krets. Hans iver att hamna på Wikipedia är ju snarast ett steg på vägen att försöka bli känd, eller att framstå som känd. Men eftersom han inte motsvarar ett enda Wikipedia-kriterium blir det ju problematiskt. Dessutom har han tidigare tenderat att vilja ha ensamrätt på vilka uppgifter som står i artikeln, vilket också är diskvalificerande enligt Wikipedia och förmodligen ett av skälen till att det finns särskilda anvisningar om biografiska artiklar om nu levande personer.

Skriv svar