Skadar Hanno Esséns kalla fusion VoF?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Kepler
Kontakt:

Skadar Hanno Esséns kalla fusion VoF?

Inlägg av Kepler » ons 02 feb 2011, 08:47

http://www.nyteknik.se/asikter/inledare ... 085056.ece

Jan Huss har än poäng. Man häpnar! Och jag undrar:
hur skadliga är Hanno Esséns uttalanden för VoF?

Som ordförande i en skeptikerrörelse tycker jag att man borde gå ut mycket mer försiktigt än att säga att "det är riktigt fysik, så mycket kan jag säga" etc.

Klart är nog att Rossi-Focardi kuppen lyfter många varningsflaggor.
Det finns en rad typiska tecken för pseudeovetenskap (om inte rent av skojeri).
Jämför t ex men Sven-Ove Hanssons 7 kriterier (Vetenskap och ovetenskap).
Bara några:
Ovilja till prövning (de ska ju ha patent!)
Inbyggda undanflyckter (vi vet inte men ...)
Teorier överges utan att ersättas (hur i h-e kommer protonen över coulomb barriären? och varför så lite gamma strålning som de säger?)

Dessutom har tidskrifter refuserat artikeln och enligt uppgifter har även patentansökan avslagits.

I det lägge bör en ordförande vara väldigt försiktigt med sina uttal.

Trovärdigheten för VoF riskera att undermineras om vi inte använda samma tuffa kriterier inom våra "egna" favoritämnen som vi normalt använder när det gäller alternativmedicin mm
Senast redigerad av 1 devadatta, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: rättat namn
Stephan @ Ångström

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Re: Skadar Hanno Essens kalla fusion VoF?

Inlägg av Anders H » ons 02 feb 2011, 09:06

Jag kanske missförstod Essén, eftersom jag fick intrycket av att han uttalade sig om anspråken, helt ovetande av den underliggande tekniken. Skulle han sagt något som kunde tolkas annorlunda, är det klart att det skadar VoF's anseende.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Skadar Hanno Essens kalla fussion VoF?

Inlägg av Hexmaster » ons 02 feb 2011, 09:14

Hanno Essén i Ny Teknik:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 075183.ece

Jag håller inte med honom.

Om det kan uppmärksamma att man som VoF:are inte är förpliktigad att hålla med någon - Randi, Dawkins, eller ens herr ordförande - så skulle det kunna vändas till någonting bra.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 02 feb 2011, 09:18

Hannos uttalande kom innan det blivit klarlagt vem Rossi är. Till och med artikelförfattaren kallar lurendrejaren för "forskare".
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » ons 02 feb 2011, 09:21

Jag är lite förvånad över att detta försiktigt positiva uttalande, fullt med brasklappar, är ett problem. Fast jag kan inte ett smack om fysik och jag har ingen koll på Rossi, så min åsikt kanske inte väger speciellt tungt. Om inte annat är jag en "voffare", proppfull med kritik mot hur föreningen förhåller sig i andra frågor. Här reagerade jag dock inte.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
yrara

Re: Skadar Hanno Essens kalla fussion VoF?

Inlägg av yrara » ons 02 feb 2011, 09:24

Angående uttalandet "Det är i alla fall riktig fysik. Så mycket kan man lugnt säga.", som citeras i Ny Teknik-intervjun, så står det ju i direkt anslutning till att Essén själv kollat igenom forskarnas egen artikel. Jag tolkar det bara som att han säger att det framgår tydligt från artikeln att forskarna är seriösa och pålästa inom sitt ämne, och att påståenden som läggs fram är relevanta, och inte sån där klassisk pseudo-teknisk mumbo jumbo som vi vant oss att associera med ren bluff.

Angående själva projektets eventuella framgång säger han ju bara "Jag tycker att det verkar spännande." Det är väl precis den sortens reserverade skepticism vi vill förknippas med. Självklart bör även skeptiker kunna tycka att saker är spännande, och det är väl fullt rimligt att en fysikers uttalande om att eventuellt ha uppnått kall fusion är mer spännande än att en kiropraktor stolt påstår sig veta att hans metoder fungerar.

Som lekman kan jag inte se att Esséns uttalande innehåller något bör misskreditera honom eller föreningen i andra lekmäns ögon. Huruvida det finns tekniska tvivelaktigheter som gör att man inte borde tycka att just det här projektet är spännande är jag inte rätt person att bedöma. Men överlag tycker jag inte att Essén verkar ha varken sålt smör, eller ropat hej, eller levt upp till något av alla de där ordspråken som skulle ha varit tecken på bristande skepticism.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 02 feb 2011, 09:27

Fusion är riktig fysik, så mycket kan jag säga och om det vore möjligt att framställa vid rumstemperatur vore det väldigt, väldigt spännande.

Som jag tidigare påmint om är inte fysiker nödvändigtvis bra på att känna igen bedrägerier.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » ons 02 feb 2011, 09:33

Ny Teknik är för söta. Mycket av de tvivel som chefredaktören menar att Essén borde ha, skulle ju än högre grad redovisas i artiklarna. Om Ny teknik påstår sig syssla med seriös journalistik alltså. Att uttalandena från Essén dessutom gjordes innan (någon annan än Ny Teknik) grävde fram att en av uppfinnarna, Rossi, i tidigare sammanhang inte är främmande för att högt trumma för icke-fungerande teknologi, gör ju inte saken bättre.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Användarvisningsbild
Markus

Inlägg av Markus » ons 02 feb 2011, 09:35

Många är säkert nyfikna på ett förtydligande av de citat av honom som publicerats i Ny Teknik och kanske något sorts replik på Huss ledare.
Hälsningar Markus

"Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen."

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 02 feb 2011, 09:37

piotrr skrev:Som jag tidigare påmint om är inte fysiker nödvändigtvis bra på att känna igen bedrägerier.
Precis. Det är sånt vi har trollkarlar till. :smile2:

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 02 feb 2011, 09:38

Pär C skrev:Att uttalandena från Essén dessutom gjordes innan (någon annan än Ny Teknik) grävde fram att en av uppfinnarna, Rossi, i tidigare sammanhang inte är främmande för att högt trumma för icke-fungerande teknologi, gör ju inte saken bättre.
Här på forumet har vi Tsprit att tacka för den ögonöppnaren.

Användarvisningsbild
Kepler
Kontakt:

Inlägg av Kepler » ons 02 feb 2011, 09:40

calle555 skrev:
piotrr skrev:Som jag tidigare påmint om är inte fysiker nödvändigtvis bra på att känna igen bedrägerier.
Precis. Det är sånt vi har trollkarlar till. :smile2:
Exakt. :-)

Själv _tror_ jag att Rossi är en skojare som t o m lurar Focardi ...
Stephan @ Ångström

Användarvisningsbild
Kepler
Kontakt:

Inlägg av Kepler » ons 02 feb 2011, 09:41

Markus skrev:Många är säkert nyfikna på ett förtydligande av de citat av honom som publicerats i Ny Teknik och kanske något sorts replik på Huss ledare.
Yep. Det vore en bra sak om VoF och speciellt Hanno kunde skriva ett inlägg i NyTeknik
där de kritiskt granskar det som Rossi+Focardi påstår.
Stephan @ Ångström

Användarvisningsbild
Kepler
Kontakt:

Inlägg av Kepler » ons 02 feb 2011, 10:47

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 080567.ece

Titta på Rossi och Focardi i den bilden. Vem styr och vem ser nästan ut som ett offer?

Och: mer om hemlighetsmakeriet står i själva artikeln
Stephan @ Ångström

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 02 feb 2011, 10:55

Jag vill veta hur Sasser och gänget förhåller sig till detta. En VoF:are som uttalar (typ) stöd, men det hela är fullt av varningsflagg för pseudovetenskap.

Det måste bli en oerhörd konflikt.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Skriv svar