Nytt namn, ny logotyp

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Nytt namn, ny logotyp

Inlägg av piotrr » tor 09 jun 2011, 21:58

På dagens möte med riksstyrelsen lättade flera av oss äntligen våra hjärtan angående VoFs nuvarande brutalistiska logotyp med skarpa vinklar, 70-talskänsla, färgvalet i logotyp och på hemsidan... och vid närmare eftertanke, hela namnet på föreningen borde nog bytas ut. "Human-Etiska Förbundet" saknar schwung och "Folkbildning", bra som det är, är svårt att översätta.

Styrelsen tror att det är dags att byta namn och logotyp - ja, det ena följer av det andra, så att säga. Vi har inte så jättemånga idéer om hur det borde se ut istället, inga fördomar, utan skulle vilja höra alla förslag. Om man tycker att föreningens nuvarande namn och logotyp är utmärkta går det givetvis också bra att berätta, men jag misstänker att det ändå är fallback-åsikten ifall vi inte hittar något bättre. Så om färre luftar just åsikten att allt är bra och fler formulerar sig i form av önskvärda förändringar tror jag att allt ändå kommer att bli till förnöjelse i slutändan.

Alltså:

Om du har ett förslag på nytt namn och / eller ny logotyp för föreningen, skriv i tråden, krafsa ihop något i ett ritprogram eller berätta om din idé så pratar vi om det här, på twitter och Facebook. Alla förslag beskådas. Du kan också maila mig på p.edman@vof.se om du föredrar det, eller vill skicka en fil.

Jag ser fram emot massor av förslag!
Senast redigerad av 1 C-J, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Fixat email. //C-J
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

tonyf

Re: Nytt namn, ny logotyp

Inlägg av tonyf » fre 10 jun 2011, 00:06

Vetenskap och Folkbildning är ett bra namn. Det utstrålar tyngd, kraft och seriositet. Som en extra bonus får man redan i namnet en utförlig förklaring vad föreningen står för. Ett bättre namn vore nog svårt att hitta på. Med det nuvarande namnet visar vi också att vi har stora ambitioner med vår verksamhet, ett kaxigare namn torde vara svårt att finna (man kan tycka det är bra eller dåligt (patetiskt för höga ambitioner), jag tycker Vetenskap och Folkbildning är bra).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 10 jun 2011, 04:37

Jag kan hålla med om att loggan inte känns helt modernt, frågan är om den är tillräckligt omodern jämfört med igenkänningsfaktorn som loggan ändå har.

Namnet är bra, jag är stolt över att vara med i en förening som heter vetenskap och folkvett.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
killershrew

Inlägg av killershrew » fre 10 jun 2011, 05:29

Nej, det är inte dags att byta namn. Möjligen kan själva styrelsen byta namn till "galenskap o hjärnsläpp" iom det här förslaget.
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 10 jun 2011, 06:27

killershrew skrev:Nej, det är inte dags att byta namn. Möjligen kan själva styrelsen byta namn till "galenskap o hjärnsläpp" iom det här förslaget.
Instämmer.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » fre 10 jun 2011, 07:10

Vetenskap och Folkbildning är ett bra deskriptivt namn men vill man ha något vassare kan det vara något i stil med Skeptikerföreningen, eller sno det amerikanske Föreningen för Skeptisk Undersökning
There is no spoon.

Användarvisningsbild
sebbeklang

Inlägg av sebbeklang » fre 10 jun 2011, 07:20

Jag tänker att det inte är lönt att byta namn om det bara kommer leda till en annan förkortning. Sno tidningens namn, Folkvett?
Nåt kort och snärtigt iallafall.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 10 jun 2011, 07:39

Ont om förslag alltså. "Folkvett" är en intressant tanke. Svenska skeptiker också, det funderade vi också på i styrelsemötet igår.

Om man tycker att namnet duger går det bra att föreslå en ny logotyp baserat på det, snarlik eller helt ny spelar ingen roll. Om inget bättre förslag kommer upp finns det givetvis ingen anledning sett byta.

Om vi skall byta design är det bra art göra nu i samband med övergång till nytt format på hemsidan. Klagomål (interna) har kommit fram tidigare och nu var det flera ledamöter som var kritiska samtidigt mot dagens logga och namn. Det handlar alltså inte om att vika sig för påtryckningar eller häcklerier utifrån, utan att se om det finns andra alternativ som går hem hos fler.

Jag personligen känner inte starkt för någotdera, men jag känner till exempel inte heller att utseendet på en arbetsplatslokal bör påverka arbetsprestationen, eller att ytan avgör innehållet, så jag är inte rätt person att bedöma behovet.

Skickat från min mobil
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Mr Shark

Inlägg av Mr Shark » fre 10 jun 2011, 07:44

Jag tycker nog att Vetenskap och folkbildning är bra, möjligen kan man lägga till en förklarande "underrubrik" typ "Vetenskap och folkbildning - den svenska skeptikerföreningen".

Logon ser jag inget problem med att uppdatera, men jag tror att man skall göra som CocaCola och behålla grunddragen medan man förändrar.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.
-- Hanlon's razor

Användarvisningsbild
Brid

Inlägg av Brid » fre 10 jun 2011, 08:11

Jag tycker också att namnet är bra - och till och med förkortningen, även om jag egentligen är mer för katter än för hundar :smile2:
Och jag tycker inte det är något fel på loggan heller. Det finns alltid en risk med att byta ut logotyper som folk känner igen.
(Konservativ - jag??)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 10 jun 2011, 08:20

Namnet "The Ancient Mystic Society of No Torbjorns" hade kunnat vara en idé.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 10 jun 2011, 08:35

Hexmaster skrev:Namnet "The Ancient Mystic Society of No Torbjorns" hade kunnat vara en idé.
Sassersonian institute.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
vils

Inlägg av vils » fre 10 jun 2011, 08:55

piotrr skrev:"Folkbildning", bra som det är, är svårt att översätta.
Popular education har visserligen lite mer politisk färgning än folkbildning har på svenska men det duger väl?
"...eller galen entusiast, som Vils" KaxigaZ
I´ll use Arial when Helvetica freezes over.
Facit på Sweclockers I Facit på Bit-Tech

Användarvisningsbild
jayeye

Inlägg av jayeye » fre 10 jun 2011, 09:08

piotrr skrev:Svenska skeptiker också [en intressant tanke], det funderade vi också på i styrelsemötet igår.
Då är loggan redan designad.

Bild

Detta är alltså ett påpekande att SS är olämpligt att ha som förkortning för en förening som inte sällan jämförs med nazister (Godwins lag FTW!).

Personligen anser jag namnbyte vara ganska långt ner på en lista över saker som VoF bör lägga energi på.
Mina diagnoser: R45.5, R46.1, R46.2, Z56.3, Z64.2, Z62.1, Z62.3, Q55.5, X52.71, Z76.5

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 10 jun 2011, 09:21

vils skrev:
piotrr skrev:"Folkbildning", bra som det är, är svårt att översätta.
Popular education har visserligen lite mer politisk färgning än folkbildning har på svenska men det duger väl?
Det är det jag använder, i alla fall, men jag måste erkänna att jag stakar mig först.

Angående logotypen, som Brid är inne på, så är inte den nuvarande logotypen speciellt gammal om jag förstått saken rätt. Någonstans i ordningen 5 år.

Nu hoppas jag inte heller att någon får för sig att styrelsen föreslår att man byter logotyp istället för andra insatser för att nå ut till en större publik, den här diskussionen inleddes snarare för att medlemmar av styrelsen har synpunkter på logotypens formgivning, webbsidans färgval, föreningens verkliga och dess officiella namn. Och som sagt, om vi skall byta så är det nu vi bör planera för det.

Men frågan tangerar självklart andra marknadsföringsfrågor: Om man bestämt sig för vilket budskap man vill föra ut skall namnet så klart harmoniera med och tydligt förmedla det.
/ Per Edman

Skriv svar