Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Thursday

Re: Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Inlägg av Thursday » ons 31 aug 2011, 07:08

Man kan ju tycka att det i första hand bör demonstreras att det de facto finns något att vara rädd för. Men irrationalisterna bemödar sig inte med en sådan djupdykning i verkligheten.
http://www.kvackyou.se | http://www.imsoevil.com | Davbjo @ Twitter
"There is no 'Complete Idiots Guide to Creationism,' but perhaps one is not needed." - Andrei Codrescu

Sensemaker

Ha! Det är humbuggarna som är rädda för vi håller på att vin

Inlägg av Sensemaker » ons 31 aug 2011, 09:32

Den här kolumnisten gör mig glad. Fastän hon kallar skeptiker rädda är det uppenbart att det är hon som är rädd när hon blir emotsagd i sina dumheter.

"När jag häromdagen tipsade förkylda twittervänner om en örtolja jag testat och upplevt väldigt effektiv mot hosta, ont i halsen och liknande symptom så kom attackerna från dessa omättliga skeptiker likt hagelsalvor. Jag var inte bara naiv och totalt lurad av alla "humbuggers", jag var dessutom en dålig människa eftersom jag "försökte lura på stackars medmänniskor detta ovetenskapliga trams". "

Det gör mig mycket, mycket glad att läsa att man idag i Sverige inte på offentlig plats kan rekommendera humbug-medicin utan att bli ifrågasatt.

Hur var det: först struntar man i oss, sen skrattar man åt oss, sen försöker man stoppas oss, sen vinner vi.

Att sedan kolumnisten beter sig som en narcissist som föreställer sig att offentliga rummet är hennes personliga privilegium där hon får komma dragandes med vilka dumheter som helst men ingen skall få ifrågasätta henne lägger förstklassig ofrivillig komik till dessa goda nyheter. You made my day!

Sensemaker

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Re: Ha! Det är humbuggarna som är rädda för vi håller på att

Inlägg av Hexmaster » ons 31 aug 2011, 12:41

Sensemaker skrev:Att sedan kolumnisten beter sig som en narcissist som föreställer sig att offentliga rummet är hennes personliga privilegium där hon får komma dragandes med vilka dumheter som helst men ingen skall få ifrågasätta henne lägger förstklassig ofrivillig komik till dessa goda nyheter.
Det är väl själva idén med dessa avlönade troll i Metro m.fl.: de ska hävda saker som folk kan irritera sig på.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Re: Ha! Det är humbuggarna som är rädda för vi håller på att

Inlägg av B Hellqvist » ons 31 aug 2011, 13:01

Hexmaster skrev:
Sensemaker skrev:Att sedan kolumnisten beter sig som en narcissist som föreställer sig att offentliga rummet är hennes personliga privilegium där hon får komma dragandes med vilka dumheter som helst men ingen skall få ifrågasätta henne lägger förstklassig ofrivillig komik till dessa goda nyheter.
Det är väl själva idén med dessa avlönade troll i Metro m.fl.: de ska hävda saker som folk kan irritera sig på.
Vad kan man förvänta sig av åsikterna i metro? Tidningen är gratis, och åsikterna är väl ungefär lika mycket värda...
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » ons 31 aug 2011, 15:58

Moridin skrev:Jag skulle istället vilja kalla dessa för pseudovetenskapliga eller pseudoskeptiska debattekniker (t. ex. spela martyrkortet) än strikt härskartekniker. "Härskarteknik" är ett specifikt fackbegrepp som syftar precis på det som det syftar på (enligt definitionen).
Hur ställer du dig till "psykologiska dominanstekniker"?

När uttrycket används i fackvärlden är det då endast i situationer där grupperna och styrkeförhållandena är uppenbara?

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 31 aug 2011, 17:57

piotrr skrev:
Moridin skrev:Jag vet inte riktigt hur det skulle passa in i denna situation.
Kvinnor dominerar bland utövare och konsumenter av alternativbehandlingar?
Instämmer med piotrr - det var ungefär så jag tänkte. I det här sammanhanget så är det Göran 55 år som drar det kortaste strået - hur många styrelseposter han än har.

Men för att gräva lite i det här med härskartekniker...

Jag såg för ett par år sedan en längre intervju med Berit Ås som myntade begreppet och fick faktiskt inte intrycket att det var så strikt menat. Att hon pratade om 5 härskartekniker (och inte 4 eller 6) menade hon själv var ett mycket praktiskt sätt att lära folk (i det här fallet kvinnorna i norska riksdagen) att slå tillbaka, bildligt talat. Hon lärde ut vilka de fem härskarteknikerna var och uppmanade sedan sina kvinnliga politiska kollegor att med fingrarna visa vilken som de kunde identifiera vid olika tillfällen. Detta skulle ha gjort att de som tidigare suttit som små förskrämda möss, var tvungna att räta på ryggen, söka ögonkontakt med sina kvinnliga kollegor, skapa ett samspel (som gick "härskaren" förbi) och hålla upp händerna - vilket i sig kan ge en känsla av att man tar för sig lite mer, jämfört med om man sitter med händerna i knät.

När hon fick frågan på vilket sätt det här var vetenskapligt ska hon (enligt egen utsago) ha svarat att mer vetenskapligt än så kunde det inte bli - fem fingrar såg väl alla att hon hade. Och fem fingrar = fem härskarteknikerna.

Det var en intressant intervju, jag ändrade min syn på det här med härskartekniker lite grann efter att ha sett den.

På Wikipedia kan man läsa följande:
Berit Ås fick uppslag till sin forskning om härskartekniker när hon satt på ett möte och upptäckte ett flertal sätt varmed männen kommunicerade till varandra att det hon sade inte var viktigt. Hon började imitera dessa sätt (hämta kaffe eller börja pilla med något när någon pratar) och fann att det hjälpte till för att hennes åsikter skulle få gehör. Hon namngav och numrerade fem härskartekniker. Genom att lära sig de fem härskarteknikerna kunde kvinnor, enligt Ås, stötta varandra offentligt på ett diskret sätt, genom att hålla upp aktuellt antal fingrar för att signifiera vilken av härskarteknikerna som var i användning för tillfället.
Mao - härskarteknikerna funkar även för den svagare parten eftersom de främst går ut på att skapa osäkerhet.

Vidare i wiki-artikeln:
Teknikerna är nära förknippade med social status inom gruppen; de går att använda från underläge men de infinner sig mera naturligt från en position ovanifrån. Alla typer av människor och grupper kan använda sig av liknande metoder, men begreppet härskartekniker konstruerades för att visa hur män bibehåller sitt grepp om kvinnor och tillämpat på personnivå blir begreppet inte alltid relevant. En person i underläge kan mycket väl försöka sig på att förlöjliga en meningsmotståndare, men begreppet härskarteknik blir då irrelevant
I ljuset av detta hävdar jag fortfarande att Cissi Wallin går in för att förlöjliga, hon gör det för att få käft på en meningsmotståndare och hon gör det i vetskap om att hon har en hord anhängare som kommer flina och applådera. Detta i sin tur är ett sätt att försöka härska och inte enbart något slags patetiskt slag i luften för att hon känner sig i underläge.
We are the dead

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 31 aug 2011, 17:59

Fine.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » ons 31 aug 2011, 18:27

CJ Åkerberg skrev:Healing gate! Påpekade för Cissi W felaktigheten i hennes slutsatser och fick följande charmerande tweet:
@cissiwallin skrev:@cj_akerberg Föjer du med nästa gång ska jag be Marianne heala dig till ett riktigt praktstånd.
Hilfe :shock:
Jävlar, tänk om rollerna hade varit omvända där? Obehaglig jävla människa. Hon antog kanske att du dessutom var en äldre man som mycket väl kunde lida av problem med impotens. Inte så långsökt med tanke på vilka hon identifierar som skeptiker.

Fan vad arg jag blir! När jag kommer hem till datorn ska hon få höra en ung kvinnas syn på saken.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » ons 31 aug 2011, 18:36

Pax: det blir extra lustigt att just Cissi Wallin som skrivit kilometervis med krönikor om sexuella trakasserier, gråzoner, var med i #prataomdet osv har så snabbt att ta till den här typen av uttryck.

Men det är väl som vanligt; mycket mer tid läggs på att anamma rätt sorts -ism och bekämpa fördomar riktade mot den egna gruppen än att fundera på hur man borde bemöta sina medmänniskor. Det senare låter ju inte särskilt tjusigt heller, och inga krönikor säljs på det temat.
We are the dead

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 31 aug 2011, 20:37

Är inte det något man ser ibland?

Somliga lägger ner så mycket tid och energi på att kritisera ett felaktigt beteende hos andra att de lite nu och då känner sig berättigade att dra till med precis samma sorts maktspråk mot andra människor som de själva tycker inte förtjänar att bemötas som människor.

Den tydliga lärdomen av Wallins skrikgråt är att alternativmedicin bara hjälper mot ospecifika krämpor och sjukdomar som går över av sig själva med tiden. Att alternativmedicinen inte kan användas mot diagnosticerade, kroniska sjukdomar är hon tydligt medveten om och därmed helt enig med skeptikerrörelsen om. Vad hon egentligen är oenig om är att det är lurendrejeri oavsett om man säger sig behandla allvarliga eller mindre allvarliga sjukdomar, med en metod som inte fungerar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 01 sep 2011, 04:35

CJ Åkerberg skrev:Healing gate! Påpekade för Cissi W felaktigheten i hennes slutsatser och fick följande charmerande tweet:
@cissiwallin skrev:@cj_akerberg Föjer du med nästa gång ska jag be Marianne heala dig till ett riktigt praktstånd.
Hilfe :shock:
Bättre det än att hon skulle lova att heala din prostata med amegastaven, I guess...
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » tor 01 sep 2011, 09:50

We are the dead

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tor 01 sep 2011, 10:11

Xantippa skrev:Sign. Pax är en kämpe. Heja dig.

http://skepchick.se/2011/09/01/jag-ar-i ... si-wallin/
Tackar och bockar :)

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 01 sep 2011, 10:15

+1, när gillaknappen inte räcker till!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator