Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Svante

Re: Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Inlägg av Svante » ons 07 sep 2011, 19:52

Tog en titt på den artikel i Cancer Research som Nymne pratade om i radioinslaget. Den förstärker bara det jag varit inne på tidigare, att Dahlqvist mycket väl kan vara en värdig årets förvillare även om det visar sig sig att något hon kritiserat skulle vara fel.

Visst, mössen som får mindre kolhydrater får lägre tumörtillväxt, men hur har forskarna satt ihop lågkolhydratkosten? Jo:
To prevent caloric restriction (CR)-induced effects, we had isocaloric diets prepared, in which we compensated for the low CHO content by raising protein levels. We chose high protein rather than high fat because of the reported tumor-promoting effects of high fat (13, 14) and the established benefits of amino acid supplementation (15, 16).
Alltså, både höga kolhydrater och högt fett är dåligt (i vissa djurmodeller). Nån som kommit in på det spåret med hjälp av Dahlqvist? Tror inte det!

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 07 sep 2011, 20:01

Nymne skrev:Svante,

...

Jag undrar vad ni har för vetenskapligt underlag för att tit-for-tat-metoden får folk att bli mer vetenskapliga? Är det rimligt att anta att den funkar eller är det mer att det känns bra för stunden? Jag tycker att det finns en helt fantastiskt acceptans för ett irrationelt och ovetenskapliget beteende bland skeptikerna INOM skeptikerrörelsen.
Det där kändes inte riktigt rättvist att rikta mot ett odefinierat "ni" och speciellt inte mot just Svante. :(

Han skrev ju alldeles nyss:
Svante skrev:
Nymne skrev:Jaha, nu var jag tvungen att leta upp det.
Sensemaker Inläggsrubrik: Re: Kolumnist i Metro: Skeptiker är räddaPostat: fre 02 sep 2011, 14:36
Ja, det var mycket otrevligt skrivet. Jag skulle själv aldrig skriva så eftersom jag inte tror på att ge betalt med samma mynt. Jag håller också med om att Sensemaker har skrivit andra inlägg med en hård och konfrontatorisk ton, som jag aldrig skulle skriva.

Inom det som man kan kalla den skeptiska rörelsen finns det en kontinuerlig debatt om hur man ska bemöta meningsmotståndare. Du verkar vara medveten om det eftersom du länkar till ett inlägg i den debatten från Phil Plait. På ett diskussionsforum som det här blir det ofta så att de som är mest konfrontatoriska som syns tydligast. Samtidigt står jag fast vid att det också finns inlägg som är sakliga. De inläggen är skrivna av andra personer än de som skrivit mest konfrontatoriskt. Jag undrar fortfarande varför du är så angelägen att dra alla över en kam.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » ons 07 sep 2011, 21:20

Nymne skrev:
Sorry, auktoritetstro är inte förenlig med skepticism. Och, rent logiskt finns det ingen motsättning mellan att tro att Socialstyrelsen oftast gör rätt bedömningar utan att för den sakens skull låta påskina (som ni gör om och om igen) att alla bedömningar som inte gjorts av socialstyrelsen är fel. Den slutsatsen skulle man kunna kalla för logikfel, eller vad ni nu brukar kalla det på latin.
Skönt att den slutsatsen inte dras då. Tvärtom så kritiseras ofta just socialstyrelsen. Håller med om att auktoritetstro inte är förenligt med speticism. Det är inte ditt övriga resonemang heller.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » ons 07 sep 2011, 22:06

Några inlägg hamnade i slasken.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 08 sep 2011, 04:32

Heh. Här klagar jag på att Anders borde förbereda sig innan han skall vara med i radio och så ringer jag helt oplanerat in själv utan att ha förberett mig. *failboat* Blodtrycket steg så mycket efter att ha lyssnat på programmet att jag inte kunde låta bli.

Ringde ett antal gånger utan att någon svarade, så jag blev förvånad när jag kom fram. Trodde dessutom att jag skulle komma till någon sluss eller något först och inte direkt ut i sändning, så jag blev extra förvirrad. Way to make a completely senile first impression :lol: . Får väl konstatera att jag inte är särskilt vass på att realtidsdebattera och väldigt ovan vid att vara med i radio och var dåligt förberedd... Meh. Kändes bättre att säga något än att bara sitta hemma och sura i tysthet alla fall. Önskar att jag hade hunnit kommentera Annika Dahlqvists förvillarutnämning.

Nymne, är du medveten om att Annika Dahlqvist bl.a. har gått ut och hävdat att svininfluensa-viruset är skapat i laboratorie av läkemedelsindustrin? Att sprida sådana konspirationsteorier utan att ha något på fötterna tycker i alla fall jag förtjänar att kallas förvillande.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » tor 08 sep 2011, 04:54

gubblukt skrev:Heh. Här klagar jag på att Anders borde förbereda sig innan han skall vara med i radio och så ringer jag helt oplanerat in själv utan att ha förberett mig. *failboat* Blodtrycket steg så mycket efter att ha lyssnat på programmet att jag inte kunde låta bli.

Ringde ett antal gånger utan att någon svarade, så jag blev förvånad när jag kom fram. Trodde dessutom att jag skulle komma till någon sluss eller något först och inte direkt ut i sändning, så jag blev extra förvirrad. Way to make a completely senile first impression :lol: . Får väl konstatera att jag inte är särskilt vass på att realtidsdebattera och väldigt ovan vid att vara med i radio och var dåligt förberedd... Meh. Kändes bättre att säga något än att bara sitta hemma och sura i tysthet alla fall. Önskar att jag hade hunnit kommentera Annika Dahlqvists förvillarutnämning.

Nymne, är du medveten om att Annika Dahlqvist bl.a. har gått ut och hävdat att svininfluensa-viruset är skapat i laboratorie av läkemedelsindustrin? Att sprida sådana konspirationsteorier utan att ha något på fötterna tycker i alla fall jag förtjänar att kallas förvillande.
Vad det du?=) Här pm:ade jag nyss en person som har samma nick som det du kallade dig (minns iaf bara en skeptiker till utöver Anders som ringde) för att ge lite efterhandspepp ifall det nu skulle varit han/du. :lol:

Du fick en bulle av mig på twitter; "Till X, var han än är", för att du var ball och ringde in trots att det var så svårt att komma till tals. Man vet fan aldrig hur dåligt orden flödar fören man väl sitter där i skiten och knappt hör tankarna för att blodet bara rusar och dunkar i skallen. (Jag var med i en paneldebatt inför stor publik (och motståndarna var auktoritära skitstövlar) och kunde knappt minnas vad jag sagt efteråt... Jag som innan var helt övertygad om att jag skulle vara sådär peppande lagom nervös bara) Så massor av yey!

Användarvisningsbild
Thursday

Inlägg av Thursday » tor 08 sep 2011, 07:18

gubblukt skrev:Blodtrycket steg så mycket efter att ha lyssnat på programmet att jag inte kunde låta bli.
Jag tycker du klarade dig bra, du höll dig sansad och fick ändå fram bra saker.
http://www.kvackyou.se | http://www.imsoevil.com | Davbjo @ Twitter
"There is no 'Complete Idiots Guide to Creationism,' but perhaps one is not needed." - Andrei Codrescu

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » tor 08 sep 2011, 07:26

Peter Illi skrev:Vad som egentligen upprör Wallin är att hon som enskild person blivit kritiserad av ett gäng skeptiker – ”20 rätt stolliga människor”. För mig är det ett mycket större problem än om Wallin gillar magiska oljor eller healing; en röst i det massmediala bruset som under skyl av att vara ”enskild person” finner det ”absurt” att hon får kritik.
Upplevelsen och det fria ordet

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tor 08 sep 2011, 07:32

Illi är tillsammans med Lindenfors och några till, en av rörelsens absolut största tillgångar.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 08 sep 2011, 09:07

Mycket väl talat.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » tor 08 sep 2011, 09:16

calle555 skrev:
Peter Illi skrev:Vad som egentligen upprör Wallin är att hon som enskild person blivit kritiserad av ett gäng skeptiker – ”20 rätt stolliga människor”. För mig är det ett mycket större problem än om Wallin gillar magiska oljor eller healing; en röst i det massmediala bruset som under skyl av att vara ”enskild person” finner det ”absurt” att hon får kritik.
Det är ungefär samma sak som jag skrivit hela tiden (dock längre och bättre formulerat än jag kunde åstadkomma). Cissi och Nymne beter sig som om de inte alls förstod reciprocitet.

Sensemaker

Användarvisningsbild
Ventromedial

Inlägg av Ventromedial » tor 08 sep 2011, 13:23

calle555 skrev:
Glockenrein.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tor 08 sep 2011, 14:14

Thursday skrev:Jag tycker du klarade dig bra, du höll dig sansad och fick ändå fram bra saker.
pax skrev:Vad det du?=) Här pm:ade jag nyss en person som har samma nick som det du kallade dig (minns iaf bara en skeptiker till utöver Anders som ringde) för att ge lite efterhandspepp ifall det nu skulle varit han/du. :lol:

Du fick en bulle av mig på twitter; "Till X, var han än är", för att du var ball och ringde in trots att det var så svårt att komma till tals. Man vet fan aldrig hur dåligt orden flödar fören man väl sitter där i skiten och knappt hör tankarna för att blodet bara rusar och dunkar i skallen. (Jag var med i en paneldebatt inför stor publik (och motståndarna var auktoritära skitstövlar) och kunde knappt minnas vad jag sagt efteråt... Jag som innan var helt övertygad om att jag skulle vara sådär peppande lagom nervös bara) Så massor av yey!
Känner mig lite småsenil och har stundtals svårt att få orden att flöda fritt även till vardags :lol: . Desto större anledning att man borde vara förberedd egentligen, som devadatta i SVT debatt. Han verkade ha övat in vad han skulle säga så att det blev rappt och utan några tveksamheter. Improviserar man bara är det risk att man "Fuglesang:ar" lite för mycket på orden :P . Tack för efterhandspeppet! Det uppskattas.

Tyckte Anders gjorde ett gott intryck i sitt inslag. CW:s diskussioner med de andra gästerna var dock lite jobbiga att lyssna på.
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
Then Swänska Argus
Kontakt:

Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Inlägg av Then Swänska Argus » fre 09 sep 2011, 22:38

Ho.Se. skrev: Ang den allmänna attityden mot Cissi. Jag håller med om att den är upprörd, frustrerad och till viss del föraktfull. Jag känner inte Cissi och varken kan eller vill uttala mig om henne. Dock så gissar jag att hon, i den här diskussionen, har reducerats från en person till en schablonbild av vissa karaktärsdrag som, åtminstone jag, har mycket låga tankar om. Jag tror att den uppgivenhet och irritation som ges uttryck för här inte bör ses som något riktat mot Cissi personligen utan snarare som ett uttryck för den frustration som många här känner inför det hon har kommit att representera: Den som skulle kunna veta bättre men som inte försöker. Den som kritiserar men inte tål att kritiseras. Den som klagar på förolämpningar och generaliseringar men som själv gör samma sak. Den som inte argumenterar utan bara tycker. Den som anser sig vara öppen och nytänkande men som i själva verket är fundamentalt konservativ och kanske framförallt den som vill ha ett carté blanche att oemotsagd uttala sina åsikter offentligt i områden där det finns mycket goda skäl till att ha mer på fötterna än bara en åsikt.

Lägg sen till detta att hon jämför skeptiker med Sverigedemokrater, att hon är en massmedial figur som inte direkt duckar för att göra sin röst hörd och att hon aktivt förespråkar något som de allra flesta på den här sidan anser vara direkt eller indirekt skadlig humbug så... kan stämningen bli ganska så upprörd.
Jag har inte läst alla inlägg efter detta än, men måste säga att det här var väldigt bra. 'nuff said, i princip.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » sön 09 okt 2011, 10:22

Wallin har tydligen, utöver bland annat healing mot synfel, rekommenderat "MIRAKELPRODUKTEN" Thieves Oil Blend för de som "inte vill bli förkylda/få flunsan".

Jag vet inte hur central nämnda olja faktiskt var i debatten. Utöver Nymne (och de som svarade henne) är det, vad jag kan se, bara Sensemaker som i ett inlägg tar upp den här i tråden.

Att jag nämner Nymne beror på att hon skrivit följande om oljan:
[url=http://nymnchen.blogspot.com/2011/09/nar-cissi-wallin-berattade-att-ortolja.html]Åsa[/url] ([url=http://www.webcitation.org/62Imef6Ni]arkiv[/url]) skrev: Sammanfattningsvis; den första av komponenterna i Cissi Wallins olja har visat sig fungera anti-mikrobiellt, inflammationshämmande och lokalbedövande. Oljans huvudingrediens används flitigt inom tandvården pga dessa egenskaper - du har den förmodligen själv i munnen. 1-0 till Cissis örtolja.
PS
Kuriosa: Eugenol sägs kunna användas för att ge sjuka akvariefiskar dödshjälp. :cry:
DS

Skriv svar