Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Re: Kolumnist i Metro: Skeptiker är rädda

Inlägg av pwm » lör 03 sep 2011, 22:06

Det är en sak. En annan är att hon verkar ljuga oss rakt upp i ansiktet.

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 03 sep 2011, 22:21

jag tycker att skeptiker mest verkar vara arga, Eller spydiga.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » lör 03 sep 2011, 22:38

och?

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » lör 03 sep 2011, 23:05

Detta är "alla måste svara"-fenomenet, fast på twitter. Visst har hon fel och visst verkar hon sakna koll. Men är det så här viktigt att bemöta henne, skriv en artikel i lugn och ro, och skicka henne länken. Hon trasslar ju bara in sig ännu mer när hon ska försvara sig från 20 håll. (Vi lär förresten förmodligen ta upp hennes påståenden i podden.)
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Suresh » lör 03 sep 2011, 23:39

pwm skrev:och?
Vadå "och?" ?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!

Användarvisningsbild
Ho.Se.

Inlägg av Ho.Se. » sön 04 sep 2011, 01:16

Suresh skrev:
pwm skrev:och?
Vadå "och?" ?
Jag tror att den underliggande frågan kan delas upp i två delar:

1.) Spelar det någon roll huruvida (du tycker att) skeptiker är arga och/eller spydiga?
2.) Vad har det för relevans till det som diskuteras?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 04 sep 2011, 11:45

Anders H skrev:Detta är "alla måste svara"-fenomenet, fast på twitter. Visst har hon fel och visst verkar hon sakna koll. Men är det så här viktigt att bemöta henne, skriv en artikel i lugn och ro, och skicka henne länken. Hon trasslar ju bara in sig ännu mer när hon ska försvara sig från 20 håll. (Vi lär förresten förmodligen ta upp hennes påståenden i podden.)
Då blir frågan vem det är som skall utses som primär svarare och varför man skall förvänta sig att andra skeptiker skall hålla käften under tiden. Visst kan vi försöka organisera oss på det sättet, men det engelska ordstävet "Herding cats" flyter upp i mitt medvetande direkt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 04 sep 2011, 13:38

piotrr skrev:Då blir frågan vem det är som skall utses som primär svarare och varför man skall förvänta sig att andra skeptiker skall hålla käften under tiden. Visst kan vi försöka organisera oss på det sättet, men det engelska ordstävet "Herding cats" flyter upp i mitt medvetande direkt.
Det där är inget problem, och det behövs ingen organisation. Det är bara att svara. Att en välskriven bloggpost, á la Charmkvark, är aldrig fel, och kan vara nog så effektivt än att bara peppra en massa tweets.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 04 sep 2011, 20:54

pwm skrev:
pax skrev:Sen har ju Cissi flummat till det igen. Någon som missat att vi är bakåtsträvartalibaner? :D
Jag tror hon fabulerar. Eller rent av ljuger.
Efter att ha läst detta stryker jag "fabulerar" och påstår att hon ljuger i sitt inlägg.

Inte heller verkar det vara nödvändigt att sätta sig in i något innan man man kritiserar det: http://www.youtube.com/watch?v=XH1dIh40tYY

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 04 sep 2011, 20:57

Anders H skrev:
piotrr skrev:Då blir frågan vem det är som skall utses som primär svarare och varför man skall förvänta sig att andra skeptiker skall hålla käften under tiden. Visst kan vi försöka organisera oss på det sättet, men det engelska ordstävet "Herding cats" flyter upp i mitt medvetande direkt.
Det där är inget problem, och det behövs ingen organisation. Det är bara att svara. Att en välskriven bloggpost, á la Charmkvark, är aldrig fel, och kan vara nog så effektivt än att bara peppra en massa tweets.
Men var och en pepprar ju inte med en massa tweets - det blir en massa först när alla har svarat.

Om man vill klaga på att det är många som bemöter en person, så kan man göra det med nedsättande språkbruk om vargflockar och mobbmentalitet. Men om det bara är en eller ett fåtal som svarar kan man klaga på det också med att det är en högljudd minoritet eller endast enstaka eller till och med att motståndaren står svarslös.

På samma sätt kan ett enskilt bemötande värderas positivt som en person som står upp för sin åsikt, och ett flertal som bemöter kan värderas positivt som att allmänheten uttrycker sin åsikt och ger uttryck för opinion.

Att beskriva att tolka multipla svar som något negativt, är antingen ett medvetet val, eller ett uttryck för ett redan existerande bias.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 04 sep 2011, 21:06

Jag bad om att få med henne i podden, men det ville hon inte. Men hon erbjöd mig att vara med i hennes program på tisdag. Har inte bestämt mig, men jag tror åtminstone mer på den plattformen. Men visst, alla vill svara och helst offentligt. Vem skickar ett mail idag?

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 04 sep 2011, 21:10

Anders H skrev:Jag bad om att få med henne i podden, men det ville hon inte. Men hon erbjöd mig att vara med i hennes program på tisdag. Har inte bestämt mig, men jag tror åtminstone mer på den plattformen.
Bild
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 04 sep 2011, 21:10

Hehe. Jag vet att det skulle vara på hennes planhalva, visst. ;-) Det är det som får mig att tveka.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » sön 04 sep 2011, 21:12

Jag menar inte bara deltagandet i radioprogrammet. Jag menar att hela grejjen luktar setup.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » sön 04 sep 2011, 21:19

Kanske. Men det som får mig att tveka är främst att jag vet att hon är mer verbal än jag, och bättre på att ta plats. Kan ju inte kräva några debattregler eller så, hon var generös nog som föreslog det.

Skriv svar