Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Inlägg av MartinR » mån 02 jan 2012, 07:20

Föreningen Vetenskap och Folkbildning utser Miljönämnden i Mora och Orsa till Årets förvillare 2011. Skälet är att miljönämnden bortsett från vetenskaplig kunskap i hanteringen av så kallad elöverkänslighet.

Sedan 2006 har miljönämnden hanterat ett klagomål innefattande krav om att kommunen skulle se till att mobiloperatörer minskade strålningen från sina master. Strålningen sades orsaka en rad hälsoproblem. Miljönämnden har lagt stora resurser på att utreda kravet utan att ta hänsyn till att radiovågor aldrig har kunnat visas orsaka överkänslighetsreaktioner när man gjort kontrollerade vetenskapliga försök. I stället har miljönämnden hävdat att forskningsläget skulle vara oklart och att samband inte kan uteslutas. Man har också hänvisat till en vetenskapligt undermålig rapport i ämnet. Nämnden har inte fäst något avseende vid att läkare inte kunnat hitta något fysiskt fel på den klagande.

Miljönämnden i Mora och Orsa har okritiskt tagit juridisk och informationsmässig hjälp i ärendet av en person som hänvisat till undermåliga rapporter och anekdoter. Denne har samarbetat med 2004 års Förvillare, docent Olle Johansson. Nämndens felaktiga utredning ledde till att man beslöt kräva omriktning av mobiltele-, radio- och tevesändare.

Folk som tror sig vara elöverkänsliga upplever i regel verkliga symptom. Men det saknas vetenskapligt stöd för deras tolkning att besvären beror på elektromagnetiska fält. Orsaken är i stället vanligen psykosomatisk. Man gör inte de drabbade en tjänst genom att i strid mot medicinsk vetenskap acceptera deras tolkning.

Myndigheters arbete skall vila på vetenskaplig grund och inte på löst tyckande. I detta ärende har miljöförvaltningen inte kontrollerat om den klagandes påståenden kunde ha någon saklig grund, utan år efter år drivit ett ärende som aldrig kunde leda någon vart.

http://www.vof.se/blogg/miljonamnden-i- ... lare-2011/

JackBlack

Re: Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Inlägg av JackBlack » mån 02 jan 2012, 08:30

Visserligen en värdig kandidat men jag hade önskat mig något större, tex Aftonbladet...
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » mån 02 jan 2012, 09:03

SvD Opinion 2011-01-02

Martin Rundkvist: Därför utser vi en miljönämnd till årets förvillare

Mycket bra gjort att få in en debattartikel! Med påslaget kommentarsfält och allt. Det här blir intressant.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » mån 02 jan 2012, 09:11

calle555 skrev:SvD Opinion 2011-01-02

Mycket bra gjort att få in en debattartikel! Med påslaget kommentarsfält och allt. Det här blir intressant.
Instämmer, än så länge bara lite småtjafs i kommentarsfältet men alla stjärnstoftänglar, vita prinsar och homeopatiapostlarna är väl fortfarande i drömmarnas trädgård.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » mån 02 jan 2012, 09:28

Martin Rundkvist telefonintervjuas av P4 Dalarna klockan 10:00.

Lyssna här:

http://sverigesradio.se/dalarna/

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » mån 02 jan 2012, 10:09

take skrev:
calle555 skrev:SvD Opinion 2011-01-02

Instämmer, än så länge bara lite småtjafs i kommentarsfältet men alla stjärnstoftänglar, vita prinsar och homeopatiapostlarna är väl fortfarande i drömmarnas trädgård.
Sassersson och Berghorn har hittat dit nu.
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 02 jan 2012, 10:12

Mycket bra val!!

Jag tänkte först att om utnämningen går till en jämrans myndighet (själva definitionen av överhet) så skulle det väl bli svårare att komma med mobbningsklagomål. Men icke...

Användarvisningsbild
Inquito
Kontakt:

Inlägg av Inquito » mån 02 jan 2012, 10:19

Bra val tycker jag! Hoppas detta sätter igång en debatt som i slutändan kan hjälpa människor med "elallergi". Finns även potential att folkbilda om riktig vetenskap.

Nu väntar jag bara på att Mona Nilsson, Sasser, m fl ska gå till motangrepp och hävda att elallergi faktiskt finns.

Användarvisningsbild
Tristan Chi

Inlägg av Tristan Chi » mån 02 jan 2012, 10:21

Bra val. Viktig principfråga som väl illustrerar vikten av vetenskaplig ansats i allmänhet och i myndighetsutövning i synnerhet.

Har någon anklagat VoF för att sparka på de som redan ligger (elallergikerna) och att gå storindustrins ärenden än?
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 02 jan 2012, 10:22

Tristan Chi skrev: Har någon anklagat VoF för att sparka på de som redan ligger (elallergikerna) och att gå storindustrins ärenden än?
Oh ja...

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » mån 02 jan 2012, 10:36

calle555 skrev:Martin Rundkvist telefonintervjuas av P4 Dalarna klockan 10:00.
P4 Dalarna kommer att intervjua mig vid 12:10. Jag vet faktiskt inte vilken del av SR som intervjuade mig vid 10:00.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » mån 02 jan 2012, 10:41

JackBlack skrev:jag hade önskat mig något större, tex Aftonbladet...
Det kommer hoppeligen aldrig att ske. Inte allt som står i Aftonbladet är felaktigt. Styrelsen ger däremot ibland utmärkelserna till enskilda redaktioner och journalister på en tidning. Jfr Hjärnkontoret och hedersomnämnda Karin Bojs + Skeptikerpodden i år.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » mån 02 jan 2012, 11:12

Miljönämnden ifråga ha brutit mot sitt ansvar och visat flagrant okunnighet om grundläggande källkritik och kritiskt tänkande i allmänhet, men jag tycker liksom att en storslagen "förvillare" skall vara mer aktiv i att sprida sitt woo än jag förstått att miljönämnden varit.

Sensemaker
Senast redigerad av 1 Sensemaker, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » mån 02 jan 2012, 11:14

Inga fel i Sveriges antisemitiska dagstidning? Jag kan fortfarande inte begripa att de slapp undan med sitt blood libel.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
fosfolipid

Inlägg av fosfolipid » mån 02 jan 2012, 11:27

Nu är jag iofs varken medlem i föreningen eller så himla förtjust i förvillarpriset som fenomen, så min åsikt är kanske lite väl perifer, men jag tycker att utnämningen var ganska dålig. Om jag inte missat något viktigt så har nämnden korats mer eller mindre pga ren dumhet, vilken iofs är både olycklig och lol-värdig, men inte lika uppenbart omoralisk som diverse kvacksalveri och annat avsiktligt förvillande som skett under året. Tycker nästan lite synd om dem för att de hade oturen att få frågan på sitt bord, även om de sedan behandlat den med osedvanlig inkompetens.

Denna invändning skulle iofs kunna vara ett resultat av att jag inte är så insatt i VoFs stadgar och därmed felaktigt antar att det bör finnas ett element av uppsåt bakom förvillandet.
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per

Skriv svar