Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Inlägg av Tryggve » sön 08 jan 2012, 15:19

Hon ger ju mest intryck av att vara en foliehatt själv, så frågan är väl om det går att göra så mycket i form av diskussion. Det är väl ärligt talat mest synd om henne i så fall.

aruru08

Inlägg av aruru08 » sön 08 jan 2012, 15:41

Tryggve skrev:Hon ger ju mest intryck av att vara en foliehatt själv, så frågan är väl om det går att göra så mycket i form av diskussion. Det är väl ärligt talat mest synd om henne i så fall.
När sakargumenten tryter tvingas man gå i personangrepp. Ingen idé att försöka argumentera i sådana lägen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 08 jan 2012, 16:21

Hon är med i det här enfråge-partiet Folkets vilja (881 röster 2006), går det ihop med att hon skriver på http://mpbloggar.se/?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
skunkjobb

Inlägg av skunkjobb » sön 08 jan 2012, 19:25

take skrev:Solveig har gått fullständig i flatspin och kritiserar oss mer eller mindre sammanhängande i hittills 5 blogginlägg.

http://solveig21.mpbloggar.se/2012/01/

När får jag min del av mobilindustrins pengar? Vem ska jag skicka kontonumret till?
Ja herre djävlar vilken svada! Jag (o)roade mig med att läsa lite på hennes blogg. Det här guldkornet tar nog priset med godbitar såsom
Solveig Silverin skrev:Man gör ju nu reklam i massmedia för att treåringar nyttjar internet och sitter med iPhone och läsplattor alltså trådlös teknik och i Sydsvenskan är den värsta av alla tidningar att göra reklam för trådlöst. Och det största fästet av nazister och höger extremister finns i Skåne. Stieg larsson blev absolut mördad på nått sätt den 9 /11. ...

De har kommit långt inom det området och man utnyttjar Elektrosensitiva i smyg för att testa hur människokroppen reagerar och det är därför Försvarsdepartementet handlägger strålskadade på sitt bord, det ligger i Försvarets intresse. Genom att förneka och stoppa all relevant forskning på elektrosensitivitet i Sverige kan FRA fortsätta att utnyttja dessa personer för experiment.
Det har ju slagit slint fullständigt för henne.

Användarvisningsbild
Argsint

Inlägg av Argsint » sön 08 jan 2012, 19:53

take skrev:Solveig har gått fullständig i flatspin och kritiserar oss mer eller mindre sammanhängande i hittills 5 blogginlägg.

http://solveig21.mpbloggar.se/2012/01/

När får jag min del av mobilindustrins pengar? Vem ska jag skicka kontonumret till?
Hm.. människan verkar snurrig. Att döma av texten under länkarna så kan hon inte skilja på vad som är
kommunens politiska organisation som helhet från vad som är miljönämndens agerande. Något man borde kunna
begära av en person som stått på miljöpartiets valsedel.

Hon tar dessutom till den fula taktiken att utmåla årets utmärkelse som ett hatiskt utfall mot de som drabbats
av symptom. Man kan bli argsint för mindre. VoF har i diskussionen varit mycket tydlig med att de sjuka skall tas på
allvar och få för sin situation relevant behandling och vård.

Hon tycks inte inse att de invektiv och insinuationer (fascister, betalda av industrin etc) hon själv uttrycker troligen
ligger betydligt närmare förtalsnivån än vad förvillarpriset gör.

Nåväl - ljus och kärlek. Skall vi vika en fredsduva av folie och skicka över till henne?
Ords 26:4 Svara icke dåren efter hans oförnuft, så att du icke själv bliver honom lik.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » sön 08 jan 2012, 20:01

Jag tror det är dags att vi lugnar oss om Solveig ett tag nu.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Argsint

Inlägg av Argsint » sön 08 jan 2012, 20:16

MartinR skrev:TCO är en internationell synonym för oron för bildskärmsstrålning.
En lite mer nyanserad bild förmedlas härmed:
Historiskt sett uppstod TCO-märkning av bildskärmar under ett skede (80-90-tal) då det var mycket
diskussion om "strålning" och elektromagnetiska fält från CRT-skärmar. Det fanns inte så mycket studier
utförda och av arbetsmiljöskäl intresserade sig TCO för frågan. En ganska förklarlig hållning till en ny
situation på arbetsplatserna. Det resulterade i alla fall i att det togs fram en märkning "TCO" för bildskärmar
med låga elektromagnetiska fält.

Sedan dess har det hänt mycket. Fokus på TCO-märkningen idag är arbetsmiljökrav på bildskärmar ur ett
mycket bredare perspektiv, där kriterier som synergonomi, begränsning av miljöfarliga ämnen vid såväl
tillverkning som i produkten, krav på miljöledningssystem och socialt ansvarstagande hos tillverkaren m m.

Lästips: http://www.tcodevelopment.se/pls/nvp/Do ... 46&MID=454
Ords 26:4 Svara icke dåren efter hans oförnuft, så att du icke själv bliver honom lik.

Användarvisningsbild
Argsint

Inlägg av Argsint » sön 08 jan 2012, 21:34

amandaduregard skrev:Jag tror det är dags att vi lugnar oss om Solveig ett tag nu.
Ja, det är väl inte så konstruktivt att bidra till falsettläget i diskussionen. Å andra sidan är det ganska
svårt att tåla utfall som dessa
Med rent fascistisk fasoner gör Vetenskap och Folkbildning, VoF, sig löjliga över dem som
är kritiska till mobilindustrins storskalig spridning av miljöfrämmande strålning. Än värre är deras
hatpropaganda och förlöjligande av dem som skadats allvarligt av mobilindustrins radiofrekventa
strålning och fått sina liv förstörda genom en livslång funktionsnedsättning.
och
VoF är en lobbyistverksamhet för industrin och får med största sannolikhet betalt av
mobilindustrin.
utan att reagera. Åtminstone för mig. Jag är ju medlem i denna förening och beskyllningarna
regnar ju ner över oss alla.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » sön 08 jan 2012, 21:41

Argsint skrev:
amandaduregard skrev:Jag tror det är dags att vi lugnar oss om Solveig ett tag nu.
Ja, det är väl inte så konstruktivt att bidra till falsettläget i diskussionen. Å andra sidan är det ganska
svårt att tåla utfall som dessa
Med rent fascistisk fasoner gör Vetenskap och Folkbildning, VoF, sig löjliga över dem som
är kritiska till mobilindustrins storskalig spridning av miljöfrämmande strålning. Än värre är deras
hatpropaganda och förlöjligande av dem som skadats allvarligt av mobilindustrins radiofrekventa
strålning och fått sina liv förstörda genom en livslång funktionsnedsättning.
och
VoF är en lobbyistverksamhet för industrin och får med största sannolikhet betalt av
mobilindustrin.
utan att reagera. Åtminstone för mig. Jag är ju medlem i denna förening och beskyllningarna
regnar ju ner över oss alla.
Med fiender som Solveig klarar sig VoF bra utan vänner. Den där typen av skriverier slår nog åt motsatt håll mot vad skribenten tänkt sig.

aruru08

Inlägg av aruru08 » sön 08 jan 2012, 22:58

Nu har Solveig skrivit brev till Mora kommun
http://solveig21.mpbloggar.se/2012/01/0 ... n-ur-spel/

Det bästa är tycker jag är att lite medlidsamt le när någon far ut i anklagelser som med största sannolikhet slår mot vederbörande.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 08 jan 2012, 23:16

Argsint skrev:Å andra sidan är det ganska svårt att tåla utfall som dessa
Från sådana som inte är tillräkneliga? Det är som att stöta på en ilsken ekorre.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » mån 09 jan 2012, 01:53

Det här var tänkt att diskuteras i Flashback också. Det gick sådär. Jag länkar tråden. https://www.flashback.org/t1757438 Men läs den bara som ren underhållning om hur man ser på meningsmotståndares yttrandefrihet. I själva ämnet ger tråden ingenting.

Om inget nytt tillkommit efter detta inlägg. Alternativt kan en hel del ha raderats också för off-topic. Så skynda er att läsa innan det är för sent.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 09 jan 2012, 02:04

Det finns många spännande saker på Solveigs blogg.

Tydligen kan "elöverkänsligheten" komma fram om hon använder bilar med fönsterhissar eller centrallås.
Detta evinnerliga problem med bilar som man inte tål

Jag fick så småningom tag på en gammal Caravell diesel 95 års modell. Helt mekanisk inga elhissar, inga centrallås eller ständigt tjat om att den vill bli servade. Kort och gott en bil som jag bestämmer över helt och hållet själv och låser när jag vill, vilken dörr jag vill. Motorn låter som ett gammalt tröskverk, som om den tänker skära när som helst, hela bilen hoppar till var gång man startar den och var gång man stänger av motorn. Den är så gammal att den t o m ha en choke fast det är diesel. Det märkliga är, är att den bara dricker 0,73 l/mil. Det är inte dåligt för att vara en gammal diesel.
Direkt efter kommer följande anekdotiska evidens:
Nåväl allt var väl med denna bil, bortsett från att jag kände att det fanns ett larm i den. Jag kände igen det frekvensområdet som billarm brukar nyttja. Men jag hittade inget larm hur jag än leta. Rev av sladdar från ett mystiskt relä i motorn och jag hade dragit ut säkringen från radion, cigarettändaren samt innerbelysning. Några månader efter inköpet så åker mitt äldsta barnbarn med mig i bilen och plötsligt sliter han loss en bit av radion, jag uppfattar det så vid första ögonkastet och där bakom sitter det ett larm som är aktivt trots att jag tagit ur säkringen till radion. Så är det nästan jämt man känner strålning men kan inte förklara var det kommer ifrån och plötsligt får det sin förklaring, som nu med larmet i bilen.
"Elöverkänsliga" kan tydligen klara vissa former av EMS, men inte den "digitala" sorten.
De extremt skadade tvingas dock leva helt elfrittt och nyttjar gas och ved. Oftast läker man så sakteligen och klarar vanlig el som lampor etc så småningom och har bara problem med den digitala mobilstrålningen.
Hon blev strålskadad av en bildskärm på 90-talet.
För 18 år sedan blev jag arbetsskadad av bildskärmen på min arbetsplats. Jag arbetade då som handläggare på miljöenheten, länsstyrelsen i Kalmar län. Mina främsta arbetsuppgifter var försurningsfrågor och jag byggde upp ett åtgärdsprogram för försurade vatten tillsammans med Naturvårdsverket och övriga länsstyrelser i landet. Jag fick vara med vid den tid då miljöfrågorna stod högt i kurs hos de statliga myndigheterna.

Tyvärr strålskadades jag så svårt av min bildskärm i början på 90-talet att jag tvingades gå i förtidspension 2001 efter lång tids sjukskrivning och försök till rehabilitering.
Om hon blev så svårt skadad av en bildskärm på 90-talet borde hon väl ha dött i dag på grund av att "strålningen bara ökar och ökar"?

Hon kritiserar amalgam och tror att B12 injektioner förbättrar hennes problem:
Mina första år som elöverkänslig tålde jag ingen el alls och jag och min dotter fick leva med stearinljus. Så småningom återhämtade jag mig långsamt efter att jag sanerade bort allt amalgam i munnen.
Det enda som hjälpt mig att bli starkare och som gjorde att jag kunde utsätta mig för el utan att bli alltför långvarigt sjuk (ibland tog det ett halvår att återhämta mig) var injektion av B12-sprutor, Mecobalamin.

När jag började med dessa sprutor började jag sova djupt och var väldigt trött hela tiden det första halvåret, men det var en skön trötthet som gjorde att jag sov mycket. Samtidigt blev jag långsamt mer tålig mot el. Jag blev lika sjuk, men nu återhämtade jag mig på några dagar till skillnad när det kunde ta ett halvår ibland.
Hon har tydligen också varit med i ett provokationstest.
Jag ställde upp på provokationstest i Bollnäs och avslöjade där att kontakten in till rummet som styrde apparaturen som jag skulle testas med var sönder. Vilket betydde att jag var utsatt för dessa apparater fast jag inte alls var utsatt för något provokationstest.

Jag förvärrade min elöverkänslighet efter detta test och fick problem med likström och bilbatterier då jag hade haft detta i rummet jag bodde i.

Jag genomgick en grundlig medicinsk undersökning och det upptäcktes då extrem B12-brist, vilket min dåvarande företagsläkare fullständigt struntade i att försöka åtgärda.
Kan någon säga "kronisk alkoholist?"
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 09 jan 2012, 08:27

pwm skrev:Med fiender som Solveig klarar sig VoF bra utan vänner. Den där typen av skriverier slår nog åt motsatt håll mot vad skribenten tänkt sig.
Precis.

Användarvisningsbild
swooch

Inlägg av swooch » mån 09 jan 2012, 10:40

Jag blev lite nyfiken och mot bättre vetande klickade jag på en länk till Solveigs blogg...
Solveig Silverin skrev:Det finns ett antal elöverkänsliga som vet att de är telefonavlyssnade, så även jag själv och jag har med mätinstrument kunnat dokumenterat specifik strålning på mitt hus även på mitt nya ställe efter ett tag.
Det är skrämmande läsning, men vad gör man egentligen som medmänniska? Jag har svårt att se att någon som varit så säker på sin sak i 20 år på något sätt skulle kunna övertygas att ta emot hjälp. Här är det ju inte bara elöverkänslighet utan även viss paranoia och ett antal konspirationsteorier som uppenbarligen upprör henne ganska kraftigt.

(En debatt kring sakfrågorna - hurvida hon kan känna av el-fält, är avlyssnad eller om VoF är betalda av Big Cellphone - tror jag vi vet hur den skulle gå...)

Skriv svar