Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
aruru08

Re: Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Inlägg av aruru08 » tis 31 jan 2012, 10:45

Urquhart skrev:
piotrr skrev:
thommym skrev:Förresten, någon som lyckats upsnappa hur hon skapar sina alster? Har hon en ångmaskinsdator eller modernt gengasdrivet?
Datorn är "elsanerad".
Inslagen i metallfolie?
Hon har kanske sekreterare i en liten stuga på gården?

asmodean

Inlägg av asmodean » tis 31 jan 2012, 10:45

take skrev:
piotrr skrev: Ni som inte hänger på facebook missar en hel del alster kan jag säga.
jag frågade Kalle H om det privata GSM 1800 som PTS nu vill överlämna för privata sändare och uteffekten skulle vara 20 dBm. Vilket ju är väldigt högt om folk skall ha detta hemma i lägenheterna. dom är inte kloka i huvét PTS. Hej! 20 dBm motsvarar 12,1 W i uteffekt från sändaren. Men det har inget med utstrålad effekt att göra, det bestämmer antennvinsten (antenngain). En ”förstärkning” i antennen (koncentration av strålningen i horisontalled) om 20 dB (100 ggr) blir alltså motsvarande 1210 Watt utstrålad effekt från antennen i antennriktningen.
Så inte nog med att tanten inte vet hur många W 20dBm är, hon tror att en nano-BTS för hemmabruk kommer skicka med 1.2kW? Undrar hur stor area en sådan skulle täcka, snacka om macro-cell. :) jaja, vad är några magnituder fel vänner emellan. Sen gillar jag hennes definition på förstärkning. "koncentration i horisentalled".

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 31 jan 2012, 11:03

Urquhart skrev:Inslagen i metallfolie?
Liza Marklund skrev:Jag köpte en lång kabel och ställde in hårddisken i en garderob.

asmodean

Inlägg av asmodean » tis 31 jan 2012, 11:13

pwm skrev:
Urquhart skrev:Inslagen i metallfolie?
Liza Marklund skrev:Jag köpte en lång kabel och ställde in hårddisken i en garderob.
Bild

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 31 jan 2012, 11:14

Tycker att Marklunds berättelse stämmer bättre med att det skulle ha varit vibrationer.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

PerFnurt
Kontakt:

Inlägg av PerFnurt » tis 31 jan 2012, 12:17

piotrr skrev:
thommym skrev:Förresten, någon som lyckats upsnappa hur hon skapar sina alster? Har hon en ångmaskinsdator eller modernt gengasdrivet?
Datorn är "elsanerad".
Man installerar bara Norton Anti-Electricity 2012 så ser mjukvaran till att hålla datorn elsanerad.
Oönskade elektroner neutraliseras; skadliga fält komposteras och skickas till fältbiologerna.
Här borde jag haft en självrefererande signatur.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 31 jan 2012, 17:36

thommym skrev:I början av nittiotalet "elsanerade" jag ett par datorer (nåväl, bara skärmarna). Som ni minns så använde man CRT (typ TV) som skärm och det visade sig att de kunde vara känsliga för kraftiga magnetfält från större elkablar i dess närhet. Det fanns ett företag som bland annat sålde avskärmningsplåtar till CRT-skärmar som placerades runt baksidan och så slutade skärmen flimra.
Det fanns också någon form av myggnät som man satte framför skärmen som gjorde den mer behaglig att titta på, men också mycket mörkare, vilket i sig är ansträngande.

Detta var något innan man fick möjlighet att ställa upp skärmens refreshrate till 85 hz.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

aruru08

Inlägg av aruru08 » lör 04 feb 2012, 12:14

Det verkar som om miljöämnden i Mora/Orsa skulle behöva ett förvillarpris till http://www.dalademokraten.se/Dalarna/Va ... /#comments

Anmärkingsvärt är att denna kommunala myndighet inte tar kontakt med SKL och en gång för alla får klart för sig att frågan om effektnivåer ligger på nationell nivå.

Lite mer finns att läsa på http://www.hilbertshotell.net/page36.php?post=237

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 04 feb 2012, 15:57

aruru08 skrev:Det verkar som om miljöämnden i Mora/Orsa skulle behöva ett förvillarpris till http://www.dalademokraten.se/Dalarna/Va ... /#comments

Anmärkingsvärt är att denna kommunala myndighet inte tar kontakt med SKL och en gång för alla får klart för sig att frågan om effektnivåer ligger på nationell nivå.

Ja. Sen är det ju också en ganska korkad fråga de ställer: fältstyrkan varierar ju mycket beroende på avståndet från sändaren, sändarens egenskaper, hur vågorna breder ut sig, etc, etc. Det finns lokala maximum och lokala minimum. Att ställa en fråga om ett visst värde "räcker" är ganska meningslöst: det kommer alltid att finnas ställen där täckningen är dålig. Utan att koppla till hur stora såna områden man tolererar så går det inte att svara.

Ska en åldring som drabbas av hjärtinfarkt vid eldning i källarens pannrum med valvat tak kunna ringa?

Eller räcker det om ynglingen som kan leta upp en plats med god täckning kan ringa?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

aruru08

Inlägg av aruru08 » lör 04 feb 2012, 20:16

micke.d skrev:
aruru08 skrev:Det verkar som om miljöämnden i Mora/Orsa skulle behöva ett förvillarpris till http://www.dalademokraten.se/Dalarna/Va ... /#comments

Ja. Sen är det ju också en ganska korkad fråga de ställer: fältstyrkan varierar ju mycket beroende på avståndet från sändaren, sändarens egenskaper, hur vågorna breder ut sig, etc, etc. Det finns lokala maximum och lokala minimum. Att ställa en fråga om ett visst värde "räcker" är ganska meningslöst: det kommer alltid att finnas ställen där täckningen är dålig. Utan att koppla till hur stora såna områden man tolererar så går det inte att svara.

Ska en åldring som drabbas av hjärtinfarkt vid eldning i källarens pannrum med valvat tak kunna ringa?

Eller räcker det om ynglingen som kan leta upp en plats med god täckning kan ringa?
Handläggaren skrev ju till bl a PTS och frågade hur hög effekt som behövs för att ringa 112 och vanliga samtal och PTS svarade att det är så många parameterar som man måste ta hänsyn till för att kunna svara. Nu ska iaf handläggaren, hans chef samt ordförnaden plus vice ordförande till PTS och tala om dessa spörsmål.

För det första så har inte kommunen med gränsvärden att göra och för det andra är täckningen mycket dålig på många håll här på landet som det är idag. Man behöver inte gå ner i källaren. Vid min sommarstuga går det att använda mobiltelefonen bara på vissa ställen ute på gården. Uppe på bergtopparna går det bra att ringa för det mesta. Inne i Siljansringen är det ungefär noll täckning på många ställen.

Man ska inte glömma att det är många som har ensamarbete ute i skogen och de om några behöver tryggheten i att kunna ringa säkert med mobiltelefonen om något skulle hända. Jag känner en som blev fast i en skylift under byte av en gatlampa när det var -20 grader. Det gick som tur var att skicka ett SMS så att någon kunde komma dit och hjälpa till att få ner liften.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » fre 24 feb 2012, 07:09

En annan lösning

Bild
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » sön 06 maj 2012, 12:22

PC for ALLA skriver om detta pa idg.se
Kan man ens vara elallergisk? Jag vet inte. Jag är inte insatt nog för att säga att det finns eller inte finns, men det finns ingen forskning som har bevisat att det finns.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » ons 09 maj 2012, 07:49

Mona Nilsson replikerar:
Att radiofrekvent strålning kan orsaka de symtom som elöverkänsliga lider av har beskrivits sedan 60- och 70-talet av östeuropeiska forskare. De studerade människor som exponerades i yrkeslivet. De senare led av en symtombild som kännetecknades av huvudvärk, sömnlöshet, onormal trötthet, yrsel, illamående, svårt att tänka klart, minnesstörningar, nedstämdhet, hjärtpåverkan, hudutslag.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

aruru08

Inlägg av aruru08 » fre 14 dec 2012, 20:12

Det lär nog bli flera vändor till. Länsstyrelsen föll inte för den klagandes argument, inte ens att VoF är fascistiskt, men den klagande överklagade till Miljdomstolen och där kan det ju få ligga ett tag. Skulle tro att oavsett vad Miljödomstolen kommer fram till så blir det överklagat till Miljööverdomstolen. Men då är det förstås inte en fråga för miljönämnden i Mora längre det blir den elöverkänslige mot mobiloperatörerna så Nahlbom kan ju tro på vad han vill, elöverkänslighet, troll eller tomtar. Och sedan lär det väl bli ett ärende i EU-domstolen också. Alldeles onödiga kostnader för det allmänna blir det i alla händelser.

Skriv svar