Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Tristan Chi

Re: Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Inlägg av Tristan Chi » mån 02 jan 2012, 15:33

Solveig verkar tala av egen erfarenhet.
Obehag är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 02 jan 2012, 15:34

fosfolipid skrev:
Moridin skrev:Det är en intressant fråga om uppsåt är standard eller undantaget för pseudovetenskap och denialism. Jag lutar åt att det finns kognitiva mekanismer som klarar det utan uppsåt i många av fallen.
Poäng.
Det verkar så med tanke på att det finns vissa systematiska kognitiva misstag som människor tenderar att göra (kognitiva biaser, logiska felslut, vissa former av heuristisk etc.). Yudkowsky (2008), Gilovich, Griffin och Kahneman (2002) samt Hastie och Dawes (2009) med fler driver just denna tesen.

Gilovich, T., Griffin, D., & Kahneman, D. (Eds.). (2002). Heuristics and Biases: The Psychology of Intuitive Judgment. New York: Cambridge University Press.
Hastie, R. K., & Dawes, R. M. (Eds.). (2009). Rational Choice in an Uncertain World: The Psychology of Judgment and Decision Making. California: SAGE Publications Inc.
Yudkowsky, E. (2008). Cognitive biases potentially affecting judgment of global risks. In N. Bostrom & M. M. Cirkovic (Eds.), Global Catastrophic Risk. New York: Oxford University Press.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 02 jan 2012, 15:36

Moridin skrev:
fosfolipid skrev:
Moridin skrev:Det är en intressant fråga om uppsåt är standard eller undantaget för pseudovetenskap och denialism. Jag lutar åt att det finns kognitiva mekanismer som klarar det utan uppsåt i många av fallen.
Poäng.
Det verkar så med tanke på att det finns vissa systematiska kognitiva misstag som människor tenderar att göra (kognitiva biaser, logiska felslut, vissa former av heuristisk etc.). Yudkowsky (2008), Gilovich, Griffin och Kahneman (2002) samt Hastie och Dawes (2009) med fler driver just denna tesen.

Gilovich, T., Griffin, D., & Kahneman, D. (Eds.). (2002). Heuristics and Biases: The Psychology of Intuitive Judgment. New York: Cambridge University Press.
Hastie, R. K., & Dawes, R. M. (Eds.). (2009). Rational Choice in an Uncertain World: The Psychology of Judgment and Decision Making. California: SAGE Publications Inc.
Yudkowsky, E. (2008). Cognitive biases potentially affecting judgment of global risks. In N. Bostrom & M. M. Cirkovic (Eds.), Global Catastrophic Risk. New York: Oxford University Press.
Retroaktiv källhänvisning efter vunnet medhåll från debattmotståndare? Classic Moridin :smile2:

Holmquist

Inlägg av Holmquist » mån 02 jan 2012, 15:37

calle555 skrev:
Solveig silverin i kommentarerna till SvD-artikeln skrev:Det har aldrig ställts krav på en relevant forskning på den välkända strålskadan (sedan 1930-talet) elektrosensitivitet. Denna strålskada har ökat dramatiskt sedan mobilindustrin storskaligt började sprida en ny typ av (pulsmodulerad) radiofrekvent strålning i vår livsmiljö i början på 1990-talet. Den "nya" ohälsa skulle dock "tigas ihjäl" vilket professor Sture Lidén från Karolinska institutet, på uppdrag av mobilindustrin, deklarerade i TV 1995. Det finns relevant forskning men den negligeras och tystas ner av näringslivet/Ericsson och Wallenberg. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu...

Vetenskap och Folkbildnings styrelser har fått uppdraget av näringslivet att skapa en hatpropagande mot de strålskadade därav att de nu utnämner Mora kommun till årets förvillare. Deras utnämning saknar dock betydelse i sammanhanget då styrelsen i Vetenskap och Folkbildning saknar trovärdighet på grund av deras lobbyistverksamhet för mobilindustrin. Det är dock bedrövligt att SvD som rikstidning tar in denna typ av hatpropaganda mot personer som skadats av mobilindustrins miljöfarliga verksamhet.

Mora kommun är den första kommunen som äntligen sätter ner foten och följer Miljöbalken och genom detta kommer de också att tvinga fram att den bästa tekniken används, optisk fiberkabel. Bara genom att lägga all radio och TV-sändningar på kabel minskas strålningen i vår livsmiljö. Alla de som förlorat sin kopparledning för fast telefoni har fått erfara hur dåligt trådlöst fungerar. Det är skitteknik på alla plan.
:banghead: ja det var en väldig svada från silverin som förövrigt är aktiv miljöpartist.
Jag har ett förflutet som aktiv inom MP själv och jag tycker årets utmärkelse är utmärkt! Nu är det förvissa sossar som styr nämnden i Mora men i övriga landet är MP mest drivande i frågan. Jag blev måttligt populär i partiet när jag sa att det var vansinne att motionera om en "strålningsfri zon" i kommunens översiktsplan för jag anser inte att man ska skapa moderna leprakolonier dit man förflyttar "elallergiker". Jag ville hellre erbjuda KBT åt alla drabbade... :lol:

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 02 jan 2012, 15:38

calle555 skrev:
Solveig silverin i kommentarerna till SvD-artikeln skrev:Det har aldrig ställts krav på en relevant forskning på den välkända strålskadan (sedan 1930-talet) elektrosensitivitet. Denna strålskada har ökat dramatiskt sedan mobilindustrin storskaligt började sprida en ny typ av (pulsmodulerad) radiofrekvent strålning i vår livsmiljö i början på 1990-talet. Den "nya" ohälsa skulle dock "tigas ihjäl" vilket professor Sture Lidén från Karolinska institutet, på uppdrag av mobilindustrin, deklarerade i TV 1995. Det finns relevant forskning men den negligeras och tystas ner av näringslivet/Ericsson och Wallenberg. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pu...

Vetenskap och Folkbildnings styrelser har fått uppdraget av näringslivet att skapa en hatpropagande mot de strålskadade därav att de nu utnämner Mora kommun till årets förvillare. Deras utnämning saknar dock betydelse i sammanhanget då styrelsen i Vetenskap och Folkbildning saknar trovärdighet på grund av deras lobbyistverksamhet för mobilindustrin. Det är dock bedrövligt att SvD som rikstidning tar in denna typ av hatpropaganda mot personer som skadats av mobilindustrins miljöfarliga verksamhet.

Mora kommun är den första kommunen som äntligen sätter ner foten och följer Miljöbalken och genom detta kommer de också att tvinga fram att den bästa tekniken används, optisk fiberkabel. Bara genom att lägga all radio och TV-sändningar på kabel minskas strålningen i vår livsmiljö. Alla de som förlorat sin kopparledning för fast telefoni har fått erfara hur dåligt trådlöst fungerar. Det är skitteknik på alla plan.
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f ... 30#p516280
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
fosfolipid

Inlägg av fosfolipid » mån 02 jan 2012, 15:51

Gambit skrev: Retroaktiv källhänvisning efter vunnet medhåll från debattmotståndare? Classic Moridin :smile2:
Jag funderade på att instämma även med källhandvisningen, men hade då tvingat honom att leta reda på en i alla avseenden fullständig redovisning av psykologins ontologi. Man är ju inte sadist.
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 02 jan 2012, 15:53

Det är intressant att de använder just begreppet "överkänslighet" och "allergi" (vilket strikt talat inte är samma sak). Menar man att elektromagnetisk strålning är en

- IgE-medierad överkänslighet (allergi) som orsakar t. ex. hösnuva eller anafylaktisk chock (överkänslighet typ-I)?
- IgG- och IgM-medierade överkänslighet där cellulära antigener eller autoantigener på cellytan leder till skador genom opsonisering, lysering eller antikroppsberoende cellulär cytotoxicitet (överkänslighet typ-II)?
- Immunkomplex-medierad överkänslighet där immunkomplex som är resultatet från IgM/IgG interaktion med främmande serumproteiner, mirobiala- eller självantigener kan leda till fagocytiska eller komplementmedierade skador (överkänslighet typ-III)?
- En försenade överkänslighet i from av 'kontaktallergi' (överkänslighet typ-IV)?

Om det är en "allergi" (i folkmun), är det typ-I eller typ-IV, men då de anser att det kommer direkt kan det inte vara typ-IV. Om det är typ-I, finns det några exempel på s.k. elöverkänsliga som fått t. ex. anafylaktisk chock av elektromagnetisk strålning från t. ex. mobilmast?

*tumbleweed*
Senast redigerad av 1 Moridin, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 02 jan 2012, 15:55

Gambit skrev:Retroaktiv källhänvisning efter vunnet medhåll från debattmotståndare? Classic Moridin :smile2:
Jag ogillar bara att i vetenskapliga sammanhang komma med påståenden utan belägg för det ökar risken för spridning av faktoider och minskar chansen för kritiskt tänkande om andra individer accepterar påståenden som gjorts bara för att andra människor håller med.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 02 jan 2012, 16:01

Torbjörn Sassersson gör sin grej

Noterar att ordf. VoF Rundkvist "hur enkelt som helst fick in en debattartikel på SvD", liksom att David Eskilsson också är ordf. VoF. Grattis, änna..?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 02 jan 2012, 16:06

Hexmaster skrev:Torbjörn Sassersson gör sin grej

Noterar att ordf. VoF Rundkvist "hur enkelt som helst fick in en debattartikel på SvD", liksom att David Eskilsson också är ordf. VoF. Grattis, änna..?
För att vara någon som gnäller över nätstalking så verkar han inte ha några större problem med att utöva det själv. Men det är ju inte direkt någon nyhet.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 02 jan 2012, 16:21

Tristan Chi skrev:Solveig verkar tala av egen erfarenhet.
Hon är inte mer el-sjuk än att hon kan använda en dator.

Användarvisningsbild
fosfolipid

Inlägg av fosfolipid » mån 02 jan 2012, 16:56

Moridin skrev:Det är intressant att de använder just begreppet "överkänslighet" och "allergi" (vilket strikt talat inte är samma sak). Menar man att elektromagnetisk strålning är en

- IgE-medierad överkänslighet (allergi) som orsakar t. ex. hösnuva eller anafylaktisk chock (överkänslighet typ-I)?
- IgG- och IgM-medierade överkänslighet där cellulära antigener eller autoantigener på cellytan leder till skador genom opsonisering, lysering eller antikroppsberoende cellulär cytotoxicitet (överkänslighet typ-II)?
- Immunkomplex-medierad överkänslighet där immunkomplex som är resultatet från IgM/IgG interaktion med främmande serumproteiner, mirobiala- eller självantigener kan leda till fagocytiska eller komplementmedierade skador (överkänslighet typ-III)?
- En försenade överkänslighet i from av 'kontaktallergi' (överkänslighet typ-IV)?

Om det är en "allergi" (i folkmun), är det typ-I eller typ-IV, men då de anser att det kommer direkt kan det inte vara typ-IV. Om det är typ-I, finns det några exempel på s.k. elöverkänsliga som fått t. ex. anafylaktisk chock av elektromagnetisk strålning från t. ex. mobilmast?

*tumbleweed*
Jag tror att det är som med laktos"allergi" att mag-tarmkanalen saknar ett för nedbrytning/upptag av EM-strålning viktigt enzym.
Well, it is out there, it's out there now, lurking like a big hairy rapist at a coach station.
//per

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » mån 02 jan 2012, 17:07

Hexmaster skrev:Torbjörn Sassersson gör sin grej
Torbjörn är litegrann som att ha en pressekreterare som jobbar 50% av heltid utan lön. Visserligen en som är jättefientlig till allt föreningen gör, men en som pålitligt skapar publicitet.

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » mån 02 jan 2012, 17:24

pwm skrev:
Tristan Chi skrev:Solveig verkar tala av egen erfarenhet.
Hon är inte mer el-sjuk än att hon kan använda en dator.
Solveig Silverin skrev:VoF:s styrelse har blivit ökänd inom sin egen organisation på grund av deras aggressiva otrevliga och ovetenskapliga påståenden i de olika medier. Flera forskare och professorer har lämnat VoF av den anledningen. VoF styrelse har förstört denna organisations trovärdighet och seriositet.
Inga dåliga anklagelser hon kommer med. Någon insatt som orkar bemöta henne?
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » mån 02 jan 2012, 17:40

Gammal Sassersons-skåpmat. Tittar man på hennes facebook så postas det Alex Jones och chemtrail-länkar, så jag undrar om det är lönt att lägga resurser på det.

Mitt råd är nog att byta spår.
Oh, behave!

Skriv svar