Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Årets förvillare 2011: Miljönämnden i Mora/Orsa

Inlägg av Moridin » mån 02 jan 2012, 17:43

fosfolipid skrev:Jag tror att det är som med laktos"allergi" att mag-tarmkanalen saknar ett för nedbrytning/upptag av EM-strålning viktigt enzym.
Fast det blir ju jobbit när pseudovetenskap gör ett testbart påstående...
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 02 jan 2012, 17:44

MartinR skrev:
Hexmaster skrev:Torbjörn Sassersson gör sin grej
Torbjörn är litegrann som att ha en pressekreterare som jobbar 50% av heltid utan lön. Visserligen en som är jättefientlig till allt föreningen gör, men en som pålitligt skapar publicitet.
Berghorn gör andra halvan, minst.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » mån 02 jan 2012, 18:02

Peratt har inte dykt upp där än, han kanske är för besviken att han inte vann. (Ser Ferdinands matador framför mig)
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » mån 02 jan 2012, 19:43

Ola skrev:Peratt har inte dykt upp där än, han kanske är för besviken att han inte vann. (Ser Ferdinands matador framför mig)
Han jagar väl miljönämnden för att hitta någon som känner sig förföljd och kränkt så att han kan alliera sig med denne.

JackBlack

Inlägg av JackBlack » mån 02 jan 2012, 20:02

MartinR skrev:
JackBlack skrev:jag hade önskat mig något större, tex Aftonbladet...
Det kommer hoppeligen aldrig att ske. Inte allt som står i Aftonbladet är felaktigt. Styrelsen ger däremot ibland utmärkelserna till enskilda redaktioner och journalister på en tidning. Jfr Hjärnkontoret och hedersomnämnda Karin Bojs + Skeptikerpodden i år.
Självklart är inte allt som står i Aftonbladet felaktigt men inte heller är allt som Miljönämnden i Mora/Orsa gör felaktigt. Aftonbladet sprider en hel del dynga som påverkar medborgarna i betydligt större utsträckning än om man kombinerar alla andra vinnare av denna utmärkelse.
Ignorerade användare: Anders G (orsak: frekvent användande av personangrepp och andra argumentationsfel).

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » mån 02 jan 2012, 20:07

Fast frågan är väl hur många som inte vet att Aftonbladet sprider dynga jämfört med hur många som inte vet att t. ex. miljönämnden i fråga gör det. Finns ju en risk att folk sarkastiskt skulle resonera något i stil med "Nej, men är det verkligen så att Aftonbladet sprider dynga!? Det hade jag aldrig kunnat tro i mina vildaste fantasier."
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

nide_j

Inlägg av nide_j » mån 02 jan 2012, 20:22

Om det är någon enskild journalist som konsekvent häver ur sig pseudovetenskapliga utsagor är denne en kandidat till förvillarpris möjligen tillsammans med ansvarig utgivare om det rör sig om en enskild tidning.

Med resonemanget att det räcker med ett fåtal artiklar för att kvalificera en tidning för förvillarpris kan man med samma argument ge det till en uppsjö större mediehus. Det är för diffust.
Show me the science!

Användarvisningsbild
KA67

Inlägg av KA67 » mån 02 jan 2012, 22:24

Bengt reder ut det hela:
Bengt Håkansson skrev:VoF har valt en ologisk förklaring till elallergi.

När förväntningar skapar symtom kallas det för nocebo och VoF brukar anger fenomenet som orsak till elöverkänslighet. Mycket märkligt med tanke på att nocebo är en bra förklaring till varför elöverkänsliga vanligtvis misslyckas i provokationsförsök. Under testning vet försökspersonerna att fälten någon gång kommer att vara på och förväntningar om att må dåligt går därför inte att undvika för en elöverkänslig. Om det inte går att skilja mellan verkliga effekter och nocebo blir det en total sammanblandning och provokationsstudien kan bara ge ett resultat - elöverkänsliga kan inte avgöra om fälten är på eller av. Sådana studier saknar naturligtvis vetenskapligt värde.

Forskaren Martin Röösli snuddar vid problemet när han skriver att "de tillgängliga studierna tillåter ingen uppdelning i biofysiska effekter och noceboeffekter". Men Röösli drar inga slutsatser av detta faktum. Vågade han inte?
Är jag övertydlig förtas mycket av dramatiken med det jag vill säga och är jag alltför subtil så faller allt.
Det ultimata är att vara exakt så subtil så att alla jag vill ska fatta, fattar - plus att jag vet att just de har fattat.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 03 jan 2012, 00:01

Öh. Men hur kan förväntanseffekter göra att man väljer negativa resultat i ett test där man inte vet vilket som är positivt och negativt svar?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 03 jan 2012, 02:38

KA67 skrev:
Bengt Håkansson skrev:... Under testning vet försökspersonerna att fälten någon gång kommer att vara på och förväntningar om att må dåligt går därför inte att undvika för en elöverkänslig. Om det inte går att skilja mellan verkliga effekter och nocebo blir det en total sammanblandning och provokationsstudien kan bara ge ett resultat - elöverkänsliga kan inte avgöra om fälten är på eller av.
Vadförslag? Borde inte besvären bli värre när man väl slår på det elektromagnetiska fältet O_o ? Då har du ju både förväntan och verklig effekt. Om den verkliga effekten är försumbar i förhållande till förväntanseffekten så är det ju just inte mycket till effekt...
He who fights with idiots might take care lest he thereby become an idiot.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 03 jan 2012, 02:44

nide_j skrev:Om det är någon enskild journalist som konsekvent häver ur sig pseudovetenskapliga utsagor är denne en kandidat till förvillarpris möjligen tillsammans med ansvarig utgivare om det rör sig om en enskild tidning.
Mmm. Det har ju faktiskt hänt en aftonbladet-journalist:

http://www.vof.se/visa-forvillare1988
Årets förvillare 1988

Amelia Adamo

för den okritiska journalistiken i Aftonbladets söndags- och hälsobilagor.
Priset verkar inte ha tilldelats en tidning innan, men däremot har både TV4 och kanal 5 haft vanäran.

I dunno... Det hinner stå ganska mycket jox i en tidning under ett år. Vore lite hårt att förvillarutnämna en tidning bara för en enskild artikel eller två. Om det däremot regelbundet förekommer pseudovetenskapliga artiklar tycker jag gott att man kan utse en tidning till förvillare.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 03 jan 2012, 02:47

Hehehe, ... Orsa Elmän...

aruru08

Inlägg av aruru08 » tis 03 jan 2012, 13:49

Miljönämndens handläggning av detta ärende bidrar på många sätt att sprida villfarelser om elöverkänslighet.

- De som anser sig lida av elöverkänslighet och personer runt dem får vatten på sin kvarn.

- Miljönämnden önskar genom sitt agerande få till, att det maxvärde på 50 nW som de anger i förslaget till föreläggande, ska bli bindande i hela EU.

- I elöverkänsligas riksförbund och kretsen runt dem används detta ärende på flera olika sätt. På den hittills anlitade juristens hemsida dras stora växlar på miljönämndens försök att få ett förhandsavgörande fråm EU-domstolen, http://home.swipnet.se/juristfirman_uni ... r_EMF.html

För övrigt så har miljöförvaltningen numera vänt sig till ytterligare en jurist som av hans hemsida att döma är expert på avlopp.

Det gränsvärde som anger i förslaget till föreläggande är taget ur luften. Från början var det 1 pW/m2 för 3G och 11 pW för höghastighetsapplikationer. TV och radio skulle också drabbas. Enligt senaste nytt från miljöförvaltningen ska inte radio och TV längre drabbas.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 03 jan 2012, 14:08

KA67 skrev:Bengt reder ut det hela:
Bengt Håkansson skrev:VoF har valt en ologisk förklaring till elallergi.

När förväntningar skapar symtom kallas det för nocebo och VoF brukar anger fenomenet som orsak till elöverkänslighet. Mycket märkligt med tanke på att nocebo är en bra förklaring till varför elöverkänsliga vanligtvis misslyckas i provokationsförsök. Under testning vet försökspersonerna att fälten någon gång kommer att vara på och förväntningar om att må dåligt går därför inte att undvika för en elöverkänslig. Om det inte går att skilja mellan verkliga effekter och nocebo blir det en total sammanblandning och provokationsstudien kan bara ge ett resultat - elöverkänsliga kan inte avgöra om fälten är på eller av. Sådana studier saknar naturligtvis vetenskapligt värde.
...ett resonemang som givetvis säger emot föreställningen att s.k. elöverkänslighet demonstreras av liknande vetenskapliga studier.

Användarvisningsbild
gubblukt

Inlägg av gubblukt » tis 03 jan 2012, 14:28

Utmärkelsen, med länk till vof, har hittat in på cuzz! Bra reklam. Kan nog få ganska många som inte hört talas om vof att knalla in på hemsidan. Redan elva upp-tummar. Bra initiativ av apeshaft.

Noterar att lite ovanför ligger en länk till en förklarande film angående världens undergång 2012 enligt maya-kalendern. Humor och skepticism, kanske en lyckad kombination för att nå folk.

Skriv svar