Har Ernst fuskat?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Har Ernst fuskat?

Inlägg av micke.d » mån 16 apr 2012, 15:01

Läste nyss att det i en artikel påstås att Edzard Ernst avslöjats för forskningsfusk i flera omgångar under 2001 - 2010.

Vad är det som avses? Jag känner till debaclet om homeopat-titeln och om prins Charles privatsekreterare, men detta med forskningsfusk skulle jag vilja veta mer om. Eftersom Ernst fått ett flertal utmärkelser under denna tid, så känner jag mig lite skeptisk till påståendet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Har Ernst fuskat?

Inlägg av piotrr » mån 16 apr 2012, 15:37

Skrivet av Rickard Berghorn
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Gambit

Inlägg av Gambit » mån 16 apr 2012, 15:39

Usch och fy för källkritik. Kränkande!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 16 apr 2012, 18:57

Att det har förekommit anklagelser om fusk betvivlar jag inte, men frågan är som sagt om det finns någon substans bakom dessa anklagelser. Vilket är vad artikeln hävdar.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 17 apr 2012, 08:42

Är författaren trovärdig, och vad säger referenserna som författaren hänvisar till?
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 17 apr 2012, 08:48

Anders H skrev:Är författaren trovärdig, och vad säger referenserna som författaren hänvisar till?
Författaren ger inga källhänvisningar angående det påstådda avslöjade fusket.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » tis 17 apr 2012, 08:52

micke.d skrev:
Anders H skrev:Är författaren trovärdig, och vad säger referenserna som författaren hänvisar till?
Författaren ger inga källhänvisningar angående det påstådda avslöjade fusket.
Då återstår väl bara "Är författaren trovärdig" vilket vi besvarar med "Nej"? That which can be asserted without evidence, etc?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 17 apr 2012, 09:13

Hittade nu på författarens blogg följande tre referenser som sägs vara belägg för det som skrevs om Ernst.
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11246938 Detta kan möjligen vara något, jag kan dock tyvärr inte följa referenserna eller kommentarerna till denna kommentar vidare då jag inte har tillgång till materialet. Någon som har det?
  • http://content.karger.com/ProdukteDB/pr ... /000322397 Detta uppfattar jag som ett klagomål på att Ernsts genomgångar av den forskning som finns inte är till så stor nytta för de som praktiserar kiropraktik, akupunktur, etc. Ser inte att det är något stöd för en fuskanklagelse.
  • http://www.dzvhae.com/portal/pics/absch ... bbd56fd1dc En intervju på tyska av Ernst. Detta avses antagligen utgöra belägg för att artikelförfattaren menar att Ernst sannolikt ljugit om sin utbildning (i kiropraktik). Engelskspråkiga Wikipediartikeln om Ernst, och dess diskussionssida, tycks dock ge rimliga besked om hur det förhåller sig med det. Hur som helst så tycks det inte handla om forskningsfusk.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 17 apr 2012, 09:41

Och som ni alla vet: Om Ernst har fuskat så fungerar homeopati och alla skeptikers alternativmedicinkritik blir ogiltig. I evigheters evighet, amen.

Bara så att vi inte glömmer bort själva fundamentet i verklighetsallergikernas försvar här!

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » tis 17 apr 2012, 09:56

micke.d skrev:Hittade nu på författarens blogg följande tre referenser som sägs vara belägg för det som skrevs om Ernst.
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11246938 Detta kan möjligen vara något, jag kan dock tyvärr inte följa referenserna eller kommentarerna till denna kommentar vidare då jag inte har tillgång till materialet. Någon som har det?
Det verkar som du kan läsa artikeln här (pdf). Jag har inte läst just denna artikel själv, däremot så noterade jag för många år sedan att Ernst dragit slutsatser som motsäger det som står i hans egen artikel. Att kalla detta för forskningsfusk låter lite grovt i mina öron, det kan ju vara ett vanligt misstag. Har samtidigt inte satt mig in ordentligt i de andra anklagelserna, så jag vill inte ta ställning.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » tis 17 apr 2012, 09:59

anundi skrev:Och som ni alla vet: Om Ernst har fuskat så fungerar homeopati och alla skeptikers alternativmedicinkritik blir ogiltig. I evigheters evighet, amen.

Bara så att vi inte glömmer bort själva fundamentet i verklighetsallergikernas försvar här!
Nu blev det helt plötsligt intressant att följa micke.d's research på Berghorns artikel.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 17 apr 2012, 10:01

Bakgrunden till att jag började gräva i det här är att det i Wikipediaartikeln om VoF, under rubriken Kritik, bl a stod att
Författaren Rickard Berghorn har kritiserat rörelsen för att blunda för kritiken mot Edzard Ernst, den internationella skeptikerrörelsens auktoritet i alternativmedicinska frågor som har avslöjats med vetenskapsfusk.
...med en referens till artikeln i TS.

Ovanstående citat innefattar ju påståendet att det är ett faktum att Ernst avslöjats med vetenskapsfusk. Nu är det ändrat så att det istället står att Berghorn hävdar detta, vilket är vad som faktiskt kan utläsas ur den givna referensen.

Något från andra källor än vad jag skulle kalla homeopat- eller kiropraktik-vänliga, har jag inte hittat. Inte heller något substansiellt.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tis 17 apr 2012, 10:21

Anders H skrev:Nu blev det helt plötsligt intressant att följa micke.d's research på Berghorns artikel.
Mina känselspröt är lite ur gängorna idag, så jag tar det säkra före det osäkra: Jag menade inte att micke.d faller in i den kategorin jag beskrev, eller att han gubevars ämnade diskvalificera kritik mot knasbollmedicin pga eventuellt fusk av Ernst.

Mvh Övertydlighet är en dygd.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tis 17 apr 2012, 10:24

FudoMyoo skrev:Det verkar som du kan läsa artikeln här (pdf). Jag har inte läst just denna artikel själv, däremot så noterade jag för många år sedan att Ernst dragit slutsatser som motsäger det som står i hans egen artikel. Att kalla detta för forskningsfusk låter lite grovt i mina öron, det kan ju vara ett vanligt misstag.
Tack. Ska försöka ta mig igenom den där.

Artikeln är från 2001. För att belägga det som sägs i artikeln i TS:
I omgångar mellan 2001 och 2010 avslöjades att han fuskat fram stora delar av sin forskning, där han påstod sig bevisa att exempelvis kiropraktik är skadligt och i stort sett saknar positiva verkningar.
... så är den knappast tillräcklig. Vilka omgångar efter 2001?

Användarvisningsbild
Ola

Inlägg av Ola » tis 17 apr 2012, 10:29

micke.d skrev:Hittade nu på författarens blogg följande tre referenser som sägs vara belägg för det som skrevs om Ernst.
Jag Googlade på titeln och andra länken var en pdf, det måste vara den väl?
http://www.redwoodhealthspeak.com/wp-co ... rature.pdf
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

Skriv svar