European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm SWE

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Anders

Re: European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm

Inlägg av Anders » fre 08 jun 2012, 08:18

Någon ateist aktivist kanske, amerikansk, eller engelsk.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 08 jun 2012, 08:35

Anders skrev:Någon ateist aktivist kanske, amerikansk, eller engelsk.
Anders H skrev:Både Greta Christina och David Silverman skulle vara jävligt intressant.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » fre 08 jun 2012, 08:39

Hur kommer det sig att Maria Berglund inte kommit upp?

Hon är kunnig, skarp och tar ofta avstamp i psykiatri, ett område där Sverige har en ganska otrevlig historia och där det behövs stora doser skepticism.

Det mesta hon skriver är ruskigt bra:
http://skepchick.se/author/technicolor/
We are the dead

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » fre 08 jun 2012, 08:55

Xantippa skrev:Hur kommer det sig att Maria Berglund inte kommit upp?
Jag underförstod att arrangerande styrelse åtar sig att fylla alla föreläsningsluckor själva när pengarna tar slut :roll:

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inlägg av Xantippa » fre 08 jun 2012, 08:57

yrara skrev:
Xantippa skrev:Hur kommer det sig att Maria Berglund inte kommit upp?
Jag underförstod att arrangerande styrelse åtar sig att fylla alla föreläsningsluckor själva när pengarna tar slut :roll:
Gratisjobb för att fylla eventuella luckor var inte riktigt vad jag menade med att jag tycker att Maria Berglund borde föreläsa på konferensen.
We are the dead

Användarvisningsbild
Anders H
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Anders H » fre 08 jun 2012, 09:07

Maria är en modig skeptiker. Hon vågar stå upp för icke-existerande väsens icke-existens.
Hemsida - Radio Houdi - Blogg - Evolutionsteori.se - Bright
Homeopaty devides, controls and deludes. ...or was that religion?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 08 jun 2012, 10:24

Någon som har lyckats ta sig utanför norden och den anglosaxiska kultursfären i sina kunskaper om skeptiker? Hur ser det ut i Tyskland, Benelux, Frankrike?
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 08 jun 2012, 21:58

Simon Singh vore intressant. Både som journalist och som involverad i flera kontroverser som varit intressanta ur skeptisk synvinkel. Wakefield och kiropraktik-debaclet, t ex. Ingen aning om hur han är som föreläsare, dock.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
take

Inlägg av take » fre 08 jun 2012, 22:29

Marie-Louise Danielsson-Tham om livsmedelsmyter.

Jag kan hålla en helt ovetenskaplig ölprovning.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 08 jun 2012, 22:47

yrara skrev:Jag underförstod att arrangerande styrelse åtar sig att fylla alla föreläsningsluckor själva när pengarna tar slut :roll:
Nej, de ska fixa mackor, städa, köra taxi, koka kaffe, stapla stolar, kånka prylar etc.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 09 jun 2012, 00:16

Hexmaster skrev:
yrara skrev:Jag underförstod att arrangerande styrelse åtar sig att fylla alla föreläsningsluckor själva när pengarna tar slut :roll:
Nej, de ska fixa mackor, städa, köra taxi, koka kaffe, stapla stolar, kånka prylar etc.
Styrelsens huvuduppgift borde vara att organisera och allokera och koordinera resurser, och planera strategiskt, för ämnen, föreläsare, sociala och ickesociala aktiviteter utanför föreläsningar paneler etc [placeholder för länk som jag nu inte hittar till bloggposter av devadatta (har jag för mig) om tankar om att bygga en skeptisk rörelse om strategisk användning av sociala (och ickesociala skulle jag vilja kompletera med om det inte redan finns med för att hålla en bra balanserad konferens) aktiviteter på s.k. skeptiska event etc.], etc. Stapla stolar etc. borde de kunna rekrytera frivilliga mindre kompetenta medlemmar till (tyvärr krävs också andra kvalifikationer som fysisk styrka till just den uppgiften så jag volonterar inte själv till just stolstaplingsuppgiften just nu). Naturligtvis kan det i en del fall vara enklare för styrelsen att göra det själv än att organisera att andra gör det. Men förmodligen i de flesta fall i alla fall, borde väll sådana uppgifter delegeras. Behagar Hexmaster vara ironisk eller kritiserar han styrelsen för inkompetens att delegera?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 09 jun 2012, 00:31

Ola skrev:Klimat och/eller Hållbar utveckling, kanske den där Eva Lövbrand som mia tipsade om i annan tråd eller kanske nån från en Energi och miljö institution(Azar på Chalmers skulle ju vara ball!)
Den här typen av ämnen tror jag är av största vikt att den s.k. skeptikerrörelsen tar sig an. Jag tror inte att vi är i närheten att ännu ha byggt upp den kompetens som krävs för att det skall vara meningsfullt att ta med det redan på denna konferensen. Men en av de (många olika) frågor vi borde titta mer på succesivt under framtiden.

Här är en bra blogpost i ämnet av John Baez (jag har bara skummat den än så länge men skummat ser den bra ut i alla fall) Five Books About Our Future.

För att succesivt bygga ut s.k. skeptikerrörelsens arbete mot tyngre och större frågor så tror jag att ambitionsnivån med kostfrågor/kostfrågeforskning/kostfrågeforskningsmetodproblem/kostfrågevetenskapsinformation, vetenskapsjournalistik/vetenskapsinformation, och kanske kanske kanske kanske nature/nurtur-sociologi/biologi-ämnet (Eia's exempel, även om jag tog honom mest som "vetenskapsjournalistikexempel" så kanske till en del också själva vetenskapsområdesexemplet).

Hållabr utveckling är mysket viktigt, mest för sammhället i stort förmodligen, men definitivt också som en fråga för s.k. skeptikerrörelsen att ta ett fast grepp om för att öka sin tyngd och styrka och relevans (etc.). Men det är en stor och svår fråga med många olika aspekter av många olika slag, så man måste titta på detta med stor både bredd och djup och noggrannhet för att det skall bli rätt.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 09 jun 2012, 08:14

tonyf skrev:Behagar Hexmaster vara ironisk eller kritiserar han styrelsen för inkompetens att delegera?
Så länge man har folk att delegera till så.

Vem har utsetts att samordna det hela?
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » sön 10 jun 2012, 11:04

Som sagt, vem har vi som håller i det hela? Bara nyfiken.

Användarvisningsbild
MartinR
Kontakt:

Inlägg av MartinR » sön 10 jun 2012, 17:06

Vi väntar på svar från en bra person.

Skriv svar