European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm SWE

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
tonyf

Re: European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm

Inlägg av tonyf » sön 01 jul 2012, 17:26

post kanske relevant också för denna tråden (multipelpostar inte men lägger länk för referens)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 01 jul 2012, 17:32

Hur stort stöd finns det för en harassment policy för ESC 2013?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 11 jul 2012, 20:01

tonyf skrev:post kanske relevant också för denna tråden (multipelpostar inte men lägger länk för referens)
Fel länk, den går till tråden, inte till den specifika posten. Förhoppningsvis rätt:
http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=588006#p588006
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » mån 07 jan 2013, 09:52

anundi skrev:Det vore kul och intressant med (grävande) journalister eller något liknande. Exempelvis Medierna-redaktionen (Martin Wicklin?) och Uppdrag Gransknings Nicke Nordmark (som är vetenskapsjournalist i grunden dessutom). Den senare föreläser en del vet jag. Talare som dessa skulle nog kanske locka andra konferensbesökare än rena skeptikernördar, förutom att de står för och arbetar med källkritik och annat som skeptiker värnar om i en bredare mening.

Jag vet att det är över ett år tills konferensen går av stapeln, men jag är trots detta lite förvånad över att själva organisationen bakom inte är så spikad som jag lite naivt kanske hade väntat mig. Ett år går fort och det är mycket som ska falla på plats. Men jag tror att det kommer att bli bra!
Mer aktuellt nu kanske, när en av mina föreslagna talare är nyutnämnd folkbildare?

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 09 jan 2013, 09:12

Erkänner att jag inte hade någon koll på vad sådana här evenemang kostar att besöka. Det här blir något att följa på avstånd, inte att vara med på. Lite synd när det är den överlägset största och dyraste VoF-satsningen hittills.
Vetenskap och Folkbildning skrev:Vi utgår från den tyska konferensen i våras som kostade ca 3000 kr inkl mat.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Tubba

Inlägg av Tubba » ons 09 jan 2013, 09:58

Är det någon VoF:are som skall tala där, vara med i paneldiskussioner, etc?

Jag tänkte nog försöka ta mig dit. Billigare än TAM...
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 09 jan 2013, 10:47

Hexmaster, var skrev de det där?

Löjligt dyrt, för övrigt.

Tubba

Inlägg av Tubba » ons 09 jan 2013, 10:52

anundi skrev:Hexmaster, var skrev de det där?

Facebookflödet för evenemanget.
// L. C. Nielsen

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 09 jan 2013, 11:02

anundi skrev:Hexmaster, var skrev de det där?

http://www.facebook.com/events/44766100 ... 105834220/

Informationen lades som synes ut efter en direkt fråga.

När jag letar efter antydningar till prisnivån är det enda jag hittar en gissning från konventgeneralen i somras: "mellan ett och två tusen beroende på hur mycket man vill ska ingå i kongressavgiften". Där någonstans tycker åtminstone jag att det börjar kännas rimligt.

Jag kan inte riktigt komma på vilka upplevelser i skeptikerväg som skulle kunna motivera en så här kostsam helg. Och även om jag skulle glida in på något representationskonto så blir det ju mest för att träffa andra höjdare. Den stora festen med skeptiker från hela landet har jag väldigt svårt att se framför mig.

Det skulle kanske vara intressant att höra hur man resonerat. Vilken sorts besökare man tänker sig.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 09 jan 2013, 11:11

Att det kostar med sånt här förstår man ju, och jag har inte heller så bra koll på vad som är "rimligt" jämfört med konferenser som hållits på andra ställen i dessa sammanhang. TAM är väl t ex betydligt mer kostsamt att delta i? Men 3000 är långt över min budget för närvarande i alla fall, så det blir ett rätt enkelt beslut om deltagande. Lite trist för min del kanske, men jag överlever. :-)

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 09 jan 2013, 11:28

Jag förstår mycket väl att det kostar att ordna sånt här, så jag vill förtydliga: "Löjligt dyrt för mig".

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » ons 09 jan 2013, 11:34

anundi skrev:Jag förstår mycket väl att det kostar att ordna sånt här, så jag vill förtydliga: "Löjligt dyrt för mig".
Men vilka är det man tänker ska komma då? Om man inte får dit folk som oss, varför då göra det?
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Tubba

Inlägg av Tubba » ons 09 jan 2013, 11:39

Tryggve skrev:Att det kostar med sånt här förstår man ju, och jag har inte heller så bra koll på vad som är "rimligt" jämfört med konferenser som hållits på andra ställen i dessa sammanhang. TAM är väl t ex betydligt mer kostsamt att delta i? Men 3000 är långt över min budget för närvarande i alla fall, så det blir ett rätt enkelt beslut om deltagande. Lite trist för min del kanske, men jag överlever. :-)
Tam kostade 400 dollar (2600SEK) i år, har jag för mig. Plus 100 dollar för alla workshops och föreläsningar.

Jag har dock svårt att tänka mig att den här konferensen skulle kunna vara i klass med TAM. Faktumet att TAM oftast är på ett gigantiskt hotell med precis allting i Las Vegas gör en hel del.
Hexmaster skrev:Och även om jag skulle glida in på något representationskonto så blir det ju mest för att träffa andra höjdare. Den stora festen med skeptiker från hela landet har jag väldigt svårt att se framför mig.
Ja, det finns en poäng där. Det blir ett klart begränsat urval karaktärer som finns där.
// L. C. Nielsen

Användarvisningsbild
ulltand
Kontakt:

Inlägg av ulltand » ons 09 jan 2013, 11:45

Förutom den kostnaden tillkommer en del, som resor och boende. På tok för mycket.

Var på ett evenemang i samma prisklass nyligen, men det eventet var av typen där andra betalar för besökarna. Att privat lägga kanske 5.000:- för en helg känns sådär.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 09 jan 2013, 11:50

Tubba skrev:
Hexmaster skrev:Den stora festen med skeptiker från hela landet har jag väldigt svårt att se framför mig.
Ja, det finns en poäng där. Det blir ett klart begränsat urval karaktärer som finns där.
Är inte tanken att svenska skeptiker i stor utsträckning ska hjälpa till med arrangemangen? Man skulle ju kunna tänka sig att det finns viss festpotential i det sammanhanget.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar