European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm SWE

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Tubba

Re: European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm

Inlägg av Tubba » ons 09 jan 2013, 11:55

micke.d skrev:
Tubba skrev:
Hexmaster skrev:Den stora festen med skeptiker från hela landet har jag väldigt svårt att se framför mig.
Ja, det finns en poäng där. Det blir ett klart begränsat urval karaktärer som finns där.
Är inte tanken att svenska skeptiker i stor utsträckning ska hjälpa till med arrangemangen? Man skulle ju kunna tänka sig att det finns viss festpotential i det sammanhanget.
Jo, antar det, men hur de hanterar funktionärer är oklart.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 09 jan 2013, 13:21

anundi skrev:Jag förstår mycket väl att det kostar att ordna sånt här, så jag vill förtydliga: "Löjligt dyrt för mig".
Instämmer i detta.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 09 jan 2013, 13:52

Jag kommer inte lägga ner så mycket pengar (även om jag hade dem). Jag kommer bara vara med om styrelseledamöter eller volontärer från kraftig rabatt på minst halva avgiften.

Jag undrar vilken målgruppen är med den avgiften. Och jag undrar hur många tyskar som var på den tyska världskonferensen förra året. Lite lättare att locka rikt folk mitt på kontinenten.

Jag ser två möjliga lösningar: sponsorer eller färre kostsamma aktiviteter. Och nu talar jag inte främst om huruvida jag ska åka dit utan jag är snarare orolig för VoFs framtida budgetar.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » ons 09 jan 2013, 14:20

devadatta skrev:Och jag undrar hur många tyskar som var på den tyska världskonferensen förra året. Lite lättare att locka rikt folk mitt på kontinenten.
World Skeptics Congress kostade € 310 och sålde enligt uppgift slut; men jag vet inte hur många platser man hade. Då hade man 24 talare, och höll konferensen i en stad med 3,5 milj invånare.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 09 jan 2013, 17:09

Priset diskuteras även (flitigt) på Facebooksidan. Klicka här för direktlänk till inläggen.

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 09 jan 2013, 17:45

devadatta skrev:Jag kommer inte lägga ner så mycket pengar (även om jag hade dem). Jag kommer bara vara med om styrelseledamöter eller volontärer från kraftig rabatt på minst halva avgiften.

Jag undrar vilken målgruppen är med den avgiften. Och jag undrar hur många tyskar som var på den tyska världskonferensen förra året. Lite lättare att locka rikt folk mitt på kontinenten.

Jag ser två möjliga lösningar: sponsorer eller färre kostsamma aktiviteter. Och nu talar jag inte främst om huruvida jag ska åka dit utan jag är snarare orolig för VoFs framtida budgetar.
Jo, jag funderar också lite på vilken målgrupp man har, faktiskt. På FB-sidan låter det ju som om man främst inriktar sig på en internationell publik med höga förväntningar på talare och lokal där tillställningen hålls. Och god ekonomi, förstås. :-) Inget konstigt i det kanske, jag har inte så bra koll på vad som gäller för denna typ av event, men synd om ambitionsnivån är så hög att ekonomin blir ett problem för många.

En sak man kan undra över är ju om det går att lösa biljett till enskilda dagar? Det verkar man ju ha kunnat på konferensen i Berlin förra året.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Sv: European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockh

Inlägg av amandaduregard » ons 09 jan 2013, 18:01

Varför ordnar VoF en konferens som de egna medlemmarna inte har råd att delta i? Allvarligt, jag vill verkligen höra motiven.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » ons 09 jan 2013, 18:20

amandaduregard skrev:Varför ordnar VoF en konferens som de egna medlemmarna inte har råd att delta i? Allvarligt, jag vill verkligen höra motiven.
Jo, det blir smått underligt ur det perspektivet. Plus att man (eller i alla fall jag) också undrar lite över den ekonomiska risken för föreningen om detta inte lockar tillräckligt många deltagare....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 09 jan 2013, 19:28

yrara skrev:
devadatta skrev:Och jag undrar hur många tyskar som var på den tyska världskonferensen förra året. Lite lättare att locka rikt folk mitt på kontinenten.
World Skeptics Congress kostade € 310 och sålde enligt uppgift slut; men jag vet inte hur många platser man hade. Då hade man 24 talare, och höll konferensen i en stad med 3,5 milj invånare.
De hade ca 350 besökare.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » ons 09 jan 2013, 20:27

Kan i högsta grad förstå att en konferens som ska vara european kostar en del jämfört med om man gör något på nationell skala och jag tror att man får försona sig med att det inte går att göra en konferens med välmeriterade internationell gäster särskilt billig, utan det kommer finna skeptiker som inte har eller inte tar sig råd att delta.

Jag deltog i TAM London 2010, deltagaravgiften var 224 pund, för det fick man Randi, Wiseman, Myerz, Minchin, Dawkins, Blackmore och flera andra ur den yttersta skeptiska gräddan. Törs jag tro att man kan toppa det för 3000 SEK? Tja, kanske dyker jag upp då.
Spitos rakkniv: I brist på fullständiga bevis så är den tråkigaste förklaringen, den minst thrillerliknande beskrivningen, den mest troliga.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » ons 09 jan 2013, 22:37

Om det priset används så är min försiktigt optimistiska gissning att evenemanget ställs in (för få anmälda) med inte allt för stora kostnader som följd. Värstafallsscenariot ser jag som att föreningen går i konkurs eller att det urholkar ekonomin för flera år framöver :nervous:.

De ekonomiska kalkylerna verkar bygga på att flera hundra personer är beredda att betala flera tusen kronor var, det skulle förvåna mig om ens halva det antalet verkligen är det. (Fast jag vet egentligen inte så mycket om det här, så jag kanske blir förvånad)
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 09 jan 2013, 23:35

Underligt att man inte börjat fundera mera allvarligt på kostnad och pris förrän nu? (Jag kommer ihåg att det fanns en del oro i början på tråden för att man inte helt säkert tänkt igenom tillräckligt noga skillnaderna mellan professionella konferenser och skeptikerkonferenser.) Som framgår genom jämförelse mellan de olika inäggen ovan så finns det ju flera svårförenliga eller omöjligförenliga aspekter av detta. Det finns ingen bra lösning, bara olika kompromisser med dåligheterna olika fördelade. Möjligen skulle man kunna försöka tigga bidrag. Svårt, dels för att inte tappa sitt oberoende, dels för att det kan gå onödigt mycket resurser till tiggande, dels för att det även med stora resurser lagda på tiggande inte alls är säkert att man får in så mycket. Hursomhelst, skulle man besluta sig för att tigga så bidrar jag med SEK10000:- (som bidrag, alltsåförutom min egen biljett (om jag hinner komma)) om och då man fått löfte om totalt minst SEK100000:- och att inte tiggandet hotar föreningens självständighet. Får man ihop t.ex. 10^3 europeiska skeptiker som är beredda att bidra SEK10^3 var så borde man kunna ta låga biljettpriser och ändå gåihop.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » ons 09 jan 2013, 23:41

tonyf skrev:Får man ihop t.ex. 10^3 europeiska skeptiker som är beredda att bidra SEK10^3 var så borde man kunna ta låga biljettpriser och ändå gåihop.
Berlinförlagan sålde just sådana spons-biljetter, för € 750 tror jag, som gav köparen reserverad sittplats längst fram. Jag vet inte hur många som såldes...

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 09 jan 2013, 23:48

ulltand skrev:Förutom den kostnaden tillkommer en del, som resor och boende.
Resor är ju inte alls VoF's sak. Men finns det några planer för att hjälpa deltagare med billigt boende?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 09 jan 2013, 23:50

yrara skrev:
tonyf skrev:Får man ihop t.ex. 10^3 europeiska skeptiker som är beredda att bidra SEK10^3 var så borde man kunna ta låga biljettpriser och ändå gåihop.
Berlinförlagan sålde just sådana spons-biljetter, för € 750 tror jag, som gav köparen reserverad sittplats längst fram. Jag vet inte hur många som såldes...
Knaske något att försöka också till Stockholm? Men kanske man borde dessotom ha en billighetssponsorbiljett med något lägre pris. (Svår fråga som jag med varm hand lämnar till organisationskommitteen.)

Skriv svar