European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm SWE

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
tonyf

Re: European Skeptics Conference, 23-25 Aug 2013, Stockholm

Inlägg av tonyf » ons 09 jan 2013, 23:56

Mer allmänt, finns det någon på tråden som känner till mer allmänt hur det går med planerandet och organiserandet? Är det någon i organisationskommiten (vilka det kan vara) som håller sig uppdaterad i diskussionerna i denna tråden? (Full disclosure. Jag själv känner inte till mer än det som står i denna tråden, och knappt det eftersom jag har så dåligt minne att jag glömt mycket av vad som står i början på tråden när jag väl kommer till slutet av tråden.) Skulle vara intressant med några kommentarer och kommunikeer då och då. Även om jag har full förståelse för att de som organiserar förmodligen har knappt om tid.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 10 jan 2013, 00:12

Jag ser nu att devadatta gav en länk i den andra tråden. (Ligger alltså nu också häritråden; länk.) Intressant information men tämligen knapphändig. Men oavsett det, skulle fortfarande vara intressant med kommentarer och kommunikeer då och då häritråden från organisatörerna. När jag läste för några minuter sedan var följande talare registrerade: Michael Marshall, Catherine de Jong, Hans Rosling, Ola Rosling. (Appropå Rosling påminner jag om min gamla postning Vad jag tror skulle vara mycket bra vore först Rosling och sedan någon kunnig med ett mer kritiskt förhållningssätt, och sedan en paneldiskussion med de två plus någon mer.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

AndersY
Kontakt:

Inlägg av AndersY » tor 10 jan 2013, 00:17

Bara man får en tillräckligt stor upplevelse av det och man är väldigt intresserad så tycker inte jag att 3000:- är så jättemycket pengar, det kan nog många skrapa ihop om man prioriterar, men frågan är hur många som är beredd på att göra den prioriteringen?

Jag skall åka på tors-sön-resa till Åre imorgon och då kostar resa+hotell+liftkort+skidhyra en bra bit över 4 000:-, vilket jag väl egentligen tycker är en hel del pengar, dock helt klart värt det - men jag skulle nog inte tyckt det var värt samma pengar att åka på en skeptikerkonferens. Men förhoppningsvis gör tillräckligt många andra en annan bedömning. Å andra sidan betalar folk jättemycket pengar för att lyssna på motivationstalare och alla möjliga, så det är kanske ganska överkomligt?

Men Amandas fråga är helt klart berättigad; varför? Vad ger det VoF och oss medlemmar?
Det är kanske jättepositivt och många medlemmar kommer att gå, samt lite extra sammanhållning och uppmärksamhet, eller nåt annat?
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 10 jan 2013, 04:21

Det har diskuterats lite om TAM London 2010 på Facebook. Jag var där (betalat av föreningen) och var kritisk till upplägget. Efter det (och före) har jag velat och agerat för att få in deltagarbaserat innehåll i konferenser och mest stött på ointresse för det (med viss geografisk variation), så jag är inte förvånad att folk gör samma slags konferenser som de säger att de är kritiska till.

I framtiden bör man diskutera vilka konferenser som är värda att göra (innehåll, målgrupp, avgift/kostnad) och anpassa sina åtaganden därefter. Speciellt om man nu är kritisk mot klassiskt konferensformat. Har man åtagit sig att göra en lyxkonferens för den bemedlade internationella skeptikereliten ska man förstås göra det, frågan är snarare om man ska ta på sig att göra något sånt i framtiden (vilket jag väl delvis är medskyldig till eftersom jag satt i styrelsen när det beslutades om det, men det är inte förrän på senare tid jag verkligen insett vad det går ut på) eller satsa på något mer modest och deltagarfokuserat som även ens vänner har råd att åka på.

Min främsta oro nu är dock om föreningen kommer få stora ekonomiska skulder för att det inte går som man tänkt sig, och om det isf kommer begränsa vår vanliga verksamhet. Budgeten är för närvarande på 1,3 miljoner kronor med en deltagaravgift på 3000 kr/pers. Den är tänkt att gå ungefär jämt upp, och då behövs ca 430 deltagare. Om det bara kommer 300 så blir det ca 400 kkr i skuld som väl föreningen får ta. En årsbudget för VoF ligger på ca 600 kkr.

Budgeten för Vårmötet i Göteborg var i jämförelse 30/40 kkr (beroende på hur man räknar) till en kostnad av 300 kr/pers. Där gick vi 20/30 kkr back. De ekonomiska diskussionerna i bakvattnet från den ter sig något futtiga i jämförelse.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 10 jan 2013, 08:12

Är det någon här som definitivt tänker gå på konferensen med en avgift på 3000 kr?

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 10 jan 2013, 09:50

devadatta skrev: Min främsta oro nu är dock om föreningen kommer få stora ekonomiska skulder för att det inte går som man tänkt sig, och om det isf kommer begränsa vår vanliga verksamhet. Budgeten är för närvarande på 1,3 miljoner kronor med en deltagaravgift på 3000 kr/pers. Den är tänkt att gå ungefär jämt upp, och då behövs ca 430 deltagare. Om det bara kommer 300 så blir det ca 400 kkr i skuld som väl föreningen får ta. En årsbudget för VoF ligger på ca 600 kkr.
430 deltagare för att det ska gå jämt upp? Oj, det var optimistiskt. Hoppas verkligen att man fyller upp det, eller att man är mycket duktig på att locka sponsorer.

Då måste man nog också verkligen få ihop ett program rätt fort, så att tillräckligt många hinner se det och bestämmer sig för att åka. Speciellt om man har främst har en internationell målgrupp.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 10 jan 2013, 09:53

Tryggve skrev:430 deltagare för att det ska gå jämt upp? Oj, det var optimistiskt. Hoppas verkligen att man fyller upp det, eller att man är mycket duktig på att locka sponsorer.

Då måste man nog också verkligen få ihop ett program rätt fort, så att tillräckligt många hinner se det och bestämmer sig för att åka. Speciellt om man har främst har en internationell målgrupp.
Break-even sägs vara på 300 personer, men med 1,3 miljoner blir det 4300 kr/pers. Och sponsen är försumbar vad jag sett.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 10 jan 2013, 09:59

devadatta skrev:
Tryggve skrev:430 deltagare för att det ska gå jämt upp? Oj, det var optimistiskt. Hoppas verkligen att man fyller upp det, eller att man är mycket duktig på att locka sponsorer.

Break-even sägs vara på 300 personer, men med 1,3 miljoner blir det 4300 kr/pers. Och sponsen är försumbar vad jag sett.
Ah, ok. Jag har ärligt talat ingen aning om hur många som förväntas komma på en sån här konferens, det stod väl att Berlin sålde ut med 350 platser, om det är realistiskt att räkna med att en konferens i Stockholm lockar något liknande antal så funkar det kanske.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 10 jan 2013, 10:19

Antal biljetter sålda för break-even och ekonomin överlag är viktig. Men nog så viktig är också signalen man (omedvetet) sänder till presumtiva medlemmar, med tanke på nyrekrytering, spontanbesök, kompisföljeslagare osv.

Det är inte lätt att kombinera allt så att alla blir nöjda, jag vet, men det borde vara en ambition att få det att se ut som ett attraktivt event även för folk som ännu inte är medlemmar. När konferensen blev en nyhet pratade jag med några kompisar som bor lite längre bort och tyckte att vi skulle ses på detta event. De var sugna, jag såg det som en bra chans att locka nytt blod. Det är vanskligt av mig att använda detta som någon sorts belägg, men det finns inte en chans att de kommer till sådana kostnader. Det gör ju inte ens jag. :(

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » tor 10 jan 2013, 10:32

Det vore kanske en idé att erbjuda endagarsbiljetter också, det verkar man ju ha gjort i Berlin.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » tor 10 jan 2013, 10:33

Förresten, jag är inte medlem, men jag har varit det.

(Tänkte att det kunde vara relevant).

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Tubba

Inlägg av Tubba » tor 10 jan 2013, 13:10

Kan vi möjligen få hjälp med att täcka en eventuellt stor förlust av andra europeiska skeptikerföreningar?
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 10 jan 2013, 14:38

Måste rätta mig själv här. Budgeten på 1,3 miljoner går ihop om det kommer 300 fullt betalande deltagarna, 100 dagspass på 1000 kr säljs och de 300 deltagarna utöver detta betalar 400 kr för gemensam middag och 300 kr för buffé. Studenter måste vara en försumbar del av dessa.

De stora kostnaderna är maten och de 30 gästtalarnas logi (såg inga arvoden), vardera post är på ca 500 kkr.

Observera att detta är preliminär budget och alla siffror är utan moms.

Vad gäller antal deltagare: ska man jämföra med Berlinkongressen, som planeringsgruppen verkar utgå ifrån, så bor det som sagts 3,5 miljoner människor i staden och tre gånger fler i Tyskland än hela Norden. Har frågat Berlinarrangörerna hur många som kom från de respektive områdena för att få reda på hur stor den internationella gruppen är. Någon som minns hur stor den var på TAM London 2010? Har för mig att de sa det men minns inte. Gissar på 15-35%.

Av Berlinkongressen hemsida att döma sponsrades den av CSI (det var ju en världskongress), GWUP (tyska VoF) och ECSO (europeiska paraplyorg, vet ej om de har pengar).

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » tor 10 jan 2013, 14:48

devadatta skrev:och de 300 deltagarna utöver detta betalar 400 kr för gemensam middag och 300 kr för buffé.
(3000 + 400 + 300) * 1.25 = 4625 alltså, och inte 3000 som det har talats om.
devadatta skrev:De stora kostnaderna är maten och de 30 gästtalarnas logi (såg inga arvoden), vardera post är på ca 500 kkr.
Som jag påpekar i mail, som jag tror du fått, har man i budget skrivit 600*3*30 = 540 000. Detta är fel på alla sätt och vis. 600 kr natten vore tokbilligt, det kommer de inte hitta, men 540 000 kommer man upp i först om man räknar 6000 kr natten, vilket vore tokdyrt, så det är fel i båda ändar på en post som utgör nästan hälften av utgifterna. Inga andra ekonomiska diskussioner är meningsfulla (förutom möjligtvis den om vad som vore ett rimligt inträde, oavsett kostnader) förrän vi fått klarhet i vad som är tänkt att stå här.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 10 jan 2013, 15:04

yrara skrev:Som jag påpekar i mail, som jag tror du fått, har man i budget skrivit 600*3*30 = 540 000. Detta är fel på alla sätt och vis. 600 kr natten vore tokbilligt, det kommer de inte hitta, men 540 000 kommer man upp i först om man räknar 6000 kr natten, vilket vore tokdyrt, så det är fel i båda ändar på en post som utgör nästan hälften av utgifterna. Inga andra ekonomiska diskussioner är meningsfulla (förutom möjligtvis den om vad som vore ett rimligt inträde, oavsett kostnader) förrän vi fått klarhet i vad som är tänkt att stå här.
Såg det inte förrän nu, men det har du helt rätt i. Ja, det är meningslöst att diskutera vidare innan det är klarlagt.

Få se nu, hur mycket orikalkum skulle man stoppa in i Gudsmaskinen egentligen?

Bild

Skriv svar