Skeptikerpub + föredrag i Trollhättan den 13 juli 2012

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Roger S

Re: Skeptikerpub + föredrag i Trollhättan den 13 juli 2012

Inlägg av Roger S » tis 24 jul 2012, 18:34

Hej!

Jag skulle vilja återkoppla till er som var på Pubmötet i Trollhättan den 13 juli!

Ni som ej är medlemmar i VoF, men som tänker gå med inom kort, samt dessutom är intresserade att gå med i VoF-Trestad + ni som var med på mötet och som redan är medlemmar och som också är intresserade av att gå med i VoF-Trestad: meddela oss detta via ett litet mejl till trestad@vof.se så att vi vet vilka ni är!

Ni som är medlemmar och ej var med på mötet men som ändå bor i vårt område är givetvis också välkomna att ansluta sig till oss, skicka bara ett mejl till trestad@vof.se så att vi vet vem ni är!

När det gäller den kommande verksamheten så bestämmer vi själva hur vi ska arbeta och ingen kommer bli påtvingad några uppgifter mot sin vilja och nästa möte kommer att anordnas på en neutral plats utanför pubmiljö! Vi vet inte var och när än, men förmodigen någon gång i höst!

Sedan när vi formerat oss och blivit några fler, så kommer en officiell styrelse att väljas, men där är vi ju inte riktigt än!

Givetvis kan man inte bli medlem i VoF-trestad förrän man har betalt sin medlemsavgift i VoF, men en intresseanmälan kan man skicka till trestad@vof.se även om man ännu inte hunnit betala sin avgift!
Roger Skoog
Vetenskap och Folkbildning-Trestad

Jörgen Bengtsson
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Bengtsson » tis 31 jul 2012, 11:29

Avskrift från insändarsidan i dagens TTELA (31/7):

Ogilla kvicksilver inte pseudovetenskap

Svar till Peter Olausson, Vetenskap och Folkbildning (21 juli):
Peter Olausson påstår att Tandvårdsskadeförbundet motsätter sig vaccinering. Vi protesterar mot att vacciner innehåller olika konserveringsmedel, som vart och ett för sig kan ge problem. I H1N1-vaccinet mot svininfluensan fanns det kvicksilver, skvalen, och andra konserverande ämnen, som alla inte tål. Det finns ett stort antal personer som blivit överkänsliga mot kvicksilver genom läckaget från amalgamfyllningar. De kan inte riskera att bli ännu sjukare för att vaccinet, som ska hjälpa mot en viss sjukdom, samtidigt ger förnyade kvicksilversymptom. Man erbjuder inte en nötallergiker något som innehåller nötter bara för att det bara är spår av det allergiframkallande ämnet. Det kan inte betraktas som pseudovetenskap att man försöker stoppa kvicksilveranvändningen i världen. När Peter Olausson raljerar om elallergiker och andra under täckmantel att hans organisation är mer folkbildande än andras forskning som pågår i hela världen, ställer man sig frågan – vems agenda företräder han?

Margaretha Molius
Medlem i lokalavdelningen VoF-Trestad
(Vänersborg-Trollhättan-Uddevalla)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » ons 01 aug 2012, 08:08

Tack för info. Det blir alltså ett replikskifte till? Prima.

Inte för att det var mycket till svar från MM.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Jörgen Bengtsson
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Bengtsson » tis 07 aug 2012, 08:50

Och idag publicerades repliken på insändarsidan. Bra skrivet, som alltid!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tis 07 aug 2012, 09:52

Tackar. :-) Hennes svar var lika tungt och solitt som en fjärt, men jag försökte att hitta något att resonera om...

Extra cred till medförfattaren.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Jörgen Bengtsson
Kontakt:

Inlägg av Jörgen Bengtsson » fre 10 aug 2012, 10:05

Ytterligare ett rörigt skrivet och tandlöst (!) inlägg från Maggan i TTELA 2012-08-10. Inte värt att besvara och VoF har väl inte heller rekommenderat folk att äta kvicksilver i någon större utsträckning så vitt jag vet.

----------------------------------------

Faktum om kvicksilvret kvarstår
Svar till Peter Olausson (7 augusti)

I debatten om kvicksilver och vaccin fortsätter Peter Olausson VoF med sina påståenden om Tandvårdsskadeförbundet. Han anser att vi skulle ha någon slags typisk reflex när det gäller kvicksilverinnehåll i vacciner med mera. Sedan några år in på 2000-talet har thiomersal och andra kvicksilversalter undan för undan försvunnit från marknaden i Sverige. Enligt FASS finns det numera fenylkvicksilver i Chloromycetin ögondroppar. En framgång för Tf, som av VoF anses stödja oss på pseudovetenskap (sic). Enligt SOU 2003:53 anses kvicksilver vara känt för att orsaka autoimmuna sjukdomar. Faktum kvarstår, kvicksilvret avgår alltid från amalgamfyllningar. De som insjuknat är inte alltid medvetna om riskerna eller kopplingarna då VoF och andras agerande innebär att vården inte förstår sammanhangen. De som blivit bättre av att ta bort alla produkter med kvicksilver i inser sambanden. I folkbildningen ingår att låta människor ta del av fakta som kan vara till nytta, så även länkar till hemsidor som är misshagliga ur VoF:s sida.

Margaretha Molius,
Tandvårdsskadeförbundet

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tis 15 jan 2013, 09:21

Hexmaster skrev:En av våra envetnaste hang-arounds nånsin tror jag måtte vara läkar-Janne. Han var... Intressant.
Varför kom jag att tänka på honom när jag läste detta?

Skriv svar