Freethought blogs

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Re: Freethought blogs

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 11:46

Blenda skrev:Men är man inte engagerad i det redan?
Se på FfTB.

That fucker PeeZus Myers hardly even writes for The Panda's Thumb anymore.
Blenda skrev:Och poänglös? Beror inte det lite på vad förväntningar man har på den?
Mina förväntningar är desamma som den avlidna Carl Sagans: att avvärja global katastrof. I detta avseende är rörelsen ett rent fiasko.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 11:55

NeuraltNätverk skrev: Mina förväntningar är desamma som den avlidna Carl Sagans: att avvärja global katastrof. I detta avseende är rörelsen ett rent fiasko.
Det enda rörelsen kan göra är väl att slipa på sina argument och framföra dem på ett sätt så att de påverkar vanliga människor att i sin tur ställa krav på politiker och andra? Skeptikerrörelsen i sig kan väl inte avvärja några sådana hot?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 12:00

Blenda skrev:
NeuraltNätverk skrev: Mina förväntningar är desamma som den avlidna Carl Sagans: att avvärja global katastrof. I detta avseende är rörelsen ett rent fiasko.
Det enda rörelsen kan göra är väl att slipa på sina argument och framföra dem på ett sätt så att de påverkar vanliga människor att i sin tur ställa krav på politiker och andra? Skeptikerrörelsen i sig kan väl inte avvärja några sådana hot?
Det var Sagans mål.

FfTBarna tror sig förresten vara extremt intelligenta människor med jättestor social förmåga. De förlorar dock igen och igen till idiotiska, otillfredsställda högermänniskor. Synd det.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 12:06

NeuraltNätverk skrev:
Blenda skrev:
Det var Sagans mål.

FfTBarna tror sig förresten vara extremt intelligenta människor med jättestor social förmåga. De förlorar dock igen och igen till idiotiska, otillfredsställda högermänniskor. Synd det.
Jo jag tror att många akademiker drabbas av hybris och kanske har det med att de är relativt unga att göra också? Dawkins tycker jag borde haft mer vett än att göra det utspelet han gjorde i alla fall, men det hör väl också till kanske - gamla knarrhögar med konservativa ideal finns det ju också gott om.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 12:11

Blenda skrev:Jo jag tror att många akademiker drabbas av hybris och kanske har det med att de är relativt unga att göra också?
De flesta FfTB-författare är medelålders. De flesta är inte akademiker också. Jag tvivlar på att vissa ens har hjärnor.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 12:21

NeuraltNätverk skrev:
Blenda skrev:Jo jag tror att många akademiker drabbas av hybris och kanske har det med att de är relativt unga att göra också?
De flesta FfTB-författare är medelålders. De flesta är inte akademiker också. Jag tvivlar på att vissa ens har hjärnor.
Jag får väl läsa på lite mer därinne då...

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 12:24

Inte alls unga, några av dem...

Bild

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 12:43

Skulle ni ta illa upp om någon frågade er om ni var single?

http://freethoughtblogs.com/axp/2012/07 ... t-do-this/

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » mån 16 jul 2012, 12:52

Nej. Om man nu är singel kan man säga det. Det betyder inte automatiskt "Ja, när träffas vi?".

Men det är lite dåligt att ställa statusfrågan som allra första fråga. Man kan väl växla några ord först.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 13:07

kaxiga Z skrev:Nej. Om man nu är singel kan man säga det. Det betyder inte automatiskt "Ja, när träffas vi?".

Men det är lite dåligt att ställa statusfrågan som allra första fråga. Man kan väl växla några ord först.
Jag antar att han följt hennes blogg ett tag och tyckt att hon varit speciell på något vis som väckt hans intresse. Jag skulle nog ha tagit ett sådan fråga som ett bevis på uppskattning i alla fall och speciellt om den sedan snyggt drar sig tillbaka när den förstår att man är upptagen. Lite rakt på kanske, men varför inte?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 19:53

Blenda skrev:Skulle ni ta illa upp om någon frågade er om ni var single?

Åh, fy fan!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 19:58

NeuraltNätverk skrev:
Blenda skrev:Skulle ni ta illa upp om någon frågade er om ni var single?

Åh, fy fan!
Vet att jag på skämt frågat män som jag tyckt sagt eller skrivit något smart att: "Är du gift?" och jag har utgått ifrån att de förstått att jag skämtat...

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » tis 17 jul 2012, 17:40

Why Its Tough to Discuss Sexism in the Atheist Community
Second, a few popular feminist bloggers have been using their status in our community to mock, belittle, and discredit atheists who express disagreement with them on matters related to women in the atheist community. Those who disagree with (or question) their positions have been accused of sexism or misogyny by some of these bloggers and their more ardent fans. When this behavior is called out, it is quickly dismissed.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » tis 17 jul 2012, 19:32

Som jag sagt: "trakasseri" är vänsterns terrorism.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tis 17 jul 2012, 20:12

Jag misstänker att dessa råfeminister delvis har rätt och delvis fel.

Rätt för att det ju är de som får uppleva hatiska kommentarer av ett slag som förmodligen andra ämnen inte får. "Den ateistiska rörelsen" verkar ha vissa problem: Trakasserier mot kvinnliga skeptiker låter som en oxymoron, enär just trakasserier mot kvinnor som syns förknippas med: religion.

Fel för att de använder ord som misogyni och dylikt, slänger omkring med det så det blir inflation. Att man är med i en undermedveten struktur handlar mycket mer om statistik än om något annat. För att man själv ska förstå och inse denna struktur, är det mycket kontraproduktivt om man får invektiv efter sig. Då slår man bara taggarna utåt. Bättre att bli informerad om diverse beteendestatistik från olika genusfakulteter/samhällsvetarfakulteter/ekonomiska fakulteter etc.

Istället för "You're parroting misogyny" är det mycket bättre och mer korrekt med: "Det du beskriver är alltså en personlig anekdot, och på din text låter det tyvärr som att andra kvinnor inom den skeptiska rörelsen inte heller får tycka att det finns trakasserier mot kvinnor, eftersom just du aldrig upplevt sådant." T ex.

Skriv svar