Freethought blogs

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: Freethought blogs

Inlägg av Blenda » tis 17 jul 2012, 20:24

Moridin skrev:Why Its Tough to Discuss Sexism in the Atheist Community
Second, a few popular feminist bloggers have been using their status in our community to mock, belittle, and discredit atheists who express disagreement with them on matters related to women in the atheist community. Those who disagree with (or question) their positions have been accused of sexism or misogyny by some of these bloggers and their more ardent fans. When this behavior is called out, it is quickly dismissed.
Ett bra inlägg tycker jag. Samtidigt tycks det ju finnas ett stort behov av att sortera in alla kvinnor som på något vis uppfattas som obekväma som just feminister, om det bará finns en suck att anta att det hon säger/skriver skulle kunna vara en del av en feministisk agenda. Det är mycket lätt att få både epitetet extremfeminist eller ultrafeminist på sig, så vad vet jag - en del kanske söker sig till feminismen för att någonstans ha en fristat för de åsikter de faktiskt har som personer och så hamnar de i grupptänkande, blir lite paranoida och slår mot allt som rör sig...precis som det brukar bli i andra slutna rörelser.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » tis 17 jul 2012, 20:37

Vitnir skrev:Jag måste medge att glädjen med Dawkins och Hitchens böcker förtas lite av vetskapen att de förutom att vara bra författare också är mansgrisar.
Jag håller inte med. Orson Scott Card är någon form av rabiat katolik, "Ender's Game" är ändå bra. Jack London är väl i princip rasist, "Skriet från Vildmarken" är ändå bra. Och det spelar ingen roll vilken underbar människa hon är, Peaches kan fan inte sjunga för att rädda sitt liv.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » ons 18 jul 2012, 07:06

Tja det kanske förklarar beskrivningen av fattigdom i Enders skugga. Trist, jag hade hellre velat tro att det var ett konstnärligt val.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
David_S

Inlägg av David_S » ons 18 jul 2012, 07:50

piotrr skrev: Orson Scott Card är någon form av rabiat katolik,
Han är Mormon.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 18 jul 2012, 08:21

David_S skrev:
piotrr skrev: Orson Scott Card är någon form av rabiat katolik,
Han är Mormon.
Tack för rättelsen.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 10 aug 2012, 20:50

Tydligen har Thunderf00t, med ett trick som inte ens är värdig en script kiddie, utnyttjat ett säkerhetshål i mjukvaran FtBs internal mejllista och spridit vidare konfidentiell information till tredje part (P. Z Myers diskuterar händelsen med länkar till relevanta andra inlägg, inklusive ett av TF själv).

Jag kan väl inte direkt säga att jag tyckte detta beteende var rimligt.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 10 aug 2012, 21:24

Efter att ha läst Thunderf00ts inlägg tycker jag att det var motiverat.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 10 aug 2012, 21:25

piotrr skrev:Efter att ha läst Thunderf00ts inlägg tycker jag att det var motiverat.
Skulle du kunna utveckla ditt resonemang så jag kan förstå det bättre?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 10 aug 2012, 21:26

Nej.

OK, ett försök. Det var detta stycke som var övertygande för mig:
So a week or so ago a guy called Michael Payton who works for CFI Canada (Center for Inquiry) put up a tweet about finding FTB unreadable. Now it turns out ironically Michael is on FTBs side on the issue of harassment policies at conferences (well mostly), however that didn’t matter if he was going to speak ill of freethoughtblogs and this precipitated an angry torrent of twitters from at least one FTBer and another to write an entire blog post about it (promoted by PZ Myers of course), and as with all such posts on FTB he (Payton) was repeatedly branded in the comments section with pejorative terms such as misogynist and MRA (the irony being that he posted an article on skepchick ‘speaking out against hate against women‘ FACEPALM). Indeed it turned out that merely hours after this tweet, CFI Canada had been contacted with calls for his dismissal. Yes his real life job was being threatened because of one tweet about FTBs!
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 10 aug 2012, 21:32

Ja just det. Det höll jag på att glömma. Jag noterade kommentarer som anklagade Payton för att vara MRA i bloginlägget om hur han motsatte sig hat mot kvinnor på skepchick bloggen.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 11 aug 2012, 10:58

Och vad är "MRA" nu igen? "Male Rape Apologist"?
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 11 aug 2012, 13:16

piotrr skrev:Och vad är "MRA" nu igen? "Male Rape Apologist"?
Men's Rights Activist. En sorts pseudovetenskaplig antifeminist som överdriver förekomsten av förtryck och diskriminering mot män för att marginalisera diskriminering av kvinnor och förekomsten av kvinnofientlighet.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » lör 11 aug 2012, 15:24

Moridin skrev:Men's Rights Activist. En sorts pseudovetenskaplig antifeminist som överdriver förekomsten av förtryck och diskriminering mot män för att marginalisera diskriminering av kvinnor och förekomsten av kvinnofientlighet.
Jag vet inte om man behöver vara aktivist för att göra det - de som gör det oftast är snarare konservativa könsrollsstereotypa män med reflexmässiga bortförklaringar.

De enda MRAs jag faktiskt träffat på har varit separerade män utan vårdnad om sina barn.
/ Per Edman

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 12 aug 2012, 11:23

Moridin skrev:Ja just det. Det höll jag på att glömma. Jag noterade kommentarer som anklagade Payton för att vara MRA i bloginlägget om hur han motsatte sig hat mot kvinnor på skepchick bloggen.
Tydligen ska TF ha tagit sig in på listan flera veckor innan det med Payton hände. Om så är fallet är jag osäker på rimligheten i TFs motivering.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 12 aug 2012, 20:32

Vilka pajasar de framstår som. Vad handlar konflikten egentligen om från början?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Skriv svar