Freethought blogs

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Freethought blogs

Inlägg av Moridin » ons 11 jul 2012, 13:28

P. Z. Myers försvarstal över att ha kastat ut TF.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 11 jul 2012, 19:14

Moridin skrev:P. Z. Myers försvarstal över att ha kastat ut TF.
Bra tal av Myers faktiskt. Oavsett vad man tycker om FTB's politiska principer; men om de nu har en viss syn på det här freethought som en viss ideologi -- att då bara bjuda in personer att blogga för dem utan att först fråga dem och ta reda på om de ligger någerlunda i linje med den ideologin och utan att ens tala om för dem vad FTB menar med freethought! Men i detta fallet verkar de ju ha lärt av sitt misstag.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 11 jul 2012, 19:22

Jag tyckte det var vagt motsägelsefullt: P. Z. Myers kritiserar TF för att TF svarar att argumenten mot honom var halmgubbar genom att säga att det måste innebära att TF antingen (1) var en så dålig skribent att han inte kunde kommunicera vad han menade eller (2) var en dålig tänkare för att han blev upprörd över saker alla höll med om. P. Z. går sedan vidare och anklagar TF för halmgubbar, utan att underhålla samma möjligheter för sin själv eller sin egen grupp.

P. Z. glömmer en tredje möjlighet: han och hans grupp (inklusive TF) lätt upprörda emotioner påverka diskussionen, vilket ökade risken och förekomsten av halmgubbar på alla sidor av diskussionen.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 11 jul 2012, 19:55

Moridin skrev:Jag tyckte det var vagt motsägelsefullt: P. Z. Myers kritiserar TF för att TF svarar att argumenten mot honom var halmgubbar genom att säga att det måste innebära att TF antingen (1) var en så dålig skribent att han inte kunde kommunicera vad han menade eller (2) var en dålig tänkare för att han blev upprörd över saker alla höll med om. P. Z. går sedan vidare och anklagar TF för halmgubbar, utan att underhålla samma möjligheter för sin själv eller sin egen grupp.

P. Z. glömmer en tredje möjlighet: han och hans grupp (inklusive TF) lätt upprörda emotioner påverka diskussionen, vilket ökade risken och förekomsten av halmgubbar på alla sidor av diskussionen.
Många halmgubbar, upprörda känslor, etc., förekommer nog på många sidor av diskussionen (som tur är(?) håller jag nu på att glömma en del av vad jag läst av den). Det jag fann mer anmärkningsvärt var att Myers anklagade tfoot för att trolla. Men sedan hörde jag som hastigast tfoot mer eller mindre säga att det var en av de sakerna han faktiskt avsåg. Myers et al-sidan missar en hel del av vad diskussionen handlar om. Men på en viktig punkt har här Myers en korrekt ppäng: FTB och deras allierade är en s.k. skeptikergrupp. Men det är inte en renodlad skeptikergrupp. Förutom den rent skeptiska agendan ("det som kan avgöras vetenskapligt bör avgöras vetenskapligt", motsv.) har de en ytterliggare ideologisk agenda. Man kan hålla med den eller emot den eller vara neutral till den (i olika delar) men så länge deras skeptiska övertygelse har prioritet är det inte ett alltför stort problem för skeptikerrörelsen, utan tvärtom är FTB och liknande bra för att nå ut bredare. Att de själva inte riktigt har det kalart för sig är däremot ett problem. En av många saker som jag tror måste till för att förbättra FTB och liknande (och mycket förbättringar måste till om de skall kunna spela en mer positiv roll i skeptikerrörelsen) är att de först klargör för sig själva och andra vad den här "freethoght"-ideologin faktiskt är. Ett misstag som tydligen ThunderfOOt gjort (och som NeuraltNätverk här på VoF-forum verkar ha gjort(?)) är att försökt naivt förstå det utifrån etymologisering. Men på FTB har det en viss speciell ideologisk mening (som Myers dessutom hävdar har stöd i historisk tradition). Då var det naturligtvis ett misstag att inte upplysa nya potentiella medlemmar om detta innan de "skriver på" för FTB, en helt onödig extra anledning till konflikter som Myers erkänner. Men vidare tror jag att FTB nu uttryckligen formulerar sin plattform (om de nu verkligen gör det) är första steget till att kritiskt behandla den och se om man såsmåningom lyckas ackomodera FTB på ett bättre sätt i det större skeptiska sammanhanget.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 13 jul 2012, 17:38

Jag tycker det är märkligt att vissa FtB kommentatorer köper information som är i tredje hand som sanning.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » fre 13 jul 2012, 21:32

TF besvarar P. Z. genom att avslöja privata mejl där TF beskylls för att vara en "rape culture apologist", ableist, racist, kvinnohatare, att syssla med onlinediagnos och nedvärdering av missbrukare innan TF ens skrivit sitt första blogginlägg.

TF går igenom ett antal av PZs halmgubbar med direkta bilder av text.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 13 jul 2012, 22:25

har nu kollat på ett par av Youtube-klippen ovan och alla inblandande verkar bara vara otroligt patetiska.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » fre 13 jul 2012, 23:01

Ser ut som om delar av FTB kan implodera. Pharyngula (PZ:s blogg) har blivit allt mer ointressant, och det faktum att han har ett kotteri med rätt så rabiata fans gör inte saken bättre. Tonen i kommentarsfälten kan vara mycket rå och oresonlig.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

FreeThoughtBlogs and PZ Myers (thunderf00t video)

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 14 jul 2012, 06:14

http://www.youtube.com/watch?v=96FtpDLi_Vw

En höjdpunkt vid 14:30 (Greg bin Laden?): "The [male] brain is a female brain that has been damaged by testosterone at various stages in its life."

Wololololololo

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: FreeThoughtBlogs and PZ Myers (thunderf00t video)

Inlägg av Blenda » lör 14 jul 2012, 06:31

NeuraltNätverk skrev:http://www.youtube.com/watch?v=96FtpDLi_Vw

En höjdpunkt vid 14:30 (Greg bin Laden?): "The [male] brain is a female brain that has been damaged by testosterone at various stages in its life."

Wololololololo
Hahaha! Håller du på att förvandlas till en feminazi?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 14 jul 2012, 06:49

Blenda skrev:
NeuraltNätverk skrev:http://www.youtube.com/watch?v=96FtpDLi_Vw

Wololololololo
Hahaha! Håller du på att förvandlas till en feminazi?
Nej, jag bara påpekar att dessa FTBare är faktiskt feminazister. Det är ingen överdrift.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 14 jul 2012, 07:05

Äh...själv irriterar jag mig på en reklamkampanj för något mobilabonnemang som går på TV nu och som handlar oim ett par som befinner sig på semester på Mallorca. Tjejen vill inte att killen ska hålla på och surfa. Han talar om att det är fritt i Europa (Kostar inget extra alltså) och tjejen svarar att "Men vi är ju på Mallis (Mallorca) och då svarar han: "Men älskling, Mallorca ligger i Europa". Vad jag vet har inget skrikit högt om det sexistiska i detta vilket förvånar mig storligen när man kan gå i taket över underklädesreklam. Att utmåla kvinnor som dumma fän går visst för sig så länge de är påklädda...

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 14 jul 2012, 07:14

Bara kvinnor är dumma på TV:

Bild

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » lör 14 jul 2012, 07:17

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 14 jul 2012, 07:19

Att påpeka att vissa feminister har absurt beteende är detsamma som censur.

(Dvs "SILENCING TACTICS".)

Skriv svar