Freethought blogs

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Freethought blogs

Inlägg av Moridin » lör 14 jul 2012, 12:10

Ja, jag upplevde också den manliga karaktären som otroligt korkad (i egentligen alla reklamfilmer han är med i).
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » lör 14 jul 2012, 12:28

FudoMyoo skrev:har nu kollat på ett par av Youtube-klippen ovan och alla inblandande verkar bara vara otroligt patetiska.
Jo, men så är det helt klart.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » lör 14 jul 2012, 12:29

FudoMyoo skrev:har nu kollat på ett par av Youtube-klippen ovan och alla inblandande verkar bara vara otroligt patetiska.
Takes one to know one. :lol:

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 jul 2012, 01:05

Harriet Hall (läkare på Science-Based Medicine) var så radikal att hon vågade klä sig i e T-shirt där det stod "I feel safe and welcome at TAM" och Ophelia Benson blir vansinnig.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Re: FreeThoughtBlogs and PZ Myers (thunderf00t video)

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 04:35

Gambit skrev: Jag tolkade reklamen på precis samma sätt som du, innan jag insåg att det enda rimliga är Urquharts tolkning. Jag tror inte att någon av oss är korkade, det är bara en riktigt dålig reklammakare som varit i farten. :smile2:
Du är snäll du :smile2:

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 04:53

Moridin skrev:Harriet Hall (läkare på Science-Based Medicine) var så radikal att hon vågade klä sig i e T-shirt där det stod "I feel safe and welcome at TAM" och Ophelia Benson blir vansinnig.
Trött man blir. Det verkar som att en grupp människor gör allt vad de kan för att provocera varandra.

I alla fall, gällande Watson och andra kvinnor som känt/känner sig hotade av män. Det är ju svårt att veta om de verkligen är så oroliga som de ger uttryck för, om oron är berättigad o.s.v. men jag tycker nog att det verkar vara så att rädslan för att bli kränkt av en man går hand i hand med alla möjliga andra kränkningar som folk upplever nu för tiden och att det vittnar om något slags överkänslighet totalt. Man är inte bara lite orolig eller känner sig lite obekväm, tar lite åt sig o.s.v. utan precis allting blir lika stort. Ett klumpigt dumt närmande betraktas nästan lika allvarligt som en fullbordad våldtäkt och jag vet inte vem som tjänar på det egentligen?

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 15 jul 2012, 11:52

Händelsen i hissen är en gnista helt klart, tidigare hade inte Watsson pratat mycket om sexism vad jag sett men jag har bara följt det som sagts i SGU-podcasten där hon är med. Det jag fastnade för där är de andra manliga deltagarnas reaktioner för mycket av de email som riktades till Watsson skickades till den generella adressen på SGU. De var helt klart chockade över mängden och graden av sexism och rena hot. Så jag tror att det är svårt för någon som inte är kvinna och bloggar att riktigt uppskatta hur många kräk det finns där ute som får fritt spelrum i internets anonyma värld. Och det är naturligtvis likadant för alla offentliga kvinnor oavsett om de skriver om skepticism eller inte. Med det sagt är jag inte tillräckligt insatt i såpan om vem som baktalar vem värst men det är ett problem att så många av deltagarna i såpan inte ens är medvetna om att det finns ett problem.

Telenorreklamen är ett exempel på att det är ok att skämta med korkade män, med undertonen att det är roligt för det är ju kvinnorna som är korkade egentligen så jag tycker inte det är så roligt.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 jul 2012, 13:00

Det finns dock en bias i situationen, som vi kanske skulle kunna kalla "denominator neglect". Watson säger att hundratals ateister har sagt till henne att de ska våldta henne, att någon bör våldta henne eller att hon är för ful att våldta. Låt oss anta att denna siffra är 500 (eller 1000, det spelar inte så stor roll). Jag kan förstå att det är obehagligt och kränkande att få 1000 hot om våldtäkt. Men det är täljaren och nämnaren saknas. Jämför med biverkningar till vaccin. Om du vet att det finns 300 personer i USA som fått hjärnhinneinflammation eller svår allergisk reaktion mot vaccinet mot mässling, röda hund och påssjuka känns det ju ganska kasst. 300 personer låter mycket. Men det beror på nämnaren. Är nämnaren 600 (1/2), 3000 (1/10) eller rent av 300 miljoner (1/1 milj)? Det är ju fortfarande fruktansvärt, men nämnaren sätter perspektiv.

Även fast vi aldrig bör tolerera hot om våldtäkt så behöver vi I Watsons fall fundera på vad den lämpliga nämnaren är. Är det

i. de som sänder henne mejl?
ii. de som sänder mejl och skriver på hennes blogg?
iii. de som besöker hennes blog?
iv. de som tar del av något medium hon är med i (podcasts, videos, konferenaser etc.)?

Det finns en tydlig observationell bias i t. ex. i. och ii.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 13:37

Moridin skrev:Det finns dock en bias i situationen, som vi kanske skulle kunna kalla "denominator neglect". Watson säger att hundratals ateister har sagt till henne att de ska våldta henne, att någon bör våldta henne eller att hon är för ful att våldta.
Än mer relevant för sexismdebatten är att jämföra med mängden av motsvarande sexuella påhopp som en man som gjort liknande uttalanden fått.
Har du statistik på det?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 jul 2012, 13:46

Nej det har jag inte.

En relevant base rate är också hur många sexuella påhopp en kvinna som inte gjort sådana uttalanden får.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 13:59

Moridin skrev:Nej det har jag inte.

En relevant base rate är också hur många sexuella påhopp en kvinna som inte gjort sådana uttalanden får.
Du menar om det räcker att vara kvinna för att bli vidrigt behandlad av anonyma personer eller om man måste uttala sig offentligt också? Ja det kan vara intressant.

I brist på statistik så tycker jag denna reflektion är värd att betänka.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 jul 2012, 15:16

jam007 skrev:

Du menar om det räcker att vara kvinna för att bli vidrigt behandlad av anonyma personer eller om man måste uttala sig offentligt också? Ja det kan vara intressant.
Nej, jag menar hur stor är skillnaden mellan att vara kvinna och vara kvinna och göra ett sådant uttalande. Det vill säga, vad är effekten av att göra ett sådant uttalande, kontrollerat för bakgrunden.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 15:41

Moridin skrev: Nej, jag menar hur stor är skillnaden mellan att vara kvinna och vara kvinna och göra ett sådant uttalande. Det vill säga, vad är effekten av att göra ett sådant uttalande, kontrollerat för bakgrunden.
Det är väl inget snack om att kvinnor som öppnar käften lätt råkar ut för att få diverse tillmälen tilldelade sig. Såväl kvinnliga journalister som blogare har ju fått lägga ner och jag vet inte hur många gånger jag själv fått kommentarer på min blogg om att jag borde våldtas etc.

Nu tror ju inte jag att jag kan göra något för att få sådant att upphöra utan man får ge sig f-n på att inte bli alltför rädd bara. Pratar man öppet om det så får man direkt till sig att man tagit på sig "offerkoftan" etc och det ids jag verkligen inte höra på.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 15 jul 2012, 15:48

Och vadå? En kvinna som inte bloggar eller skriver på forum får givetvis noll hotfulla email, det är ju ingen som vet hennes adress. Vad skulle det bevisa.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » sön 15 jul 2012, 15:49

Då gäller det att visa att man är medveten om omfattningen.

Skriv svar