Freethought blogs

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Re: Freethought blogs

Inlägg av Moridin » sön 15 jul 2012, 15:50

Vitnir skrev:Och vadå? En kvinna som inte bloggar eller skriver på forum får givetvis noll hotfulla email, det är ju ingen som vet hennes adress. Vad skulle det bevisa.
Nej, givetvis måste man kontrollera för bloggande (och en de andra faktorer) också.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 16:02

Moridin skrev:
Vitnir skrev:Och vadå? En kvinna som inte bloggar eller skriver på forum får givetvis noll hotfulla email, det är ju ingen som vet hennes adress. Vad skulle det bevisa.
Nej, givetvis måste man kontrollera för bloggande (och en de andra faktorer) också.
Så länge det finns en uppfattning om att kvinnor bara klagar, överdriver och lätt blir hysteriska så får man ta sig an problemen själv då de dyker upp, annars kommer det alltid att finnas folk som tror att man vädjar till dem om hjälp och så är man tillbaka på ruta ett. Det är lite moment22 över det.

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 15 jul 2012, 16:52

Den relevanta jämförelsen borde vara med män av liknande offentlighet och som skriver om provocerande ämnen och se hur ofta de hotas med grov misshandel. Av Steven Novellas reaktion att döma är det inte lika vanligt, och han bloggar och skriver negativt om mycket pseudovetenskapligt.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 17:33

Blenda skrev:Nu tror ju inte jag att jag kan göra något för att få sådant att upphöra utan man får ge sig f-n på att inte bli alltför rädd bara. Pratar man öppet om det så får man direkt till sig att man tagit på sig "offerkoftan" etc och det ids jag verkligen inte höra på.
Är det inte väsentligt att prata högt om det som Benson, Watson, Myers mfl gjort?

Klimatforskaren Michel Mann har angående klimatförnekarnas attacker på forskare myntat uttrycket Serengeti-strategin
African lions on the hunt prowl the edge of a herd, single out one buffalo, then hunt as a pack to separate the individual from the herd and bring it down. In The Hockey Stick and the Climate Wars, Michael E. Mann notes that critics of climate science often use the same tactic, which he dubs ‘The Serengeti Strategy.’

Thousands of climate scientists work in fields as diverse as meteorology, atmospheric physics, oceanography, geobiology, cryospherics, paleoclimatology, geology, and more. It’s impossible to attack the whole herd—there are too many and they are too strong—so opponents have focused on a handful of vocal scientists and thrown everything at them.

These virulent attacks had a chilling effect, and made many other climate scientists keep their heads down. But this is changing. Once exposed to the light of day, the tactic loses its bite.
...
One way to defeat the Serengeti Strategy is [för media] to quote multiple climate scientists, instead of focusing on a few.
.
Som jag fetstilat påpekar han att strategin misslyckas när många syns offentligt och talar högt om saken.
Borde inte samma försvar vara användbart i detta sammanhang?
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 17:40

Blenda skrev:Så länge det finns en uppfattning om att kvinnor bara klagar, överdriver och lätt blir hysteriska så får man ta sig an problemen själv då de dyker upp, annars kommer det alltid att finnas folk som tror att man vädjar till dem om hjälp och så är man tillbaka på ruta ett. Det är lite moment22 över det.
Jag får säga att debatten kring TAM och FtB har varit lite av ögonöppnare för mig. Och då att jag insett att det finns ett sexistiskt problem betydligt tydligare än jag tidigare gjort (troligen då debatten blandat in personer och ideal jag håller högt) och att den individualistiska responsen "ta tag i problemet själv" inte är en framgångsrik metod att bekämpa problemet på.
Anders M
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 17:49

Från en annan tråd:

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=591238#p591238
NeuraltNätverk skrev:Tänk på det jävla dåliga samvetet som jag kan ge i-landsfeminister och vänstermänniskor då året 2030 rullar in för att ha fokuserat på sådana dumma "problem" som "Elevatorgate".

Fan, jag är så begeistrad!

Användarvisningsbild
Vitnir
Kontakt:

Inlägg av Vitnir » sön 15 jul 2012, 17:52

Jag måste medge att glädjen med Dawkins och Hitchens böcker förtas lite av vetskapen att de förutom att vara bra författare också är mansgrisar.
There is no spoon.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 18:00

NeuraltNätverk skrev: fokuserat på sådana dumma "problem" som "Elevatorgate".
Fast här på forumet är ju du den som tycks mest fokuserad på detta. Du har ju svårt att skriva ett inlägg ens i andra ämnesområden utan att kommentera saken.
Du kanske ska kolla i spegeln om du fått något i ögat.
Anders M

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 18:06

jam007 skrev:
NeuraltNätverk skrev: fokuserat på sådana dumma "problem" som "Elevatorgate".
Fast här på forumet är ju du den som tycks mest fokuserad på detta. Du har ju svårt att skriva ett inlägg ens i andra ämnesområden utan att kommentera saken.
Du kanske ska kolla i spegeln om du fått något i ögat.
Bullshit.

http://www.vof.se/forum/search.php?keyw ... C3%A4tverk

Alltså 4055 inlägg (just nu) och 44 med ordet "Watson" (inte alla syftar på henne). Här på ett forum med en tråd om Watson som är nära 50 sidor lång.

Statistics is a bitch, huh?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 18:34

jam007 skrev:
Blenda skrev:Så länge det finns en uppfattning om att kvinnor bara klagar, överdriver och lätt blir hysteriska så får man ta sig an problemen själv då de dyker upp, annars kommer det alltid att finnas folk som tror att man vädjar till dem om hjälp och så är man tillbaka på ruta ett. Det är lite moment22 över det.
Jag får säga att debatten kring TAM och FtB har varit lite av ögonöppnare för mig. Och då att jag insett att det finns ett sexistiskt problem betydligt tydligare än jag tidigare gjort (troligen då debatten blandat in personer och ideal jag håller högt) och att den individualistiska responsen "ta tag i problemet själv" inte är en framgångsrik metod att bekämpa problemet på.
Ja jag kan ju bara tala för vad jag själv kommit fram till och nu är jag dessutom i en ålder där jag upplever mer av åldersdiskriminering än av könsdiskriminering, så...naturligtvis är det bra om folk verkligen kan få andra att inse diverse problem, men jag har personligen gett upp. Det mesta av könsdiskriminering som jag upplevt under mitt liv har inte handlat om sexualisering utan om helt andra saker - t.ex. när man gick på högskolan och märkte att när man själv yttrade något, kom med ett förslag etc så var det ingen som nappade - när sedan en av killarna upprepade allt man sagt, ord för ord så utbröt jubelskrin över hur jättefantastiskt bra det var och hur fantastiskt smart han var...

Och hur slåss man mot sådant? Hur hade det mottagits tror du om man hade hävdat sin rätt till iden och sagt att "men hallå, det där var ju det jag sa". Fjantiga sexistiska kommentarer kan jag ta men inte det där smygande osynliga.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 15 jul 2012, 18:44

Blenda skrev:t.ex. när man gick på högskolan och märkte att när man själv yttrade något, kom med ett förslag etc så var det ingen som nappade - när sedan en av killarna upprepade allt man sagt, ord för ord så utbröt jubelskrin över hur jättefantastiskt bra det var och hur fantastiskt smart han var...
Just detta klagar Watson på, enär hon i panelen i podcasten Skeptic's Guide märkte hur det kom hatkommentarer och hatmail när hon yttrat saker, även då hon sagt exakt det som en manlig panelmedlem tidigare sagt.

Går inte att göra så mycket mer än att försöka uppfostra/inspirera sina egna söner till att inte hålla på med så'n bullshit.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 18:51

Undrar när Watson börjar klaga om att ingen man ger akt på henne längre.
Ambrose Bierce skrev:You are not permitted to kill a woman who has wronged you, but nothing forbids you to reflect that she is growing older every minute. You are avenged 1440 times a day.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 18:54

kaxiga Z skrev:
Blenda skrev:t.ex. när man gick på högskolan och märkte att när man själv yttrade något, kom med ett förslag etc så var det ingen som nappade - när sedan en av killarna upprepade allt man sagt, ord för ord så utbröt jubelskrin över hur jättefantastiskt bra det var och hur fantastiskt smart han var...
Just detta klagar Watson på, enär hon i panelen i podcasten Skeptic's Guide märkte hur det kom hatkommentarer och hatmail när hon yttrat saker, även då hon sagt exakt det som en manlig panelmedlem tidigare sagt.

Går inte att göra så mycket mer än att försöka uppfostra/inspirera sina söner till att inte hålla på med så'n bullshit.
Så är det och det där med olika värden beroende på kön tror jag är något som sitter så hårt rotat i vår kultur att vi inte är medvetna om hur mycket det styr oss. Får jag fel på bilen så stannar jag hellre en man än en kvinna utifrån de fördomar jag har så...hur man teoretiserar är en sak och hur man uppträder spontant är en annan.

Jag har märkt det på skolan där jag jobbar också - vi är ju nästan bara kvinnor men vi är mycket hårdare mot kvinnliga chefer än vi är mot de manliga...eller ja..jag är nog inte det eftersom jag lyft frågan ett antal gånger i mitt arbetslag och då finns det inte någon som inte håller med om att det är så det är...men...sedan sker det ändå...om och om igen. En man som beter sig "okänsligt" har man överseende med för att "Han är nog inte medveten om det" och "Män märker nog inte sådant" men en kvinnlig chef med hårda nypor är det "något fel på".

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 18:56

NeuraltNätverk skrev:Undrar när Watson ...
45

EDIT: Förtydligande av inläggets mening
Senast redigerad av 1 jam007, redigerad totalt 0 gånger.
Anders M

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 18:56

Låter bra. Men jag hört från en vän av en vän i New England att hon är en stoooorsupare (hon verkar vara full i många videor), så kanske tidigare än det.
Senast redigerad av 2 NeuraltNätverk, redigerad totalt 0 gång.

Skriv svar