Freethought blogs

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
jam007

Re: Freethought blogs

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 18:58

Blenda skrev:Och hur slåss man mot sådant?
Kanske bland annat så här
Blenda skrev:Jag har märkt det på skolan där jag jobbar också - vi är ju nästan bara kvinnor men vi är mycket hårdare mot kvinnliga chefer än vi är mot de manliga...eller ja..jag är nog inte det eftersom jag lyft frågan ett antal gånger i mitt arbetslag och då finns det inte någon som inte håller med om att det är så det är...men...sedan sker det ändå...om och om igen. En man som beter sig "okänsligt" har man överseende med för att "Han är nog inte medveten om det" och "Män märker nog inte sådant" men en kvinnlig chef med hårda nypor är det "något fel på".
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 19:00

NeuraltNätverk skrev:Undrar när Watson börjar klaga om att ingen man ger akt på henne längre.
Ambrose Bierce skrev:You are not permitted to kill a woman who has wronged you, but nothing forbids you to reflect that she is growing older every minute. You are avenged 1440 times a day.
En annan underlig ide som män har! I ungdomsåren vill alla bli bekräftade och känna sig attraktiva för det motsatta könet - med åldern får man andra krav på respekt.

Jag tyckte det var jobbigt ett tag när jag insåg att jag inte var särskilt eftertraktad längre som "kvinna" men det var under en övergångsperiod. Sedan kände jag mig nästan befriad måste jag säga. Jag kunde äntligen vara jag och var tillräckligt säker på mig själv för att leva och verka ensam, behövde inte göra mig till för någon, kunde engagera mig i annat som stått tillbaka under all den tid man väntade på den stora kärleken (Som aldrig dök upp) och idag kan jag tycka att jag lade ner alldeles för mycket tid på att vänta, längta och hoppas när jag kunde ha gjort så mycket annat.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 19:02

jam007 skrev:
Blenda skrev:Och hur slåss man mot sådant?
Kanske bland annat så här
Blenda skrev:Jag har märkt det på skolan där jag jobbar också - vi är ju nästan bara kvinnor men vi är mycket hårdare mot kvinnliga chefer än vi är mot de manliga...eller ja..jag är nog inte det eftersom jag lyft frågan ett antal gånger i mitt arbetslag och då finns det inte någon som inte håller med om att det är så det är...men...sedan sker det ändå...om och om igen. En man som beter sig "okänsligt" har man överseende med för att "Han är nog inte medveten om det" och "Män märker nog inte sådant" men en kvinnlig chef med hårda nypor är det "något fel på".
Jo...gräva där man står och hoppas på att ringarna ska sprida sig, det kan man alltid göra utan alltför stora uppoffringar.

Användarvisningsbild
jam007

Inlägg av jam007 » sön 15 jul 2012, 23:16

Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 23:34

Say that creating a more educated future is something you’ll fight for, and find something to help educate people about.
Det antar att folk kan faktiskt lära sig, har något slags förnuft. Men faktumet att människor som tror att de är förtruppen i kampen för mänskliga rättigheter prioriterar lindra obekvämligheter då det här händer kastar mycket tvivel på det föregående antagandet.

Vi lever på en dömd planet.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 23:38

Väldigt, väldigt bra artikel! Och det är väl lite så jag tänker - man kan inte alltid vänta på att det ska finnas en grupp som man kan gömma sig i och sjunga i kör med och göra storverk tillsammans med och jag tror inte på det där att "Sikta på stjärnorna så når du i alla fall trädtoppen". Risken är precis lika stor att du faller och bryter nacken av dig så...bättre att sikta på första grenen, se sina begränsningar, acceptera dem och göra det lilla man kan.

Jag har tittat på en del feministiska grupperingar och på en del mansgrupper, men något händer ofta med sådana som är engagerade personligt från början - i gruppen tappar de det autentiska, den verkliga drivkraften och innerligt menade budskap förvandlas till krigspropaganda - man skjuter över målet (Och ibland under) och till slut hörs bara en massa skrålanden.

En viss Canetti tog upp det problemet i en bok "Massa och makt" och Paolo Freire skrev en del om det i "Pedagogik för förtryckta". Gamla böcker men fortfarande högaktuella.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » sön 15 jul 2012, 23:48

Blenda skrev:
Väldigt, väldigt bra artikel!
På vilket sätt var det en bra artikel?

Jag såg inget annat än självbelåten onani.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 15 jul 2012, 23:56

NeuraltNätverk skrev:
Blenda skrev:
Väldigt, väldigt bra artikel!
På vilket sätt var det en bra artikel?

Jag såg inget annat än självbelåten onani.
Men ärligt talat nu NN: Skulle du någonsin kunna ge cred till en kvinna eller se att någonting en kvinna säger, tänker eller gör på något sätt skulle kunna vara bra? Är det inte så att du föraktar och avskyr oss alla?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 00:02

Blenda skrev:Men ärligt talat nu NN: Skulle du någonsin kunna ge cred till en kvinna eller se att någonting en kvinna säger, tänker eller gör på något sätt skulle kunna vara bra?
http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Haack

(Inte en självbelåten onanist.)

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 00:42

NeuraltNätverk skrev:
Blenda skrev:Men ärligt talat nu NN: Skulle du någonsin kunna ge cred till en kvinna eller se att någonting en kvinna säger, tänker eller gör på något sätt skulle kunna vara bra?
http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Haack

(Inte en självbelåten onanist.)
Härligt! :D

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 16 jul 2012, 04:47

Bra. Sexism och trakasserier är något som förekommer överallt och behöver få återkommande uppmärksamhet. Sen har jag ingen anledning att anta att det är vanligare eller sällsyntare i skeptiska sammanhang än resten av samhället, vilket betyder att det lär finnas och som sagt behöva återkommande uppmärksamhet. Värt att notera är att hon ofta nämner alkohol i sina exempel, och det är troligtvis viktigt att se upp mer i sådana situationer. Det är också bra att hon tar upp problemet med trakasserier från överordnade där det inte är lika lätt att försvara sig och straffa beteendet. Den enklaste åtgärden nämner hon, och det är att ge personen dåligt rykte.

Det som gör hennes tal konstruktivt är dels att hon faktiskt är på TAM och lyfter fram berömvärda initiativ att få dit fler kvinnor, och dels att hon tar upp detta ämnet (i ett problemlösarperspektiv) som varit omdiskuterat senaste tiden i dessa kretsar. Det är oändligt mer konstruktivt än att stanna hemma och bojkotta något som troligtvis inte är bättre eller sämre än andra konferenser.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 05:01

devadatta skrev:
Bra. Sexism och trakasserier är något som förekommer överallt och behöver få återkommande uppmärksamhet.
Jag tror att "trakasseri" är vänsterns terrorism. Ett problem som får mycket, mycket mer uppmärksamhet än det förtjänar. Någon som helst som inte håller med ställer sig på trakasserarnas resp. terroristernas sida. Genialt!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 08:53

NeuraltNätverk skrev: Någon som helst som inte håller med ställer sig på trakasserarnas resp. terroristernas sida. Genialt!
Nejdå - så behöver det inte alls vara. Jag tror att ganska många (Inklusive många kvinnor) utvecklat en blind fläck när det gäller sådant här. Det är så vanligt förekommande att man inte märker skogen för bara trän och då handlar det i allmänhet inte om sexuella närmanden, utan om att inte riktigt se kvinnor som människor i ordet alla bemärkelser. Tänker t.ex. på citatet som John Houdi refererade till i en annan tråd
There's no special secret for how you talk to women/christians/ufo nuts. You speak to people respectfully. - Penn TAM 2012 via JREf Twitter
Jag tror inte att John Houdi är sexist eftersom han använde sig av det citatet. För honom och för många andra upplevs det säkert inte som kränkande eller förolämpande, men som jag skrev i den tråden: Hade det varit en feministisk rörelse som använt detta citat men bytt ut "kvinnor" mot "män" så hade man reagerat, det hade upplevts som provocerande och som sexistiskt.

Jag skrev tidigare att jag tröttnat på att ens försöka påvisa sådana här små, små detaljer och det beror bl.a på att de är så allmänt förekommande att det enda man kan få för besväret att påtala det är svar om att man är tjatig, neurotisk eller något ännu värre.

Så...även om jag tycker att Watson överreagerat i en specifik situation, så anser jag nog ändå att hon gjort sitt till för att få igång debatten igen. Det är intressant att tänka på alla de situationer som faktiskt är begränsande för en som kvinna och hur mycket man avstår ifrån/avstått ifrån för att inte råka illa ut.

Anekdotiskt: Min mormor var nästan 80 då hon en sen kväll gick ut med hunden (Ett litet åbäke) och blev utsatt för ett regelrätt våldtäktsförsök av en ung man. Hunden som inte kunde göra något vettigt satte igång att yla och det skrämde iväg gärningsmannen och min mormor låtsades skämta bort det efteråt men...från att ha varit en mycket aktiv gammal kvinna så slutade hon efter det att gå på PRO:s danskvällar, frälningsarmens träffar etc och höll sig hemma, skaffade extralås på dörren o.s.v. Man kan ju säga att den där unge mannen tog hennes liv ifrån henne och hon gjorde inte ens en anmälan.

Jag vet inte om jag ser sådant som bagatellartat...

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 16 jul 2012, 09:20

Blenda skrev:Nejdå - så behöver det inte alls vara.
Vi får se hur dessa vänstermänniskor känner för sina prioritet i återblick under kommande år.
Blenda skrev:
There's no special secret for how you talk to women/christians/ufo nuts. You speak to people respectfully. - Penn TAM 2012 via JREf Twitter
Det kräver respekt för / tro på mänskligt förnuft.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » mån 16 jul 2012, 09:30

NeuraltNätverk skrev:
Blenda skrev:
Det kräver respekt för / tro på mänskligt förnuft.
Så du menar alltså att om jag, medan du fortfarande var hundraprocentigt övertygad om att jag var en feminazist som bara upprepade vad mina feminazistpolare sagt åt mig att säga, hade uttryckt att man skulle tala till mäniskor på samma vis som man talar med män/kristna och Ufo-stollar - då hade du uppfattat det som respektfullt? Du hade inte upplevt det som det allra minsta pejorativt att bli hopblandad med dessa två grupper? Vet du - det tror inte jag!

Skriv svar