Håller "Jag är skeptisk."-tröjan måttet?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
carl-joar95

Håller "Jag är skeptisk."-tröjan måttet?

Inlägg av carl-joar95 » ons 22 aug 2012, 20:50

Trots min ringa ålder har jag genom kontinuerliga iakttagelser observerat en viss avsky mot oss så kallade skeptiker. Med rädsla för att väcka anstöt hos medmänniskor, vars väg korsats av en ”grinig besserwisser”, ska jag nu med detsamma påpeka att denna skrift inte avser att genom generalisering skildra skeptiker som förnuftiga och andra som ointelligenta. Jag ska uttrycka mitt missnöje mot en tröja.
”Jag är skeptisk.” står det på detta tygalster och jag anser att det strider (visserligen obetydligt lite) mot VoF:s direktiv. Att vi inom föreningen inte tillhör den klassiska skepticismen ala René Descartes har diskuterats och konstaterats av bl.a. Sven Ove Hansson. Vi tillhör en ny skepticism som kanske mer ska betecknas som anti-pseudovetenskaplig eller bara vetenskaplig. Eller är vi empirister (empiriker)? Hmm… Dags för utredning.
Den skeptiska hållningen är central inom VoF om jag har förstått det rätt och därav följer tröjans formulering tämligen logiskt. Jag motsätter mig dock att den är så enkel och punktlig. Föreningen Vetenskap och folkbildning sysslar som jag ser det inte med enkla problem; dogmatiska avfärdanden av den klassiskt skeptiska sorten är inte vår sysselsättning.
Av rena pedagogiska skäl bör vi – som en följd av folkbildning – inte heller ha en svårbegriplig fras på tröjan. ”Jag är skeptisk.” är en mycket kaxig sådan som är både rolig och enkel att förstå, men kanske inte för exempelvis en kvacksalvare. Och det kanske är dem vi borde övertyga. Givet dessa yttranden är kanhända en fras i stil med ”Jag är empiriker.” ge en icke önskvärd effekt eftersom empiriker inte är ett allestädes utspritt begrepp och att den hävdar att man har en orubblig filosofi som homeopater bara kan jämställa sig med i fråga om trovärdighet. Med viss förvåning skådar jag i skrivande stund att föregående mening ändå var ett hett debattämne. Kul!
Hur som helst ska jag inte styra och ställa som en diktator. Jag förmedlar bara mina tankar till en förhoppningsvis stor åhörarskara, vilken innehar en stor roll i frågan. Komplikationen ska till debatt, är vad jag menar, alternativt ska den bedömas trivial. Men den frågan är helt i VoF:s händer och då är jag en i mängden.
Situationen i stort kan sammanfattas som att en typisk VoF-medlem inte är renodlat skeptisk och att det vore bättre med en mer adekvat fras på tröjan. En ny fras är ej bestämd.

Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Re: Håller "Jag är skeptisk."-tröjan måttet?

Inlägg av Xantippa » ons 22 aug 2012, 20:56

Kan man inte bara trycka ovanstående text på en tröja?
We are the dead

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 22 aug 2012, 21:08

Nejdu, jag är (fortsatt) skeptisk.

Om man känner att man endast bör använda ord som antingen saknar historiskt tvetydig bakgrund, eller ord som absolut inte skulle kunna misstolkas, så får det bli någon form av oförargligt piktogram istället.

I de allra flesta vardagssituationer är "Jag är skeptisk" en alldeles utmärkt inställning, även helt utan distansiering från Descartes.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 22 aug 2012, 21:19

"Jag är vetenskaplig skeptiker"

eller möjligtvis

"Jag anser att man borde tillämpa kritiskt tänkande och analysera empiriska evidens för att utvärdera påståenden om världen för att de om de verkligen är försvarbara och rimliga."

eller kanske bara sätta en microdot per sida av Carl Sagans "Demon-Haunted World". För att täcka alla eventualiteter.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » ons 22 aug 2012, 21:34

Rent PR-mässigt är det inte alltid det bästa att vara helt korrekt i sak. Man kan fundera över vad syftet över huvud taget är med att trycka upp tröjor. De är i alla fall mycket populära, har initierat många diskussioner om vetenskap och pseudovetenskap, och fått personer att skratta.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 22 aug 2012, 21:59

Om texten vore glasklar och otvetydig skulle den inte inleda lika många samtal.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

ingsve

Inlägg av ingsve » tor 23 aug 2012, 07:52

Det finns ingen som helst möjlighet att en slumpmässig person ser begreppen "Jag är skeptisk" och direkt associerar det med Descartes. Inte ens någon som är välläst inom filosofi skulle troligen göra det antagandet. Om något så skulle kanske gemene man se det som cyniskt men även det är inte en självklar reaktion.

En alternativ formulering skulle kanske vara "Jag är skeptiker" men det skulle inte alls ha samma genomslagskraft.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » tor 23 aug 2012, 08:21

ingsve skrev:Det finns ingen som helst möjlighet att en slumpmässig person ser begreppen "Jag är skeptisk" och direkt associerar det med Descartes.
Nej men folk kan ju tycka att de är skeptiska, "Jag är skeptisk", till evolutionsteorin, skeptiska till AGW-teorin, etc... Ordet skeptisk har ju sin ordboksdefinition. skeptisk - som hyser misstro eller tvivel (Norstedts)

(Om man däremot googlar på ordet skeptisk, kommer man f n direkt till vetenskaplig skepticism)

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 23 aug 2012, 08:25

Bild
Oh, behave!

Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inlägg av L. Mäkinen » tor 23 aug 2012, 09:07

C-J skrev:Bild
Skulle någon orka "läsa" den på en tröja?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » tor 23 aug 2012, 10:40

Bild

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 24 aug 2012, 00:21

Mitt problem med tröjan är att den är vansinnigt ful. Borde gå att göra snyggare, t.ex. i VoF-blått, med loggan och "Jag är skeptisk" i ett typsnitt som inte är fasansfullt under.

Däremot skulle jag väldigt gärna vilja ha VoF-manschettknappar...
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Grape

Inlägg av Grape » fre 24 aug 2012, 06:51

Tubba skrev:...och "Jag är skeptisk" i ett typsnitt som inte är fasansfullt under.
Comic Sans? ;)
"Theology is never any help; it is searching in a dark cellar at midnight for a black cat that isn't there. Theologians can persuade themselves of anything."
-- Robert A. Heinlein

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 24 aug 2012, 13:16

Grape skrev:
Tubba skrev:...och "Jag är skeptisk" i ett typsnitt som inte är fasansfullt under.
Comic Sans? ;)
Nej, Papyrus.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » fre 24 aug 2012, 18:35

Apropå frågan i rubriken måste jag rapportera att sömmarna drar ihop sig efter bara ett par tvättar. Svaret är alltså nej.
/ Per Edman

Skriv svar