Watson, about those Rape "Threats" of Yours...

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
ErikS

Re: Watson, about those Rape "Threats" of Yours...

Inlägg av ErikS » ons 03 okt 2012, 13:06

Du vet ju inte vad peer-review är. Att "ha varit citerad i vetenskapliga tidskrifter" är inget kriterium för detta. När du dessutom argumenterar för att han "har data" blir det än mer löjligt. Han må ha hur mycket data som helst, men om inget av det visar det han hävdar förtjänar han kritik.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 13:11

ErikS skrev:Du vet ju inte vad peer-review är. Att "ha varit citerad i vetenskapliga tidskrifter" är inget kriterium för detta.
http://wordnetweb.princeton.edu/perl/we ... r%20review
(v) referee, peer review (evaluate professionally a colleague's work)
Jag har alltid haft det svårt med dessa "alternativa" definitioner.
ErikS skrev:När du dessutom argumenterar för att han "har data" blir det än mer löjligt. Han må ha hur mycket data som helst, men om inget av det visar det han hävdar förtjänar han kritik.
NeuraltNätverk skrev:Kanazawa gör statistik—även om det är så tvivelaktigt som vanligt i samhällsforskning1—i många av sina rapporter
Dags för en CAT scan?

1 dvs att det visar problem som vissa i denna tråd är omedvetna om

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 13:34

Här är ett annat exempel på Watsons dåliga resonemang:

http://skepchick.org/2011/04/rape-is-not-an-adaptation/
“Forced In-Pair Copulation?” That’s called rape, in humans. Why in the world is Michigan CFI promoting this guy’s work? As someone posted on my Facebook page: “A scientific treatise on “Reasons Why Bitch Had It Coming” seems like an odd choice of lectures for CFI to promote.” (BTW, CFI is not the sponsor of this talk, but they did use their website and email list to publicize it.)
Märk hur snabbt hon anser något fel, a priori.

Om våldtäkt är en adaption hos människor vet jag inte—fastän det är det hos vissa andra djur inkl. andra apor—men slutsatsen är inte problemet; problemet är det otänkande knee jerk-resonemanget. Det är regeln för henne, inte undantaget.

Undrar om det skulle vara ett stort problem om saken gällde myror istf. människor. Ingen verkar ju ha något emot att anse slaveri som en adaption hos vissa arter...

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 03 okt 2012, 13:50

NeuraltNätverk skrev:
ErikS skrev:Du vet ju inte vad peer-review är. Att "ha varit citerad i vetenskapliga tidskrifter" är inget kriterium för detta.
http://wordnetweb.princeton.edu/perl/we ... r%20review
(v) referee, peer review (evaluate professionally a colleague's work)
Herregud. Du menar att alla relevanta aspekter av peer-review kan beskrivas i fem ord? Lite som att tro att du förstått kvantmekanik genom
http://wordnetweb.princeton.edu/perl/webwn?s=quantum+theory&sub=Search+WordNet&o2=&o0=1&o8=1&o1=1&o7=&o5=&o9=&o6=&o3=&o4=&h=0 skrev:a physical theory that certain properties occur only in discrete amounts (quanta))
Detta är ingen kritik mot WordNet Search. Det är inte dess fel att det finns *snip* som inte förstår vad ordförklaringarna kan respektive inte kan användas till.
Senast redigerad av 2 micke.d, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: Läs: personer

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 14:30

ErikS skrev:Herregud. Du menar att alla relevanta aspekter av peer-review kan beskrivas i fem ord?
Vilken del av "peer review" uppfylls inte av Kanazawa?

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 03 okt 2012, 14:34

NeuraltNätverk skrev:Vilken del av "peer review" uppfylls inte av Kanazawa?
Artikeln är inte publicerad i en tidskrift som tillämpar peer-review, dvs. granskning av sakkunniga innan publicering.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 14:35

Vilken artikel?

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 03 okt 2012, 14:39

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 15:13

Aha, jag läste fel tidigare.

Men det är klart fallet att Watson har en "bug up her ass" med Kanazawas verk i allmänhet. Jag har många problem med det också; skillnaden är att jag är principfast när jag kritiserar hans verk, hellre än reflexiv.

Och jag ser fortfarande inget problem i princip med att forska in i hur attraktiva folk tycker olika raser och etnicitet är, eller varför. Det är en ohygglig konsekvens av att vara vetgirig.

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 03 okt 2012, 15:21

"Bug up your ass" :lol:

Låter som att vi projecerar här.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 15:22

Following the controversy, an open letter was signed by 68 evolutionary psychologists distancing themselves from Kanazawa and defending evolutionary psychology, writing "The principle of applying evolutionary theory to the study of human psychology and behaviour is sound, and there is a great deal of high-quality, nuanced, culturally-sensitive evolutionary research ongoing in the UK and elsewhere today".[20]
Med andra ord: "Våra forskningsmetoder kan inte skiljas från Kanazawas men vårt verk är 'culturally sensitive' så du borde ha inget problem med det."

Fan, det måste vara svårt att basera ens uppfattning av verkligheten på vad andra tycker är socialt lämpligt.
ErikS skrev:"Bug up your ass" :lol:

Låter som att vi projecerar här.
Så du förnekar inte att hon har en dålig förståelse för varför Kanazawas verk är tvivelaktigt?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 15:24

Och du opponerar dig inte mot det här?
NeuraltNätverk skrev:Och jag ser fortfarande inget problem i princip med att forska in i hur attraktiva folk tycker olika raser och etnicitet är, eller varför. Det är en ohygglig konsekvens av att vara vetgirig.

Användarvisningsbild
ErikS

Inlägg av ErikS » ons 03 okt 2012, 15:31

NeuraltNätverk skrev:Så du förnekar inte att hon har en dålig förståelse för varför Kanazawas verk är tvivelaktigt?
Du har läst dig av Moridins sätt att diskutera, märker jag. Jag stack enbart in i tråden för att du gjorde korkade påståenden om peer-review. Det gör mig inte till din personliga frågelåda.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » ons 03 okt 2012, 15:37

ErikS skrev:Jag stack enbart in i tråden för att du gjorde korkade påståenden om peer-review.
När jag sade "peer review" menade jag Kanazawas verk i allmänhet, inte den där artikeln i (Pop) Psychology Today. Det är inte sammanhanget som Anders menade och jag ser det—jag kan medge att jag har fel när jag har fel.

I alla fall är det ett säkert kort att Watson kommer opponera sig mot någon forskning som helst som går emot Jämställdhet™, rätt eller fel. Jag däremot bryr mig inte om forskning går emot Jämställdhet™. Jag bryr mig om det är rätt eller inte. För jag är vetgirig.

(And on that note I have nearly 1500 books to transfer to an account on a better file sharing service than Mediafire. It's going to be a long day.)

Nils D

Inlägg av Nils D » tor 25 okt 2012, 10:44

"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker

Skriv svar