Surly Amys förbryllande analogi

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Surly Amys förbryllande analogi

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 18 okt 2012, 12:28

http://blogs.scientificamerican.com/sym ... of-reason/
When I first got involved, I felt like there was an absence of creative people both online and at science and secular events. There was sort of a stigma floating around that rationality didn’t have space for artists since artists often have the reputation of not being critical thinkers. Artists are thought of as ‘hippies’ or ‘dreamers’. Scientists and academics are often stereotyped as uncreative or ‘stiff’ in mindset. I didn’t think either of these were accurate representations. I wanted to simultaneously encourage artists to participate in, and understand science while dispelling these terrible stereotypes that serve to hold back both artists and scientists alike.
Det finns dock, såvitt jag vet, en mindre nivå av "positiv skizotypi" hos vetenskapare än hos konstnärer ("artists often have the reputation of not being critical thinkers"), allmänt sett. Det kan kanske förklara den där vetenskap/konst-dikotomin. Men det är inte det verkliga problemet här. Detta är:
I often talk about the scientific method when discussing this. (See photo at top.) Artists and scientists are very similar in their process when they are trying to come up with something new or make a new discovery. An artist comes up with a hypothesis as to what their next piece of art might be. They gather data or supplies from what is available to them. They experiment and make a detailed analysis of those supplies, combining them in new ways to produce more data and finally a piece of art. They then come to conclusions as to whether the art is acceptable or complete. Finally that art is released into the world to be peer reviewed by an audience of consumers or other artists. While not necessarily as strict of an interpretation as in the sciences, it still illustrates the similarities of the creative process that is used in both fields.
Jag ignorerar att det verkar vara ett slags naiv hypotetisk-deduktiv metod som används här (det vore för pedaniskt) eller att Surly Amy inte bryr sig med all sannolikhet om "beviset" när det gäller känsliga sakfrågor inom samhällsvetenkap (det är en annan tråd) men...
  • "An artist comes up with a hypothesis as to what their next piece of art might be." Fast ett konstverk är inte en abduktiv förklaring för ett gåtfullt fenomen. Det är ett uttryck av ens tankar och/eller känslor. Det är inte (betingat) sant eller falskt. Det är kanske varför det finns mer "divergent thinking" och mer "positiv skizotypi" hos konstnärer—man kan i princip göra något som helst. Denna analogi är redan bankrutt.
  • "They gather data or supplies from what is available to them." Så någon gång man försöker nå delmål för att nå ett visst övergripande mål är det "vetenskap". Spännande.
  • "They experiment and make a detailed analysis of those supplies, combining them in new ways to produce more data and finally a piece of art. They then come to conclusions as to whether the art is acceptable or complete. Finally that art is released into the world to be peer reviewed by an audience of consumers or other artists."

Okej jag anar att det Surly Amy försöker göra är att säga konst och vetenskap är lika för de är på något sätt evolutionära processer dvs "variation + selektion" men det finns två problem därmed:
    • "Evolutionära processer" är en extremt bredd kategori. Man kan modellera när man sår fröer i en fattig del av Indien som en evolutionär process (nämligen ett exempel på evolutionär spelteori). Det är väldigt svårt att föreställa sig att alla exempel på "evolutionära processer" är "vetenskap".
    • Hennes kriterium för fitness hos konst är huruvida andra gillar det. Men är det inte endast "in the eye of the beholder"? Och har många viktiga konstnärer inte varit ikonoklaster som var "före sin tid"?
Vilka underbara ledare som vår rörelsen har. (Man kan ju komma undan med sådan inkompetens när man inte har Privilegium™.)

Och tänk på det: det här är på Scientific Americans webbplats.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Re: Surly Amys förbryllande analogi

Inlägg av NeuraltNätverk » tor 18 okt 2012, 12:43

Jag är killen pga sin "positiv skizotypi" som är extremt villig att "go out on a limb" och överväga konstiga idéer men problemet här är att Sulky Amys analogi är inte bara "konstig" utan även "inkompetent".

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 19 okt 2012, 19:47

Hennes keramiksmycken är väldigt fina och välgjorda.
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 20:08

Tubba skrev:Hennes keramiksmycken är väldigt fina och välgjorda.
Hennes kritiker kallar dem ofta för "ugly-ass jewelry". Själv tycker jag att de är bra, mer eller mindre. Synd att hennes förmåga för skepticism inte är så bra.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » fre 19 okt 2012, 21:30

NeuraltNätverk skrev:Hennes kritiker kallar dem ofta för "ugly-ass jewelry". Själv tycker jag att de är bra, mer eller mindre. Synd att hennes förmåga för skepticism inte är så bra.
Synd att din förmåga att välja antagonister för ditt skeptiska engagemang inte är större. Känns som att skepchickens börjar bli en fix idé för dig. Synd. Det känns om din energi skulle behövas på andra mer angelägna fronter.
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 21:41

Har du något problem med innehållet av OP-inlägget? Med andra ord: är vi inte överens om att hennes analogi är korkad, och hennes förståelse för vetenskapsteori extremt bristfällig? Om så, säg åt mig.

/mvh

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 21:49

Spito skrev:
NeuraltNätverk skrev:Hennes kritiker kallar dem ofta för "ugly-ass jewelry". Själv tycker jag att de är bra, mer eller mindre. Synd att hennes förmåga för skepticism inte är så bra.
Synd att din förmåga att välja antagonister för ditt skeptiska engagemang inte är större.
Jag tror inte att skepticism ska ha huvudlös "in-group loyalty" och är emot cancern inom rörelsen.

Man vet inte mer om vetenskap osv än en kreationist för att man kallar sig själv "skeptisk".

Tubba

Inlägg av Tubba » fre 19 okt 2012, 21:52

Hennes resonemang är rätt bristfälligt, och hon är väl ingen stor filosof. Hon är en trevlig tjej (träffade henne på TAM) som gör fina smycken med skeptisk touch.

Jag förstår ínte hur du orkar bry dig. Är det någon som slaviskt följer hennes idéer om vetenskap?
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 21:55

Tubba skrev:Hennes resonemang är rätt bristfälligt, och hon är väl ingen stor filosof. Hon är en trevlig tjej (träffade henne på TAM)
Var det innan hon lämnade gråtande över en T-shirt?
Tubba skrev:Jag förstår ínte hur du orkar bry dig. Är det någon som slaviskt följer hennes idéer om vetenskap?
Jo, den här sortens fanbase är enfaldigare än sina ledare.

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » fre 19 okt 2012, 21:58

NeuraltNätverk skrev:Har du något problem med innehållet av OP-inlägget? Med andra ord: är vi inte överens om att hennes analogi är korkad, och hennes förståelse för vetenskapsteori extremt bristfällig? Om så, säg åt mig.

/mvh
Letar du så kommer du alltid hitta tveksamma eller rentav ogenomtänkta saker i princip alla sammanhang och det gäller även den skeptiska världen. Det finns ett bra utryck att man inte ska slå hårdast mot dem som står en närmast. Dygnet har bara 24 timmar, tragiskt att du väljer att använda allt för många av dem för att hitta fel hos en grupp skeptiska tjejer. Finns det verkligen inte större drakar för dig att ta dig an?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 22:02

Du har inte svarat på min fråga.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 22:07

Spito skrev:Dygnet har bara 24 timmar, tragiskt att du väljer att använda allt för många av dem för att hitta fel hos en grupp skeptiska tjejer. Finns det verkligen inte större drakar för dig att ta dig an?
Ja, och jag använder lejonparten av de där "24 timmarna" i enlighet därmed. T.ex.:

UN warns of looming worldwide food crisis in 2013

Indien och Pakistans vattenkris

Methane a rising danger in global warming

Om jag har någon "fix idé" så är det med sådant där.

Och medan vi är inne på ämnet: det är väldigt konstigt att s.k. "humanister" anser skällsord riktade mot dem och invitationer för kaffe som världens allvarligaste problem...

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » fre 19 okt 2012, 22:17

NeuraltNätverk skrev:Du har inte svarat på min fråga.
Korrekt uppfattat.Din jakt på fläckar på solens yta får du bedriva själv. Skepchicks gör en stor insats, att allt inte blir rätt förändrar inte det. Jag tänker inte bli en skeptisk farise.

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 22:21

Spito skrev:
NeuraltNätverk skrev:Du har inte svarat på min fråga.
Korrekt uppfattat.
Så du håller med med OP-inlägget? I'll take that as a yes.
Spito skrev:Skepchicks gör en stor insats
Att gnälla oändligt, driva en extrem ideologi och urvattna vetenskap och dess tillhörande filosofi därmed?

Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Inlägg av NeuraltNätverk » fre 19 okt 2012, 22:24

ps det finns redan tjänster som skriver om vetenskap för en allmän publik, utan förföljelsemani, självömkan och absurt löjliga misstag. Exempelvis:

http://discovermagazine.com/

Skriv svar