Schedvinaffären

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
C-J

Re: Freethought blogs

Inlägg av C-J » ons 14 nov 2012, 18:01

Det är nog hans förehavanden i Röda Korset som åsyftas.
Oh, behave!

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 15 nov 2012, 10:16

Följer/deltar i diskussionerna på humanistbloggen ang. Schedvin och det som förvånar mig så är att det tcyks finnas någon ide om att anklagelser likt dem Schedvin uttalar offentligt är ofina att ifrågasätta. Dessutom finns det åtminstone en man i gänget som målar ut sig själv och andra som "monster" samtidigt som han uttalar om kvinnor att de är i någon mening upphöjda och jag undrar - är kvinnorörelsen betjänt av ett så ojämställt resonemang?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 15 nov 2012, 10:26

Blenda skrev:Följer/deltar i diskussionerna på humanistbloggen ang. Schedvin och det som förvånar mig så är att det tcyks finnas någon ide om att anklagelser likt dem Schedvin uttalar offentligt är ofina att ifrågasätta. Dessutom finns det åtminstone en man i gänget som målar ut sig själv och andra som "monster" samtidigt som han uttalar om kvinnor att de är i någon mening upphöjda och jag undrar - är kvinnorörelsen betjänt av ett så ojämställt resonemang?
Var inte det där ironi?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 15 nov 2012, 14:52

micke.d skrev:
Blenda skrev:Följer/deltar i diskussionerna på humanistbloggen ang. Schedvin och det som förvånar mig så är att det tcyks finnas någon ide om att anklagelser likt dem Schedvin uttalar offentligt är ofina att ifrågasätta. Dessutom finns det åtminstone en man i gänget som målar ut sig själv och andra som "monster" samtidigt som han uttalar om kvinnor att de är i någon mening upphöjda och jag undrar - är kvinnorörelsen betjänt av ett så ojämställt resonemang?
Var inte det där ironi?
Jo tydligen men jag uppfattade det inte.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 18 nov 2012, 17:53

Inget bra svar till Schedvin blogginlägg, imo. Det här kunde de gott ha tänkt igenom mer före publicering.
Angående föreningen Unga Humanister skrev:En person som tills nyligen har innehaft ordförandeposten i den fristående ungdomsföreningen Unga Humanister har skickat ut diffusa men allvarliga anklagelser mot icke namngivna personer. Det sker bland annat i ett blogginlägg som hon också länkar till från Twitter.

Anklagelserna går ut på två saker: dels att hon säger sig ha blivit hotad, dels att det ska ha förekommit sexuella trakasserier inom ungdomsföreningen. Vi har blivit informerade om att den avhoppade ordföranden i Unga Humanister riktar anklagelser av olika slag, bland annat om sexuella trakasserier, mot en eller flera andra personer i ledningen för Unga Humanister. Det är en mycket allvarlig anklagelse.

Det har varit känt för många att det förekommit stora meningsmotsättningar i Unga Humanister, liksom omfattande ekonomiska och administrativa problem. Tyvärr har förbundet Humanisterna inget inflytande över denna ungdomsförening, vi varken kan eller får lägga oss i deras verksamhet.

En ungdomsförening som uppbär eller ansöker om att uppbära stöd från Ungdomsstyrelsen måste enligt reglerna vara helt fristående från andra organisationer. Humanisterna varken kan eller får lägga oss i interna strider i en organisation som formellt saknar all koppling till vår egen.

Vår bestämda uppfattning är dock att brottsmisstankar ska utredas av polisen.
[...]

Det har kommit till vår kännedom att dagarna innan den förre ordföranden i Unga Humanister lämnade sin post avgick flera styrelsemedlemmar i Unga Humanisters styrelse på grund av vad de uppfattade som bristande ledarskap i ungdomsorganisationen under en längre tid.

[...]
/Styrelsen i förbundet Humanisterna
* "vi varken kan eller får lägga oss i [Unga Humanisters] verksamhet"

för att någon rad längre ner skriva något som lätt tolkas som att de själva har fått uppfattningen att Schedvin varit en dålig ordförande.
Fick ni lägga er i eller inte?

* En dålig ordförande kan också bli utsatt för sexuella trakasserier och hot.
* En ordförande kan bli distraherad och stressad och deprimerad av den eventuella mobbningen. Och pga detta bli en sämre ordförande. Det är ju det som den som trakasserar har som mål.
* Schedvin gjorde vad jag såg på tv, som paneltalare i projektet "Hedningarnas förgård" (tills med Christer Sturmark) grundligt bra ifrån sig. Bara en månad innan hon sade upp sig från Humanisterna? Och ingen reagerade negativt på att hon inte längre är ordförande?

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » sön 18 nov 2012, 18:06

kaxiga Z skrev:Inget bra svar till Schedvin blogginlägg, imo. Det här kunde de gott ha tänkt igenom mer före publicering.
Angående föreningen Unga Humanister skrev:En person som tills nyligen har innehaft ordförandeposten i den fristående ungdomsföreningen Unga Humanister har skickat ut diffusa men allvarliga anklagelser mot icke namngivna personer. Det sker bland annat i ett blogginlägg som hon också länkar till från Twitter.

Anklagelserna går ut på två saker: dels att hon säger sig ha blivit hotad, dels att det ska ha förekommit sexuella trakasserier inom ungdomsföreningen. Vi har blivit informerade om att den avhoppade ordföranden i Unga Humanister riktar anklagelser av olika slag, bland annat om sexuella trakasserier, mot en eller flera andra personer i ledningen för Unga Humanister. Det är en mycket allvarlig anklagelse.

Det har varit känt för många att det förekommit stora meningsmotsättningar i Unga Humanister, liksom omfattande ekonomiska och administrativa problem. Tyvärr har förbundet Humanisterna inget inflytande över denna ungdomsförening, vi varken kan eller får lägga oss i deras verksamhet.

En ungdomsförening som uppbär eller ansöker om att uppbära stöd från Ungdomsstyrelsen måste enligt reglerna vara helt fristående från andra organisationer. Humanisterna varken kan eller får lägga oss i interna strider i en organisation som formellt saknar all koppling till vår egen.

Vår bestämda uppfattning är dock att brottsmisstankar ska utredas av polisen.
[...]

Det har kommit till vår kännedom att dagarna innan den förre ordföranden i Unga Humanister lämnade sin post avgick flera styrelsemedlemmar i Unga Humanisters styrelse på grund av vad de uppfattade som bristande ledarskap i ungdomsorganisationen under en längre tid.

[...]
/Styrelsen i förbundet Humanisterna
* "vi varken kan eller får lägga oss i [Unga Humanisters] verksamhet"

för att någon rad längre ner skriva något som lätt tolkas som att de själva har fått uppfattningen att Schedvin varit en dålig ordförande.

* En dålig ordförande kan också bli utsatt för sexuella trakasserier och hot.
* En ordförande kan bli distraherad och stressad och deprimerad av den eventuella mobbningen. Och pga detta bli en sämre ordförande. Det är ju det som den som trakasserar har som mål.
* Schedvin gjorde vad jag såg på tv, som paneltalare i projektet "Hedningarnas förgård" (tills med Christer Sturmark) grundligt bra ifrån sig. Bara en månad innan hon sade upp sig från Humanisterna? Och ingen reagerade negativt på att hon inte längre är ordförande?
Ja, lagt sig i har de ju tveklöst gjort så jo - man hade kunnat formulera sig bättre - det tycker jag också.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 18 nov 2012, 18:58

kaxiga Z skrev:för att någon rad längre ner skriva något som lätt tolkas som att de själva har fått uppfattningen att Schedvin varit en dålig ordförande.
De menade förmodligen att Humanisterna inte har något direkt inflytande i Unga Humanisterna, över ekonomi, ledning, etc. De kan inte styra upp ekonomin, de kan inte avsätta eller tillsätta styrelse eller ordförande, de har ingen speciell insyn i styrelsearbetet, etc.

Inlägget handlade nog i stort sett om att två sina händer.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » sön 18 nov 2012, 20:41

micke.d skrev:
kaxiga Z skrev:för att någon rad längre ner skriva något som lätt tolkas som att de själva har fått uppfattningen att Schedvin varit en dålig ordförande.
De menade förmodligen att Humanisterna inte har något direkt inflytande i Unga Humanisterna, över ekonomi, ledning, etc. De kan inte styra upp ekonomin, de kan inte avsätta eller tillsätta styrelse eller ordförande, de har ingen speciell insyn i styrelsearbetet, etc.

Inlägget handlade nog i stort sett om att två sina händer.
Jag tycker alltså annorlunda, att det handlar om mer än att två sina händer/påpeka att man själv inte är ansvarig. Nedanstående stycken har ordval som för gemene nye läsaren helt klart tyder på ställningstagande emot.
En person som tills nyligen har innehaft ordförandeposten i den fristående ungdomsföreningen Unga Humanister har skickat ut diffusa men allvarliga anklagelser mot icke namngivna personer. Det sker bland annat i ett blogginlägg som hon också länkar till från Twitter.

Jag hade formulerat mer så här:

"Ifall hennes anklagelser stämmer, så är det mycket allvarligt. Vi har som sagt nolltolerans mot sexuella trakasserier och hot, inom vår förening. Vi inväntar eventuell polisutredning."

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 18 nov 2012, 21:01

kaxiga Z skrev:Jag tycker alltså annorlunda, att det handlar om mer än att två sina händer/påpeka att man själv inte är ansvarig. Nedanstående stycken har ordval som för gemene nye läsaren helt klart tyder på ställningstagande emot.
Jag kan föreställa mig att de helst undvikit publiciteten, det kan ju möjligen vara det de är negativa till.
kaxiga Z skrev:Jag hade formulerat mer så här:

"Ifall hennes anklagelser stämmer, så är det mycket allvarligt. Vi har som sagt nolltolerans mot sexuella trakasserier och hot, inom vår förening. Vi inväntar eventuell polisutredning."
Eftersom det är Humanisternas styrelse som skriver kan de ju inte uttrycka sig på det sättet, det är inte deras förening. Men de hade ändå kunnat säga något om nolltolerans utan att orda om "vår" förening.

Då tycker jag det senare stycket som handlar om bristande ledarskap är mer negativt.

Användarvisningsbild
anundi
Kontakt:

Inlägg av anundi » ons 21 nov 2012, 11:18

Peter Illi funderar kring Schedvin och Humanisterna: http://www.peterilli.se/2012/11/21/schedvinaffaren/

@antteist | @skeptikerpodden | @skeptikerskolan | @tankebrott
Skeptikerpodden | Skeptikerskolan | Tankebrott

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » ons 21 nov 2012, 12:57

micke.d skrev:
kaxiga Z skrev: Jag hade formulerat mer så här:
Eftersom det är Humanisternas styrelse som skriver kan de ju inte uttrycka sig på det sättet, det är inte deras förening. Men de hade ändå kunnat säga något om nolltolerans utan att orda om "vår" förening.
Jag hade inte uppfattat att Schedvin sagt något om en person i Humanisterna, men enligt Illi är det så. kaxiga Z:s formulering är helt rimlig i så fall.

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » ons 21 nov 2012, 21:44

anundi skrev:Peter Illi funderar kring Schedvin och Humanisterna: http://www.peterilli.se/2012/11/21/schedvinaffaren/
Schedvin har tveklöst presenterat en berättelse som tilltalar Humanisternas kritiker och motståndare (jag är medveten om att termen ”motståndare” är laddad men jag hyser inga illusioner om den kontext i vilken opinionsbildande sammanslutningar verkar). En liten krets exil-humanister som hyser ett illa dolt förakt för ”den karismatiske ledaren” (Sturmark) och den utveckling Humanisterna haft under hans ordförandeskap firar naturligtvis julafton och är ivriga att insinuera och intrigera i Schedvins kölvatten. Men berättelsen pockar också på stora rubriker och kan få distanserade sympatisörer att omvärdera sin syn på Humanisterna. Skulle man vilja komma åt, hämnas på eller skada Humanisterna där det gör som mest ont, då ska man göra något i stil med det Schedvin gjort. Humanisterna är mycket aktiva när det gäller att belysa hur kvinnor förtrycks under tradition och religion – det vore vanskligt om man internt odlade en misogyn föreningskultur.
Precis.
Men sedan finns en bias åt andra hållet också.
(lite svår att se för dem som lever mitt i, kanske)
Den om att "mina go'a vänner aldrig skulle begå något sådant som sexuella trakasserier".
Ibland är den reaktionen korrekt, ibland inte.

Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inlägg av Moridin » ons 21 nov 2012, 21:48

kaxiga Z skrev:Den om att "mina go'a vänner aldrig skulle begå något sådant som sexuella trakasserier".
Ibland är den reaktionen korrekt, ibland inte.
Oerhört vanskligt för att det är på gränsen till ideologi. Jämför "mina goda vänner skulle aldrig göra det" vs. "mina goda vänner har inte gjort det".
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » tor 22 nov 2012, 08:00

Frågan för min del är varför man går ut öppet på en blogg med anklagelser man inte kan belägga istället för att bara polisanmäla? Man bäddar ju för ifrågasättanden.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tor 22 nov 2012, 15:48

Oavsett vad som har hänt så tycker jag att det är olämpligt att nämna dels ämnet sexuella trakasserier ("hatande män") och dels ämnet nitisk religionskritik ("religionshatare") i samma blogginlägg på detta sätt. Risken är att ämnena blandas ihop och att det blir guilt by association ("hatare"). Då hamnar debatten om strategier på ett obehagligt personligt plan och riskerar bli än mer infekterad.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Skriv svar