Storlek/mångfald-frågan

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
NeuraltNätverk
Avstängd

Storlek/mångfald-frågan

Inlägg av NeuraltNätverk » mån 26 nov 2012, 13:29

Det är mycket prat om att man ska öka skeptikerrörelsens storlek och mångfald. Många är dessutom övertygade om att de vet hur man ska göra det. Inte jag.

Det här är en bra sammanfattning av situationen:

Racial Diversity and/in Our Fight Against Theism, Tony Pinn SK5 (38 minuter in i klippet)

Publiken är lika vitt som på ett Ku Klux Klan-möte. Jag tror att det finns två huvudorsaker:
  • Rörelsen vill prata mer än de vill göra något.
  • Rörelsen är alltför säker om sina förmågor.
Det här är ett väldigt bra exempel på det:

http://www.google.com/trends/explore#q=pharyngula (← being a gigantic asshole doesn't actually get more fans!)

Jag ska posta fler senare.

Användarvisningsbild
VeVeN

Re: Storlek/mångfald-frågan

Inlägg av VeVeN » mån 26 nov 2012, 18:54

I skeptierrörelsen kan man hitta precis samma fenomen som i andra rörelser, dominans inte bara av folk med viss etnisk bakgrund, utan även kön, social bakgrund, yrke, utbildningsnivå etc. Skepticismen blir till en livsstil bland många andra. Vit, manlig akademiker i storstad?

Vlka srbetsformer är lämpliga? Vilka frågor ska man prioritera? Ett större fokus på sånt som skulle kunna kallas för konsumentfrågor, alltså överdrivna och fantastiska påståenden om produkter, behandlingar etc är sånt som skulle kunna intressera många fler, än vad alltför teoretiska drågeställningar av den sort som nästan bara akademiker gillar. Begreppsonani. . .
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P

Skriv svar