Småpåvar och sekter

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Småpåvar och sekter

Inlägg av micke.d » fre 14 dec 2012, 11:26

Med anledning av det utdrag ur Radio Houdi som John Houdi nyss lade ut:

Tydligen finns det åsikter om att det finns småpåvar i VoF. Är det så? Hur känner man igen en småpåve?

Tydligen finns också åsikten att det inom VoF finns folk som anser att Humanisterna är en sekt. Är det så? Linda Kall ansåg förvisso att Humanisterna var de religionsskadades förening, men det betyder ju inte att de är en sekt, och hon var ju dessutom emfatiskt INTE medlem i VoF, så det kan ju inte vara det som avses. Så vad handlar detta om?

Vad anser panelen?

(Observera: i utdraget nämns en moderator på forumet och en händelse på forumet beskrivs. Den händelsen är vad jag vet utagerad nu, den som vill diskutera det vidare uppmanas att skapa en tråd i Om Forumet för det. Här betraktas den diskussionen som utanför ämnet.)
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
calle555

Re: Småpåvar och sekter

Inlägg av calle555 » fre 14 dec 2012, 12:10

Jag vet inte riktigt om det hör till ämnet, så jag startade ännu en tråd om en frågeställning jag tyckte mig skönja i YouTube-klippet:

Ska man få klaga på modereringen?

Användarvisningsbild
calle555

Inlägg av calle555 » fre 14 dec 2012, 12:23

micke.d skrev:Så vad handlar detta om?
Jag tror att det i alla fall delvis handlar om frustration.

Frustration över vad man anser vara onödiga interna konflikter som stjäl dyrbara resurser, såsom tid.

Resurser som i stället kunde använts för att bekämpa pseudovetenskap.

Paradoxalt nog tycker jag mig se att nämnda typ av frustration inte sällan orsakar ännu fler konflikter ... :(

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inlägg av Vidugavia » fre 14 dec 2012, 13:20

I sammanhanget tror jag att det är mer intressant att diskutera de skeptiker som tagit på sig uppgiften att kritisera andra skeptiker, för att de kritiserar skeptiker.

Beskrivningen av humanisterna som de religionsskadades förbund har en visst förklaringsvärde gällande en del humanisters perspektiv. Som en entusiastisk ateist som dock nästan uteslutande positiva personliga erfarenheter av organiserad religion har jag ibland lite svårt att relatera till det antikorståg som vissa verkar vara ute på.
I know this: if life is illusion, then I am no less an illusion, and being thus, the illusion is real to me. I live, I burn with life, I love, I slay, and am content."

- Conan Cimmeriern

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 14 dec 2012, 15:11

Det är också viktigt att minnas att småpåve är en subjektiv term, som betyder

"Någon som har komplex för att h*n inte äger så mycket befogenheter som h*n skulle vilja ha, och därför missbrukar den lilla makt h*n har"
Det är inte säkert att man faktiskt är en småpåve bara för att man har blivit kallad för det.

Lite som att det inte är säkert att man är otrevlig, för att någon har sagt att man är det.

Sensemaker

Inlägg av Sensemaker » fre 14 dec 2012, 16:35

kaxiga Z skrev:Det är också viktigt att minnas att småpåve är en subjektiv term, som betyder

"Någon som har komplex för att h*n inte äger så mycket befogenheter som h*n skulle vilja ha, och därför missbrukar den lilla makt h*n har"
Det är inte säkert att man faktiskt är en småpåve bara för att man har blivit kallad för det.

Lite som att det inte är säkert att man är otrevlig, för att någon har sagt att man är det.
Jag tror Cartman från South Park fångar småpåvementaliteten perfekt: "Respect my authoritah!"

Användarvisningsbild
MatsB

Inlägg av MatsB » fre 14 dec 2012, 16:49

kaxiga Z skrev:Det är också viktigt att minnas att småpåve är en subjektiv term, som betyder

Nej, det är inte säkert att man bestter de egenskaper man anklagas för. Det kan lika väl vara den som anklagar som besitter de egenskaperna. Projicering är en inte helt ovanlig metod i nätkonflikter.

Här är en legendarisk sågning:
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"
Tilläggas bör också att man inte nödvändigtvis besitter de goda egenskaper (eller dåliga heller) man tillskriver sig själv.
"Diskutera aldrig med en idiot. Han drar ner dig på sin egen nivå och slår dig på erfarenhet."
Varför kan jag aldrig lära mig det?

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 14 dec 2012, 17:08

MatsB skrev:
"Du kann inngenting och vet inngenting"
Lustigt, påminner om en sågning på detta forum.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » fre 14 dec 2012, 17:49

Så den som har mer befogenheter än den eftersträvar kan inte vara en småpåve?

Det där med att Humanisterna skulle vara en sekt låter märkligt för mig. Finns det verkligen någon i VoF som tycker det, på riktigt?

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » fre 14 dec 2012, 19:55

micke.d skrev:Det där med att Humanisterna skulle vara en sekt låter märkligt för mig. Finns det verkligen någon i VoF som tycker det, på riktigt?
Förmodligen inte. Det var jag som påvisade detta för John och Anders. Användaren Faktoider hade en lång rad med dåliga omdömen om skeptiker och humanister, och däribland insinuerades att Humanisterna är en sekt och att Christer Sturmark är en diktator. Jag tror att det var fyllesnack, inget att ta på allvar. Förmodligen är en dementi på ingående.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 14 dec 2012, 20:05

Yosomono skrev:Användaren Faktoider hade en lång rad med dåliga omdömen om skeptiker och humanister, och däribland insinuerades att Humanisterna är en sekt och att Christer Sturmark är en diktator. Jag tror att det var fyllesnack, inget att ta på allvar. Förmodligen är en dementi på ingående.
1) Sturmark är en stark och synlig ledare vilket Illi och Hesselbom gillar.
2) Inte fyllesnack.
3) Det jag skrev håller jag fast vid. (Och som inte är dina tolkningar.)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 14 dec 2012, 20:07

micke.d skrev:Tydligen finns det åsikter om att det finns småpåvar i VoF. Är det så?
Det ursprungliga påståendet är att "VoF i dag samlar kufiska typer som vill bli småpåvar och agerar så".
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
pax
Forummoderator

Inlägg av pax » fre 14 dec 2012, 20:17

Jag känner inte igen mig i påståendet om att det skulle finnas (tillräckligt vanligt för att det ska vara värt att kommentera på ett generaliserande vis) voffare som anser att Humansiterna är en sekt. Jag undrar var det kommer ifrån. Någon som har en aning?

Jag ställer mig nästan lika undrande inför anklagelserna om "småpåvar". Enda sättet jag kan tolka det på är att dessa måste anses som antingen självutnämnda experter som inte får ifrågasättas eller exempelvis dryga fanskap med en enda makt i livet som utnyttjas för fullt. Eller nåt... Hittills har de flesta jag hört påtala dessa egenskaper hos skeptiker som är engagerade inom VoF varit foliehattar och liknande.

Så vad handlar detta om? Det verkar handla om att herr Houdi överreagerar radikalt av olika anledningar. Vi har inget "problem" med "småpåvar". Det handlar om trams helt enkelt. Inte för att min erfarenhet är bevis nog utan för att det är sannolikt att det stormar lite i äggkoppen.

Blenda
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Blenda » fre 14 dec 2012, 23:09

Jag tycker att det luktar "Surt sa räven" om det här utspelet.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 15 dec 2012, 03:23

Att VoF eller Humanisterna skulle vara sekter är enligt min mening uppenbart fel. Ingen av föreningarna passar in i (det snävare) sektbegreppet överhuvudtaget. I sekter finns ett mått av slutenhet och de tillåter exempelvis inte kritik (av den egna sekten) att nå sina medlemmar, vilket ju är diametralt motsatt VoFs och Humanisternas mål och sätt att verka.

Om det är sekt i den vidare bemärkelsen som menas så behöver nog påståendet preciseras.

Personligen har jag en i huvudsak positiv bild av Humanisterna och skulle kunna gå med där också om det vore så att tiden och engagemanget räckte till.

Skriv svar