Småpåvar och sekter

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Småpåvar och sekter

Inlägg av devadatta » mån 17 dec 2012, 15:25

John Houdi skrev:Vad jag mest vill ha är en debatt mellan skeptiker hur vi ska förena oss mot tosserierna och bli en rörelse. Det kanske behövdes denna brandfackla för det?
John Houdi skrev:Förvånas över att så många snarare attackerar mig i stället för att fundera själva på vad jag skrivit.
Vad anser du att VoF kan göra (jag antar att diskussionen du vill ha handlar om VoF eftersom kritiken gjorde det) för att ta itu med problemet med (enligt dig) destruktiv offentlig kritik? Och vi får då utgå ifrån att detta inte har något alls att göra med den senaste modereringsincidenten.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Catweazle

Inlägg av Catweazle » mån 17 dec 2012, 16:07

Någon som vill lämna VoF för att han är sur på forumet, men gillar ordföranden och saken som VoF står för? Har jag förstått det hela rätt? Jag skulle förstå detta bättre om det var ordföranden och föreningens sak som var det störande. Forumet är ju öppet för alla och inte detsamma som VoF. Det är ju t o m öppet för en homeopatiförespråkare.

Det känns lite grann som om man skulle sluta läsa en tidning för att man inte gillar insändarskribenterna, men gillar tidningen och journalisterna. Att sedan Houdi i evighet upprepar att han inte vill göra en stor sak av utträdet, men går på som om det är precis det han vill, gör inte tråden mindre förvirrande.

Ärligt, John. Nog vill du ha en rejält stor sak av detta?
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.

Användarvisningsbild
Yosomono

Inlägg av Yosomono » mån 17 dec 2012, 18:22

Catweazle, jag uppfattade senaste inlägget som att han är färdig, så anklagelserna kommer inte från bara ett håll, och försöken att blåsa upp detta kommer inte heller bara från ett håll.

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » mån 17 dec 2012, 18:48

devadatta skrev:Nu vet jag inte vilken styrelse du syftade på, men Hexmaster är inte medlem i riksstyrelsen, däremot lokalt i Göteborg.
my bad, trodde att Hexmaster fortfarande satt i riksstyrelsen.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » mån 17 dec 2012, 18:52

John Houdi skrev:Däremot är det oerhört fascinerande att se hur man bemöts när man nämner lite kritik mot VoF och att man öppet säger att man vill lämna föreningen.
Det är naturligtvis inget av detta som är problemet utan att din kritik är så ospecifik att den kan betyda vad som helst.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
pwm
Kontakt:

Inlägg av pwm » mån 17 dec 2012, 19:34

devadatta skrev:
John Houdi skrev:Trilobyte
Notera att trilobite heter "trilobite" på forumet.
Sånt där man kan se som fosil i marmorgolv. Med risk för att göra någon ännu surare: det uttalas som det stavas.
Bild

Tubba

Inlägg av Tubba » mån 17 dec 2012, 21:50

VoF - We Know Drama™
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Spito

Inlägg av Spito » mån 17 dec 2012, 22:05

Sex och en halv minuts radio för en moderering med tillhörande varning? Ont om ämnen för podcasten?
Ingen människa är en ö, hel i sig själv. Varje människa är en bit av kontinenten, en del av det hela. ... När en människa dör krymper jag, ty jag är en del av mänskligheten; så fråga därför inte vem klockan klämtar för; den klämtar för dig.

Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inlägg av Tryggve » mån 17 dec 2012, 23:02

Spito skrev:Sex och en halv minuts radio för en moderering med tillhörande varning? Ont om ämnen för podcasten?
Det jag tycker är märkligt är att det alls togs upp i podcasten, om det nu var något som man inte ville ha någon uppmärksamhet kring, eller som inte skulle diskuteras. Men, men....

Användarvisningsbild
Hippieungen

Inlägg av Hippieungen » mån 17 dec 2012, 23:17

Jag tror att det känsliga med att bli modererad är att det oftast sker i en hätsk diskussion. Att bli modererad då känns som en pluspoäng till motståndaren. Man känner motståndarens hånleende över att man blev knäppt på näsan. Och upplever att moderatorn ställt sig på motståndarens sida även åsiktsmässigt.

En falsk känsla, men lika naturlig som att känna sig friskare när en trevlig homeopat har ordinerat sockerpiller.
"Du kann inngenting och vet inngenting och är bara en tjock kossa som planckar andras innlägg och stavar som en gris. Du är bara en simmpel hippyunge"

Min dom på ett annat forum. Fast ett fel. Jag är jättesmal.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » mån 17 dec 2012, 23:27

John Houdi skrev:
micke.d skrev:Det är sant. Jag skapade den som en direkt reaktion på att du postade ett inlägg här på forumet med ett utdrag ur podden. Du ville alltså inte ha någon uppmärksamhet kring det?
Nej, det jag postade var länk till HELA avsnittet av Radio Houdi och inte något utdrag.
Det var när jag förstod att det kom reaktioner (i min mailbox/PM) jag tyckte att det var lika bra att länka till utdraget som min RH-kollega lagt upp. För att vara ärlig.
Ok. Jag tror då att vi borde vara eniga om att sekvensen var

1. Ni gjorde poddavsnittet och publicerade det på Radio Houdis hemsida.
2. Du postade länk till hela avsnittet i tråden om Radio Houdi här på forumet.
3. Du postade utdrag ur podden som handlade om VoF i tråden om Radio Houdi här på forumet.
4. Jag skapade tråden.

Någon gång före (3) fick du reaktioner i mailbox/PM vilket var vad som ledde till (3). (Det har jag ingen direkt kunskap om, men ser ingen anledning att tvivla på.)

Tråden skapade jag som en direkt reaktion på att utdraget lades ut på forumet. För mig såg det ut som en önskan om att detta utdrag skulle få mer uppmärksamhet, men det kan förstås ha varit en övertolkning.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 18 dec 2012, 00:06

micke.d skrev:2. Du postade länk till hela avsnittet i tråden om Radio Houdi här på forumet.
Med fetmarkering av VoF-kritiken.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » tis 18 dec 2012, 00:08

pwm skrev:
devadatta skrev:
John Houdi skrev:Trilobyte
Notera att trilobite heter "trilobite" på forumet.
Sånt där man kan se som fosil i marmorgolv. Med risk för att göra någon ännu surare: det uttalas som det stavas.
På engelska.

Tubba

Inlägg av Tubba » tis 18 dec 2012, 15:34

devadatta skrev:På engelska.
Rimmar det med "bauxite" eller "dendrite", då?
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away

Användarvisningsbild
Pär C

Inlägg av Pär C » tis 15 jan 2013, 20:38

Pär C skrev:
John Houdi skrev:DESSUTOM handlade - återigen - inte detta med att jag avslutar mitt medlemskap i VoF om Trilobyte. Det var en helt annan incident.
Man får ett annat intryck när man lyssnar på inslaget. Du talar först om småpåvar och utträde. Därefter tar du upp modereringen som exempel. Anders H hakar på.

Nu är det istället en (1) helt annan incident som föranlett detta offentligt proklamerade utträdet med någon som är mindre offentlig person än Trilobit.
John Houdi skrev:
Pär C (inte 'FudoMyoo') skrev:Sedan är det ju inget som hindrar att man ger exempel anonymiserat.
Inte för de som är nyfikna till bristningsgränsen, kanske. Men jag har viss empatisk känsla här.
Nä, det handlar inte om nyfikenheten utan det är en utgångspunkt som du fogar in. Det handlar om det enda handfasta som jag som utomstående haft att gå på är klagomål på en moderingsåtgärd som måhända kan tyckas tvivelaktig (även om inte jag gör det) men i alla fall inte är särskilt kontroversiell på det stora hela för det är knappast en realistiskt mål att alla skall vara nöjda med alla modereringar. Detta låter som onödigt gnäll.

Nu ersätter du detta med att det handlade om en (1) helt annan incident än den som kom att diskuteras i inlaget i direkt anslutning till proklamationen. Det förtar knappast den utomståendes intryck att det handlar om gnäll.
Med anledning av att diskussionen som blossat upp i en annan tråd så ser jag mig föranlåten att återkomma till detta. För att nu då uttrycka samma sak fast med andra ord. Det är inte särskilt trovärdigt att första ange en viss konkret (låt vara obefogad kritik) och därefter påstå att kritiken egentligen var en helt annan men inte ange var den var för det är hemligt.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.

Skriv svar