Publiceringen av 2012 års utmärkelser

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Erland

Publiceringen av 2012 års utmärkelser

Inlägg av Erland » tor 03 jan 2013, 12:35

Avknoppat från Medieuppmärksamhet för VoFs utmärkelser 2012. /micke.d

Varför har inte vi medlemmar fått veta det här innan det gått ut i massmedia? Det är inte utlagt på hemsidan och vi har inte fått mail om saken. Det tycker jag är dålig stil. Medlemmarna i föreningen har rätt att få reda på utmärkelserna före eller i alla fall samtidigt som det går ut i massmedia.

Skärpning styrelsen!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: Mediauppmärksamhet för VoFs utmärkelser 2012

Inlägg av micke.d » tor 03 jan 2013, 12:39

Kanske lite undangömt, men det finns där:

http://www.vof.se/blogg/arets-utmarkelser-2012/

Tillägg: datumstämpeln ser lite skum ut, varför vet jag inte. Dock vet jag att blogginlägget fanns där tidigt i morse.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 03 jan 2013, 12:41

Erland skrev:Varför har inte vi medlemmar fått veta det här innan det gått ut i massmedia? Det är inte utlagt på hemsidan och vi har inte fått mail om saken. Det tycker jag är dålig stil. Medlemmarna i föreningen har rätt att få reda på utmärkelserna före eller i alla fall samtidigt som det går ut i massmedia.

Skärpning styrelsen!
Det är visst utlagt på hemsidan. Det är postat på forumet. Det är postat på bloggen. Häng med i svängarna.

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?p=620571#p620571

http://www.vof.se/index.php

och pressmeddelande gick förmodligen ut samtidigt till pressen som meddelande på hemsida och blogg lades upp.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
C-J

Inlägg av C-J » tor 03 jan 2013, 12:42

micke.d skrev:Kanske lite undangömt, men det finns där:

Tillägg: datumstämpeln ser lite skum ut, varför vet jag inte. Dock vet jag att blogginlägget fanns där tidigt i morse.
Det skrevs dagar i förväg och publicerades först idag.
Oh, behave!

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 03 jan 2013, 12:49

C-J skrev:
micke.d skrev:Tillägg: datumstämpeln ser lite skum ut, varför vet jag inte. Dock vet jag att blogginlägget fanns där tidigt i morse.
Det skrevs dagar i förväg och publicerades först idag.
Ja, misstänkte det. Dock aningens förvillande att det står att det postades 1 januari, vilket inte stämmer med publiceringstidpunkten.

Antagligen en "feature" i mjukvaran, men det är ju ingen idé att fixa det nu eftersom vi snart får en ny hemsida.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 03 jan 2013, 12:51

Jag kollade på länken Utmärkelser och där hittar man bara utmärkelserna för 2011. Det är väl där det i första hand borde stå?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » tor 03 jan 2013, 12:57

Erland skrev:Varför har inte vi medlemmar fått veta det här innan det gått ut i massmedia?
Innan det går till massmedia? Hur skulle det gå till menar du? När det blir offentligt, blir det offentligt.
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » tor 03 jan 2013, 13:04

Erland skrev:Jag kollade på länken Utmärkelser och där hittar man bara utmärkelserna för 2011. Det är väl där det i första hand borde stå?
Det borde nog stå där också. Jag gissar att folk har en del att stå i nu.

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 03 jan 2013, 13:04

Hexmaster skrev:
Erland skrev:Varför har inte vi medlemmar fått veta det här innan det gått ut i massmedia?
Innan det går till massmedia? Hur skulle det gå till menar du? När det blir offentligt, blir det offentligt.
Man kan maila det till medlemmarna innan eller samtidigt som man skickar ut pressmeddelandet.

Jag ser nu att det står långt ner på föreningens förstasida, men det ser man inte förrän man scrollar. Själv har jag aldrig tänkt på att scrolla på föreningens hemsida, Jag har aldrig ens tänkt på att det finns ett block med "nyheter" där. Som sagt gick jag in på "Utmärkelser" och kollade...

tonyf

Inlägg av tonyf » tor 03 jan 2013, 13:08

Gratulationer för väl utdelade utmärkelser.

För att behålla nyhetsvärdet bör det inte meddelas innan det publiceras. Samtidigt är det bästa. Vilket ju också i stort sett skett. De två småkonstigheterna med benämningen på tidsstämpeln på VoF-bloggen och att det inte också postas under utmärkelser på VoF-hemsidan när det postas under nyheter är tycker jag småmissar som inte är allvarliga. Men visst, när hemsidan skall uppgraderas bör naturligtvis också detta fixas till nästa gång. (Vad gäller bloggposten kanske man bör lägga till en "added" att tidsstämpeln i själva verket avser "skrivet" och inte "postat" som det nu står.)
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Erland

Inlägg av Erland » tor 03 jan 2013, 13:31

tonyf skrev:Samtidigt är det bästa.
Okej, det är rimligt.

Jag föreslår följande:

Beslut om Årets folkbildare och förvillare fattas på ett styrelsemöte under november månad. (Jag antar det är ett styrelsemöte i månaden, det står inget i stadgarna om det.) Sedan skickas meddelanden till medlemmarna, information läggs upp på lämpliga platser på hemsidan och i forumet och pressmeddelande skickas ut, allt detta görs den 1 december.

På så sätt kommer vi också ifrån att man måste vänta till årets sista dagar eller t.o.m. till början av nästa år innan man får veta vilka som får årets utmärkelser, och då har vi också ett ett fixt datum då vi vet att informationen kommer.

Man kan också besluta om en deadline när man vill ha in nomineringar, så att man hinner fatta välgrundade beslut i november.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Re: Publiceringen av 2012 års utmärkelser

Inlägg av amandaduregard » tor 03 jan 2013, 13:38

Fast det har ju delats ut i dagarna runt årsskiftet i flera år, dessutom i mellandagarna vilket är en smart tid mediestrategiskt (nyhetstorka). Att det inte ligger på hemsidan beror på att ingen i föreningen bryr sig om den eftersom den nya är på gång. Liknande problem kommer inte att uppstå med nya hemsidan, eftersom förstasidan kommer att vara mycket mer dynamisk då, och förmodligen alltid toppa med det senaste blogginlägget.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Skriv svar