Är Dawkins och Myers fortfarande vänner?

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Nemesis

Är Dawkins och Myers fortfarande vänner?

Inlägg av Nemesis » ons 09 jan 2013, 22:42

De var iaf vänner förut. Men numera är PZ Myers en högljudd supporter av Atheism+ som verkar ha utsett Richard Dawkins till sin ärkefiende. Någon som vet hur dessa herrars relation ser ut numera?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Ola

Re: Är Dawkins och Myers fortfarande vänner?

Inlägg av Ola » tor 10 jan 2013, 20:01

Var tycker du dig se detta fiendeskap?
You sit there and you thump your Bible, and you say your prayers,
and it didn't get you anywhere! Talk about your psalms, talk about John 3:16...
Austin 3:16 says I just whooped your ass!
- Stone Cold Steve Austin

NLR

Inlägg av NLR » lör 12 jan 2013, 07:12

Nemesis kanske syftar på Watson-intrigen som ägde rum 2011?

Rebecca Watson från SkepChick hade en rant på sin vlog om att män som gör närmanden på kvinnor på otrygga platser mitt i natten (i det här fallet en hotell-hiss) är obehagliga. Dawkins besvarade detta med ett ganska aggressivt inlägg där han skrev att hon ska sluta klaga och se hur illa muslimska kvinnor har det, de som har "riktiga problem". PZ Myers ställde sig dock bakom Watson med eget blogginlägg.

Länkar till alla inblandades bloggar och vloggar:
http://www.rationalskepticism.org/nonth ... 23650.html

Jag tappade personligen en gnutta respekt för Dawkins efter denna "attack", den var ju trots allt onödig på alla sätt, men man bör väl försöka ha hans ålder och priviligerade ställning i åtanke. :wink: Jag upplever PZ Myers som något mer finstämd när det handlar om feminism. Tror och hoppas verkligen inte att en sådan här dispyt har lett till någon riktig "fiendeskap" mellan dessa män dock.

tonyf

Inlägg av tonyf » lör 12 jan 2013, 07:50

NLR skrev:Jag upplever PZ Myers som något mer finstämd när det handlar om feminism.
Jag tycker kanske inte att trådrubrikfrågan här är den allra viktigaste frågan att lägga tid på att undersöka (även om viss kunskap om de olika nätverken ibland tyvärr kan vara av nytta för att förstå olika skeenden inom den s.k. skeptikerrörelsen). Men din upplevelse av Myers som finstämd låter ändå något, ja... orginell. Det finns hur mång trådar här på forumet som helst om Elevatorgate, FTB, feminism, atheismplus, etc. Börja med den stora elevatorgatetråden och se om du har någon kraft kvar att läsa mera efter att ha läst igenom hela den.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » lör 12 jan 2013, 19:29

Myers brinner nog inte mindre för feminism än vad Rebecka Watson gör. Men han verkar med finstämd gentemot Dawkins än vad Watson verkar.

NLR

Inlägg av NLR » lör 12 jan 2013, 21:44

tonyf skrev:Men din upplevelse av Myers som finstämd låter ändå något, ja... orginell. Det finns hur mång trådar här på forumet som helst om Elevatorgate, FTB, feminism, atheismplus, etc.
Det är nog effektivare att läsa Myers egna blogg om hans syn på feminism. Eller vad menar du?

Hursomhelst var jag inte ute efter att dra upp diskussionen igen, utan enbart försöka svara på Olas fråga.

Jag ber om ursäkt om min åsikt om Myers på något sätt upprörde dig. Det var onödigt av mig att blanda in en personlig vinkel på det när jag inte var ute efter en diskussion.

Skriv svar