Förenade Humanister grundat

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
ttias

Re: Förenade Humanister grundat

Inlägg av ttias » fre 18 jan 2013, 16:33

Språkbruket "moral & etik" gör mig automatiskt fientligt inställd.

Jag vet att jag inte borde dömma ut med en gång utan vara öppen. Men jag kan inte.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 18 jan 2013, 17:14

kaxiga Z skrev:Frågan verkar rent höger-vänster-politisk. Många inom högern går nog inte riktigt med på den starka religionskritiken, enär de förmodligen har en hel del kompisar inom KD, t ex. (ett regeringsparti) Det var nog därför Schedvin o co talade med just tidningen Dagen flera ggr under åren, och inte t ex med SvK.
Jag är väl lite av ett märkligt djur, som tar avstånd från flörtar med religion, samt är "höger". Men jag har ju inte varit inblandad i partipolitik sedan jag gick ur SSU redan under tonåren. Så även om jag borde hålla med Schedvin politiskt, och gör det också, så tycker jag det är lite uppsendeväckande med så pass många intervjuer med Dagen, ett organ för rätt konstiga och extrema åsikter (jo jag vet de är allmänkristna, men vad är inte extremt eller konstigt med det), som hon har haft.
Senast redigerad av 1 Anders, redigerad totalt 0 gånger.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

Användarvisningsbild
Anders

Inlägg av Anders » fre 18 jan 2013, 17:15

ttias skrev:Språkbruket "moral & etik" gör mig automatiskt fientligt inställd.

Jag vet att jag inte borde dömma ut med en gång utan vara öppen. Men jag kan inte.
Vilken moral kan man ju fråga sig.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation

tonyf

Inlägg av tonyf » fre 18 jan 2013, 17:27

Billy Kropotkin skrev:H (och dess föregångare Human-etiska förbundet) är ganska fanatiska. Syftet verkar vara att starta en mindre aggressiv organisation.
Jag är nyfiken på hur och i vilket avseende du ser H som ganska fanatiskt, samt vad du grundar den uppfattningen på.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inlägg av FudoMyoo » fre 18 jan 2013, 19:09

Anders skrev:
FudoMyoo skrev:
Anders skrev:vi är ju alla innerst inne ateister på något sätt!
Precis, en religiös är bara en ateist som inte förstått det än.
Jag syftade iofs på icke-troende i allmänhet, inte troende.
Aha, du ville lägga fram en tautologi.
Ordnung muss sein.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 18 jan 2013, 21:05

Humanisterna är välkommet i förbundet.
Förenade humanister är ett förbund bestående av medlemsorganisationer, där alla organisationer som ställer sig bakom de humanistiska grundidealen och vår egen positiva humanism kan vara medlemmar. Vi sträcker därför ut en öppen hand till alla humanistiska organisationer och människor i Sverige att bli medlemmar i förbundet, inklusive Humanisterna.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hu ... 838410.svd
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Nemesis

Inlägg av Nemesis » fre 18 jan 2013, 21:08

Tycker debaclet som pågått i och senare kring Unga Humanister påminner om "ackommodationist-vs-konfrontationalist"-debaclet i USA. Se artikeln nedan:

Atheists Debate How Pushy to Be
LOS ANGELES — Energized by a recent Pew Research Center poll showing that atheists are more educated about religion than religious people, 370 atheists, humanists and other skeptics packed a ballroom at the Millennium Biltmore Hotel last weekend to debate the future of their movement.

They agreed on two things: People can be good without religion, and religion has too much influence. But they disagreed about how stridently to make those claims.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 19 jan 2013, 02:52

Anders skrev:Vilken moral kan man ju fråga sig.
Det är en fråga man kan ställa sig. Det är inte det som jag ser som det vanligaste problemet dock, även om det är ett. Snarare att det i bästa fall är en fånig tautologi, och i värsta fall är en tankemässig sörja. Det finns en tanke hos vissa grupper om att etik och moral är skillda begrepp i vardagligt språk. Inget tyder dock på det. Vissa debattörer försöker sig på allehanda påtvingade definitioner.

Det är förstås helt okej att själv ge etik och moral olika innebörd, om man är tydlig med att man gör det. Etymologiskt och språkligt finns det dock ingen grund.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » lör 19 jan 2013, 19:19

Nemesis skrev:Tycker debaclet som pågått i och senare kring Unga Humanister påminner om "ackommodationist-vs-konfrontationalist"-debaclet i USA.
Antar att du menar "debatten"? Jag brukar inte märka ord men ett debacle är verkligen något helt annat. :-)
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
Billy Kropotkin

Inlägg av Billy Kropotkin » sön 20 jan 2013, 13:12

Anders skrev:
Billy Kropotkin skrev:
Anders skrev:Gäsp?

I principprogrammet ser jag inget som skiljer FH från H.
H (och dess föregångare Human-etiska förbundet) är ganska fanatiska. Syftet verkar vara att starta en mindre aggressiv organisation.
Jag tror du menar snällare, mer inkluderande. Dock, personligen har jag aldrig uppfattat H som aggresivt, att hävda att gudar inte finns är inte fel, är inte mer aggresivt än att hävda att jorden inte är platt.
Jag menar inte att deras budskap är aggressivt utan deras agerande. Jag känner flera ateister som liksom jag delar deras åsikter som inte kan tänkta sig att bli medlemmar.
I contradict myself? So I contradict myself. I am vast. I contain multitudes.

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » sön 20 jan 2013, 14:13

En nonsensförening som kommer självdö mycket snabbt.

Beträffande principfrågorna om hur man för debatt har inte många fattat mycket. Det är helt omöjligt att föra en "repektabel debatt" mellan icke-troende och troende därför att ateisten kränker en del av den troendes innersta identitet.

Det enda sättet att för en debatt med troende är att skrika och provocera. Annars svarar de inte. Man måste göra som Sturkmark och Hitchens, banka på en katrull med en soppslev. Det är samma sak med "debatten" mellan republikaner och rojalister. Den finns inte. Därför att rojalisterna bara kan förlora på en debatt. Varför skulle de då debattera? Status quo är en vinst för dem, vi har ju ett kungahus... Vill man då arbeta för att få bort kungahuset gäller det att bullra och skrika i mediebruset. Den där snubben med horkarlsmyntet har gjort mer för att införa republik i Sverige än alla debattartiklar Republikanska Föreningen skrivit sammanlagt under hela 1900-talet.

Det är samma sak med ateister vs troende. Så länge de får uppfostra (hjärntvätta) sina egna barn i egna friskolor håller de tyst. Det räcker för dem. Och förresten, hur skulle en "respektabel" debatt mellan troende och icke-troende se ut? Har inte "debatter" om evolutionens vara eller inte vara (och liknande frågor avskräckt?
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
Knurd

Inlägg av Knurd » sön 20 jan 2013, 17:53

Frågan är om samma logik kan användas för alla systemkritiska organisationer. Måste syndikalister, kommunister, teokrater, invandringsmotståndare etc skrika och bråka för att uppnå sitt mål?
Adrumdrum.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 20 jan 2013, 19:29

Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Eon

Inlägg av Eon » sön 20 jan 2013, 19:36

Knurd: jag tror det är så.Om man definierar "skrika och bråka" väldigt brett.

Ta t ex Humanisternas kampanj "Gud finns nog inte". Flera Siewert Öholm-typer i samhället tyckte denna milda form av protest var "en attack" på troende. Men även en del icke-troende tyckte man gick för långt. Detta trots att man alltså bara sagt vad man själv trodde: att Gud nog inte finns. Om man inte ens kan säga det (vad man själv tror), utan att det tolkas som "en attack", ja då finns det inte mycket att gemensam yta kvar att debattera på.

De troende har formulerat (under århundraden) spelreglerna så att du kränker dem genom att ifrågasätta deras tro, deras inre känslor. De blandar samman respekt för individen med respekt för individens religiösa tro. Det är mer sällan politiska rörelser sitter så djupt i identiteten.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 20 jan 2013, 19:41

Eon skrev:Ta t ex Humanisternas kampanj "Gud finns nog inte". Flera Siewert Öholm-typer i samhället tyckte denna milda form av protest var "en attack" på troende. Men även en del icke-troende tyckte man gick för långt. Detta trots att man alltså bara sagt vad man själv trodde: att Gud nog inte finns. Om man inte ens kan säga det (vad man själv tror), utan att det tolkas som "en attack", ja då finns det inte mycket att gemensam yta kvar att debattera på.
Jag tycker nog snarare att den var missriktad. Varför göra frågan om huruvida gud finns viktig? Kunde de inte visat upp någon humanistiskt som "Begravning utan Gud" eller "Bröllop utan Gud" eller liknande? De borde snarare betona sina positiva tjänster. Fast det kanske inte väcker lika mycket uppmärksamhet. Kan iofs inte anklaga dem för att vilja få det.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Skriv svar