Förenade Humanister grundat

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Etnavs

Re: Förenade Humanister grundat

Inlägg av Etnavs » sön 26 maj 2013, 16:20

När jag senast kollade på F Hum:s hemsida (i natt) så gick det inte att hitta någonting om vilka organisationer som är under deras paraply, eller ens om några lokalavdelningar eller lokala representanter. Det kanske inte är så många mer hos dom än de som sitter i styrelsen.

Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inlägg av B Hellqvist » mån 27 maj 2013, 07:55

Etnavs skrev:När jag senast kollade på F Hum:s hemsida (i natt) så gick det inte att hitta någonting om vilka organisationer som är under deras paraply, eller ens om några lokalavdelningar eller lokala representanter. Det kanske inte är så många mer hos dom än de som sitter i styrelsen.
De är inte många, men de är förenade!
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton

Användarvisningsbild
Merko

Inlägg av Merko » mån 27 maj 2013, 14:29

Jag skulle gärna veta om det finns mer i kritiken mot Humanisterna än att de inte borde vara så påflugna och hävda till och med offentligt att de inte tror på några gudar.

Förvisso vet jag att det finns en massa skvaller och hat mot dem. En gammal vän berättade att minsann hela styrelsen i Humanisterna var hemsk på diverse olika sätt visste hon. Men när jag efterfrågade mer information hade hon inget att komma med. Och sedan visade det sig att hon själv faktiskt hade ett nära samarbete med en av Humanisternas styrelsemedlemmar så jag tror inte hon riktigt visste vad hon pratade om. Det kändes verkligen som den typen av skvaller som inte tål att vädras offentligt.

Personligen så tycker jag ju att hela poängen med Humanisterna är att det är en organisation som hävdar ateismen i den offentliga debatten. Som räcker upp handen och påpekar att nej det verkar ju faktiskt inte finnas några gudar, när det påstås att alla människor måste ha en tro, att tron är en bra grund för samhällsvärderingar, att Sverige skulle vara ett land präglat av kristna värderingar eller liknande. Jag är själv helt ointresserad av en förening som ordnar ickereligiösa ceremonier, det kan jag göra själv. Inte för att jag har något emot att de gör det om andra vill det, men jag skulle gå ur om jag uppfattade det som organisationens huvudinriktning för det är inte vad jag vill stödja.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tor 30 maj 2013, 20:37

Etnavs skrev:När jag senast kollade på F Hum:s hemsida (i natt) så gick det inte att hitta någonting om vilka organisationer som är under deras paraply, eller ens om några lokalavdelningar eller lokala representanter. Det kanske inte är så många mer hos dom än de som sitter i styrelsen.
Om man kollar på medlemskap så är det den uppfattningen man får.

Vad är det för fel på Humanisterna och/eller Unga humanister? :?
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » lör 21 jun 2014, 22:34

Eon skrev:En nonsensförening som kommer självdö mycket snabbt.
Det verkar också vara fallet. Organisationens aktivitet i dagsläget verkar vara obefintlig.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
Skurt

Inlägg av Skurt » lör 11 okt 2014, 13:24

Deras ledare Per Pettersson dömer ut Unga Humister till att förtvina och självdö baserat på sjunkande medlemssiffror. Och ger även en känga åt Humanisternas religionskritik. Finns här: http://www.frihetssmedjan.se/2014/10/hu ... tillstand/
Unga humanister, Humanisternas ungdomsförbund, står utan pengar, utan medlemmar och utan verksamhet. Risken är överhängande att förbundets dagar är räknade.
Samma sak skulle väl egentligen kunna sägas om Förenade Humanister, åtminstone utifrån mitt utifrånperspektiv.

Unga Humanister har svarat här http://www.unghum.se/arkiv/kommentar-an ... stillstand
Jag är inte den riktiga Skurt.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » lör 11 okt 2014, 17:18

Skurt skrev:Samma sak skulle väl egentligen kunna sägas om Förenade Humanister, åtminstone utifrån mitt utifrånperspektiv.
Finns det några tecken på att det är mer än en papperskonstruktion på några få personer?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 11 okt 2014, 20:26

devadatta skrev:
Skurt skrev:Samma sak skulle väl egentligen kunna sägas om Förenade Humanister, åtminstone utifrån mitt utifrånperspektiv.
Finns det några tecken på att det är mer än en papperskonstruktion på några få personer?
Uttrycket "papperskonstruktion på några få personer" fick mig att brista ut i gapskratt.
Det finns ju en annan papperskonstruktion på några få personer i samm bransch. Den leds av BP.
Kanske BP o PP skulle slå sig ihop ? Hahaha. :-)

skeptiskelars

Inlägg av skeptiskelars » lör 11 okt 2014, 20:33

skeptiskelars skrev:
devadatta skrev:
Uttrycket "papperskonstruktion på några få personer" fick mig att brista ut i gapskratt.
Det finns ju en annan papperskonstruktion på några få personer i samma bransch. Den leds av BP.
Kanske BP o PP skulle slå sig ihop ? Hahaha. :-)
Edit.
Några namnförslag:
"BP & PP. Humanism i samverkan."
"Peppe & Beppe: Kunskap med humanism"
"Tanka BP......bränsle både för anden och hjärnan"
"Perra & Börjes thinktank"

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » lör 11 okt 2014, 21:59

Vad är det för skillnad på skeptiker och humanist?

Användarvisningsbild
ttias

Inlägg av ttias » lör 11 okt 2014, 22:15

Mari J skrev:Vad är det för skillnad på skeptiker och humanist?
Humanister pluggar saker där det kan vara svårt att få jobb. Skeptiker pluggade, redan på de gamla grekernas tid, saker där det också kunde vara svårt att få jobb. Fast grekerna var mer hardcore, och betvivlade jobben existens helt och hållet.

Begreppen har varit namn på en del olika och oförenliga rörelser och tankeströmningar genom historien. Jag rekomenderar wikipedia, eller ett botaniserande i gamla trådar här på forumet. Eller varför inte ett gammalt dammigt filosofilexikon.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » lör 11 okt 2014, 22:44

ttias skrev:
Mari J skrev:Vad är det för skillnad på skeptiker och humanist?
Humanister pluggar saker där det kan vara svårt att få jobb. Skeptiker pluggade, redan på de gamla grekernas tid, saker där det också kunde vara svårt att få jobb. Fast grekerna var mer hardcore, och betvivlade jobben existens helt och hållet.

Begreppen har varit namn på en del olika och oförenliga rörelser och tankeströmningar genom historien. Jag rekomenderar wikipedia, eller ett botaniserande i gamla trådar här på forumet. Eller varför inte ett gammalt dammigt filosofilexikon.
Jag kanske är dum, men jag förstår inte. Är det olika typer av filosofi det handlar om och är begreppen oförenliga? Till dess att jag hunnit hitta och läsa igenom gamla trådar, kan väl någon ge en enkel sammanfattande förklaring? Jag är inte så säker på att jag förstår trådarna heller. Tänk på att jag är en dummie i dessa sammanhang.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » lör 11 okt 2014, 23:33

Eftersom du frågar här så gissar jag att du frågar vad det är för skillnad mellan vetenskaplig skepticism (vilket VoF ägnar sig åt) och sekulär humanism (som Humanisterna ägnar sig åt)?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
Mari J

Inlägg av Mari J » lör 11 okt 2014, 23:45

micke.d skrev:Eftersom du frågar här så gissar jag att du frågar vad det är för skillnad mellan vetenskaplig skepticism (vilket VoF ägnar sig åt) och sekulär humanism (som Humanisterna ägnar sig åt)?
Så är det nog. Vad är skillnaden mellan de båda föreningarna och deras sak?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 okt 2014, 00:31

Det enklaste svaret är kanske att Humanisterna är mer fokuserade på att "gud finns nog inte".
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Skriv svar