Förenade Humanister grundat

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Re: Sv: Förenade Humanister grundat

Inlägg av devadatta » sön 12 okt 2014, 01:05

skeptiskelars skrev:
devadatta skrev:
Skurt skrev:Samma sak skulle väl egentligen kunna sägas om Förenade Humanister, åtminstone utifrån mitt utifrånperspektiv.
Finns det några tecken på att det är mer än en papperskonstruktion på några få personer?
Uttrycket "papperskonstruktion på några få personer" fick mig att brista ut i gapskratt.
Det finns ju en annan papperskonstruktion på några få personer i samm bransch. Den leds av BP.
Nja, H&K är livaktiga i jämförelse.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
Mari J

Re: Förenade Humanister grundat

Inlägg av Mari J » sön 12 okt 2014, 11:25

micke.d skrev:Det enklaste svaret är kanske att Humanisterna är mer fokuserade på att "gud finns nog inte".
De är alltså inte helt säkra på att gud inte finns?

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 okt 2014, 12:00

Mari J skrev:
micke.d skrev:Det enklaste svaret är kanske att Humanisterna är mer fokuserade på att "gud finns nog inte".
De är alltså inte helt säkra på att gud inte finns?
Mnja, det är lite komplicerat att svara på den frågan. För det första så är frasen något som Humanisterna själva använde i en kampanj för något år sen (det är möjligt att de fortfarande använder den, jag vet inte för kampanjen nådde aldrig dit jag bor). Så du bör nog fråga Humanisterna vad de egentligen menar.

Vad jag tror det handlar om är att de har rätt bra koll på evidensläget och inte vill säga något som de inte har full täckning för. I praktiken så är det nog så att de allra flesta Humanister är övertygade om att gud inte finns eller saknar tro på gud. Åtminstone inbillar jag mig det.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 12 okt 2014, 14:51

Mari J skrev:
micke.d skrev:Eftersom du frågar här så gissar jag att du frågar vad det är för skillnad mellan vetenskaplig skepticism (vilket VoF ägnar sig åt) och sekulär humanism (som Humanisterna ägnar sig åt)?
Så är det nog. Vad är skillnaden mellan de båda föreningarna och deras sak?
Andra får gärna rätta mig o jag har fel, men detta är min tolkning:

VoF företräder vetenskaplig skepticism, vilket handlar om att granska empiriska påståenden om verkligheten med vetenskapliga metoder för att se om de är korrekta. I praktiken riktar man ofta in sig på pseudovetenskapliga och paranormala påståenden. Kopplat till detta är också förespråkande av vetenskap och kritiskt tänkande i samhället i stort.

Humanisterna företräder sekulär humanism. Det är en ateistisk livsåskådning som är för vetenskap, sekularism, och mänskliga rättigheter. Humanisterna är mer intresserade av existentiella frågor än vad VoF är (även om de håller med VoF i sakfrågorna), och de fokuserar mycket på frågor där religionen inkräktar på politiken, särskilt i de fall där det leder till att mänskliga rättigheter kränks.

Det finns ett överlapp iom att båda är för vetenskap, men de har olika fokus. Känner inte till att de skulle ha olika ståndpunkter i någon fråga, och det finns ett signifikant överlapp mellan organisationernas medlemmar.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 12 okt 2014, 16:52

Nemesis skrev:Det finns ett överlapp iom att båda är för vetenskap, men de har olika fokus. Känner inte till att de skulle ha olika ståndpunkter i någon fråga, och det finns ett signifikant överlapp mellan organisationernas medlemmar.
Humanisterna är smalare än VoF (idémässigt sett) och har tex inte religiösa aktiva medlemmar (vad jag vet) vilket VoF har. Sen har ju Humanisterna en massa ståndpunkter i frågor där VoF inte har några ståndpunkter alls.

Här är VoF-stadgans syftesparagraf:
Föreningen Vetenskap och Folkbildning har till syfte att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och ogrundade föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt. En viktig del av den vetenskapliga folkbildningen är att klargöra vilka frågor som kan respektive inte kan avgöras med vetenskapliga metoder.

Föreningen ansluter sig till den politiska demokratins principer. Föreningen är religiöst och partipolitiskt obunden.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 12 okt 2014, 20:11

devadatta skrev:
Nemesis skrev:Det finns ett överlapp iom att båda är för vetenskap, men de har olika fokus. Känner inte till att de skulle ha olika ståndpunkter i någon fråga, och det finns ett signifikant överlapp mellan organisationernas medlemmar.
Humanisterna är smalare än VoF (idémässigt sett) och har tex inte religiösa aktiva medlemmar (vad jag vet) vilket VoF har. Sen har ju Humanisterna en massa ståndpunkter i frågor där VoF inte har några ståndpunkter alls.
Är det då inte så att Humanisterna är bredare än VoF idémässigt sett? De tar ju ställning i en massa frågor där inte VoF tar ställning.

Sen tvivlar jag starkt på att det finns religiösa medlemmar i Humanisterna då ateismen i deras fall är en del av läran.
"… all the data shows that most people are not influenced by rational arguments. They're influenced by social pressure. … That's just the human condition, and we just have to acknowledge it and accept it." - Steven Novella

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 12 okt 2014, 20:20

Steven Novella har också några definitioner och beskrivningar som kan besvara Mari J:s fråga:
Scientific skepticism – the application of skeptical philosophy, critical thinking skills, and knowledge of science and its methods to empirical claims, while remaining agnostic or neutral to non-empirical claims (except those that directly impact the practice of science)

Secularism – Atheism, agnosticism, and humanism – promoting a secular society and taking a critical view of faith and religion.

Rationalism – Essentially a combination of the above two – promoting reason and critical thinking in all spheres without focus or specialization.

...

Regardless of what anyone might prefer, the historical fact is that the broader rationalist movement spontaneously developed with groups falling generally into one of the three categories above – scientific skepticism, secularism, or rationalism. There are many variations on those general themes, but the themes are there.

These seems to reflect personal belief and personal background and interest. Scientific skeptics generally are passionate about promoting science and opposing pseudoscience. Secularists are passionate about opposing the excesses and irrationalities of faith and religion. While rationalists care roughly equally about both.

While there is a large overlap in these groups, the overlap is not 100%. While most atheists are also scientific skeptics, not all of them are, and not all scientific skeptics are atheists.
Tycker dock att hans "rationalism" känns felplacerad. Mig veterligen finns det inga grupper som definierar sig som rationalister i den betydelse han ger det. Men uppdelningen mellan vetenskapliga skeptiker och ateister/humanister förefaller mig vara korrekt, inte bara i USA utan även globalt.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 12 okt 2014, 21:30

Nemesis skrev:Är det då inte så att Humanisterna är bredare än VoF idémässigt sett? De tar ju ställning i en massa frågor där inte VoF tar ställning.
Nej, ju fler ställningstagande, desto smalare blir det. Fast i partisammanhang brukar det anses vara tvärtom vad gäller enfrågepartier jämfört med "breda" partier.

Tänk dig en förening för politiskt intresserade, en för politiskt intresserade tjänstemän, en för politiskt intresserade tjänstemän som jobbat minst 10 år med utlandsfrågor och äger katt osv.

En annan fråga är hur stor föreningen är. Det beror på saker som hur många som kan jobba i praktiken hel/deltid för föreningen, hur stort kontaktnät ledningen har, hur många kändisar man får in och annan reklam osv.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » sön 12 okt 2014, 22:14

devadatta skrev:
Nemesis skrev:Är det då inte så att Humanisterna är bredare än VoF idémässigt sett? De tar ju ställning i en massa frågor där inte VoF tar ställning.
Nej, ju fler ställningstagande, desto smalare blir det. Fast i partisammanhang brukar det anses vara tvärtom vad gäller enfrågepartier jämfört med "breda" partier.

Tänk dig en förening för politiskt intresserade, en för politiskt intresserade tjänstemän, en för politiskt intresserade tjänstemän som jobbat minst 10 år med utlandsfrågor och äger katt osv.
Jag förstår vad du menar. Ju färre kriterier, desto fler potentiella medlemmar. Jag avsåg "bredare" i den politiska betydelse, då Humanisterna har ett mer omfattande program än vad VoF har.
devadatta skrev:En annan fråga är hur stor föreningen är. Det beror på saker som hur många som kan jobba i praktiken hel/deltid för föreningen, hur stort kontaktnät ledningen har, hur många kändisar man får in och annan reklam osv.
Humanisterna har fler medlemmar (fast de ska tydligen ha problem med att medlemsantalet minskar) än VoF, men VoF har fler likes på Facebook än Humanisterna.

Har en känsla av att VoF har svårt att locka personer som inte är vetenskapsnördar. Humanisterna kan locka både vetenskapsnördar andra typer av människor, t ex mer politiskt orienterade personer och samhällsvetare. Detta är något som är inbyggt i organisationernas respektive naturer.

Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inlägg av micke.d » sön 12 okt 2014, 22:21

Nemesis skrev: Är det då inte så att Humanisterna är bredare än VoF idémässigt sett? De tar ju ställning i en massa frågor där inte VoF tar ställning.
Det beror på vad man menar med bredare. De är bredare i meningen att de täcker in fler frågor, vilket gör att de blir smalare i meningen att deras ställningstaganden borde tilltala färre.
Nemesis skrev:Sen tvivlar jag starkt på att det finns religiösa medlemmar i Humanisterna då ateismen i deras fall är en del av läran.
Är den? Jag kollade just igenom deras ideprogram, och där kan man inte se att ateism är en del av "läran". I praktiken har du nog rätt, men strängt taget ingår inte ateism i "läran" vad jag kan se.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » sön 12 okt 2014, 22:28

Nemesis skrev:Jag förstår vad du menar. Ju färre kriterier, desto fler potentiella medlemmar. Jag avsåg "bredare" i den politiska betydelse, då Humanisterna har ett mer omfattande program än vad VoF har.
Ja, men politiskt sett har väl inte Humanisterna någon bostadspolitik tex, eller landsbygdspolitik eller miljöpolitik. Politiskt sett skulle jag se dem som lika smala som Djurens rätt. Definitionerna för "brett" och "smalt" blir lite godtyckliga här.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 14 okt 2014, 20:13

devadatta skrev:
Nemesis skrev:Jag förstår vad du menar. Ju färre kriterier, desto fler potentiella medlemmar. Jag avsåg "bredare" i den politiska betydelse, då Humanisterna har ett mer omfattande program än vad VoF har.
Ja, men politiskt sett har väl inte Humanisterna någon bostadspolitik tex, eller landsbygdspolitik eller miljöpolitik. Politiskt sett skulle jag se dem som lika smala som Djurens rätt. Definitionerna för "brett" och "smalt" blir lite godtyckliga här.
VoF är för vetenskaplig skepticism. Humanisterna är också för vetenskaplig skepticism, plus en del andra saker. Därmed har de ett mer omfattande program än VoF.

Nemesis

Inlägg av Nemesis » tis 14 okt 2014, 20:16

micke.d skrev:
Nemesis skrev: Är det då inte så att Humanisterna är bredare än VoF idémässigt sett? De tar ju ställning i en massa frågor där inte VoF tar ställning.
Det beror på vad man menar med bredare. De är bredare i meningen att de täcker in fler frågor, vilket gör att de blir smalare i meningen att deras ställningstaganden borde tilltala färre.
Den potentiella målgruppen blir smalare ju bredare program man har, ja.
micke.d skrev:
Nemesis skrev:Sen tvivlar jag starkt på att det finns religiösa medlemmar i Humanisterna då ateismen i deras fall är en del av läran.
Är den? Jag kollade just igenom deras ideprogram, och där kan man inte se att ateism är en del av "läran". I praktiken har du nog rätt, men strängt taget ingår inte ateism i "läran" vad jag kan se.
Humanisterna är anslutna till den globala humaniströrelsen IHEU som definierar humanism såhär:
Humanism is a democratic and ethical life stance, which affirms that human beings have the right and responsibility to give meaning and shape to their own lives. It stands for the building of a more humane society through an ethic based on human and other natural values in the spirit of reason and free inquiry through human capabilities. It is not theistic, and it does not accept supernatural views of reality.

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 15 okt 2014, 00:05

Jag tror att det är Nemesis som ansluter till den allmänna språknormen här. Med "smalare" avses oftast (har jag för mig, men om någon har referenser ser jag dem gärna) "smalare plattform", en mindre del uppfattningar som eventuella medlemmar anses skulle ställa upp på. Vilket ju gör den potentiella medlemsbasen större, så man skulle istället kunna kalla det en bredare organisation (bredare potentiell medlemsbas (fler potentiella medlemmar som kan gå med utan att bryta mot stadgarna, vilket ju inte alls behöver innebära att det finns fler potentiella medlemmar i meningen fler personer som är potentiellt intresserade att bli medlemmar)). Men jag har alltså inte intrycket att språkliga konventionen är att se det från den potentiella medlemsbasen, utan från idéplattformens "bredd". Humanisterna har en bredare plattform än VoF. VoF har vetenskaplig skepticism och folkbildningsideal. Humanisterna har vetenskaplig skepticism och folkbildningsideal plus ytterligare humanistiska ideer om moral och människornas skapande av 'mening' i människornas liv.

Sedan kan man ju förutom den definierande idéplattformen tala om "bredare" och "smalare" organisationer i form av hur brett område man faktiskt har aktiviteter inom. Också där är Humanisterna en bredare organisation än VoF (se gamla kalendarier över VoF och Humanisternas aktiviteter).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 15 okt 2014, 00:38

Nemesis skrev:Steven Novella
while remaining agnostic or neutral to non-empirical claims (except those that directly impact the practice of science)
Observera att Novellas "directly" här är en kontroversiell och mycket omdiskuterad fråga inom s.k. skeptikerrörelsen. Novella tillhör de s.k. ackomederationisterna, de som ser religiöst tänkande som konsistent med vetenskapligt tänkande. Hans 'directly' här skall ses som ett signalord som han skriver för att framhålla sin inställning i den debatten. Vi andra (som t.ex. jag) bedömer det som orimligt (s.k. ickeackodommedationisterna).

added: kommer inte ihåg korrekta svenska stavningen av 'ackodommedationisterna'
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Skriv svar