Motioner 2013

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Motioner 2013

Inlägg av devadatta » fre 18 jan 2013, 10:30

Sista inlämningsdag för motioner till årsmötet är 31 januari. Själv har jag funderat på att skriva en motion som begränsar antal styrelseplatser till normal antal för ideella föreningar. Vet inte varför det är så många som det är nu. Någon som vet?

Ett annat kärt ämne är att uppmana Stockholm till att skapa en egen lokalavdelning. Ett tredje ämne är att få in göteborgare i riksstyrelsen, men det är nog mer en fråga för valberedningen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
yrara

Re: Motioner 2013

Inlägg av yrara » fre 18 jan 2013, 11:06

Generellt är jag positiv till små styrelser, men vad är egentligen normalt antal för ideella föreningar? Finns det någon vedertagen siffra?

I Göteborg har vi under hela lokalavdelningens historia aktivt försökt hålla nere antalet styrelseplatser. Till en början bestod styrelsen endast av fem personer, vilket sedan har utökats till sju, på grund av svårigheter att bli beslutsför.

Hela göteborgsavdelningen står bakom förslaget om en lokalavdelning i Stockholm, vilket vi också framfört i betänkandet om lokalavdelningarnas roll i föreningen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » fre 18 jan 2013, 11:29

Visserligen är det lite coolt att en förening som vår har en styrelse med 13 ledamöter.

Men nog är en överdimensionerad styrelse ett effektivt sätt att minska ansvarskänslan för den enskilde, liksom svårigheter med att komma överens även om skitsaker etc.

Något "normalt antal" tror jag inte på. Stickprov ger vitt skilda resultat. Humanisterna har 12, jag vet inte om det tycks något särskilt om det.

Jag föreslår nio ledamöter. Om Göteborg klarar sig med sju så... Och så är det en fin rund siffra.

Bild
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inlägg av kaxiga Z » fre 18 jan 2013, 12:44

devadatta skrev:Vet inte varför det är så många som det är nu. Någon som vet?
Ingen aning men: Låter som det typiska, att när det föreslogs att fler kvinnor skulle sitta i styrelsen, så blev det som vanligt vid sådana 'samhällsförändringar': fler kvinnor, men utan att det blir färre manliga ledamöter.

(Jag tror alltså inte att bara grabbarna är ansvariga för detta fenomen, utan att de flesta bidrar till det på olika sätt, omedvetet.)

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 21 jan 2013, 19:40

devadatta skrev:Sista inlämningsdag för motioner till årsmötet är 31 januari.
Nytt för i år är att även senare inkomna motioner kan behandlas!

Här kommer en liten motion från mig på just det ämnet:

Kod: Markera allt

För att förtydliga att styrelsen ska behandla sent inkomna motioner rättvist (och inte välja bort på något annat kriterium än att de är _alldeles_ för sent inkomna) föreslår jag att formuleringen i stadgan ändras. Jag föreslår:
* Att texten "Styrelsen kan dock välja att behandla sent inkomna motioner." 
byts mot
"Sent inkomna motioner ska behandlas om det inte försvårar planeringen av årsmötet eller styrelsens övriga arbetsuppgifter."
förslag på bättre formuleringar? Framför allt är jag intresserad av om någon styrelsemedlem som läser det här skulle ha invändning mot formuleringen eftersom det nog krävs att styrelsen ställer sig bakom motionen om den ska gå igenom.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 21 jan 2013, 19:44

Det fanns minst en motion förra året om att ändra syfterförklaringen i stadgarna, vad jag minns röstade jag emot den för främst för att den var illa genomarbetad och det var otydligt vad förändringen tjänade för syfte - kanske någon är intresserad av att göra ett nytt försök i år:

Så här lyder syftesförklaringen idag:
Föreningen Vetenskap och Folkbildning har till syfte att främja folkbildning om vetenskapens metoder och resultat. Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och ogrundade föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt. En viktig del av den vetenskapliga folkbildningen är att klargöra vilka frågor som kan respektive inte kan avgöras med vetenskapliga metoder.

Föreningen ansluter sig till den politiska demokratins principer. Föreningen är religiöst och partipolitiskt
obunden.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 21 jan 2013, 20:07

Jag funderar på om det behövs en motion som ålägger styrelsen att skydda föreningen från ekonomisk kollaps i samband med den Europeiska skeptikerkonferensen i höst. Till exempel genom att sätta ett sista datum för när antalet betalande deltagare måste överskrida ett visst antal, om den kvoten inte möts ställs evenemanget in.

En fråga som kanske inte är helt okontroversiell men jag är säker på att vi kan nå enighet om vi reder ut vad som gäller, och utgår från att alla inblandade har föreningens bästa för ögonen. Finns det någon som är intresserad av att hjälpa med en sådan motion? Det grundläggande är att bestämma hur stort underskott som är acceptabelt, är vi beredda att förlora 200 000? 500 000? Därifrån blir det en hel del räknande och man måste dels avgöra hur sent det är möjligt att avboka allt och vilka fasta och rörliga (mot antalet deltagare) kostnader man har, men man kunna få ett nummer på hur många deltagare som krävs för att inte ställa in. Kanske kan vi föreslå flera gränser med olika grader av pessimism och låta årsmötet ta ställning till vilken som är bäst.

Kanske finns det redan en plan för att säkerställa att föreningen inte tar någon jättesmäll och då blir motionen kanske onödig, men som det verkar är situationen mycket osäker.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » mån 28 jan 2013, 20:21

De som vill skriva under denna motion kan PM:a mig eller skriva i tråden!
Motion om att ta initiativ till fler lokalavdelningar

Som aktiv i en av Vetenskap och Folkbildnings lokalavdelningar har jag fått uppleva hur kul det är, och vilket fantastiskt verktyg
lokalavdelningen kan vara för att uppfylla föreningens syften.

Jag vill att föreningen hjälper till så att fler får den chansen! Med lite hjälp på traven borde en lokalavdelning i Stockholm gå att få
igång ganska snabbt. Ofta är det bara det första initiativet, eventuellt tillsammans med lite kunskap och entusiasm, som behövs. Detta
anser jag att föreningens riksstyrelse ska bistå med i en uppstartsfas.

Jag föreslår:
- att riksstyrelsen så snart som möjligt, men åtminstone under kommande verksamhetsår, inbjuder medlemmar i Stockholmsområdet till ett första möte om
intresset av att starta en lokalavdelning i huvudstaden
- att, om det bland medlemmarna i Stockholm finns intresse för en lokalavdelning, riksstyrelsen stöttar dessa personer med kunskap och
entusiasm
- att man i detta arbete i sådana fall tar hjälp av personer från andra aktiva lokalavdelningar.
Senast redigerad av 1 amandaduregard, redigerad totalt 0 gånger.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » mån 28 jan 2013, 20:25

amandaduregard skrev:De som vill skriva under denna motion kan PM:a mig eller skriva i tråden!
Jag är på.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
yrara

Inlägg av yrara » mån 28 jan 2013, 20:32

piotrr skrev:
amandaduregard skrev:De som vill skriva under denna motion kan PM:a mig eller skriva i tråden!
Jag är på.
Hear hear.

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » mån 28 jan 2013, 20:41

Jag skriver i tråden. Jag hade också kunnat vända mig om och berätta det ansikte mot ansikte.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » mån 28 jan 2013, 20:53

Jag!
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
MichaelKarnerfors
Kontakt:

Inlägg av MichaelKarnerfors » mån 28 jan 2013, 21:02

Motion:

Kärnkraftsfrågan är en av vår tids mest omstridda energipolitiska frågor. Då energipolitik - och speciellt kärnkraftsfrågan - innebär stora konsekvenser för klimat, miljö, nationalekonomi, privatekonomi och avfallshantering för upp till tusentals generationer är det av stor vikt att den debatt som förs är korrekt och verklighetsförankrad.

Tyvärr kan konstateras att debatten inte lever upp till dessa förutsättningar. Mytbildning, skräckpropaganda, partipolitik, strålningsfobi och en låg bildningsnivå i denna viktiga fråga leder till att den allmäna debatten inte dryftar viktiga beslutsfrågor på ett sunt sätt... exempelvis:

- Skall nya reaktorer få byggas i Sverige?
- Vilka säkerhetskrav skall vi ställa på gamla och nya reaktorer?
- Skall Sverige som land satsa på kärnkraftsforskning?

...för att nämna några få.

Under kommande 1½ år fram till riksdagsvalet 2014 kan vi räkna med att kärnkraftsfrågan kommer att bli en nyckeldiskussion då den nuvarande regeringen och oppositionen har diametralt motsatta åsikter i frågan. Om svenska folket skall kunna fatta ett informerat beslut måste saklig information ifrån båda sidor av frågan nå ut till väljarna.

Jag anför därför att:

- VoF skall verka för en faktabaserad, vetenskapligt förankrad folkbildning inom kärnkraftsfrågan, utan att för den sakens skull ta ställning för eller emot kraftformen.
- VoF skall uppmuntra - och eventuellt arrangera - öppna debatter inom kärnkraftsrelaterade frågor, och där möjligt är göra sådana debatter tillgänliga för allmänheten.

/Michael Karnerfors, Lund
Senast redigerad av 1 MichaelKarnerfors, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
amandaduregard
Kontakt:

Inlägg av amandaduregard » mån 28 jan 2013, 21:04

Glöm inte att posta era motioner till styrelsen(a)vof.se senast den 31/1.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » mån 28 jan 2013, 21:56

Jag är med!
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg

Skriv svar