Motioner 2013

Diskutera sådant som rör föreningen Vetenskap och Folkbildning eller den skeptiska rörelsen i allmänhet.
Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Re: Motioner 2013

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 19:56

devadatta skrev:Hur många skulle skriva på en motion om att ändra stadgarna till max nio personer i riksstyrelsen?
Det låter väl ungefär rätt, men jag hade tänkt föreslå att det finns minst en representant från varje lokalförening representerad i riksstyrelsen, så om vi får fler lokalföreningar så får vi också större riksstyrelse...

Egentligen kunde kärnan i styrelsen vara ännu mindre, säg ordförande, kassör, eventuell mediekontakt / PR-ansvarig, en samordningsnansvarig som kommunicerar mellan lokalföreningarna och sedan suppleanter och lokala representanter ovanpå det.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 30 jan 2013, 21:19

Jonas Duregård skrev:Någon som vill skriva på den här?
Vi känner en viss oro inför de ekonomiska kalkylerna i samband med den Europeiska skeptikerkongressen i Augusti 2013. Därför föreslår vi:
* Att årsmötet beslutar om ett tak för underskottet i samband med den Europeiska skeptikerkongressen.
* Att årsmötet ålägger styrelsen att under inga (förutsebara) omständigheter överskrida det taket. Specifikt innebär det att evenemanget måste ställas in eller bantas ner om det vid ett lämpligt datum är ett otillräckligt antal registrerade betalande för att täcka utgifter upp till taket.
Mycket tänkbart att jag ändrar eller drar tillbaks motionen om min oro visar sig överdriven när årsmötet närmar sig, men jag tänker skicka in den här imorgon i alla fall.
Jag kan skriva på. Jag tror inte det kommer bli någon katastrof eller mycket illa, men risken finns att det blir en dålig ekonomisk situation. Sen stödjer jag också diskussion om konferenser.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 30 jan 2013, 21:22

piotrr skrev:Det låter väl ungefär rätt, men jag hade tänkt föreslå att det finns minst en representant från varje lokalförening representerad i riksstyrelsen, så om vi får fler lokalföreningar så får vi också större riksstyrelse...
Föreslå i motionsform? Har för mig att det blev nedröstat förra årsmötet (även om en del hade missförstått motionen).
piotrr skrev:Egentligen kunde kärnan i styrelsen vara ännu mindre, säg ordförande, kassör, eventuell mediekontakt / PR-ansvarig, en samordningsnansvarig som kommunicerar mellan lokalföreningarna och sedan suppleanter och lokala representanter ovanpå det.
Flera föreningar, tex Humanisterna, har ett verkställande utskott på några få personer som har löpande kontakt och förbereder styrelsemötena som är några gånger per år. Styrelsen är då ganska stor, ungefär så stor som vår är.

Användarvisningsbild
piotrr
Kontakt:

Inlägg av piotrr » ons 30 jan 2013, 22:10

devadatta skrev:
piotrr skrev:Det låter väl ungefär rätt, men jag hade tänkt föreslå att det finns minst en representant från varje lokalförening representerad i riksstyrelsen, så om vi får fler lokalföreningar så får vi också större riksstyrelse...
Föreslå i motionsform? Har för mig att det blev nedröstat förra årsmötet (även om en del hade missförstått motionen).
Jag tänker närmast på de funderingar jag haft i ämnet inför sammanställningen av skrivelsen om lokalföreningarnas roll. Jag har inte funderat på i vilken form det skall skrivas, annat än den form det redan är skrivet i.
devadatta skrev:Flera föreningar, tex Humanisterna, har ett verkställande utskott på några få personer som har löpande kontakt och förbereder styrelsemötena som är några gånger per år. Styrelsen är då ganska stor, ungefär så stor som vår är.
Verkställande utskott kan man ha ändå, de behöver inte ens inkludera enbart styrelsemedlemmar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 30 jan 2013, 22:45

Är det inte bättre att låta valberedningen föreslå den styrelse med den storlek valberedningen efter att ha undersökt olika åsikter i föreningen (inkluderande men inte begränsat till diskussioner på VoF-forum (VoF-forum är inte föreningen men drivningen av VoF-forum är en del av föreningens verksamhet (förtydligande påpekande av förekommen anledning eftersom det ibland verkar förekomma mycket överdrivna tolkningar av "VoF-forum är inte föreningen"))) och analyserat olika aspekter av frågan kommer fram till att den bedömmer är bäst?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » ons 30 jan 2013, 22:52

piotrr skrev: Det låter väl ungefär rätt, men jag hade tänkt föreslå att det finns minst en representant från varje lokalförening representerad i riksstyrelsen
Menar du att det ska vara regel eller att du avser att nominera utefter det? Om det förra: det låter svårt tycker jag, styrelsen ska väl väljas av årsmötet? Har du något förslag på ny lydelse i stadgan?
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
Jonas Duregård

Inlägg av Jonas Duregård » ons 30 jan 2013, 22:57

devadatta skrev:Föreslå i motionsform? Har för mig att det blev nedröstat förra årsmötet (även om en del hade missförstått motionen).
Det var ett förslag om att adjungera representanter från lokalföreningarna till styrelsen, det skulle innebära att de inte får beslutanderätt men kan närvara på styrelsemöten och ta del av handlingar och beslut.

Jag tycker det var ett bra förslag. Kanske värt att lyfta i år igen.
Ignorelistor jag är på just nu: NySmak!HallonPersika

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » ons 30 jan 2013, 23:17

Jonas Duregård skrev:
devadatta skrev:Föreslå i motionsform? Har för mig att det blev nedröstat förra årsmötet (även om en del hade missförstått motionen).
Det var ett förslag om att adjungera representanter från lokalföreningarna till styrelsen, det skulle innebära att de inte får beslutanderätt men kan närvara på styrelsemöten och ta del av handlingar och beslut.

Ja, det har du rätt i. Har glömt bort innehållet i min egen motion. :smile2: Ironiskt nog blev det mer eller mindre sen som jag föreslog, men jag vet fortfarande inte varför så många var emot den (även om det sen blev helt jämnt i omröstningen). Det var mest bisarrt. Om någon tänker skicka in en sån motion i år skriver jag gärna under, men jag kommer inte göra det själv.

tonyf

Inlägg av tonyf » ons 30 jan 2013, 23:50

devadatta skrev:
Jonas Duregård skrev:

Ja, det har du rätt i. Har glömt bort innehållet i min egen motion. :smile2: Ironiskt nog blev det mer eller mindre sen som jag föreslog, men jag vet fortfarande inte varför så många var emot den (även om det sen blev helt jämnt i omröstningen). Det var mest bisarrt. Om någon tänker skicka in en sån motion i år skriver jag gärna under, men jag kommer inte göra det själv.
Jag var inte på förra årsmötet och vet inte. Men traditionellt vill man binda upp en styrelse så litet som möjligt. Kanske kan detta vara ett undantag där man skall ha en årsmötesregel om obligatorisk adjungering (jag är vare sig för eller emot just detta förslag), men normalt sätt försöker man att, i stort sett, mer ta principiella beslut på årsmöten o.d., och väljer sedan en kompetent styrelse som man har förtroende för och låter den utforma det tekniskt på bästa sätt. På det viset har man större handlingsutrymme och flexibilitet i föreningen.
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inlägg av devadatta » fre 01 feb 2013, 02:59

I senaste VoF-utskicket står det att motionstiden förlängts till 15 februari.

Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Motion om antal styrelseledamöter

Inlägg av devadatta » fre 15 feb 2013, 22:08

Jag har tänkt lämna in den här motionen.

Motion om antal styrelseledamöter

I §7 i föreningens stadgar står det att "Styrelsen består av högst femton ledamöter" och styrelserna har under senare år ofta varit så stor. Eftersom föreningen inte har något verkställande utskott (VU) eller liknande leder det lätt till svårigheter att fatta beslut i löpande frågor mellan styrelsemötena (egentligen ett VU:s uppgift), främst på grund av kombinationen få svar och oenighet. Det blir också svårt att låta alla få tid att säga sin mening på styrelsemöten med så många personer. Förutom att lösa dessa problem skulle en mindre styrelse även ge större ansvarskänsla för varje ledamot.

Föreningar med stora styrelser brukar ofta ha ett VU och fler lokalavdelningar än VoF. I en mindre förening som vår är det effektivare med en mindre styrelse.

Jag föreslår att stadgan ändras till "högst elva ledamöter". I det fall årsmötet säger nej till stadgeändring föreslår jag alternativet att valberedningen får i uppdrag att föreslå mindre styrelse. Bägge förslagen gäller från år 2014 och framåt.

Jag föreslår:
* Att årsmötet beslutar ändra i §7 i stadgarna från "Styrelsen består av högst femton ledamöter." till "Styrelsen består av högst elva ledamöter." och att detta ska gälla styrelser från och med 2014.
* Att årsmötet ger valberedningen i särskilt uppdrag att föreslå en mindre styrelse på högst elva ledamöter till år 2014.

Skriv svar