Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen
- micke.d
- Forummoderator
Oartighet/aggressivitet & Förvillarutmärkelsen
Avknoppning härifrån. /micke.d
Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
- Anders
Re: Förenade Humanister grundat
Det är ju visserligen inte så svårt att bli utpekade som svin som skeptiker av vissa element. Jag drar mig till minnes en diskussion om alkemi nyss, där jag blev anklagad för det mesta, pga av att jag påpekade att det inte var säkert att alkemi från början hade några filosofiska delar.micke.d skrev:Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
- micke.d
- Forummoderator
Jag menar verkligen inte att alla som uppfattas som eller påstås vara aggressiva/oartiga verkligen är det.Anders skrev:Det är ju visserligen inte så svårt att bli utpekade som svin som skeptiker av vissa element. Jag drar mig till minnes en diskussion om alkemi nyss, där jag blev anklagad för det mesta, pga av att jag påpekade att det inte var säkert att alkemi från början hade några filosofiska delar.micke.d skrev:Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
- Kartesius
Tittar man istället på vad föreningen gör så har VoF förvillarpriset.micke.d skrev:Det fenomenet, med oartiga medlemmar, har vi väl i VoF också? För en utomstående ligger det nog nära till hands att associera den där aggressive/oartige medlemmen med föreningen och på så sätt bilda sig uppfattningen att föreningen är aggressiv/oartig.
- micke.d
- Forummoderator
Jo, det uppfattas säkert som en smula oartigt av föreningen av den som får det.Kartesius skrev:Tittar man istället på vad föreningen gör så har VoF förvillarpriset.
- Kartesius
Inte bara av den som får det.micke.d skrev:Jo, det uppfattas säkert som en smula oartigt av föreningen av den som får det.
- micke.d
- Forummoderator
- Kartesius
Nej, eftersom det förmodligen finns ganska många.
- micke.d
- Forummoderator
Finns det något sätt att framföra stark kritik på ett sätt som uppfattas som artigt?
- Kartesius
Det är naturligtvis en delikat uppgift, men har man den ambitionen så tror jag inte en förvillarutmärkelse förbättrar möjligheterna.micke.d skrev:Finns det något sätt att framföra stark kritik på ett sätt som uppfattas som artigt?
- micke.d
- Forummoderator
Den ambition som utmärkelsen har att göra med i första hand är nog
Syftesparagrafens andra del skrev:Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och grundlösa föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt.
- Kartesius
Ja, men det kan man ju göra mer eller mindre oartigt och aggressivt. Vad Billy påpekade var att syftet med Förenade Humanister verkade vara "att starta en mindre aggressiv organisation". Han jämförde inte med VoF, men du drog själv in VoF i jämförelsen.micke.d skrev:Den ambition som utmärkelsen har att göra med i första hand är nogSyftesparagrafens andra del skrev:Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och grundlösa föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt.
- micke.d
- Forummoderator
Strängt taget drog jag in VoF-medlemmar i en jämförelse, men strunt samma.Kartesius skrev:Ja, men det kan man ju göra mer eller mindre oartigt och aggressivt. Vad Billy påpekade var att syftet med Förenade Humanister verkade vara "att starta en mindre aggressiv organisation". Han jämförde inte med VoF, men du drog själv in VoF i jämförelsen.micke.d skrev:Den ambition som utmärkelsen har att göra med i första hand är nogSyftesparagrafens andra del skrev:Särskilt tar föreningen som sin uppgift att i en fri opinionsbildning bekämpa de felaktiga och grundlösa föreställningar som förekommer i frågor som kan avgöras vetenskapligt.
Du tycks anse att utmärkelsen uppfattas som oartig och/eller aggressiv av ganska många, korrekt? Varför tror du det? Är det enbart det faktum att det är en utmärkelse för något föreningen uppfattar som negativt, eller är det något utöver detta?
- Kartesius
Och därmed VoF, men strunt samma.micke.d skrev:Strängt taget drog jag in VoF-medlemmar i en jämförelse, men strunt samma.
Ja. Håller du inte med om det?micke.d skrev:Du tycks anse att utmärkelsen uppfattas som oartig och/eller aggressiv av ganska många, korrekt?
- micke.d
- Forummoderator